دسترسی سیار و هر آنچه که باید بدانید

کنترل دسترسی سیار نسبت به نشت داده‌های دیجیتال

با وجود توجهی که نسبت به نشت داده‌های دیجیتال و جرایم سایبری وجود دارد، کنترل دسترسی سیار (محدود کردن ورود به فضای اداره، مراکز داده و غیره) هنوز یک سازوکار دفاعی مهم و حیاتی برای سازمان‌هایی با ابعاد متفاوت و در کسب و کارهای مختلف محسوب می‌شود. کارت‌های هوشمند و انواع سازوکارهای فناورانه، در بسیاری از محیط‌ های اداری مورد استفاده قرار می‌گیرند و مدت ها است که شاهد استفاده از آنها هستیم.

دستگاه‌های سیار، در محیط‌های اداری امروزی همواره مورد استفاده قرار می‌گیرند. افزایش میزان استفاده از این دستگاه‌ها دلایل مختلفی دارد، از جمله امکان برقراری ارتباط به شکل ­ها و فرم‌های مختلف، فراهم کردن دسترسی به داده‌ها و برنامه‌های کاربردی که پیش از این نیاز به دستگاه‌های دست و پاگیرتری داشتند، با اطلاعات بیشتری وارد اتاق‌های جلسه شدن، داد و ستد بدون استفاده از پول نقد و امکان برقراری اتصالات مختلف.

در پرتوی چنین توسعه‌هایی، استفاده از یک دستگاه هوشمند جهت کنترل دسترسی فیزیکی (که در این صنعت به آن کنترل دسترسی تجهیزات سیار گفته می‌شود) برای کارمندان و شرکت‌ها یک گام منطقی محسوب می‌شود. در این مقاله، مزایای کنترل چنین دسترسی بررسی شده، فناوری‌های موجود معرفی شده و نکات مهمی که شرکت‌ها باید در هنگام پیاده ­سازی یک راهکار کنترل دسترسی تجهیزات سیار به آنها توجه داشته باشند، مورد بررسی قرار می گیرند.

 

دستگاه‌های هوشمند همه جا هستند

در سال 2018 میلادی تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند به سه میلیارد نفر رسید. هم اکنون در بین برندهای گوشی‌های هوشمند، اپل و سامسونگ محبوب‌ترین برندها هستند که سهم آنها از این بازار به ترتیب 27 و 24 درصد است.تا پایان سال 2018، حدود 39 درصد از جمعیت جهان یک گوشی هوشمند در اختیار داشتند. انتظار می‌رود که این درصد تا انتهای سال 2021 به 48 درصد نیز برسد. نفوذ گوشی‌های هوشمند در آمریکای شمالی، 77 درصد و اروپای غربی 75 درصد است. این رقم در اروپای شرقی، 60 درصد و خاورمیانه و آفریقا 19.9 درصد است.

افزایش محبوبیت گجت‌های پوشیدنی نیز منجر به افزایش تعداد دستگاه‌های سیار در بازار شده است. این گجت‌ها شامل عینک، لباس، ردیاب تناسب اندام، تجهیزات شنوایی و ساعت‌ها (که سهم عمده‌ای از این بازار را به خود اختصاص می‌دهد) هستند.

Mordor Intelligence پیش ­بینی می‌کند بازار جهانی بین سال‌های 2019 تا 2024، نرخ رشد مرکب سالانه 19.1 درصد را ثبت خواهد کرد. همچنین برآورد شده در سال 2019، یک چهارم از بزرگسالان آمریکایی حداقل از یک گجت پوشیدنی استفاده کرده اند. این دستگاه‌های «همیشه روشن» متحرک، گزینه‌های مناسب‌تری برای برنامه‌های کاربردی کنترل دسترسی هستند. چنین امری نیز به دلیل راحتی استفاده از دستگاه‌های پوشیدنی است که همواره آماده استفاده هستند.

 

سازمان‌ها خواهان دنیایی هستند که در آن دستگاه‌های سیار در اولویت اصلی باشند

سازمان‌ها با انگیزه‌هایی مثل افزایش بهره ­وری، عملیاتی و راحت‌تر شدن کارها به صورت روزافزون به دنبال استفاده از پتانسیل‌های دنیایی هستند که در آن دستگاه‌های سیار اولویت اصلی هستند. بهره ­گیری از تحول موبایلی برای کنترل دسترسی فیزیکی منجر به ادغام شبکه ها و سایر نیازهای دسترسی امن خواهد شد و یک محیط متصل‌تر را ایجاد خواهد کرد.

دسترسی سیار

پیاده سازی و استفاده از تجهیزات سیار در سازمان‌ها قطعاً بدون چالش نیست. خط مشی «دستگاه خودتان را به محل کار بیاورید (به اختصار BYOD[1])» به سرعت گسترش پیدا کرده و حتی منجر به شگفتی برخی از سازمان‌ها نیز شده است. اکنون سعی می‌شود با به کار بردن روش‌های قابل مدیریت‌تر در زمینه استقرار دستگاه‌های سیار در سازمان‌ها با چالش‌های خط مشی BYOD مقابله شود. سازمان‌ها سعی می‌کنند به جای این روش به کارمندان، امکان انتخاب دستگاه‌های مجاز و تأیید شده خودشان را برای دسترسی به شبکه بدهند.

چندین گزینه مختلف از جمله راهبرد «دستگاه خودتان را انتخاب کنید» (به اختصار CYOD[2]) (که در آن سازمان، لیستی از دستگاه‌ها و برنامه­ های کاربردی مجاز را برای نقش‌های مختلف تعیین می‌کند) در حال غلبه بر این چالش‌ها هستند.

