مقالات امنیت سایبری

آیا wi-fi شما قابل هک شدن است؟

توضیح آسیب‌پذیری‌های wi-fi به ساده‌ترین شکل

در اینجا آسیب­‌پذیری‌­های هک شدن wi-fi به ساده­‌ترین شکل توضیح داده‌شده است.

wi-fi شما نسبت به Krack آسیب­‌پذیر است

اگر شما فکر می‌­کنید که شبکه‌ wi-fi به‌صورت پیش­‌فرض ایمن است، دوباره فکر کنید! wi-fi مجموعه­‌ای از مسائل امنیتی­ را با خود به همراه می‌­آورد، عاقلانه‌­تر این است که اگر از آن استفاده نمی‌­کنید، آن را خاموش‌کنید.

این روزها با وجود سیل اخبار جدیدی که درباره‌ آسیب‌­پذیری‌­های امنیتی wi-fi وجود دارد، من نمی‌­توانم وقتی در یک مکان عمومی مثل کافی­‌شاپ یا رستوران به wi-fi وصل می‌­شوم به این مسائل امنیتی فکر نکنم.

از زمانی که شروع به کار در مسائل امنیتی کردم و آموختم که باید از اهمیت امنیت سایبری در زندگی خودآگاه‌تر شوم؛ تمام تلاش خود را می‌کنم که دیگر به وای‌فای عمومی متصل نشوم، طبیعی است که من و شما نیاز به یادگیری بیشتری درزمینه‌ ایمن ماندن در فضای آنلاین داریم.

درک آسیب‌­پذیری‌­های کرک (Krack) نسخه‌­ کوتاه

در مهرماه 1396 یعنی اکتبر 2017 یک نقص بحرانی امنیتی در پروتکل‌های امنیتی بی­‌سیم2 (WPA2) پیدا شد. این مشکل بر همه­‌ دستگاه­‌هایی که به شبکه‌­ wi-fi متصل‌ هستند، تأثیر می­‌گذارد و به مجرمان سایبری امکان دسترسی به همه­‌ اطلاعات حساس موجود در سیستم را می­‌دهد.

این آسیب­‌پذیری که با عنوان حمله­‌ کرک (Krack) شناخته‌­شد، توسط “Mathy Vanhoef” طی یک گزارش امنیتی در دانشگاه “KU-Leuven” بلژیک کشف شد.

Krack مخفف Key Reinstalation AttaCKS بوده و نامی است که برای حملات باز نصب (راه‌­اندازی مجدد) به‌کاربرده می‌شود و به این معنی است که مهاجمان امنیتی با استفاده از این روش حمله که همان اقدامات مربوط به باز نصب (Reinstalation) یک نر‌‌‌‌‌‌‌‌‌م‌­افزار است، از آسیب‌پذیری‌هایی که در WPA2 پیدا ­می‌­شود سوءاستفاده می­‌کنند. درواقع مهاجمان از این روش “برای خواندن اطلاعاتی که فرض می‌­شده به‌طور مطمئن رمزگذاری شده­‌اند” بهره می‌برند.

این روش می‌­تواند برای سرقت اطلاعات حساسی مثل شماره کارت اعتباری، رمزهای عبور، پیا‌‌م‌­های چت، ایمیل‌­ها، عکس‌ها و غیره… نیز مورد استفاده قرار بگیرد. یک عامل مخرب می­‌تواند راه­‌های دسترسی غیرمجاز را پیداکرده، داده‌­ها را دست‌کاری کند و باج‌­افزار یا دیگر بدافزارها را به وب‌سایت وارد نماید.

