رمز و رازهای مخفی در اعماق وب تاریک، حقیقت است یا خیال؟

چگونه به دارک وب دسترسی پیدا کنیم؟

آنچه درون مقاله دارک وب ، وب تاریک می خوانید:

شاید برای شما سوالی مطرح شده باشد که آیا اصطلاحاتی همچون ” وب تاریک یا دارک وب “، “وب عمیق”، و “اینترنت پاک” تنها کلماتی هستند که در توصیف ابعاد خاصی از اینترنت به کار می‌روند یا آیا یک واقعیت خاصی نیز در پس آن‌ها وجود دارد. با توجه به اینکه بسیاری از افراد به شدت به شنیدن داستان‌ها و حکایت‌های مربوط به جنبه‌های تاریک اینترنت علاقه‌مند هستند، از این جهت فراست تصمیم گرفته‌ که در این مقاله به طور مرحله به مرحله به بررسی و شرح وب تاریک بپردازیم.

پس اگر شما هم می‌خواهید درباره مفاهیمی مثل Tor Onion، Silk Road، عملیات سری دولتی و نحوه ورود به دارک وب اطلاعات کسب کنید با ما همراه باشید.

اینترنت پاک چیست؟

ابتدا بهتر است درباره تفاوت‌های بین وب عمیق، وب تاریک و اینترنت پاک صحبت کنیم. این توضیح‌­ها را با اینترنت پاک شروع می‌کنیم. اینترنت پاک اولین و قابل مشاهده‌ترین لایه اینترنت است. در واقع وقتی ما از گوگل یا بینگ برای جستجوی گزینه‌هایی مثل آهنگ‌های محبوب یوتیوب یا موسیقی‌­های مورد علاقه استفاده می‌کنیم، با همین لایه کار می‌کنیم.

از دیدگاه فنی، اینترنت پاک محتوایی را شامل می‌شود که توسط موتورهای جستجوی مختلف ایندکس و نمایش داده می‌شوند. با توجه به اینکه فقط 4 درصد از اینترنت را اینترنت پاک تشکیل می‌دهد، پس بنابراین سایر قسمت‌های اینترنت، کجا و شامل چه بخش‌هایی هستند؟

وب عمیق چیست؟

اساساً وب شامل سه لایه وب عمیق، وب سطحی و دارک وب هست که هرکدام از این لایه‌ها با یکدیگر تفاوت‎های زیادی دارند.

وب عمیق، وب پنهان یا وب نامرئی بخش‌هایی از اینترنت هستند که توسط موتورهای جستجو، ایندکس نشده‌اند یا به عبارت دیگر محتویات آنها توسط موتورهای جستجوی استاندارد نشان داده نشده و فهرست‌بندی نمی‌شوند. اطلاعاتی که در وب عمیق وجود دارد از دید موتورهای جستجو پنهان می‌ماند. این اطلاعات قابل یافتن و ثبت توسط موتورهای جست‌وجو نیستند. در این بخش از اینترنت هیچ چیز پلید و شیطانی وجود ندارد.

این بخش شامل اطلاعاتی مثل مقاله‌های سفید علمی، پرونده‌های پزشکی، اطلاعات مالیاتی، اطلاعات مربوط به مشترکین پی‌پال، اطلاعیه‌های رسمی ارتش و اطلاعات مختلف دیگر است. هرچند محتوای وب عمیق پشت فرم‌های HTTPS مخفی شده است اما اگر بدانید که باید دنبال چه چیزی باشید می‌توانید به آن هم دسترسی پیدا کنید.

عموماً وب‌سایت‌هایی که در وب عمیق میزبانی می‌شوند همان محتوایی هستند که شما نمی‌توانید در یک موتور جستجو به آنها دسترسی پیدا کنید مانند حساب بانکی آنلاین و حساب‌های ایمیل شخصی دیگران. بنابراین این محتواها با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور قابل دسترس هستند.

به عنوان مثال اگر شرکتی که از خدمات مراقبت بهداشتی آن استفاده می‌کنید وب سایتی داشته باشد که نتایج آزمایش‌های خون را به صورت آنلاین نمایش می‌دهد، این بخش خاص در وب عمیق میزبانی می‌شود (یعنی گوگل یا بینگ، چنین اطلاعاتی را ایندکس نمی‌کنند و آنها را در معرض نمایش عموم نمی‌گذارند و فقط با استفاده از کلمه عبور می‌توان به آنها دسترسی داشت). لازم به ذکر است که وب عمیق،90 درصد از کل اینترنت را شامل می‌شود.

وب سطحی چیست؟

در مقابل وب عمیق، وب سطحی (surface web) وجود دارد که شامل محتواهایی است که روزانه توسط کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرند و استفاده آنها برای عموم آزاد است. درواقع اطلاعاتی که در وب سطحی وجود دارند به صورت عمومی قابل دسترسی هستند و کاربران با تایپ کردن در موتورهای جست‌وجو می‌توانند آنها را پیدا کنند.

