آنتی ویروس چیست؟ + نحوه کارکرد آنتی ویروس

چرا آنتی‌ویروس یا ضدبدافزار می‌تواند به کاربران در برابر حمله‌های سایبری کمک کند؟

(بدافزارها برنامه‌های رایانه‌ای هستند و به علت آنکه کاربر را آزار می‌دهند یا خساراتی به وجود می‌آورند به این نام مشهورند)

افراد باید در محیط نت امنیت داشته باشند درصورتی‌که واقعیت چیز دیگری را نشان می‌دهد. ازآنجاکه حملات بدافزارها رو به افزایش است، برای حفظ امنیت دستگاه خود نیاز به برنامه‌های نرم‌افزاری داریم.

امروزه جنایتکاران سایبری حرفه‌ای‌تر و سازمان‌یافته‌تر شده و بر هجوم اسپم‌هایشان مصرتر شده‌اند. آن‌ها از تاکتیک‌های جدیدی ازجمله لینک‌های به‌روزآوری خودکار در ایمیل‌های مخرب یا پسوندهای جدید برای سوءاستفاده در رایانه‌های قدیمی استفاده می‌کنند. مطالعات اخیر نشان داده است، حملات سایبری در سال‌های اخیر افزایش‌یافته و همچنان رو به افزایش است.

چرا آنتی‌ویروس یا ضدبدافزار می‌تواند به کاربران در برابر حمله‌های سایبری کمک کند؟

یافته‌های حاصل از گزارش دیگری که در سال جاری منتشر شد، نشان داد که تعداد حملات باج‌افزارها  در نیمه اول سال 2017 در مقایسه با نیمه اول سال 2016 تقریبا 2 برابر شده است و احتمالا شاهد گسترش حملات  سایبری در کشورهای مختلف خواهیم بود.

حمله موفق بدافزارها تأثیر زیادی بر کاربران و سازمان‌ها دارد که باعث از دست رفتن اطلاعات، مشکلات مالی و یا اختلال در عملیات می‌شود. بهترین روش برای مقابله با تهدیدات آنلاین، این است که امنیت سیستم خود را با استفاده از یک آنتی‌ویروس،  ضدبدافزار و یا هر دو افزایش دهیم. هنگامی‌که یک فرد قصد انتخاب یک نرم‌افزار امنیتی را دارد، غالبا دو اصطلاح آنتی‌ویروس و ضدبدافزار را اشتباه گرفته و متوجه تفاوت بین این دو نمی‌شود.

و سؤالاتی پیش می‌آید که: بهترین گزینه کدام است و کدام‌ یک انتخاب شود؟

در این راهنما تمرکز ما بر درک تفاوت بین آنتی‌ویروس و ضدبدافزار و نشان دادن معایب و مزایای آن‌هاست و اینکه بهترین راه‌حل برای برآورده ساختن نیاز هر کاربر چیست.

آنتی‌ویروس چیست و چگونه کار می‌کند؟

قبل از اینکه نگاهی به اصل موضوع آنتی‌ویروس و ضدبدافزار داشته باشیم، بیایید در ابتدا تفاوت بین ویروس و بدافزار را بررسی کنیم.

ویروس رایانه‌ای، نرم‌افزاریست که خودبه‌خود تکثیر می‌شود و می‌تواند به رایانه‌ها و سیستم‌های اطلاعاتی آسیب برساند. ویروس می‌تواند از طریق اینترنت، دانلودها و پیوست‌های ایمیل حاوی ویروس، فایل‌ها یا پوشه‌ها انتشار یابد.