  • لازم است بدانید که این حملات نمی­‌توانند از راه دور اداره شوند و مجرمان آنلاین باید به‌طور فیزیکی در نزدیکی تجهیزات هدف حاضر باشند. به این منظور یک آنتن فعال در محدوده‌­ نقاط شبکه‌­ Wireless هدف برای محدود کردن ترافیک اینترنتی به‌ کاربرده می‌شود.
  • یکی دیگر از نکات مهم این است که، ترافیک ضروری باید با HTTPS محافظت شود.
  • HyperText Transfer Protocol یا HTTP که همان پروتکل انتقال فرا متنی می‌باشد امکان ایجاد ارتباط بین سیستم‌های مختلف را فراهم می‌کند. مشکل اینجا است که HTTP داده‌ها را رمزنگاری نمی‌کند و به همین دلیل افراد شخص ثالث می‌توانند به اطلاعاتی که بین سیستم‌ها و تحت این پروتکل منتقل می‌شوند دسترسی داشته باشند. اما می‌توان با بهره بردن از HTTPS (حرف S در اینجا به معنی امن است) انتقال اطلاعات بین سیستم‌ها را با امنیت انجام داد.
  • شما به‌احتمال‌ زیاد وقتی می‌­خواهید به اطلاعات حساس در اینترنت دسترسی پیدا کنید، مثل داده­‌های مالی یا سایر اطلاعات شخصی به مرورگر وصل می‌­شوید؛ این اتصال باید محافظت‌شده باشد و با “//:https” شروع شود.

قبل از اینکه درباره‌­ ضعف­‌های جدی که در پروتکل WPA2 وجود دارد بیشتر بدانیم، بیایید با اصطلاحات جدیدی که به فهم بیشتر کاربران خانگی و شبکه­‌های کسب‌وکار کمک می­‌کنند آشنا شویم.

WPA2 ,WPA و WEP چیست؟

WEP مخفف Wired Equivalent Privacy می‌باشد؛ Wired Equivalent Privacy یا حریم خصوصی باسیم حداقل پروتکل امنیتی شبکه است که امنیت wi-fi و دیگر شبکه‌­های بی‌سیم 802.11 را فراهم می‌­کند. WEP به شبکه‌­های بی‌­سیم هم، سطوح حفاظتی معادل با شبکه‌­های سیمی را می‌­دهد ولی به خاطر محدودیت‌­هایی که دارد، توصیه می‌­شود از WEP استفاده نکنید.

اما بعد از WEP کارشناسان WPA به‌عنوان دسترسی حفاظت‌­شده‌­ بی‌­سیم معرفی کردند و به عنوان یک تکنولوژی امنیتی برای شبکه­‌های wi-fi شناخته شد. WPA برای بهبود شبکه­‌های WEP و امکانات رمزگذاری توسعه داده‌­شد.

و در نهایت WPA2 مخفف Wi-Fi Protected Access II به معنای دسترسی حفاظت­‌شده‌­ بی‌سیم است و یک پروتکل امنیتی است که به‌صورت رایج در شبکه‌­های بی‌­سیم wi-fi مورداستفاده قرار می­‌گیرد. WPA2 استاندارد فعلی در صنعت شبکه‌های بی‌سیم است و ترافیک را در شبکه‌­های wi-fi رمزگذاری می­‌کند. WPA2 به‌ عنوان جایگزینی برای فناوری‌های قدیمی یعنی WEP طراحی‌شده و تکنولوژی ارتقا یافته‌­ WPA می‌باشد.

در شبکه‌­های خانگی هر جا که ممکن باشد باید WPA2 جایگزین WEP شود. فناوری WPA2 از سال 2006 میلادی جایگزین نسل قبلی خود WPA شد و از همان سال همه­‌ محصولات گواهی‌شده‌ wi-fi می‌بایست از فناوری امنیتی WPA2 استفاده کنند.

چگونه حملات باز نصب کلید (Krack) کار می­‌کنند.

از طریق حمله­‌ به دست‌­دهی‌­های 4تایی (Four-way handshaking) پروتکل­‌های WPA2، که به پروتکل احراز هویت  برای داده­‌های ارسال‌شده توسط معماران شبکه برمی‌­گردد.

در هر اتصال رایانه‌ای مقداری بار اضافی وجود دارد که در اصطلاح دست‌دهی (handshaking) نامیده می‌شود و بدین معنی است که مودم از کامپیوتر سرور سؤال می‌کند، آیا داده‌ها را دریافت کرده است و سرور پاسخ مثبت یا منفی می‌دهد.

این Handshakes یا دست­‌دهی‌­ها زمانی اتفاق می‌­افتند که مشتری به یک شبکه‌­ wi-fi حفاظت‌شده متصل شده و نقطه دسترسی به او امکان اتصال را می­‌دهد. یک کلید را برای رمزگذاری ترافیک اینترنتی در نظر خواهد گرفت. هک wifi

در همین لحظه همه­‌ شبکه‌­های حفاظت‌شده­‌ مدرن wi-fi از دست­‌دهی‌­های 4تایی استفاده می‌­کنند.