وب تاریک چیست؟

اصطلاح وب تاریک یا وب عمیق اغلب به جای هم به کار برده می‌شوند، در حالی که مفهوم آنها کاملاً با یکدیگر متفاوت است. اگر وب پاک بهترین دوست گوگل و وب عمیق عاشق مخفی آن باشد، وب تاریک (dark web) فقط می‌تواند یک همزاد شیطانی یا عجیب برای آن در نظر گرفته شود که حدود 6 درصد از اینترنت را تشکیل می‌دهد. دارک وب در اعماق وب عمیق وجود دارد و بخش بسیار کوچکی از وب عمیق را وب تاریک تشکیل می‌دهد.

ویژگی اصلی دارک وب نامشخص بودن آن است و برای انجام فعالیت‌های مرموز و غیرقانونی از جمله فروش مواد مخدر مورد استفاده قرار می‌گیرد. اطلاعاتی که در این بخش از وب وجود دارند نیز توسط اشخاص ناشناس مدیریت می‌شوند. همچنین کاربران برای دسترسی به این اطلاعات باید از چندین سد پرداختی مختلف عبور کرده یا از نرم‌افزارهای ویژه‌ای استفاده کنند. به عنوان مثال آنها می‌توانند از یک شبکه ناشناس به نام Tor استفاده کنند.

Tor ضمن مخفی کردن آدرس آی‌پی کاربر، اطلاعات ارسالی و دریافتی را از طریق شبکه‌ای خاص عبور داده و آنها را رمزگذاری می‌کند. درواقع با استفاده از این ابزار هویت واقعی کاربر پنهان مانده و تا زمانی که خودش نخواهد کسی قادر به فاش کردن آن نخواهد بود

نکته قابل توجه در مورد وب تاریک ترکیب عجیب آن است؛ از یک طرف، این قسمت از وب یک محل کثیف و پلید برای فروشندگان مواد مخدر، هکرهای کلاه سیاه و آدم­کش‌ها است.

از طرفی دیگر، به دلیل ماهیت مخفیانه‌اش (که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم) این قسمت از وب مثل یک پل ارتباطی بین فعالین سیاسی و انسان‌های دنیای آزاد است. افرادی که به دنبال ارسال اطلاعاتی به صورت ناشناس هستند (افشاگران)، از این قسمت از وب استفاده می‌کنند. در ادامه چگونگی ورود به وب تاریک را شرح خواهیم داد.

هر دو گروه، از این قسمت وب بهره می‌برند و این به دلیل توانایی آن در ناشناس نگه‌ داشتن هر فردی و هر چیزی است. شاید بتوان گفت ارزش‌های اصلی اینترنت تاریک، حریم خصوصی و ناشناس نگهداشتن افراد هستند؛ اما اینجا چیزی مثل یک سرور مادر وجود ندارد که کل وب تاریک را میزبانی کند بلکه در عوض، گروهی از سرورها و گره ­ها (نودها) هستند که می‌توان با استفاده از روش‌های خاصی که در ادامه بررسی می‌کنیم، به آنها دسترسی داشت.

تفاوت دارک وب و دیپ وب چیست؟

همانطور که پیشتر گفتیم وب عمیق شامل وب‌سایت‌هایی است که امکان دسترسی به آنها توسط موتورهای جستجو وجود ندارد. نام کاربری، ایمیل و کلمه عبور کاربران برای ورود به وب‌سایت‌ها، حساب‌های بانکی، صفحات شخصی در شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی و غیره از جمله اطلاعاتی هستند که در بخش عمیق اینترنت بوده و در معرض نمایش عموم قرار نمی‌گیرند.

وب تاریک یا وب سیاه یا همان دارک وب نیز زیرشاخه‌ای از وب عمیق است. بنابراین شما نمی‌توانید به اطلاعات موجود در این بخش دسترسی داشته باشید. دارک وب بر خلاف سایر بخش‌های وب عمیق مختص انجام فعالیت‌های غیرقانونی مثل فروش مواد مخدر، قاچاق انسان و غیره است.

نحوه ورود به دارک وب

پیش از هر چیز ابتدا باید مرورگر Tor Onions را نصب نموده و از یک سرویس VPN امن استفاده کنید. این مرورگر پس از هر بار خروج شما کلیه اطلاعات‌تان را حذف می‌کند. همچنین نصب سیستم‌عامل مجازی لینوکس تحت عنوان Tails را بر روی ماشین مجازی خود و سایر برنامه‌ها از شناسایی هویت‌تان پیشگیری می‌کند.

Tor Onions

Tor یک مرورگر اینترنتی اختصاصی است امکان ناشناس ماندن و همچنین قابلیت‌های حریم خصوصی را برای کاربران در محیط اینترنت فراهم می‌کند. این نرم‌افزار بر پایه شبکه‌ای از سرورها قرار داده می‌شود و می‌تواند داده‌هایی از کاربران از جمله موقعیت مکانی و آی‌پی آنها را پنهان کند. کاربران با استفاده از Tor می‌توانند بدون شناخته شدن در فضای وب به گشت‌وگذار بپردازند.

