چگونه با رعایت امنیت سایبری در وقت و زمان صرفه‌جویی می‌شود؟

احتمالاً به این فکر می‌کنید که " آیا امنیت سایبری چیزی جز تلف کردن وقت برایمان دارد؟ "

امنیت سایبری یک موضوع پر پیچ‌ و خم است و به همین دلیل هیچ‌وقت نتوانسته‌اید به آن بپردازید. شاید هم اصلاً هیچ‌وقت قصد وقت گذاشتن برای آن را نداشته‌اید که البته این، یک موضوع همگانی است.

اما در چند سال اخیر همه‌چیز بسیار متفاوت شده است، چرا که:

این لیستی که برای شما فراهم کرده‌ایم در حقیقت به شما نمی‌گوید که فلان محصول را بخرید تا در اینترنت 100 درصد امن بمانید. زیرا تأمین امنیت، چیزی فراتر از خرید تکنولوژی است. در حقیقت موضوع، فراهم آوردن سیستمی است که برای شما به خوبی کار کند و توانایی حفاظت از داده‌های شما در برابر حملات پیشرفته سایبری را داشته باشد.

این موضوعات را در خانه با خود تمرین کنید:

6 نکته کاربردی در امنیت سایبری که از به هدر رفتن وقت شما جلوگیری می‌کنند

آیا استفاده از معیارهای امنیت سایبری  باعث صرفه‌جویی در زمان و وقت شما می‌شود؟

1.کامپیوترتان را از نرم‌افزارهای بدون استفاده، پاک‌سازی کنید.

اگر برای شما مشکلی ندارد که دسکتاپ کامپیوترتان را خلوت و مرتب کنید، این یک موقعیت مناسب برای پاک‌سازی کامپیوترتان است.قبل از اینکه نرم‌افزاری نصب کنید، نرم‌افزارهایی را که اکنون بر روی سیستمتان نصب هستند، بررسی کنید و ببینید کدام نرم‌افزار را می‌توانید پاک کنید. اگر به یک نرم‌افزار، اعتماد چندانی ندارید و همین‌طور نرم‌افزار مهمی برای سیستم شما نیست، می‌توانید آن را حذف کنید.

هرچه اپلیکیشن‌­های کمتری بر روی کامپیوترتان داشته باشید، آسیب‌پذیری کمتری در برابر مجرمین سایبری خواهید داشت.وجود سازمان‌دهی بهتر در اپلیکیشن‌­ها سبب می‌شود که زمان کمتری برای پیدا کردن اپلیکیشن‌­های موجود در سیستمتان داشته باشید، بعلاوه سبب می‌شود که کامپیوتر شما سریع‌تر کار کند.

نحوه صرفه‌جویی در زمان: از نرم‌افزارهای معروف در پاک کردن رجیستری ویندوز استفاده کنید. بعلاوه می‌توانید میزان مصرف نرم‌افزارها از منابع سیستمی خود را مشاهده کنید تا از این طریق، bloatware‌هایی که سبب کند شدن سیستم شما می‌شوند را حذف کنید.

Bloatware ‌اصطلاحی است برای اپ‌هایی که بر روی دستگاه اندرویدی شما نصب شده‌اند و شما نیازی به آن‌ها ندارید و البته نمی‌توانید آن‌ها را حذف کنید. مشکلی که این اپ‌ها برای شما ایجاد می‌کنند این است که علاوه بر کند کردن سیستم‌عامل و مصرف فضای ذخیره‌سازی دستگاه، مصرف باتری آن را هم افزایش می‌دهند.

2.سیستم خود را در برابر آسیب‌پذیری‌ها به صورت اتوماتیک بروز رسانی کنید

ویژگی‌ای که در تمام افراد حرفه‌ای وجود دارد، توانایی آن‌ها در محول کردن وظایف است. در اینجا نحوه انجام آن بیان شده است:

یک نرم‌افزار برای نصب خودکار به‌روزرسانی‌ها نصب کنید تا آخرین نسخه‌های نرم‌افزار را بر روی سیستم شما نصب کند و از این طریق از بروز آسیب‌پذیری‌ها در سیستم شما جلوگیری کند. بیش از 70 درصد از حملات مبتنی بر وب، آسیب‌پذیری‌های موجود در کامپیوتر را هدف‌گیری می‌کنند.

هر چند شما هنوز باید به‌روزرسانی‌های ارائه شده برای ویندوز را به صورت دستی نصب کنید، اما بقیه موارد می‌توانند به صورت اتوماتیک کنترل شوند.

چگونگی صرفه‌جویی در زمان: برای تکنولوژی کار نکنید، اجازه دهید که تکنولوژی برای شما کار کند. عدم نیاز به کنترل تعداد بسیار زیادی از به‌روزرسانی‌ها به این معنی است که در زمان شما صرفه‌جویی می‌شود و از همه مهم‌تر حفاظت مستحکم‌تری در برابر حملات خواهید داشت.