به دلیل اینکه امکان گم­‌شدن و یا رها شدن پیام­‌ها وجود دارد، اگر نقطه­ دستیابی به پاسخ مناسبی نرسد، سومین پیام را با دست­‌دهی 4 تایی دوباره ارسال می­‌کند. اینکار به این معنی است که ممکن است مشتری چندین بار پیام دریافت کند. هر بار که پیام دریافت می‌­شود، همان کلید رمزگذاری مجدد نصب می­‌شود و شماره‌­ بسته‌­ها­ی ارسالی افزایشی (nonce) را ریست کرده و به مقدار اولیه‌ خود بازمی‌گرداند.

مهاجمان چه اقداماتی می‌­توانند انجام دهند؟

محققی که آسیب‌­پذیری را کشف کرد، اظهار داشت:

“یک مهاجم می­‌تواند با جمع‌­آوری و پاسخ به پیام سوم از دست­‌دهی­‌های 4تایی، بسته­‌های ارسالی افزایشی (nonce) را وادار به ریست و بازگشت به مقدار اولیه کند.”

بنابراین پروتکل رمزنگاری مورد حمله قرارگرفته و یک مهاجم آنلاین می‌­تواند یک نقطه­‌ دستیابی (Access-point) بی‌­سیم جعلی تنظیم کرده و در یک شبکه دخالت کند و متاسفانه این معنای امکان دسترسی مهاجم به مکالمات خصوصی و اطلاعات شخصی افرادی است که به شبکه­‌ عمومی wi-fi متصل می‌­شوند.

چه افرادی آسیب می بینند؟

اساسا، همه­‌ افرادی که با استفاده از رمزگذار WPA2 به wi-fi متصل می­‌شوند می‌­توانند مورد آسیب قرار گیرند.

طبق نظر محققان، غالبا دیوایس­‌هایی با سیستم‌عامل 6 Android و یا بالاتر و همین‌طور سیستم‌عامل linux هدف این حملات قرار می‌­گیرند. دیوایس­‌های ios شرکت Apple ، ویندوزها، OpenBSD، Media Tek، linksys، ابزارهای IoT و … با استفاده از پروتکل WPA2، مورد کمترین میزان آسیب قرار می­‌گیرند. ولی هنوز هم می­‌توانند تحت حملات متنوعی از سمت مهاجمان قرار گیرند.

خبر خوب این است که بسیاری از شرکت­ها به‌سرعت واکنش نشان داده و پیش‌ از این هم پیوست­‌هایی را در جهت تعمیر و مرمت نرم‌­افزار (Patch) برای محصولشان ارائه داده­‌اند. برخی نیز میان‌­افزار (frimware) و راه­‌اندازهایی (driver) پیشرفته را برای محصولاتشان ارائه دادند.

تولیدکنندگان نرم‌افزار پس از آگاهی از وجود نقاط آسیب‌پذیر در محصولات خود‌، با ارائه Pat‌‌ch‌های لازم اقدام به برطرف نمودن مسئله و حل مشکل ایجادشده‌، می‌نمایند‌. تمامی کاربران کامپيوتر می­‌بايست از نصب آخرين P‌at‌ch‌های ارائه‌­شده­‌ مرتبط با محصولات نرم‌افزاری که بر روی سيستم خود استفاده می‌نمایند، مطمئن گردند.

در اینجا لیستی کامل و به‌­روز‌شده از فروشندگان wi-fi، به‌روزرسانی‌های انجام‌­شده درزمینه‌ درایورها، میان‌­افزارها و اطلاعات مربوط به پیوست­‌های نرم‌­افزاری(pat‌ch) آورده شده است. لازم به ذکر است که آسیب‌­پذیری ناشی از wi-fi در یک سطح پروتکل، بر صنعت تأثیر می‌­گذارد، تأثیری بسیار جدی که باید برای حل آن تلاش بسیار زیادی کرد.

دستگاه­های IOT نمونه‌­ خوبی هستند. آن­ها “به‌ندرت هشدارهایی را برای به‌روزرسانی نرم‌افزار لازم برای حل مشکلات امنیتی دریافت می‌کنند”. بهترین کار برای خرید تجهیزات جدید این است که پیوست­‌های امنیتی که برای تعمیر و به‌روزرسانی نسخه آن­ها در دسترس‌ قرار گرفته‌اند مطالعه شوند.