نحوه عملکرد Tor براساس عملکرد onion routing یا مسیریابی پیازی است. زیرا روش اجرایی این نرم‌افزار مانند پوست کندن پیاز است؛ در حالی که پیام کاربر در مرکز پیاز مخفی شده است.

اما سؤالی که وجود دارد این است که چه کسانی از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند؟ کاربرانی از سرویس‌های Tor استفاده می‌کنند که قصد ورود به بخش تاریک وب را داشته باشند.

از آنجایی که در دارک وب همه چیز به صورت غیرمتمرکز است، هیچ پویشگر یا خزنده‌ای (crawler) وجود ندارد که این اطلاعات را جمع‌آوری کند. حتی نشانی ­های اینترنتی وب تاریک (البته اگر بتوان چنین نامی به آنها داد) با آنچه در وب معمولی مشاهده می‌کنیم تفاوت زیادی دارند.

به عنوان مثال اگر قصد دسترسی به سایتی مثل یوتیوب را داشته باشید، کافی است URL یا نشانی وب آن (https://youtube.com) را در نوار آدرس مرورگر نوشته یا آن را در وب سایت گوگل جستجو کنید. در حالی که برای دسترسی به یک سایت در وب تاریک شما باید جزییات دقیق نشانی اینترنتی مورد نظر برای دسترسی به آن را بدانید. تمام آدرس‌های دارک وب حاوی رشته‌های به ظاهر تصادفی هستند که از یکسری عدد و حروف تشکیل شده و بعد از آن پسوند .onion قرار می‌گیرد.

با این حال نباید این واقعیت را فراموش کنیم: وب تاریک جایی است که انبوهی از فعالیت‌های مجرمانه در آن انجام می‌شود. متأسفانه تمام آنچه درباره پلید بودن وب تاریک گفته می‌شود، صحت دارد.

دارک وب جایی است که در آن هکرها داده‌های به سرقت رفته از کاربران یا شرکت‌ها را می‌فروشند یا در ازای دریافت رمز ارزها و بیت کوین خدماتی را ارایه می‌دهند. همچنین اگر جرأت لازم برای اکتشاف و جستجوی هرچه بیشتر در این محیط را داشته باشید شاهد فعالیت‌هایی همچون قاچاق انسان، سوءاستفاده جنسی از کودکان، شکنجه یا قتل سفارشی خواهید بود.

آماده کردن امکانات مورد نیاز

بنابراین قبل از دسترسی به وب تاریک برای حفظ امنیت خودتان باید اقداماتی را انجام دهید:

الف) نصب یک وی‌پی‌ان

یکی دیگر از ابزارهایی که کاربران برای دسترسی به بخش تاریک وب به آن نیاز دارند وی‌پی‌ان است. وقتی آنها قصد ورود به وب تاریک را دارند، استفاده از وی‌پی‌ان ضروری است. دلیل این موضوع هم مسایل قانونی است. از نظر فنی شما می‌توانید آزادانه در این لایه اینترنت به گشت‌وگذار بپردازید، به این شرط که در هیچ فعالیت غیرقانونی دخیل نشوید. اخیراً دادگاه عالی آمریکا حکمی صادر کرده که طبق آن حتی گشت‌وگذار نفوذ در دارک وب هم ممکن است موجب دردسرهای قانونی زیادی شود.

این یعنی اگر مقامات دولتی، خواهان رسیدگی به اتصال کاربران به دارک وب باشند دلایل کافی برای جستجوی منزل و مصادره کردن سیستمی که از آن برای گشت‌وگذار دارک وب (وب تاریک) استفاده شده است را خواهند داشت.

ب) نصب یک مرورگر مناسب

اولین قانون وب تاریک این است که هرگز از مرورگر معمولی برای گشت‌وگذار در دارک وب استفاده نکنید. مرورگرهای محبوبی مثل کروم، اُپرا یا فایرفاکس؛ مجهز به فناوری‌های ردیابی هستند که باعث می‌شوند شما برای رادار مقامات نظارتی، کاملاً قابل مشاهده باشید. بنابراین توصیه می‌شود مرورگر Tor را دانلود کنید که تا این لحظه امن‌ترین و ساده‌ترین مرورگر پیازی[1] محسوب می‌شود.

البته عده‌ای بر این باورند که Tor توسط ارتش (آمریکا) برای برقراری ارتباط به صورت مخفیانه ساخته شده است. از این رو، از نظر حریم خصوصی قابل اطمینان نیست و ممکن است کاربران آن تحت نظارت قرار داشته باشند. صحت این حرف‌ها را نمی­توان تأیید کرد اما در هر صورت هیچ آتش بدون دودی وجود ندارد. پس همه چیز به تصمیم خود شما بستگی دارد.