بدافزار درواقع نرم‌افزاریست که باهدف تخریب کار می‌کند، بدافزارها عبارتند از: پیام‌های تبلیغاتی مزاحم، ویروس‌ها، تروجان‌ها(تروجان، یک برنامه نفوذی از نوع بدافزار است که به سیستم‌عامل، دسترسی سطح بالا پیداکرده است درحالی‌که به نظر می‌آید در حال انجام دادن یک کار مناسب است، برخلاف ویروس‌ها تکثیر نمی‌شوند ولی به‌اندازه ویروس‌ها مخرب است)، کرم‌ها(کرم کامپیوتری برنامه بدافزاری مستقلی است که با تولیدمثل پیاپی بین کامپیوترهای دیگر گسترش می‌یابد. کرم رایانه‌ای از شایع‌ترین بدافزارهاست.)  و باج‌افزار( نوعی بدافزار مخرب است که قربانیان را تهدید به انتشار اطلاعات کرده و یا آنکه دسترسی به آن اطلاعات را برای همیشه مسدود کرده، مگر اینکه هزینه‌ای از طرف قربانی پرداخت شود.)

هر ویروس رایانه‌ای یک بدافزار است، اما هر بدافزاری همیشه یک ویروس نیست.

علاوه بر آن، بدافزار یک اصطلاح عمومی بوده درحالی‌که ویروس یک اصطلاح خاص‌تر می‌باشد.

حال که این دو را مقایسه کردیم، بیایید ببینیم آنتی‌ویروس چیست و اصلا چگونه کار می‌کند.

نرم‌افزار آنتی‌ویروس همان‌طور که از نام آن مشخص است نرم‌افزاری ست که برای حفظ امنیت سیستم در مقابل ویروس‌های رایانه‌ای طراحی‌شده است.

با توجه به گسترش انواع دیگری از بدافزارها، آنتی‌ویروس‌ها از دیگر تهدیدات رایانه‌ای ازجمله: حملات تروجان‌ها، رمزگشاها (keylogger یا رمزگشا، به نرم‌افزاری گفته می‌شود که کلیدهای فشرده‌شده بر روی صفحه‌کلید را ذخیره می‌کند به صورتی که می‌توان با این کار، اطلاعات تایپ‌شده کاربران از قبیل رمزهای عبور آن‌ها را سرقت کرد)؛

درب پشتی (Backdoor یا درِ پشتی در علوم رایانه، به راهی گفته می‌شود که بتوان از آن بدونِ اجازه به قسمت یا قسمت‌های مشخصی از یک سامانهٔ دیگر مانند رایانه، دیوار آتش، یا افزاره‌های دیگر دست پیدا کرد)؛

روت‌کیت (rootkit مجموعه‌ای از نرم‌افزارهاست که کنترل یک سیستم رایانه‌ای را به دست می‌گیرد. در این نوع حمله، کاربر سیستم متوجه حضور روت‌کیت نخواهد شد و هکر رایانه توانایی تغییر تمامی تنظیمات رایانه را دارد)؛

فیشینگ (Phishing به تلاش برای به دست آوردن اطلاعاتی مانند نام کاربری، گذرواژه، اطلاعات حساب بانکی و… از طریق جعل یک وب‌سایت، آدرس ایمیل و… گفته می‌شود)؛ بات‌نت (botnet بات‌نت‌ها شبکه‌هایی هستند که با در اختیار گرفتن مجموعه‌ای از کامپیوترها که بات(bot) نامیده می‌شوند، شکل می‌گیرند). این شبکه‌ها توسط یک یا چند مهاجم که بات مسترز botmasters نامیده می‌شوند، باهدف انجام فعالیت‌های مخرب کنترل می‌گردند.

آنتی‌ویروس‌ها ممکن است یک برنامه ضدبدافزار نامیده می‌شوند و افراد این دو -آنتی‌ویروس‌ها و ضدبدافزارها- را به‌جای هم به کار ببرند، آن‌ها به‌اشتباه فکر می‌کنند که  آنتی‌ویروس می‌تواند انواع بدافزارها را ردیابی کند که درواقع این‌طور نیست. آن‌ها قادر به تشخیص هرگونه مشکلی نبوده و نمی‌توانند امنیت کاربران را در مقابل مشکل پیشرفته‌ای از بدافزارها تأمین کنند، درصورتی‌که این، همان کاری است که یک ضدبدافزار می‌تواند به‌راحتی انجام دهد.

