فصلنامه امنیت سایبری فراست (بهار 1400)

خواننده گرامی سلام
روزگار چرخید و چرخید و چرخید تا وارد سال یک‌هزار و چهارصد (1400) شدیم. فارغ از اینکه آیا با ورود به سال 1400 وارد قرن جدید شده‌ایم یا نه، تجربه‌ ورود به سال 00 برای ما کامپیوتری‌ها یادآور ورود به سال 2000 میلادی بود.
زمانی که بدون وجود دسترسی‌های همگان سعی در به دست آوردن اطلاعات در خصوص گذر از این سال و نحوه‌ برخورد ماشین‌ها و برنامه‌های نوشته شده برای آن بودیم.
دغدغه و نگرانی‌هایی که باعث و بانی آن مهندسینی بودند که بدون آینده‌نگری صرفاً از دو رقم برای ذخیره و نگهداری سال استفاده کرده بودند. برای بسیاری از برنامه‌ها و ماشین‌ها 00 به معنای ورود به سال 1900 تلقی و باعث بروز مشکلاتی، بعضاً جبران ناپذیر گردد.
علی ایهالحال، مقصود از این خاطره نیاز ما به تعریف و آینده‌نگری به وسعتی بیش از نیاز الان و امروز می‌باشد، مدیریت ظرفیت یکی از اصول مدیریت هر چیزی و بالطبع یکی از اصول مرتبط با امنیت اطلاعات و شبکه بوده که متأسفانه در تصمیمات بسیاری از مدیران خبری از در نظر گرفتن این اصل مشاهده نمی‌شود.
از طراحی اتوبان‌ها ، ظرفیت‌های شهری، مسائل و زیرساخت‌های آموزشی و غیره که حوزه تخصصی ما نیست که بگذریم، در مباحث امنیت اطلاعات در نظر گرفتن حافظه‌ کافی برای سرورها، عدم آینده‌نگری در ایجاد زیرساخت فناوری اطلاعات، اختصاص پهنای باند، مدیریت بانک اطلاعاتی و… گوشه‌ای از چالش‌هایی است که روزانه، به دلیل عدم وسعت دید تعدادی از همکاران عزیزمان در این حوزه شاهد هستیم.
قطعاً با اختصاص یک شماره ویژه به این موضوع به سهم خودمان، تلاش برای کم کردن مخاطرات پیرامون عدم در نظر گرفتن این مهم می‌نمائیم.

خروج از نسخه موبایل