درباره Tor

اما چرا توصیه می‌شود که به جای مرورگر معمولی از Tor استفاده کنید؟ پاسخ این سؤال کمی طولانی است اما ارزش شنیدن را دارد. همان‌طور که احتمالاً اطلاع دارید یک مرورگر معمولی به عنوان واسطی بین درخواست جستجوی کاربر و سایتی که قرار است به آن دسترسی پیدا کند، عمل می‌کند. معمولاً درخواست شما از DNS مربوط به شرکت ارایه دهنده خدمات اینترنت (ISP) عبور می‌کند که از سایر منابع کمک می‌گیرد تا به شما برای دستیابی به پاسخی که در جستجوی آن بوده ­اید، کمک کند.

اما با Tor درخواست جستجوی شما چندین بار از رله‌های Tor عبور می‌کند. شاید برای شما هم سؤال شده باشد که منظور از این رله‌ها چیست؟ وب پاک متشکل از مجموعه‌ای از سرورهای مختلف است که تحت مدیریت شرکت‌ها یا افراد مختلف قرار دارد ولی همین اصول، کم و بیش در رابطه با وب تاریک وجود دارد. در اینجا ما درباره جنبه تیره و تاریک اینترنت صحبت می‌کنیم بنابراین پنهان ماندن و ردیابی نکردن در این حالت ضروری است. در نتیجه، اطلاعات لازم در رله‌های Tor ذخیره شده و توسط افراد داوطلب مدیریت می‌شوند.

وقتی از طریق چنین مرورگرهایی وارد دارک وب می‌شوید، چه اتفاقی می‌افتد؟ اول از همه اگر همان‌طور که قبلاً توصیه کردیم وی‌پی‌ان را نصب کرده باشید، سیگنال ارتباطی رمزنگاری می‌شود. بنابراین شرکت ISP متوجه نخواهد شد که شما به دنبال چه چیزی هستید. البته ISP متوجه می‌شود که شما قصد دسترسی به یکی از گره­ های Tor را دارید اما به غیر از این موضوع، اطلاعات دیگری درباره فعالیت شما نخواهد داشت.

بعد از آن درخواست شما به سمت یک گره دیگر و بعد یک گره دیگر هدایت می‌شود. چنین کاری با این هدف انجام می‌شود که احتمال ردیابی به حداقل برسد.

استفاده همزمان از وی‌پی‌ان و Tor 

تا اینجا اولین گام‌های لازم برای ورود به دنیای وب تاریک را طی کردید اما هنوز هم قبل از این که وارد این دنیای پر از عجایب شوید باید گام‌های دیگری را نیز بردارید. حتی در صورت استفاده از مرورگر Tor و وی‌پی‌ان، باز هم هیچ توافق نظری درباره امنیت در وب تاریک وجود ندارد.

تقریباً همه درباره این موضوع اتفاق نظر دارند که استفاده از Tor به تنهایی کافی نیست. دسترسی به دارک وب از امکانات این دو می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید که در ادامه توضیح می‌دهیم.

روش اول: استفاده از Tor بعد از اتصال وی‌پی‌ان

شاید این اصطلاح­ ها کمی فنی به نظر برسند اما به هیچ‌وجه پیچیده نیستند. در این روش، شما قبل از استفاده از مرورگر Tor به یک سرویس وی‌پی‌ان متصل می‌شوید. لازم به ذکر است که این روش، محبوب‌ترین و امن‌ترین راه دسترسی به لینک‌های پیازی است و این دو در کنار هم ترکیب فوق‌العاده‌ای را ایجاد می‌کنند. Tor از نظر ناشناس­ سازی فوق‌العاده است و وی‌پی‌ان هم از حریم خصوصی شما محافظت می‌کند.

با استفاده از این روش، Tor درخواست‌های شما را رمزنگاری کرده و از ISP مورد استفاده شما می‌گذرند. پس از آن، درخواست شما به سمت یک سرور وی‌پی‌ان هدایت می‌شود که آی­ پی شما را مخفی کرده و تگ‌های لوکیشن و سایر اطلاعاتی که برای ردیابی قابل استفاده هستند حذف می‌شود.

سپس درخواست شما به سمت گره ورودی Tor هدایت می‌شود. بعد از آن ممکن است از یک یا تعدادی گره رله دیگر هم عبور کند. آنگاه درخواست‌ها به سمت چندین گره خروجی هدایت می‌شوند. پس از آن درخواست شما با وب سایت مناسب و درست تطبیق داده می‌شود. این سازوکارها بسیار کارآمد هستند و تا به حال بهترین روش برای دسترسی به محتوای وب تاریک محسوب می‌شوند.

مزایای استفاده از Tor پس از اتصال به وی‌پی‌ان:

معایب استفاده از Tor پس از اتصال به وی‌پی‌ان:

روش دوم: اتصال به وی‌پی‌ان پس از باز کردن Tor

این روش امنیت چندانی ندارد اما باز هم مفید است. این روش، به نوعی عکس روش قبلی عمل می‌کند. یعنی به جای این که ترافیک، اول از وی‌پی‌ان عبور کند از شبکه Tor عبور خواهد کرد. این روش به دلیل امنیت پایین نسبت به روش قبل، محبوبیت چندانی ندارد.

