5 موردی که هرگز نباید در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید

بسیاری از افراد متوجه این موضوع نیستند که چگونه زندگی آنلاین آن‌ها (دنیای مجازی‌شان)، زندگی واقعی‌شان را در معرض خطر قرار می‌دهد. نشر اطلاعات بیش از حد درباره خود و زندگی خود در فضای آنلاین، خصوصا در شبکه‌های اجتماعی، یکی از بزرگترین خطرات تهدیدکننده برای افراد در این روزهاست. دسترسی مداوم به دستگاه‌ها و موبایل‌هایمان باعث می‌شود که اطلاعاتی را در سطح بسیار وسیعی به اشتراک بگذاریم. از طرف دیگر این کار باعث پیدایش خطراتی مثل از بین رفتن حریم خصوصی و بروز بقیه تهدیدات می‌شود.

یکی از قابلیت‌هایی که امروزه اینترنت و شبکه‌های مجازی برای کاربران خود فراهم کرده‌اند، فعالیت افراد با قابلیت ناشناس بودن در فضای آنلاین است که همین امر باعث می‌شود افراد احساساتشان را خالی کنند و اطلاعاتی را که به اشتراک نگذاشته‌اند به اشتراک بگذارند. متأسفانه امروزه هیچ‌چیز در وب ناشناس نیست. با ابزارهای موجود هر شخصی می‌تواند ردیابی شود و اطلاعات مخفی یا پاک‌شده به‌سادگی پیدا شوند.

این کار همان کاری است که مجرمین سایبری و افراد خراب‌کار انجام می‌دهند. برخی حمله‌کنندگان این کار را برای تفریح انجام می‌دهند، در حالی که برخی دیگر به دنبال شکار داده برای سوء‌استفاده هستند تا بتوانند به مطالب مهمی دست یابند. با در نظر گرفتن این مطالب، 5 موردی را که هرگز نباید در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید بررسی می‌کنیم.

1- اشتراک‌گذاری تصاویر شخصی

اشتراک‌گذاری تصاویر شخصی

توجه کنید هنگامی که عکس یا فیلمی به‌صورت آنلاین پست می‌شود، حتی بعد از پاک کردن آن نیز باقی خواهد ماند. شاید فکر کنید امروزه پست کردن تصاویر شخصی مشکل خاصی نداشته باشد، در صورتی که اگر همان تصویر را چند سال آینده ببینید، نظرتان عوض خواهد شد. علاوه بر آن امروزه استخدام‌کنندگان در شبکه‌های اجتماعی می‌گردند تا افراد مشتاق به کار را پیدا کنند. آیا مایل هستید این افراد تصاویری از شما را که دوست ندارید ببینند مشاهده کنند؟ برای جلوگیری از این وضعیت، تصاویری با چنین محتویاتی را پست نکنید.

2- شماره تماس و آدرس شخصی

هنگامی که در پست‌هایتان آدرس و شماره تماس را عمومی می‌کنید، احتمال استفاده از اطلاعات شما به وسیله سوءاستفاده کنندگان بالا می‌رود. بسیاری از اپلیکیشن‌ها و ویژگی‌ها در شبکه‌های اجتماعی به دنبال چنین جزئیاتی هستند، اما بهترین کار این است که آن‌ها را نزد خود نگه دارید. علاوه بر آن آدرس یا شماره تماستان را در انجمن‌های عمومی پست نکنید و از آشکارسازی جزئیات خصوصیتان برای افراد ناشناس خودداری کنید.

3- پست‌های خشونت‌آمیز و مجرمانه علیه افراد

شکایات و اعتراضات خود علیه معلمان، رئیس‌ها و مؤسسات را نباید در شبکه‌های اجتماعی پست کنید. نمی‌توانید حدس بزنید که آیا این پست به وسیله همان شخص دیده می‌شود یا خیر. این کار منجر به بروز نتایجی نامطلوب می‌گردد. تعداد بسیار زیادی از افراد به همین دلیل اخراج یا بازداشت شده‌اند؛ بنابراین اگر قصد دارید محتویات اعتراض گونه و خشونت‌آمیزی درباره برخی از افراد پست کنید، بهتر است این کار را به صورت خصوصی انجام دهید.

4- جزئیات بانکی و شماره کارت اعتباری


استفاده از جزئیات بانکی و شماره کارت اعتباری برای تراکنش‌های مالی مناسب است؛ اما چه کسی با عقل سلیم این اطلاعات را به صورت آنلاین پست می‌کند؟ اینترنت و فضای مجازی بدترین پلتفرم برای اشتراک چنین اطلاعاتی هستند و افراد باید از این کار به شدت پرهیز کنند، خصوصا اگر شخصی این اطلاعات را از شما درخواست کند.

5- انتشار مداوم وضعیت و برنامه‌های تعطیلات خود

اکیدا پیشنهاد می‌کنیم که موقعیت، اطلاعات و پست‌های این‌چنینی خود را به‌طور مداوم و پیاپی به اشتراک نگذارید. مطلع نگه داشتن افراد درباره این موضوعات در شبکه‌های اجتماعی، شاید برای برخی افراد عادی باشد، اما افراد خراب‌کار در کمینند و به دنبال چنین جزئیاتی هستند. موارد متعددی وجود داشته است که افراد و خانه‌هایی مورد سرقت قرار گرفته‌اند که دلیل اصلی آن‌ها عمومی کردن وضعیت افراد به دست خودشان در شبکه‌های اجتماعی است.

از نشر اطلاعات بیش از حد درباره خود و زندگی خود در فضای آنلاین، خصوصا در شبکه‌های اجتماعی باید در هر زمانی پرهیز کنید. قبل از به اشتراک‌گذاری پست یا هر چیز دیگری در شبکه‌های اجتماعی مثل توئیتر و فیس‌بوک به خوبی فکر کنید. دقت کنید که این اطلاعات می‌توانند به وسیله افراد خرابکار، مسئولین و سوءاستفاده کنندگان روئیت شوند. جدا از این موضوع مطمئن شوید که سیستم و تمامی برنامه‌هایی را که اجرا می‌کنید، به‌روز هستند. علاوه بر آن مطمئن شوید که نرم‌افزار حفاظتی شما (آنتی‌ویروس) به آخرین نسخه به‌روز شده است.

خروج از نسخه موبایل