فصلنامه امنیت سایبری فراست (زمستان 1400)

همراهان عزیز سلام

فصلی دیگر و شماره‌ای دیگر را تقدیم شما بزرگواران می‌کنیم. در سالی که گذشت در حوزه طبیعی بحران‌هایی همچون قطع برق و آب، تغییرات جوی فراوان، سیلاب‌ها و … را تجربه نمودیم که به طور یقین می‌شد با مدیریت صحیح ظرفیت تدابیری را برای آنها صورت داد.

مدیریت ظرفیت یکی از آیتم‌هایی است که متأسفانه در بسیاری از فرآیندهای روزمره و جاری اغلب سازوکارها کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. چه کسب و کارهای تک نفره‌ای که بدون احتساب زمانبندی صحیح اقدام به گرفتن پروژه‌های متعدد می‌نمایند و چه کسب‌ و کارهای بزرگی که بدون احتساب ظرفیت خط تولید و در نظر گرفتن امکان رخدادهای غیرمنتظره اقدام به جذب سفارش‌های تولید می‌نمایند.

در کنار این مثال‌ها، مدیریت ظرفیت نقش بسیار مهمی در امنیت و تداوم ارائه خدمات سازمان‌ها نیز دارد چه بسیار اتفاقاتی که باعث از دست رفتن دسترس‌پذیری سرویس‌ها به علت عدم محاسبه صحیح تعداد کاربران سامانه و یا ظرفیت بستر سخت‌افزاری و ارتباطی رخ داده و عملاً باعث نقصان در ارائه خدمات گردیده است.

کارشناسان و مدیران حوزه فناوری اطلاعات، لازم است که در محاسبات راه‌اندازی و در کنترل‌های دوره‌ای تمام سرویس‌ها این مهم را مدنظر قرار داده تا بتوانند سرویس پایدار و ایمن برای کاربران سازمان مطبوع خود فراهم آورند. باشد که شاهد کمترین بحران‌های عدم مدیریت ظرفیت در حوزه فناوری اطلاعات باشیم.

خروج از نسخه موبایل