اگر سیگنال‌ها ابتدا از شبکه Tor عبور کنند، ISP شما می‌تواند تشخیص دهد که شما قصد دسترسی به یک گره Tor را دارید. هرچند فردی صرفاً به این دلیل که شما قصد دسترسی به دارک وب را داشتید شما را محکوم نمی‌کند اما در کشورهایی مثل آمریکا ممکن است چنین کاری منجر به ایجاد دردسر شود.

مزایای اتصال به وی‌پی‌ان پس از استفاده از Tor:

معایب اتصال به وی‌پی‌ان پس از استفاده از Tor :

اگر شما هم به دنبال گشت‌وگذار در گوشه‌های تاریک وب هستید ولی به مرورگر Tor اعتماد ندارید می‌توانید از این راهکارهای جایگزین استفاده کنید:

  1. I2P: محافظت فوق‌العاده‌ای از حریم خصوصی شما به عمل آورده و امکان دسترسی به لینک‌های پیازی مخفی را فراهم می‌کند.
  2. Matrix.org: یک پروژه کدباز مثل Tor است. برای انتقال داده، چت و سیگنالینگ، WebRTC فوق‌العاده است.
  3. Orbot: همان Tor برای اندروید است.
  4. Globus Secure Browser: جایگزین غیررایگان Tor و مجهز به وی‌پی‌ان است. به کاربران امکان دسترسی به موقعیت‌های جغرافیایی مورد نظرشان را می‌دهد. قبل از خرید می ­توانید از دوره آزمایشی 5 روزه آن استفاده کنید.
  5. Comodo Ice Dragon: از چندین محافظ بدافزاری مختلف استفاده می‌کند. یک پروژه کدباز است.
  6. FreeNet: یک پروژه کدباز است که از فناوری‌های ناشناس نگه‌دار Darknet و OpenNet استفاده می‌کند.

 نصب یک ماشین مجازی یا سیستم عامل یک­بار مصرف

به شدت توصیه می‌کنیم که برای وب­ گردی در دارک وب به جای استفاده از سیستم عامل ویندوزی که روی سیستم‌تان نصب شده، از نرم افزارهای ماشین مجازی استفاده کنید، زیرا مقابله کردن با بدافزارها در یک محیط مجازی که به صورت کامل قابل کنترل است، آسان‌تر است.

این کار شبیه صحنه‌هایی از فیلم‌های هالیوودی است که در آن پزشکان، ویروس‌های مرگبار را از پشت یک محفظه شیشه‌ای آزمایش می‌کنند. ماشین‌های مجازی مختلفی وجود دارند که می‌توانید از بین آنها یکی را انتخاب کنید، از جمله Oracle VM Virtualbox، VMware Fusion and Workstations، QEMU، Red Hat Virtualization، Microsoft Hyper-V، Citrix XenServer و Xen Project.

اما اگر می‌خواهید هیچ رسانه ذخیره فیزیکی در این فرایند دخیل نباشد می‌توانید از سیستم عامل‌های یک­بار مصرف استفاده کنید که نصب آنها آسان است و در صورت بروز مشکل می‌توانید به راحتی از آن خلاص شوید. تنها چیزهایی که نیاز دارید یک درایو کوچک 8 گیگابایتی، یک پکیج نصب و چند دقیقه زمان برای نصب و راه‌اندازی آن است.

نحوه نصب سیستم عامل Tails

گام اول: یک درایو USB آماده کنید. 8 گیگابایت فضا کافی است اما اگر می­ خواهید از آن برای انجام کارهای دیگر نیز استفاده کنید بهتر است درایوی با ظرفیت بیشتر را تهیه کنید. (احتمالاً) اتفاقی برای این درایو نخواهد افتاد.

گام دوم: پکیج نصب سیستم عامل Tails را از اینترنت دانلود کنید.

نکته: Tails یک سیستم عامل لایو مبتنی بر لینوکس است که می‌توان آن را از روی فلش یا دی‌وی‌دی بوت کرد. البته توصیه می‌کنیم که برای این کار از فلش درایو استفاده کنید، زیرا دی‌وی‌دی بعد از رایت شدن اطلاعات به حالت فقط خواندنی درمی‌آید اما دسترسی به وب تاریک نیاز به کمی نوشتن اطلاعات هم دارد.

همچنین توجه داشته باشید که پکیج نصب Tails با فرمت .img ارایه می‌شود. در نتیجه به نرم افزاری نیاز دارید که بتواند این ایمیج را بخواند. توصیه ما استفاده از Universal USB Installer است که عملکرد آن کاملاً قابل درک است. همچنین می‌توانید از Rufus هم استفاده کنید. در هر صورت انتخاب با شما است اما در این مقاله از Universal استفاده شده است.

گام سوم: فلش را وارد کرده و آن را یک­بار فرمت سریع کنید. برای پیشگیری از مشکلاتی که ممکن است در زمینه سازگاری و تطبیق فرمت ایجاد شود، هنگام فرمت از گزینه FAT32 استفاده کنید.

گام چهارم: Universal USB Installer یا Rufus را دانلود و نصب کنید.

