چگونه سطح آگاهی خود را نسبت به امنیت سایبری افزایش دهیم؟

یک بار گفته‌ایم و دوباره گوشزد می‌کنیم: یک سازمان تنها به اندازه ضعیف‌ترین حلقه‌ی زنجیره‌ی امنیتی‌اش امن است. اگر اکثریت و  نه همه کارکنان شما، آنلاین و در حال استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه خود در محل کار خود هستند، چه شما یک سیاست BYOD داشته باشید و چه نه! توسعه‌دهندگان، نرم‌افزارها را با میلیون‌ها خط کد، منتشر می‌کنند، مدیریت شما اطلاعات مفیدی را به مباحثه و اشتراک می‌گذارد و بقیه سازمان‌ها ایمیل‌ها را بدون در نظر گرفتن اینکه آیا فرستنده را می‌شناسند یا نه باز می‌کنند، این‌ها یعنی ضعیف‌ترین لینک‌های امنیتی شما.

در سازمان‌های بزرگ و کوچک، امکان وجود حفره‌های امنیتی بی‌پایان وجود دارد؛ آموزش کارکنان در مورد خطرات و چگونگی انجام کارشان به نحوی ایمن، تنها راه درست برای به حداقل رساندن احتمال رخنه اطلاعات است.

اگر شما مسئول امنیت، افسر امنیت اطلاعات، افسر امنیت عمومی و یا مدیر امنیت و غیر از این‌ها هستید، امن کردن نرم‌افزارهایتان تنها بخشی از کار شما است. همچنین ضروری است که امنیت را برای کارکنان خود از طریق آموزش، آگاه‌سازی و یک محیط کاری مطمئن به وجود آورید. برای انجام این کار، باید بدانید که چگونه هر گروه در معرض خطر قرار می‌گیرد و چگونه بهترین گروه‌ها را آگاه و مطلع نگه‌ دارید. هر گروه از مدیریت اجرایی گرفته، تا توسعه‌دهندگان، و حتی کارمندان عمومی، دارای درک مختص به خود از امنیت هستند و این مهم است که شما با آن‌ها در سطح درک خود صحبت کنید. بیایید نگاهی به برخی از بهترین راه‌ها برای افزایش آگاهی از امنیت سایبری در بین گروه‌های مختلف از سازمان شما داشته باشیم.

امنیت سایبری

آگاهی از امنیت سایبری اول از همه برای مدیریت

آگاهی از امنیت سایبری باید از رأس هر مجموعه شروع شود. مدیر اصلی نه تنها باید به خوبی در جریان خطرات محتمل برای کل سازمان باشد، بلکه باید از این که آن‌ها خودشان چگونه می‌توانند خطرآفرین باشند نیز مطلع باشد. مدیران اجرایی به علت در اختیار داشتن اطلاعات حساسی که می‌توانند به سرقت بروند و مورد سرزنش دیگر مدیران واقع شوند، از معدود افرادی هستند که پس از قربانیان احتمالی هکرها مورد توجه ویژه هکرها قرار می‌گیرند.

علاوه بر این، تیم‌های مدیریتی بیشترین تأثیر را بر روی بقیه سازمان دارند و تأیید آن‌ها برای موفقیت هرگونه ابتکار، از جمله برنامه آگاهی‌رسانی در مورد امنیت سایبری، حیاتی است. نتایج یک نظرسنجی از موسسه SANS  نشان داد که بزرگ‌ترین مانع در اجرای برنامه‌های آگاهی‌رسانی در مورد امنیت سایبری، فقدان بودجه مدیریت و خرید است. واضح است که بین تیم‌های امنیتی و مدیریتی اختلاف وجود دارد و برنامه آگاهی‌رسانی شما در مورد امنیت سایبری باید این موانع را پشت سر بگذارد.

امنیت هنگامی که به درستی مقرر شود، یک راننده تجارت است و هنگامی که با شکست مواجه شود یک ریسک بزرگ کسب و کار با تأثیرات بالقوه است: این وظیفه شماست و به شما بستگی دارد که مدیریت از هر دو جنبه حمایتی و خطرآفرین کارهای شما مطلع باشد.

نکاتی برای کسب آگاهی بیشتر در مورد امنیت سایبری در مدیریت

آگاهی از امنیت سایبری برای توسعه‌دهندگان

توسعه‌دهندگان، نقشی بسیار مؤثر در کمک به امن ساختن و امن نگه داشتن سازمان‌ها دارند چون کدی را که آن‌ها می‌نویسند حفره‌های امنیتی‌ای را با خود به همراه دارد که از طریق هکرها مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها را پیدا کنید: 75٪ از آسیب‌پذیری‌ها، درون لایه برنامه‌ها یا اپلیکیشن ها کشف شده‌اند. هیچ تیمی غیر از شما برای امنیت سیستم‌های شما حیاتی نیست، بنابراین برای توسعه‌دهندگان، آموزش برنامه‌نویسی امن، بهترین راه افزایش سطح آگاهی آن‌ها در مورد امنیت سایبری است.

با تأکید بر ماهیت بحرانی برنامه‌نویسی امن، با پشتوانه و حمایت مالی از جانب مدیریت، توسعه‌دهندگان بهتر می‌توانند نقش خود را در ایجاد کد امن و رسالت مهمشان را در حفظ امنیت سازمان درک کنند.

نکاتی برای آگاهی از پیشرفت امنیت اطلاعات در میان توسعه‌دهندگان

آگاهی از امنیت شبکه برای کارمندان عمومی

هر کس در سازمان شما باید درک کند که امنیت کل سازمان بستگی به هر یک از کارکنان و البته همه آن‌ها دارد. یک گذرواژه ضعیف، یک جواب به ایمیل فیشینگ یا یک تماس تلفنی استراق سمع شده و ناامن برای از بین بردن این سازمان کافی است، و شما باید مطمئن شوید که کارکنان شما به اندازه کافی در این موارد  آموزش ‌دیده‌اند. بسیاری از رخنه‌های اطلاعاتی می‌توانند تنها با مقدار بسیار کمی آموزش و آگاهی بیشتر در زمینه امنیت، متوقف شوند و تنها با آموزش کارکنان می‌توان از رخنه اطلاعات به وسیله کارمندان در آینده جلوگیری کرد.

این مهم است که بدانیم امنیت برای کارکنان عمومی در اولویت اول نیست، به دنبال یکی از ایمیل‌های مخرب و یا پستی در رسانه‌های اجتماعی میان صدها نفر گشتن سخت است، به ویژه اگر آن‌ها ندانند به دنبال چه چیزی باید بگردند و به دلایل دیگر تحت فشار قرار بگیرند. از این اطلاعات به عنوان یک نقطه شروع استفاده کنید و از آموزش آگاهی اولیه در مورد امنیت که به نظر شما و تیمتان بسیار واضح می‌رسند شروع کنید چون در حقیقت آن‌قدری که فکر می‌کنید واضح نیستند.

نکاتی برای آگاهی بیشتر در زمینه امنیت در میان تمام کارمندان

خروج از نسخه موبایل