3.سیستم امنیت سایبری را به‌گونه‌ای بسازید که شما را در سراسر جهان حفاظت کند

ما روزانه به اینترنت متصل می‌شویم و مطمئناً موضوعات امنیتی‌ای وجود دارند که شما برای حفاظت کردن از آن‌ها اطلاعاتی ندارید. در اینجا لیستی کوتاه از این موارد ارائه شده است:

حفاظت از داده و اطلاعات مالی به این معنی است که شما می‌توانید کارهای روزمره خود را بدون نگرانی در رابطه با فاش شدن اطلاعاتتان انجام دهید.

حملات سایبری بیشتر از آنچه که فکر می‌کنید اتفاق می‌افتند:

” طبق مطالعات یک کمپانی به نام PricewaterhouseCoopers ، برآورد شده است که امسال، 42.8 میلیون حمله سایبری، و روزانه 117339 حمله داشته باشیم.”

این موضوع به این دلیل است که حملات پیشرفته سایبری، مشخصات خاصی دارند که آن‌ها را بسیار خطرناک و مؤثر می‌کند.

بنابراین سیستم امنیت سایبری شما باید 3 کار مهم انجام دهد:

در اینجا برخی از ابزارهایی که کار شما را انجام می‌دهند ارائه شده‌اند:

برای این محصولات، هر دو نسخه‌های رایگان و پرداختی موجود هستند، اما به شما پیشنهاد می‌کنیم که به یک دلیل ساده از نسخه‌های پولی (غیر رایگان) استفاده کنید: تکنولوژی و هوشی که در محصولات پولی به کار گرفته می‌شوند، همیشه قابل‌اعتمادتر از نسخه‌های رایگان هستند. البته ممکن است این موضوع برای افرادی که در زمینه امنیت کار نکرده باشند، زیاد واضح نباشد، به همین دلیل شما را برای استفاده از این محصولات، تشویق می‌کنیم.

نحوه صرفه‌جویی در زمان: بعد از ایجاد این موارد، معیارهای امنیت سایبری از شما به طور مداوم حفاظت می‌کنند و اهمیتی نمی‌دهند که شما کجا هستید. احتیاجی به نگرانی از استفاده از وای فای خانه یا اداره نیست (سعی کنید در استفاده از وای فای­های عمومی خودداری کنید)، مطمئن خواهید بود که وب‌سایت‌ها و تبلیغات مخرب، بلاک می‌شوند و داده‌های محرمانه شما حفاظت می‌شوند.

حفاظت از خود در مقابل حملات سایبری به این معنی است که مجبور نیستید رمزهای عبور خود را تغییر دهید، اطلاعات و داده‌های از دست‌رفته را ارزیابی کنید، با بانک تماس بگیرید تا کدهای اعتباری شما را تغییر دهند، به رئیستان درباره فاش شدن اطلاعات حیاتی سازمان توضیح دهید، یا بدتر از همه اینکه کل هارد شما رمزنگاری شود و نتوانید به چیزی دسترسی داشته باشید.

اگر از شما خواسته شود که برای دسترسی مجدد به داده‌هایتان 500$ بپردازید، چکار می‌کنید؟

قربانی حملات سایبری شدن بسیار خطرناک است، بعلاوه می‌تواند در زندگی شخصی و کاری شما با خود عواقبی به همراه داشته باشد که تسکین آن‌ها بسیار سخت باشد. از آنجایی که تعداد دستگاه‌های متصل به اینترنت در حال گسترش هستند (یک نمونه از آن اینترنت اشیا است)، احتمال قربانی حملات سایبری شدن رو به افزایش است.

4.داده‌هایتان را با بک‌آپ‌­های اتوماتیک، امن نگه دارید

از آنجایی که در حال حاضر نرم‌افزارهایتان را سازمان‌دهی کرده‌اید، زمان آن رسیده است که بدانید برای حفاظت از داده‌هایتان در کنار استفاده از ابزارهای امنیت سایبری چه کاری انجام دهید.

برای ایجاد نسخه پشتیبان از داده‌ها به صورت امن و مداوم دو روش وجود دارد، بنابراین برای جلوگیری از لو رفتن و افشا شدن هرگونه سند و تصویر خصوصی این دو روش را بررسی می‌کنیم:

چگونگی صرفه‌جویی در وقت: حفاظت از داده‌ها در زمان بروز حادثه و دسترسی راحت به آن‌ها هر زمان که نیاز دارید؛ همه این موارد به سادگی و بدون هیچ زحمتی امکان‌پذیرند.

5.ایمن‌سازی مرورگر

مرورگرها تا به امروز یکی از رایج‌ترین نرم‌افزارها برای آلوده کردن قربانیان بوده‌اند. بنابراین بهتر است که تنظیمات مرورگر را برای اطمینان از امن ماندن در برابر حملات، چک کنید.