گام پنجم: Universal USB یا Rufus را راه‌اندازی کنید.

گام ششم: در قسمت “Step 1: Select a Linux Distribution from the dropdown to put on your USB” گزینه Tails را انتخاب کنید.

گام هفتم: در قسمت “Step 2: Select your ubuntu*desktop*.iso” بر روی دکمه browse کلیک کرده و فایل .img دانلود شده را انتخاب کنید.

گام هشتم: در قسمت “Step 3: Select your USB Flash Drive Letter Only” از باکس گزینه‌ها، مسیر فلش درایو را انتخاب کنید. اگر این درایو نمایش داده نمی‌شود، گزینه now showing all drives را انتخاب کنید.

گام نهم: هر زمان کار شما انجام شد، اطلاعات را بررسی کرده و گزینه Create را انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که بسته به سرعت سیستم شما، ممکن است این فرایند بین 5 تا 30 دقیقه زمان ببرد. صبر کنید تا کار نصب انجام شود. هر زمان کارها انجام شد، روی گزینه Close کلیک کنید.

حالا وقت راه‌اندازی Tails و انجام یک سری تنظیمات است.

نحوه راه اندازی سیستم عامل از روی USB و پیکربندی Tails

برای بوت سیستم عامل از روی USB مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. درایو USB را به سیستم وصل کنید.
  2. رایانه را دوباره راه­ اندازی کنید.
  3. وقتی صفحه اسپلش[2] ظاهر شد، کلید مناسب برای نمایش منوی بوت را بزنید.
  4. با استفاده از صفحه کلید، درایو مربوطه را انتخاب کرده و سپس کلید اینتر را بزنید.
  5. حالا صبر کنید تا سیستم عامل Tails بوت شود. ممکن است بوت شدن برای اولین ­بار کمی زمان ببرد، پس صبور باشید.
  6. پیکربندی‌های Tails را انجام داده و سپس Tor و VPN را نصب کنید. البته آخرین نسخه از The Onion Router مجهز به یک وی‌پی‌ان داخلی است.
  7. حالا آماده اکتشاف عجایب تیره و البته گاهی ترسناک وب تاریک شوید.

نحوه ورود به وب تاریک

پس از نصب Tor آن را اجرا کنید. در نگاه اول، این مرورگر تفاوت چندانی با مرورگرهای معمولی ندارد؛ یک نوار جستجو، چندین گزینه راه‌اندازی سریع و البته نماد پیاز در وسط صفحه.

هرچند محتوای دارک وب در حد و اندازه وب پاک ایندکس نمی‌شود، اما باز هم می‌توانید از یک سری موتورهای جستجو برای پیدا کردن اطلاعات مورد نظرتان استفاده کنید. در اینجا Hidden Wiki و Grams نقش مهمی دارند.

توجه داشته باشید از آنجایی که در وب تاریک حریم خصوصی و ناشناس ماندن اهمیت فوق‌العاده زیادی دارد، بسیاری مواقع Hidden Wiki و Grams نتایج اشتباهی تولید می‌کنند. در هر صورت برای شروع جستجو و اکتشاف، Hidden Wiki بسیار مناسب است.

نکات مهم در گشت و گذار در دارک وب

تا اینجا یاد گرفتیم که وارد دارک وب شویم، و اما چند نکته برای گشت و گذار در دارک وب:

موتورهای جستجو در دارک وب

همان‌گونه که گفتیم با ابزار Tor می‌توانید وارد دارک وب و سپس یکی از موتورهای جستجو شوید. DuckDuckGo، Ahmia، DarkSearch، Candle، Not Evil و Haystack از جمله موتورهای جستجو در دارک وب هستند که می‌توانید کلمات کلیدی را تایپ نموده و به اطلاعات مدنظرتان دست یابید. در ادامه موتور جستجوی Hidden Wiki را به صورت مختصر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

Hidden Wiki و سایر گزینه‌ها

می‌توان Hidden Wiki را مثل برادر دوقلوی شرور و شیطانی ویکی‌پدیا دانست. این دو، کم و بیش شبیه هم هستند اما Hidden Wiki حاوی لینک‌هایی به دسته‌بندی‌های مختلف وب تاریک است، از جمله مطالب انتخابی سردبیر، نکات مقدماتی، سرویس‌های مالی، سرویس‌های تجاری، ایمیل/ پیام‌رسانی، مواد مخدر، وبلاگ و مقالات، ارایه دهندگان سرویس‌های میزبانی، سرویس‌های هک، رادیوی اینترنت تاریک (از این رادیو فقط یک سری موزیک‌های الکترونیک عجیب و گه گاهی موسیقی جاز پخش می‌شود)، نوشته‌ها (بیشتر منابع مربوط به هک هستند که هر دو نوع هک اخلاقی و هک کلاه سیاه را شامل می‌شوند).

همچنین در اینجا لینک‌هایی به چیزهایی مثل قاتل‌های قراردادی، تجاوز، شکنجه یا قتل سفارشی و سوءاستفاده جنسی از کودکان هم پیدا می‌شود.