اگرچه پیدا کردن یک آنتی‌ویروس خوب کار ساده‌ای نیست ولی انتخاب درست آن می‌تواند درروند کار تغییر ایجاد کرده و امنیت سیستم شما را بالا ببرد.

امکانات اصلی یک آنتی‌ویروس:

حفاظت از سیستم در مقابل باج‌افزار یک ویژگی اضافه‌شده بر بسیاری از نسخه‌های غیر رایگان آنتی‌ویروس‌ها بوده که بر اساس آن کاربران را علیه این تهدیدات، بیمه خواهد کرد. درواقع، این قابلیت، برنامه‌های شما را که طبیعتاً به فایل‌ها و اسناد مهمتان دسترسی دارند، ایمن ساخته  و به هر مورد مشکوکی که برخورد کند، سریعا آن‌ها متوقف می‌سازد. به‌عنوان‌مثال، چگونگی عملکرد حفاظتی در مقابل باج‌افزار برای آنتی‌ویروس AVG شرح داده‌شده است.

آنتی‌ویروس‌ها می‌توانند  با 4 مورد، حفاظت از سیستم در مقابل فیشینگ، حفاظت از مرورگر و اسکن آسیب‌پذیری و  بهینه‌سازی سیستم، بسته‌بندی شوند.

ضدبدافزار چیست و چگونه کار می‌کند؟

اگرچه اصطلاحات آنتی‌ویروس و ضدبدافزار غالبا مترادف هم در نظر گرفته می‌شوند ولی شناخت تفاوت بین این دو امری ضروری است.  قابلیت‌های یک ضدبدافزار این است که می‌تواند نرم‌افزارهای گسترده‌تری مثل نرم‌افزارهای ضد جاسوسی ، ضد فیشینگ و یا ضد اسپم را پوشش دهد و تمرکز بیشتری بر انواع پیشرفته بدافزاری مثل بدافزار zero day و همین‌طور کلاه‌برداران و  مهاجمان سایبری دارد.

امکانات اصلی یک ضدبدافزار:

چرا آنتی‌ویروس و ضدبدافزار مکمل همدیگرند؟(و چرا شما به هر دو نیاز دارید؟)

ضدبدافزار (شناخته‌شده به‌عنوان ابزاری برای حذف برنامه‌های مخرب) نمی‌تواند جایگزین آنتی‌ویروس کاربران شود، بلکه مکمل آن است. بنابراین کاربران می‌توانند از چندین لایه محافظ برای مقابله با تعداد زیادی از حملات بدافزاری بهره‌مند شوند.

آنتی‌ویروس‌ها روی انواع تهدیدات آنلاین کلاسیک (کرم‌ها، ویروس‌ها، تروجان‌ها و رمزگشاها) مؤثرتر و کارآمدتر هستند. درحالی‌که ضدبدافزار می‌تواند انواع جدید و پیچیده‌ای از بدافزارها را شناسایی کرده  و حذف کند و امنیت سیستم را تقویت کند.

برخی از برنامه‌های ضدبدافزاری به‌طور فعالانه پیش از آنکه باج‌افزارها شانسی برای رمزگذاری اطلاعات شما داشته باشند، برای مسدود کردن آن‌ها اقدام می‌کنند.این به این معنی نیست که آنتی‌ویروس بی‌فایده است، اما نمی‌تواند در مقابل اشکال پیشرفته‌ای از بدافزارها شبیه یک ضدبدافزار عمل کند. برای امنیت بیشتر شما باید از هر دو برنامه آنتی‌ویروس و ضدبدافزار استفاده کنید.