چگونگی صرفه‌جویی در زمان: به نکاتی که در این مقاله در باره ایمن‌سازی مرورگر بیان شده است عمل کنید تا بهترین نتایج در زمینه ایمن‌سازی مرورگر را کسب کنید. این کار تنها چند دقیقه طول می‌کشد اما می‌تواند از بروز مشکلات جدی جلوگیری کند، مشکلاتی مثل جمع‌آوری تاریخچه مرورگر شما به‌وسیله add-on های مخرب یا بدافزاری که قصد دارد کامپیوتر شما را از طریق دانلود اجباری یا به عبارت دیگر drive-by download آلوده کند.

هنگامی که ایمن‌سازی مرورگر صورت پذیرفت، می‌توانید اولویت‌ها و تنظیمات دلخواه خود را از طریق ساخت اکانت فایرفاکس یا ورود به اکانت گوگل در کروم، در فضای ابری ذخیره کنید. هر بار که یک مرورگر نصب می‌کنید، می‌توانید از عملکرد آن از طریق حفاظت از حریم خصوصی خود مطمئن شوید و لذت ببرید.

تنظیمات sync (همگام‌سازی) در گوگل کروم

تنظیمات sync فایرفاکس

6.یک بار درباره امنیت سایبری بیاموزید و همیشه از نتایج آن لذت ببرید

به‌کارگیری ابزارها و اعمال تنظیمات، موارد مناسب و لازمی هستند که به تنهایی و بدون دانش انسانی نمی‌توانند مؤثر واقع شوند. امنیت مبتنی بر مفهوم، یکی از قدرتمندترین و مناسب‌ترین روش‌ها برای حفاظت است که بخشی از آن نیز از طریق استفاده از ابزارهای مفید امنیت سایبری صورت می‌گیرد اما باز هم رفتار کاربران نقش اساسی را ایفا می‌کند. دانستن اینکه کجا کلیک کنید و کجا کلیک نکنید، چه المنت‌های امنیتی‌ای را برای یک فروشگاه اینترنتی در نظر بگیرید، چگونه اقدامات لازم برای مقابله با حملات فیشینگ (phishing) را پیاده‌سازی کنید و چگونه از آلوده شدن کامپیوترتان آگاه شوید؛ این موارد مهارت‌هایی هستند که شما تنها از طریق داشتن دانش امنیتی می‌توانید به آن‌ها پی ببرید.

با گذراندن دوره‌های آموزشی مثل امنیت سایبری برای مبتدیان (که رایگان نیز هست) قادر خواهید بود که از خودتان در هر جا محافظت کنید، فرقی ندارد که با دستگاه خودتان کار می‌کنید یا با دستگاه‌های دیگران.

چگونگی صرفه‌جویی در وقت: امنیت سایبری یک مهارت اساسی برای افراد در آینده‌ای نه چندان دور می‌شود، در حالی که همه‌چیز به هم متصل می‌شوند و متعاقباً در برابر حملات مخرب، آسیب‌پذیر می‌گردند.

فهمیدن اینکه چگونه مجرمین سایبری و تاکتیک‌هایشان پیشرفت می‌کنند، با بدست آوردن مهارت و دانش کافی در این زمینه راحت‌تر می‌شود. این مورد به شما کمک می‌کند که چگونه یک مزیت رقابتی داشته باشید، خودتان را در برابر تهدیدات سایبری حفظ کنید و به فرزندانتان و افرادی که دوستشان دارید، درباره آن آموزش دهید.

اگر داده‌هایتان فاش شدند، شما نیز متعاقباً آلوده می‌شوید. افراد در برابر اتفاقاتی که نیازمند اقدامات عاقلانه و مدیریتی هستند دچار استرس می‌شوند و احساسی عمل می‌کنند،  بنابراین دانستن نحوه کنترل چنین مشکلاتی بسیار مهم است.

نتیجه‌گیری

اگر هرچه زودتر شروع به افزایش دانش و استفاده از ابزارهای امنیتی کنید، شانس بیشتری برای حفاظت در برابر حملات سایبری و یا نتایج آن، اعم از هدف‌گیری مستقیم شما یا کمپانی‌ای که داده‌های شما را مدیریت و ذخیره می‌کند، خواهید داشت.

امیدواریم که به این توصیه‌ها عمل کنید و بدانید که امینت سایبری آن‌چنان که بنظر می‌رسد سخت نیست و می‌تواند در پول و زمان شما صرفه‌جویی کند. متأسفانه همه ما برای مجرمین سایبری اهدافی قابل حمله هستیم که افزایش دانش و آگاهی‌مان در این رابطه می‌تواند مزیت رقابتی‌ای برای ما باشد.

خروج از نسخه موبایل