خوشبختانه در Hidden Wiki به دنبال هر سایتی توضیحات مختصری در رابطه با محتوای آن نوشته شده تا کاربر مطلع باشد که باید انتظار چه چیزهایی را داشته (یا نداشته) باشد. توصیه می‌کنیم که در اینجا فقط به انتخاب سردبیر اکتفا کنید. همچنین در قسمت وبلاگ و مقالات هم می‌توانید منابع ارزشمندی در زمینه کدنویسی پیدا کنید.

می‌توانید برای چت و گفتگو از سرویس‌هایی همچون Random Chat استفاده کنید که افراد را به صورت تصادفی به هم متصل می‌کند. در هر صورت این گفتگوها با خطراتی همراه است که پذیرش آن با شما است.

توجه داشته باشید که باید از هر آنچه برچسب‌هایی مثل porn، card skimming services، PayPal hacks، firearms یا real fake IDs and passports دارد، برحذر باشید. هر چند موضوع ­ها و محل‌های مختلفی در وب تاریک برای اکتشاف و جستجو وجود دارد اما بیشتر آنها تحت نظارت هستند. همچنین ممکن است چیزهایی ببینید که به شدت ناخوشایند است.

Hidden Wiki تنها موتور جستجوی وب تاریک نیست. اگر از این موتور جستجو خسته شدید می‌توانید گزینه‌های زیر را امتحان کنید:

واقعیت جالب: Virtual Library توسط تیم برنرز لی که به او لقب جرج واشینگتن دنیای اینترنت را داده‌اند، بنیان‌گذاری شده و تا مدت‌ها تحت نظر او تکامل یافت. پس اگر به دنبال کشف حقایق تیره و گمنام درباره اینترنت و سندهای بسیار قدیمی هستید می‌توانید از این گزینه استفاده کنید.

سرویس‌های تجاری

شاید برای شما غیرقابل باور باشد که وب تاریک حتی فروشگاه‌های آنلاینی دارد که مواد مخدر یا سلاح گرم نمی‌فروشند. برخی از این سایت‌ها فعالیت غیرمجازی انجام نمی‌دهند و حراجی‌های فوق‌العاده‌ای دارند. مثلاً اگر به دنبال خرید لپ‌تاپ یا گوشی هوشمند هستید می‌توانید شانس خودتان را در یکی از این فروشگاه‌ها امتحان کنید. البته تمام تراکنش‌ها به صورت ناشناس و با بیت­ کوین انجام می‌شوند. در صورت تمایل می‌توانید از سایر رمز ارزهای رایج نیز استفاده کنید.

نکته مهم درباره این وب سایت‌ها این است که 50 درصد آنها تقلبی هستند و راهی وجود ندارد که بتوان گفت تحویل سفارش واقعاً انجام می‌شود یا خیر. ناگفته نماند بیشتر آنها سرویس تحویل هم دارند.

مسلماً نمی‌توانید برای خرید در وب تاریک، آدرس منزل خودتان را بدهید اما این فروشگاه‌ها به سراسر دنیا تحویل دارند به جز برخی کشورهای خاورمیانه و کره شمالی. به عنوان فردی که تجربه خرید در این محیط را دارد (یک گوشی سامسونگ گلکسی S10 پلاس با قیمت فقط 250 دلار) به شما توصیه می‌کنم که از این محیط خرید نکنید.

وقتی در حال گشت‌وگذار در وب تاریک هستید می‌توانید نگاهی هم به سرویس‌های تجاری زیر داشته باشید:

کلاینت‌های ایمیلی

توجه داشته باشید که وب تاریک یک اجتماع مردم‌محور است؛ بنابراین طبیعی است که به روش‌هایی برای برقراری ارتباط با دوستان یا مشتریان­تان در وب تاریک نیاز داشته باشید. برای انجام این کار می‌توانید از سرویس‌های ایمیل و پیام‌رسان‌های مختلف استفاده کنید که برای افرادی که قصد فعالیت در این محیط را دارند بسیار مفید است.

از نظر عملکرد، تفاوت زیادی بین سرویس‌های SMT، IMAP و POP3 در وب معمولی و آنچه در وب تاریک مشاهده می‌شود وجود دارد. برخی کلاینت‌های ایمیل ارایه شده در این محیط عبارتند از:

چت/ شبکه‌های اجتماعی

در این قسمت به سرویس‌های پیام فوری و شبکه‌های اجتماعی می‌پردازیم. یکی از نکات جالب توجه این است که یک نسخه وب تاریک از فیس‌بوک زاکربرگ وجود دارد که از آن بیشتر برای ارتباطات مخفیانه، ارسال نکات مهم به صورت ناشناس و کارهای این چنینی استفاده می‌شود.