آیا بین محصولات ضدبدافزار و آنتی‌ویروس تضاد یا ناسازگاری وجود دارد؟

اگرچه یک ضدبدافزار نمی‌تواند جایگزین آنتی‌ویروس شما شود، ولی علاوه بر نقش مکمل برای برخورداری از حداکثر ایمنی آنلاین، ابزاری ضروری است. لازم به ذکر است که ضدبدافزار 100% سازگار با نرم‌افزار آنتی‌ویروس بوده و بدون هیچ مغایرتی به‌خوبی کار می‌کند.

کارشناسان در رابطه با این موضوع چه نظری دارند؟

Scott Crowder در شرکت نرم‌افزاری BMC می‌گوید: “شما هنوز هم نیاز به استفاده از (نرم‌افزار آنتی‌ویروس) برای انواع تهدیدات دارید. اما بدافزارهای zeroday واقعا مشکل بزرگی ست. چیزی که درنهایت در لیست‌های سیاه‌وسفید می‌آید آن چیزیست که واقعا در جهان امروزی مفید خواهد بود.”

به گفته یکی از مدیران ارشد symentic، آنتی‌ویروس تنها 45% درصد از حملات بدافزارها را دریافت می‌کند که این یعنی عملا سیستم با شکست مواجه می‌شود.

رابرت اوکلاهان، توسعه‌دهنده سابق فایرفاکس در وبلاگ خود درباره آنتی‌ویروس نوشت: شواهد ناچیزی وجود دارد که محصولاتی غیر از محصولات آنتی‌ویروس مایکروسافت به بهبود امنیت شبکه کمک کرده باشند.

ازآنجاکه آنتی‌ویروس‌ها قابلیت مقابله باهمه تهدیدات بدافزاری جدید را ندارند، کاربران نمی‌توانند تنها به یک راه‌حل امنیتی برای حفاظت از سیستم خود بسنده کنند.  درواقع هیچ راه‌حل امنیتی هم نمی‌تواند باهمه‌ی تهدیدات بدافزاری جدید مواجه شود. به همین دلیل است که به کمک یک ضدبدافزار می‌توان حفاظت بهتری علیه بدافزارهای پیشرفته و جدید امروزی به عمل آورد.

برای بهبود امنیت دستگاه خود شما به هر دو برنامه آنتی‌ویروس و ضدبدافزار نیاز دارید.

کدام آنتی‌ویروس را باید انتخاب کنم؟

تصمیم‌گیری در مورد انتخاب آنتی‌ویروس بعدی‌تان همیشه آسان‌ترین راه نیست، با توجه به اینکه برای انتخابی بهتر، باید فاکتورهای بسیار زیادی در نظر گرفته شوند. اینکه شما بفهمید نیاز به یک نسخه رایگان از آنتی‌ویروس دارید یا نسخه‌ی پرداختی، باید وقت بگذارید و گزینه‌های خود را تجزیه و تحلیل کنید.

اول از همه توصیه می‌کنیم همه مزایا و معایب انتخاب خود را بسنجید و بر اساس آن، نیازهای خود را لیست کنید.

 

مزایا:

معایب:

برای آسان شدن تصمیم‌گیری برای انتخاب بین دو نسخه‌ی رایگان و پولی از آنتی‌ویروس، می‌توانید نتایج آزمونهایی که در این زمینه وجود دارد را به کار گیرید، چراکه این تست‌ها اطلاعات خوبی را ارائه خواهند داد که می‌تواند بر انتخاب شما برای خرید تأثیرگذار باشد. اما دقت کنید که همه‌ی سایت‌ها معتبر نیستند. سایت‌های معتبر تست آنتی‌ویروس (AV) عبارتند از:  AV-test و AV-comparative و AV-bulletin .

بررسی کارشناسان می‌تواند در پیدا کردن آنتی‌ویروسی که متناسب با نیاز شما باشد،  کمک‌کننده باشد. برای مثال مجله‌ی pcیک مجله آنلاین است که به همه یا هر سؤال مرتبط با رایانه و نرم‌افزاری که بر روی آن نصب می‌شود، پاسخ می‌دهد.

