راه‌های پیشگیری از آزار و اذیت سایبری

آشنایی با علائم تهدیدات سایبری

 

پیشگیری از آزار و اذیت سایبری تهدیدات سایبری (Cyber threats) چالشی سخت و سنگین برای خانواده‌ها و البته فرزندانشان است. افراد جوان، زمان زیادی را در رسانه‌های اجتماعی و برنامه‌های گفت‌وگوی مختلف می‌گذرانند، هر دو گزینه پتانسیل ایجاد این گونه تهدیدات سایبری را فراهم می‌کنند. برخلاف اذیت و آزار فیزیکی، برای والدین فهمیدن اینکه فرزندشان قربانی این اذیت و آزارهای سایبری شده است کار بسیار دشواری است، خصوصا زمانی که علائم فیزیکی آن بسیار اندک‌اند و افراد جوان تمایل دارند این شواهد را از خانواده‌هایشان مخفی کنند.

در ادامه چند روش برای پیشگیری از آزار و اذیت سایبری ارائه شده است. غنی‌تر بودن پایگاه دانش افراد موجب افزایش قدرت در برابر این تهدیدات می‌شود، بنابراین لطفا پیشنهادات و توصیه‌های خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید تا شاید در این موضوع خطیر کمکی به خانواده‌ها باشد!

 

راهکارهایی برای پیشگیری از آزار و اذیت سایبری

توجه به علائم هشدار را بیاموزیم

مبارزه با تهدیدات سایبری مانند سایر مسائل زندگی با آموختن آغاز و پایان می‌پذیرد. البته آموزش از بزرگسالان آغاز می‌شود. خانواده‌ها، سرپرستان و معلمان بایستی بدانند که چگونه تهدیدات سایبری را شناسایی کنند. در اینجا چند شاخص برای شناسایی فرزندانی که درگیر آزار و اذیت‌های سایبری شده‌اند ارائه شده است:

البته این نشانه‌ها همیشه به معنی آزار و اذیت سایبری نیستند اما می‌توانند علامتی باشند که نشان دهند فرزندتان برای برطرف کردن نگرانی یا افسردگی‌اش نیاز به کمک دارد. اگر با ذهنی باز به فرزندانتان پیشنهاد کمک و حمایت بدهید آن‌ها در مطرح کردن موضوعات آزاردهنده احساس راحتی بیشتری خواهند داشت. اگر بدانید که چه مواردی را باید در نظر داشته باشید شانس همگام شدن با افراد جوان را خواهید داشت آن‌ هم پیش از آنکه خسارات زیادی وارد شود.

مبارزه با تهدیدات سایبری

به فرزندان‌تان خطرات آزار و اذیت‌های سایبری را بیاموزید

هرچه کودکان بزرگ‌تر می‌شوند توانایی آن‌ها در پنهان کردن مسائل از والدینشان بیشتر خواهد شد که البته آزار و اذیت سایبری یکی از این موارد است؛ بنابراین در سنین پایین‌تر تأکید بر این نکته بسیار ضروری است که آزار و اذیت سایبری چیست و خطرات متعاقب با آن چه چیز‌هایی می‌تواند باشد.

اگر فرزندان‌تان مخاطرات احساسی آن را درک کنند، نه تنها احتمال اینکه آن‌ها تبدیل به افرادی قلدر شوند کاهش می‌یابد، بلکه در صورت رو به رو شدن با هرگونه آزار سایبری یا مشاهده موردی که برای شخصی دیگر در حال وقوع است، داوطلبانه به صحبت در خصوص این موضوع می‌پردازند.

در خصوص این نکته، نوجوانان باید احساس کنند که در زمان لزوم می‌توانند سخن‌چینی کنند حتی اگر این کارشان به قیمت از دست رفتن اعتماد یک دوست تمام شود. به خاطر داشته باشید که قربانیان آزار و اذیت‌های سایبری اغلب به قدری خجالت‌زده یا وحشت‌زده هستند که نمی‌توانند در مورد آن صحبت کنند. با افزایش سطح شجاعت و هشیاری اجتماعی افراد در دنیای دیجیتال در خصوص خطرات پیش رو، پلی از اعتماد ایجاد می‌کنید که کلیه افراد زندگی‌تان را قادر می‌سازد این پستی و بلندی‌های دنیای مرتبط را به خوبی اداره کنند.