ما برای حفظ امنیت دستگاه شما از دام حملات Krack؛ پیشنهاد‌هایی داریم:

  1. نگران نباشید و برای هر وسیله‌­ای که در منزل دارید، نسخه­‌ در دسترس و به‌­ روز‌ شده‌­ آن را نصب و جایگزین کنید: وسایلی مثل گوشی‌­های هوشمند، ساعت­‌های هوشمند، دوربین­‌های دیجیتال، پرینترها، تلویزیون‌های هوشمند، اتومبیل‌­ها و غیره…. بسیاری از مردم به‌روزرسانی وسایل سخت­‌افزاری خود را به تعویق انداخته و فراموش می‌‌کنند. آپدیت باشید و آخرین نسخه­‌های نرم­‌افزاری را که تولیدکنندگان برای رفع مشکلات قبلی ارائه می­‌دهند بر سیستم خود نصب کنید.
  2. وقتی به یک شبکه‌­ بی­‌سیم غیر ایمن (که در آن هیچ رمز عبوری لازم نیست) متصل هستید، اشتراک شبکه عمومی خود را خاموش‌ کنید. یک شبکه­ بی‌­سیم ایمن، شبکه­‌ای است که برای دسترسی به اینترنت از طریق آن، از شما رمز عبور درخواست کند.
  3. همین‌طور ما به شما توصیه می‌­کنیم اگر استفاده­‌ای از شبکه­ نمی­‌کنید و یا به آن نیازی ندارید، اتصال با شبکه بی‌­سیم را قطع کنید.
  4. از اتصال به شبکه­‌های عمومی بی­‌سیم غیر ایمن خودداری کنید و به‌جای آن از دیتاهایی مثل دیتای تلفن همراه خود استفاده کنید.
  5. اطمینان حاصل کنید که فقط به وب‌سایت‌هایی که از رمزگذاری HTTPS به‌عنوان یک‌ لایه حفاظتی اضافی استفاده می‌­کنند، دسترسی پیدا کنید. از ارسال یا ارائه‌­ اطلاعات شخصی از طریق شبکه‌­ عمومی Wi-Fi، چه رمزگذاری شده باشند، چه نشده باشند، اجتناب کنید.
  6. به یاد داشته‌­ باشید که دیوار آتش (firewall) را در سیستم‌عامل خود فعال کنید.
  7. وقتی می‌­خواهید به یک شبکه‌­ بی‌­سیم غیر ایمن متصل شوید، ممکن است لازم باشد (VPN) یا شبکه خصوصی مجازی بسازید. “با این‌کار شما نمی­‌توانید به وسایل دیگری که به شبکه­‌ شما متصل هستند، دسترسی پیدا کنید”.
  8. هنگام اتصال به یک شبکه­‌ عمومی wi-fi مطمئن شوید که یک برنامه‌­ آنتی­‌ویروس یا یک سیستم امنیتی فعال چندلایه بر سیستم شما نصب باشد.
  9. اگر از طریق Wi-Fi در یک مکان عمومی متصل هستید، اینترنت را بدون داشتن یک برنامه نرم‌افزاری ضد جاسوسی خوب مرور نکنید. شما باید فقط به سرویس­‌های امن متصل شوید.
  10. هنگام ورود به ایمیل یا حساب‌­های اجتماعی خود، از تأییدیه دو فاکتوری برای ورود به پانل کاربری خود مطمئن شوید و از درست بودن هویت خود اطمینان پیدا کنید.

آیا این آسیب‌­پذیری‌­های امنیتی در رابطه با تکنولوژی wi-fi شما را نگران کرده‌­است؟

یک لیست از منابعی که توصیه می­‌کنیم حتما مطالعه کنید در زیر آورده شده­‌است:

– شاید بهتر باشد این داستان را از شبکه­‌های wi-fi عمومی نخوانید.

– 10 گام برای به حداکثر رساندن امنیت شبکه­‌ بی‌­سیم خانگی شما

-آسیب­‌پذیری Krack و آنچه باید بدانیم.

-حملات Krack و دستگاه‌های اینترنت اشیاء (IoT)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
0