کارشناسان بیش از 40 آنتی‌ویروس پرداختی را برای کمک به کاربران جهت انتخاب آنتی‌ویروسی مناسب از میان دیگر آنتی‌ویروس‌ها ، مورد آزمایش قرار داده‌اند. در اینجا یک لیست از مهم‌ترین برنامه‌های آنتی‌ویروس برای انتخاب از میان آن‌ها آورده شده است  و آن‌ها را از نقطه‌نظر قیمت، رتبه و امکانات دسته‌بندی کرده است.

پیشنهاد ما این است که یک آنتی‌ویروس مطمئن خریداری کنید و از نسخه‌های رایگان استفاده نکنید چراکه نسخه‌های رایگان امنیت بالایی برای دستگاه شما فراهم نمی‌کنند. راهنمای ما را برای اینکه چگونه بتوانید تصمیم‌گیری بهتری برای انتخاب آنتی‌ویروس متناسب با نیازهایتان داشته باشید، مطالعه کنید.

کدام برنامه ضدبدافزار را باید انتخاب کنم؟

دامنه تهدیدات اینترنتی مدام در حال گسترش است و افراد به دنبال یافتن بهترین نرم‌افزارها برای تأمین امنیت دستگاه خود می‌باشند.

طبق گزارش تهدید امنیت اینترنتی symentic، حملات هدفمند امنیتی افزایش هشداردهنده‌ای داشته و مجرمان سایبری در پی یافتن راه‌هایی جدید برای سرقت اطلاعات کاربران هستند.

مهاجمان به‌طور فزاینده‌ای با استفاده از آسیب‌پذیری‌های ناشی از zero day و بدافزارهای پیچیده، در تلاش برای دستیابی به اطلاعات شخصی کاربران و کد کردن آن‌ها هستند و به این زودی متوقف نخواهند شد.

احتمالا افراد حرفه‌ای‌تر می‌دانند که آنتی‌ویروس برای حفظ امنیت دستگاه از تهدیدات آنلاین استفاده‌شده است اما کافی نیست. آنتی‌ویروس نمی‌تواند با موج جدیدی از بدافزارها مقابله کند و شما نیاز به رویکردهای چندلایه برای تأمین امنیت بیشتر دستگاه دارید.

به همین دلیل انتخاب یک ضدبدافزار به این معنی است که یک سرمایه‌گذاری علیه فنّاوری‌ای قدرتمند که هدف آن‌ها تخریب است صورت گرفته است و از تهدیدات بدافزارهای پیشرفته جلوگیری می‌کند، کاری که یک آنتی‌ویروس کلاسیک نمی‌تواند انجام دهد.

برای اینکه تصمیم‌گیری در مورد خرید یک ضدبدافزار آسان‌تر شود، بیایید نگاهی بر آنچه باید ارائه دهند باهمه‌ی مزایا و معایب آن‌ها داشته باشیم.

مزایا:

معایب:

مجرمان سایبری مدام درحال‌توسعه نرم‌افزارهای مخرب در سطح گسترده هستند، شما می‌توانید با استفاده از یک ضدبدافزار خوب و به‌روز شده، از انتشار آن به دستگاه خود جلوگیری کنید.

ضدبدافزارها می‌توانند به‌آسانی قالب‌های پیشرفته‌ای از بدافزارها را شناسایی کرده و راهکار حفاظتی به خصوصی در مقابل حملات ارائه دهند. برای مثال ، آن‌ها می‌توانند ابزارهای تبلیغاتی مزاحم و همین‌طور تهدیدات مخرب جاسوسی را که مثل ویروس‌های معمول عمل نمی‌کنند و ممکن است با آنتی‌ویروس قابل‌شناسایی نباشند، را مکان‌یابی ، مسدود و درنهایت حذف کنند.