از برنامه و وب‌سایت‌هایی که فرزندان‌تان به آن‌ها دسترسی دارند مطلع باشید

ایجاد توازن میان احترام به حریم خصوصی فرزندان‌تان و زیر نظر داشتن حضور آن‌ها در محیط آنلاین یکی از دشوارترین وظایف والدین است خصوصا با توجه به اینکه این وضعیت با تغییر سن کودکان تغییر می‌کند. یکی از بهترین روش‌های دستیابی به این توازن ایجاد یک مجموعه از سیاست‌ها پیش از دسترسی فرزندتان به یک دستگاه یا در سطح بالاتر فضای آنلاین است.

اگر از ابتدای کار قصد و منظورتان را که همان حفظ امنیت است مشخص کنید، آن‌ها دیگر نیاز به دریافت مجوز برای دانلود برنامه‌ها یا راه‌اندازی حساب‌های آنلاین را زیر سؤال نمی‌برند. در طول زمان، شما می‌توانید به‌طور مؤثر محیطی در منزلتان ایجاد کنید که بر اساس اعتماد و احترام بنا شده است.

برنامه‌های کنترل والدین مختلفی وجود دارند که قادرند فعالیت‌های رسانه اجتماعی را مانیتور کرده، عادات جست‌وجوی آنلاین را ردگیری کنند، وب‌سایت‌ها را فیلتر کرده و تنظیمات سفارشی دیگری نیز ارائه دهند که برای حفظ امنیت محیط خانه شما طراحی شده‌اند. حتی اگر تمایل دارید فرهنگ شفافیت را در محیط خانه‌تان پرورش دهید، از به کار بردن این ابزارها اصلا احساس خجالت نکنید.

برای بحث‌های دیگر آمادگی داشته باشید

هیچ پدر و مادر یا سرپرستی دوست ندارد باور کند که فرزندش، قلدر است. برای پی بردن به این امر باید دیدی صادقانه و آگاهانه نسبت به زندگی داشته باشیم. این موضوع ناخوشایند است اما ممکن است برای شما نیز اتفاق بیفتد.

درست مانند زیر نظر گرفتن نشانه‌های قربانی شدن، شناسایی علائم یک حمله‌کننده نیز حائز اهمیت است- که قطعا این مسئولیت نیز وظیفه‌ای دشوار است. برنامه‌های کنترل والدین شما را در این امر یاری خواهند کرد. همچنین شما می‌توانید ویژگی‌های مشابهی که در قلدرهای کلاس‌های مدرسه یافت می‌شود نظیر عدم همدلی یا به دردسر افتادن در مدرسه را نیز در نظر بگیرید؛ اما داشتن ذهنی باز و جریان‌های ارتباطی باز با خانواده در زندگی‌تان گزینه‌های خوبی در اختیار شما قرار خواهند داد.

برای مثال، اگر کسی از مدرسه یا همسایگی شما ادعا کند که به گفته فرزندان‌شان، فرزند شما مدام یادداشت‌های آزاردهنده در رسانه‌های اجتماعی می‌گذارد، شما چگونه با این موقعیت رو به رو می‌شوید؟ احساس انکار و عدم باور شما قابل درک است اما آنچه شما با این احساسات انجام می‌دهید مرزی میان ترویج یا پیشگیری از آزار و اذیت سایبری خواهد بود. داشتن آمادگی برای این‌گونه مکالمات با سایر بزرگسالان در زندگی‌تان و در ادامه با فرزندان‌تان گامی اساسی برای مبارزه و پیشگیری از آزار و اذیت سایبری به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: دلایل ارسال ایمیل های فیشینگ
خروج از نسخه موبایل