قطعاً این نسخه به اندازه نسخه وب پاک فیس‌بوک امنیت ندارد، اما استفاده از آن کاملاً قانونی است. فیس‌بوک پنهان تنها کلاینت شبکه اجتماعی در وب تاریک نیست. سایر این کلاینت‌ها عبارتند از:

خبرنگاری و گروه‌های حمایتی

همان‌طور که قبلاً هم اشاره شد، وب تاریک فقط جای اعمالی مثل قاچاق مواد و انسان یا استخدام آدم­کش‌ها نیست. خبرنگاران و گروه‌های حمایتی و پناهندگان سیاسی از این محیط برای مخفی ماندن استفاده می‌کنند. شبکه‌های خبری مثل رویترز، فاکس، ان‌بی‌سی، بی­ بی­ سی و سی‌ان‌ان همگی کانال‌هایی در وب تاریک راه‌اندازی کرده‌اند تا نکات و حرف‌های افشاگران را به صورت ناشناس بشنوند.
گروه‌های حمایتی مختلف هم از مزایای وب تاریک استفاده می‌کنند زیرا در اینجا چیزی به اسم سانسور وجود ندارد. در نهایت معترضان، پناهندگان سیاسی و افرادی که می‌خواهند از کشورهایی با حکومت دیکتاتوری با دنیای خارج در ارتباط باشند هم از این محیط استفاده می‌کنند. البته در این محیط گروه‌هایی با اعتقادات مختلف هم مشاهده می‌شود که همه چیز از لوسیفر گرفته تا موجودات موهوم دیگر را می‌پرستند. همچنین می‌توانید از این وب سایت‌ها نیز بازدید کنید:

با توجه به این که قبلاً به اندازه کافی درباره اهمیت استفاده از وی‌پی‌ان، مرورگرهای ناشناس و سیستم عامل یک­ بار مصرف صحبت کردیم بنابراین در ادامه به سایر نکاتی می‌پردازیم که امنیت شما را افزایش می دهند.

شاید این مورد عجیب و باور نکردنی به نظر برسد اما توصیه می‌شود که با پنجره Minimize شده یا تغییر اندازه داده شده در وب تاریک بگردید زیرا امکان ردیابی شما بر اساس ابعاد پنجره فعال وجود دارد. بنابراین قبل از ادامه کار تا جایی که می‌توانید اندازه پنجره Tor را تغییر دهید.

Tor یک اسلایدر دارد که امکان تنظیم سطح امنیت را فراهم کرده است. فقط کافی است روی آیکون پیاز کلیک کرده و Security Settings را انتخاب کنید. اسلایدر را به نقطه‌ای بکشید که ایمن‌ترین حالت را نشان می‌دهد. به این ترتیب به صورت پیش‌فرض کدهای جاوا اسکریپت در تمام سایت‌ها غیرفعال شده و برخی عکس ­ها و سمبل‌ها نمایش داده نمی‌شوند.

توصیه ما این است که از فروشگاه‌های وب تاریک خرید نکنید. شاید برخی از آنها مجاز باشند اما آیا شما چنین خطری را قبول می‌کنید؟ در هر صورت اگر باز هم قصد خرید دارید توصیه می‌کنیم برای این کار از بیت­ کوین یا رمز ارز مورد نظر خودتان استفاده کنید. خرید با استفاده از کارت‌های بانکی در این محیط یعنی شما اطلاعات خودتان را به صورت کامل در اختیار هکرها قرار داده‌اید.

فراموش نکنید که پس از تکمیل گشت‌وگذار یا خرید در وب تاریک Tails را ببندید. نکته مثبت درباره سیستم عامل‌های زنده­ای مثل Tails این است که در صورت shut down کردن آنها، سیستم عامل از روی درایوی که در آنجا نصب شده بود، حذف می‌شود. به همین دلیل توصیه نمی‌شود که Tails را روی دی‌وی‌دی نصب کنید.

این نکته یکی از نکاتی است که همیشه در زندگی باید رعایت کنید اما در وب تاریک بیشتر! توجه داشته باشید که بسیاری از سازمان‌های مجرمانه از وب تاریک برای برقراری ارتباط یا فروش کالا استفاده می‌کنند. برخی از این کانال‌ها تحت نظارت هستند. در نتیجه ممکن است ناخواسته گرفتار یک ماجرای پردردسر شوید. بنابراین اگر سایتی مشکوک به نظر می‌رسد، مرورگر را بسته و آن را فراموش کنید.

عواقب و خطرات ورود به وب دارک وب

واضح است که ورود به وب تاریک عواقب و پیامدهای منفی بسیار زیادی را به همراه داشته و شما را در معرض اقدامات مخرب آنلاین قرار می‌دهد. برای مثال بسیاری از کاربران این فضا هکرهای بسیار حرفه‌ای هستند. با توجه به اینکه هیچ قانونی در دارک وب وجود ندارد، این افراد می‌توانند به راحتی شما را هک نموده و از شما درخواست باج کنند یا اینکه حساب‌های بانکی‌تان را خالی نمایند پیش از آنکه متوجه شوید. حملات فیشینگ، آلوده نمودن سیستم‌ها به بدافزارها (به‌ویژه باج‌افزارها) و غیره از جمله تهدیدات سایبری رایج در دارک وب هستند.

خروج از نسخه موبایل