ما نیاز به راه‌حل ضدبدافزاری برای پیشگیری و حفاظت از کامپیوتر شخصی‌مان در مقابل انواع تهدیدات اینترنتی داریم.

برای مثال MalWarebyte ها یک برنامه مکمل بوده و درعین‌حال یک برنامه ضروری برای استفاده در نظر گرفته می‌شوند. آن‌ها حفاظت‌هایی را علیه خطرناک‌ترین تهدیدات امروزی ارائه می‌دهند و می‌توانند بدافزارهای  zero day را تشخیص داده و حذف کنند.

آیا قیمت مناسبی دارند؟

هنگامی‌که شما قصد خرید یک محصول امنیتی را دارید، چه آنتی‌ویروس باشد و چه ضدبدافزار، قیمت محصول یک فاکتور مهم است که باید در نظر گرفته شود. در بسیاری از موارد، کاربران نمی‌توانند بگویند کدام‌یک انتخاب مناسب‌تری ست، چراکه آن‌ها نه مهارت حرفه‌ای خاصی داشته و نه معیارهای قیمت‌گذاری را می‌دانند.

برای تفهیم بهتر اگر یک برنامه امنیتی ارزش قیمتی داشته باشد، کاربران باید هزینه‌های واقعی را که حملات احتمالی بر دستگاه‌هایشان تحمیل می‌کنند، با در نظر گرفتن همه موارد سناریو، تخمین بزنند. برای مثال، کاربرانی که با حملات، باج‌افزار آسیب‌دیده‌اند، فایل‌هایشان را بازیابی نکرده‌اند. متأسفانه 1 نفر از هر 4 نفر کلید رمزگشایی را دریافت نمی‌کنند، بنابراین هم اطلاعات و هم پول خود را از دست می‌دهند.

این مهم است بدانید که ویروس یک بدافزار است اما،  بدافزار همیشه یک ویروس نیست.

امروزه، حملات سایبری به‌طور فزاینده‌ای پیچیده‌تر شده‌اند که توقف آن‌ها را مشکل‌تر ساخته است. مگر اینکه الگوریتم‌های خاصی برای چنین حملاتی طراحی‌شده باشد. به همین دلیل نمی‌توان این تهدیدات را نادیده گرفت، حتی اگر شما همه موارد امنیتی لازم را به کار ببرید.

“اینکه دستگاه من ویروسی نشده است” پس‌نیازی به استفاده از آنتی‌ویروس یا ضدبدافزار ندارم، بهانه خوبی نیست. چراکه شما ممکن است آسیب ببینید بدون اینکه حتی متوجه شوید. این روزها، بدافزارها رفتارهای متفاوتی از خودشان نشان می‌دهند. چراکه مجرمان سایبری تلاششان براین است که حملات را تا حد امکان آرام و مخفیانه پیش ببرند.

5 مورد از متداول‌ترین سؤالات درمورد  آنتی‌ویروس و ضدبدافزار:

  1. چرا من نیاز به یک آنتی‌ویروس دارم؟

شما نیازمند یک آنتی‌ویروس برای بازبینی سیستمتان و امنیت آن در مقابل تهدیدات سایبری هستید. ازآنجاکه نمی‌توانید این کار را به‌صورت دستی انجام دهید، شما حداقل نیاز به یک سپر محافظتی دارید و آنتی‌ویروس می‌تواند این امکان را برای شما فراهم کند و وب‌سایت‌های مشکوک و فایل‌های حاوی برنامه‌های مخرب را شناسایی کند.

  1. من یک آنتی‌ویروس دارم، چرا نیاز به یک ضدبدافزار هم دارم؟

آنتی‌ویروس نمی‌تواند هرگونه ایراد و مشکلی را شناسایی کند و همین‌طور با تهدیدات سایبری که مدام درحال‌توسعه هستند، مقابله کند. شما نیاز به یک ضدبدافزار برای تقویت حفاظت در مقابل انواع جدید بدافزارها دارید. ما به شما توصیه می‌کنیم که این مقاله را مطالعه کنید، چراکه آنتی‌ویروس‌های مرسوم نمی‌توانند نسل دوم بدافزارها راشناسایی کنند.