افزایش امنیت دسترسی فیزیکی به دستگاه‌های سیار از طریق اتوماسیون و حذف یک سری از کارهای دستی، منجر به افزایش بهره ­وری سازمانی می‌شود. این شرایط می‌تواند منجر به تغییر سناریویی شود که هر روزه در ساختمان‌های مختلف در سراسر دنیا تکرار می‌شود. بنابراین انتظار می رود که در سال های آتی شاهد تحقق موارد زیر باشیم:

خوب است بدانید 61 درصد از افراد اعتقاد دارند سازمان‌هایی که برنامه‌های کاربردی موبایلی سازمانی را نصب نمی‌کنند از نظر رقابتی وضعیت منفی خواهند داشت.

 

مزایای دسترسی سیار

تجربه‌ای بهتر و راحت‌تر برای کاربران نهایی!

آزادی عمل در زمینه انتقال کنترل دسترسی به گوشی، تبلت، مچ ­بند و سایر گجت‌های پوشیدنی منجر به افزایش راحتی کاربران نهایی و فراهم شدن روش‌های جدیدتر و راحت‌تر برای باز کردن درب‌ها می‌شود.

مدیریت دسترسی سیار را می­ توان به نحو کارآمدتری انجام داد.

دستگاه‌های سیار به هم پیوسته، روش‌های جدیدی را برای مدیریت شناسه‌های متحرک به صورت تقریباً بلادرنگ فراهم می‌کنند.

با توجه به اهمیت روزافزون راهکارهای کنترل دسترسی مبتنی بر ابر، پورتال‌های کنترل دسترسی سیار هم مزایای زیادی برای کسب و کار مدل «کنترل دسترسی به صورت سرویس (ACaaS[3])» خواهند داشت. ACaaS با دریافت یک کارمزد ماهیانه، قابلیت‌های ابتدایی یک سیستم کنترل دسترسی را در اختیار کارمندان قرار می‌دهد. معمولاً این نرم افزار بر روی سروری در مرکز داده ارایه دهنده سرویس قرار گرفته و از طریق مرورگر می­ توان به آن دسترسی داشت.

17.18 درصد؛ ارزش بازار جهانی سرویس ACaaS در سال 2017، 764.8 میلیون دلار تخمین زده شد و انتظار می‌رود در سال 2023 نیز به 1.9 میلیارد دلار برسد. این یعنی نرخ رشد مرکب سالانه 17.18 درصدی برای این فناوری.

تا سال 2022، 20 درصد از پایگاه‌های کنترل دسترسی فعلی قابلیت پشتیبانی از تجهیزات سیار را خواهند داشت.

 

دسترسی سیار را می‌توان امن‌تر کرد؟

دسترسی سیار منجر به تکمیل راهکارهای کنترل دسترسی موجود از طریق فراهم آوردن امکان استفاده از یک دستگاه هوشمند به عنوان جایگزین روش‌های سنتی می‌شود. گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های هوشمند، نسبت به کارت‌های هوشمند مزایای امنیتی مختلفی دارند؛ از جمله:

 

دسترسی سیار منجر به ایجاد یک محیط بسیار متصل‌تر می‌شود

سازمان‌های امروزی به تدریج شاهد مزایای ادغام دسترسی‌های فیزیکی و منطقی هستند. مدیریت ساده‌تر، کاهش هزینه‌های نگهداری سیستم‌های مختلف، بهبود امنیت و تجربیات کاربری منجر به تسریع این گرایش ­ها می‌شود. دستگاه‌های هوشمند با فراهم کردن امکان احراز هویت چندفاکتوری باعث افزایش و بهبود گزینه‌های امنیتی می‌شوند.

همچنین این دستگاه‌ها می‌توانند امکانات امنیتی دیگری را هم فراهم کنند از جمله کلمه های عبور یک­ بار مصرفی که برای دسترسی به شبکه یا برنامه‌های کاربردی مبتنی بر وب مورد نیاز هستند.

کارمندان می‌توانند به راحتی از یک دستگاه برای دسترسی به ساختمان‌ها، احراز هویت برای VPN، دسترسی به شبکه‌های بی­ سیم، لاگین به شبکه اینترانت سازمانی، استفاده از سرویس دهنده ایمیل، برنامه‌های کاربردی مبتنی بر ابر، کلاینت‌هایی با سیستم ورود یکباره (single-sign-on) و دسترسی به سایر منابع فناوری اطلاعات استفاده کنند.

وجود یک پلت فرم هویت موبایلی مشترک برای دسترسی‌های فیزیکی و منطقی مزایای مختلفی دارد. این سیستم باعث می‌شود مدیریت امتیازات دسترسی برای مدیران امنیتی راحت‌تر شود، خطاهای همگام­ سازی دو سیستم مدیریتی مجزا را کاهش داده و موجب راحت شدن انجام احراز هویت برای سیستم‌های مختلف خواهد شد.

 

نتیجه‌گیری

دستگاه‌های سیار در حال متحول کردن دیدگاه‌های کارمندان و سازمان‌ها نسبت به امنیت، شبکه‌ها و عملیات‌ سازمانی هستند. گام منطقی بعدی برای بسیاری از سازمان‌ها جایگزین کردن سیستم‌های سنتی با راهکارهای کنترل دسترسی فیزیکی انعطاف­ پذیرتر و جدیدتری است که از دسترسی سیار پشتیبانی می‌کنند.

 

 

خروج از نسخه موبایل