8 نکته برای جلوگیری از حملات جاسوس‌افزارها

جلوگیری از حملات جاسوس‌افزارها

جاسوس‌افزار به نرم‌افزاری گفته می‌شود که فعالیت‌های رایانه‌ای شما را جاسوسی می‌کند، کلیدهایی را که فشار می‌دهید ذخیره می‌کند و تقریباً همه نوع داده شامل اطلاعات خصوصی مثل کارت اعتباری یا اطلاعات بانکی، ID‌های لاگین و رمز عبور را جمع می‌کند. در این پست، هشت نکته برای جلوگیری از حملات جاسوس‌افزارها به شما ارائه می‌دهیم.

8 نکته برای جلوگیری از حملات جاسوس‌افزارها

1. غیر فعال کردن ویژگی اتوران (Autorun)

هنگامی که یک دستگاه USB به کامپیوتر متصل می‌کنید، اگر پنجره‌ای باز شود و گزینه‌هایی برای دیدن فایل یا پوشه‌ها ارائه دهد، نتیجه می‌گیریم که ویژگی autorun سیستم شما فعال است. این ویژگی یکی از رایج‌ترین راه‌ها برای نصب اتوماتیک تروجان، کرم، جاسوس‌افزار و… می‌باشد.

2. مراقب تبلیغ افزارها باشید

نرم‌افزارهای زیادی در اینترنت موجود می‌باشند که بسیاری از آن‌ها می‌توانند مفید باشند، اما نمی‌دانید که آیا آن‌ها اپلیکیشن مخربی دارند یا خیر. حتی بسیاری از نرم‌افزارهایی که فکرش را نمی‌کنید جاسوس‌افزار داشته باشند، می‌توانند حامل آن‌ها باشند. برای جلوگیری از حملات جاسوس‌افزارها، همیشه منبع نرم‌افزار (سایت و صفحات اجتماعی و…) را قبل از اعتماد به آن‌ها و اعمال تغییرات بر کامپیوترتان بررسی کنید.

3. مواظب تبلیغات پاپ آپ (popup) باشید، خصوصاً آن‌هایی که ناخواسته هستند و پیشنهاد جایزه می‌دهند

به تبلیغاتی که به صورت ناخواسته ظاهر می‌شوند، بی توجهی کنید. به هیچ عنوان به این تبلیغات پاسخ ندهید. حتی اگر دکمه‌های Cancel یا Close را نشان می‌دهند، روی آن‌ها کلیک نکنید. فقط روی مرز پنجره در بالای صفحه، کلیک راست کنید و Close را بزنید.

4. هرگز پیوست‌ها را در ایمیل‌ها از فرستنده‌های ناشناخته و ناخواسته دانلود نکنید

این گزینه کاملاً مشخص است. همیشه قبل از کلیک بر روی لینک یا دانلود پیوست در ایمیل‌های غیر منتظره احتیاط کنید. شاید ایمیل‌هایی دریافت کنید که به نظر از بانک شما یا مغازه‌های آنلاین معتبر باشند. در چنین مواقعی احتیاط کنید و اگر باید به لینک دسترسی پیدا کنید، اول URL را بررسی کنید و به صورت دستی آن را در مرورگر تایپ کنید.

بیشتر بخوانید : راهنمای کامل امنیت ایمیل

5. حفاظت سندباکس (جعبه) مرورگر (Browser Sandbox) را به کار بگیرید

دانلودهای اجباری (Drive-by)، راهی برای نفوذ بدافزارها برای آلوده کردن کامپیوتر شما از طریق سایت‌های مخرب می‌باشند. تنها با مشاهده این سایت‌ها، بدافزار می‌تواند به صورت اتوماتیک دانلود و وارد سیستم شما شود. این روش یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای آلوده کردن کامپیوترها می‌باشد. سندباکس (جعبه) مرورگر، شما را وارد یک محیط مجازی می‌کند و هر فایلی را که شما دانلود می‌کنید یا به صورت خود به خودی از مرورگر دانلود می‌شود، در این محیط به صورت ایزوله باقی می‌ماند و نمی‌تواند هیچ آسیبی به کامپیوتر شما وارد کند.

بیشتر بخوانید : امنیت مرورگرهای اینترنتی چرا و چگونه؟

6. مسدودکننده پاپ آپ (Popup blocker) را روشن کنید

یکی از راه‌های ساده برای بستن تبلیغات پاپ آپ، استفاده از پاپ آپ بلاکر یا همان مسدود کننده پاپ آپ در مرورگر می‌باشد؛ اما این نکته را نیز باید ذکر کنیم که برخی سایت‌ها برای انجام برخی کاربردهای مشخص، نیازمند پاپ آپ هستند؛ بنابراین باید این ویژگی را برای سایت‌های مورد اعتماد خاموش کنید.

7. سیستم‌عامل و بقیه نرم‌افزارها را به روز نگه دارید

سیستم‌عامل‌ها و نرم‌افزارهایی که بروز نیستند می‌توانند درب ورودی‌ای برای نفوذ مجرمین سایبری به سیستم باشند. نرم‌افزاری که بروز نیست شامل آسیب‌پذیری‌هایی است که به وسیله آن‌ها هکر می‌تواند روی سیستم شما جاسوس‌افزار یا بقیه بدافزارها را نصب کند.

مقابله با جاسوس‌ افزارها

8.از راه‌حل آنتی‌ویروس چند لایه استفاده کنید

بدافزارهای امروزی به هیچ عنوان مشابه بدافزارهای گذشته نیستند. با گذر زمان، حمله‌کنندگان یاد گرفته‌اند که چگونه بدافزارهایشان را مخفی‌تر، سازگارتر، انعطاف‌پذیر و آسیب‌پذیرتر کنند. یک آنتی‌ویروس معمولی نمی‌تواند شما را از همه این تهدیدات با هم حفاظت کند و باعث جلوگیری از حملات جاسوس‌افزارها شود. از آنتی‌ویروسی استفاده کنید که نه تنها جاسوس‌افزارها را شناسایی می‌کند، بلکه همه نوع بدافزارها را نیز مهار می‌کند (چه بدافزار، شناخته شده و چه ناشناخته باشد). علاوه بر آن، این نوع آنتی‌ویروس می‌تواند از حفاظت سندباکس که بالاتر به آن اشاره شد نیز پشتیبانی کند و قابلیت حفاظت وبی داشته باشد که با آن سایت‌های کلاهبرداری و آلوده را مسدود کند.

بیشتر بخوانید: بد‌افزاری که رایانه‌های شخصی را به زامبی تبدیل می‌کند
خروج از نسخه موبایل