  1. آیا امکان اجرای هم‌زمان آنتی‌ویروس و ضدبدافزار وجود دارد؟

بله، هست. زیرا ضدبدافزارها مکمل آنتی‌ویروس و درعین‌حال سازگار با آن‌ها هستند، بنابراین باید هم‌زمان و بدون هیچ مشکلی اجرا شوند. اگر مشکلی در سازگاری بین این دو به وجود آید، باید مربوط به تنظیمات و مشخصات فنی هر محصول باشد. شما می‌توانید آن‌ها را به بخش پشتیبانی IT هر تولیدکننده ارجاع دهید تا مشکل برطرف شود.

  1. آیا ضدبدافزار جایگزین آنتی‌ویروس است؟

به‌طور تئوری خیر، ضدبدافزار جایگزین آنتی‌ویروس نیست؛ اما آن به تنوع امکانات ارائه‌شده بستگی دارد.  این موضوع قابل بحثی است، اما ما به شما توصیه می‌کنیم که پک کامل امکانات هر محصول را مقایسه کرده و تقاضای حمایت از جانب تولیدکنندگان برای شناخت بهتر از آنچه می‌خواهید بخرید، را داشته باشید.

  1. آیا با استفاده از هر دو نرم‌افزار آنتی‌ویروس و ضدبدافزار، می‌توانم به‌طور 100 درصد از دستگاه خود محافظت کنم؟

هیچ تضمینی وجود ندارد که با استفاده از هردو برنامه‌ی آنتی‌ویروس و ضدبدافزار بر روی رایانه‌تان، کاملا محافظت شوید. شما به هردوی آن‌ها برای حفظ امنیت نیاز دارید و احتمال آسیب‌پذیری سیستم یا بدافزارها را به حداقل می‌رسانید.

 

نتیجه‌گیری :

ازآنجاکه حملات بدافزاری همچنان رو به افزایش‌اند و حریم خصوصی کاربران آنلاین را در معرض خطر قرار می‌دهند؛ آنتی‌ویروس‌ها ابزارهای مهمی برای دورنگه داشتن مجرمان سایبری از کامپیوتر و دیگر دستگاه‌ها هستند. آن‌ها می‌توانند  یک حفاظ امنیتی را، اما در یک سطح محدود، که توانایی مقابله با حملات بدافزارهای پیشرفته را ندارد، ارائه دهند.

ضدبدافزارها، آنتی‌ویروس شما را تقویت کرده و سطح امنیت دستگاه شما را افزایش می‌دهند.

غالبا فهم اصطلاحات فنی برای افراد غیرحرفه‌ای کاری دشوار و امری غیرمنصفانه است.به همین دلیل است که ما سعی می‌کنیم همه‌چیز را با این راهنما، آسان‌تر و قابل‌دسترس‌تر کنیم.

تأکید می‌کنیم که هیچ‌کدام از این راه‌حل‌ها نمی‌توانند امنیت 100 درصدی را علیه امواجی از تهدیدات سایبری فراهم کنند. اما شما به هردوی آن‌ها برای حفظ امنیت دستگاه خود در مقابل ویروس‌ها و بدافزارها نیاز دارید و همین‌طور احتمال هک شدن را به‌شدت کاهش می‌دهید.

آنتی‌ویروس‌ها و ضدبدافزارها مکمل هم هستند، اما لزوما باهم رقابت نمی‌کنند. بدون شک می‌توان گفت ایمن بودن بهتر از گفتن متأسفانه است.

حال امنیت دستگاه خود را چگونه تأمین می‌کنید؟ آیا از آنتی‌ویروس‌ ها یا ضدبدافزار ها استفاده می‌کنید؟

خروج از نسخه موبایل