صدها سرقت چینی ها از بخش های فناورانه و دانشگاهی آمریکا

اعضای دولت ایالات متحده آمریکا مدتی پیش در شهر واشنگتن، کنفرانسی را با موضوع سرقت مالکیت معنوی توسط چینی ها از شرکت­ های حوزه فناوری و دانشگاه های آمریکا برگزار کردند. در این کنفرانس، مقامات ارشد آمریکایی در خصوص تمامی روش ­هایی که دولت چین برای هدف قرار دادن مالکیت معنوی شرکت ­ها و دانشگاه ­های آمریکایی از آنها استفاده می کند، سخنرانی کرده اند.

هدف از این کنفرانس که با عنوان «کنفرانس پیشگامی چین» برگزار شد، اطلاع رسانی به بخش خصوصی و جوامع دانشگاهی و پژوهشی آمریکا بوده است تا بتوانند اقدام های لازم را به منظور محافظت از اطلاعات خود به عمل آورند.

در این کنفرانس چهار ساعته، برخی از مقامات ارشد FBI و وزارت دادگستری (DOJ) این کشور، هشدارهای لازم را به بخش خصوصی و دانشگاهی درباره تهدیدهایی که در حال حاضر با آنها روبرو هستند، داده اند. محور تهدیدهای بیان شده در سخنرانی های این کنفرانس، بیشتر درباره سرقت مالکیت معنوی توسط نهادهای دولتی چین بوده است.

جان دیمرز، دادستان کل امنیت ملی آمریکا در سخنرانی آغازین این کنفرانس گفته است: «تهدید از جانب چین؛ واقعی، پایدار و منظم است، منبع بسیار کاملی دارد و به این زودی ها هم از بین نمی ­رود». کریستوفر ری، مدیر FBI نیز گفته: «این واقعاً بزرگ ترین تهدید طولانی مدت برای اطلاعات و مالکیت معنوی کشور و قدرت اقتصادی ما است».

 

بیش از 1000 مورد سرقت اطلاعات

ری، مدیر FBI در این کنفرانس گفته است پرونده ­هایی که از سال 2018 میلادی به بعد تشکیل شده ­اند، یعنی از زمانی که وزارت خارجه آمریکا طرح پیشگامی دولت چین را برای مقابله و تحقیق درباره جاسوسی اقتصادی پکن راه­ اندازی کرده است، بیانگر رشد سرقت اطلاعات چینی ها از آمریکا هستند. همچنین وی بیان کرده است که: «حدود هزار تحقیق وجود دارد که شامل مواردی از تلاش دولت چین برای سرقت از فناوری های مستقر در آمریکا، در تمامی 56 دفتر ما است و تقریباً در خصوص هر صنعت و کسب و کاری این فعالیت ها در حال انجام است».

جان براون، معاون FBI در بخش ضدجاسوسی نیز گفته است که این اداره در سال جاری میلادی تاکنون 19 نفر را به اتهام جاسوسی اقتصادی برای دولت چین بازداشت کرده است. همه اینها در حالی است که FBI در سال گذشته، 24 بازداشت و در طول 5 سال گذشته هم جمعاً 15 نفر بازداشتی داشته است. وی گفته دولت پکن مشتاق بالا رفتن از نردبان اقتصادی، آن هم با هزینه سرقت از آمریکا است.

ویلیام بار، یکی دیگر از دادستان های کل آمریکا نیز جزو چندین شخصیت مهم و برجسته ای بوده است که در این کنفرانس حضور داشته و سخنرانی کرده اند. او در صحبت های خود، ضمن برشمردن خطرات جدیدی که هکرهای چینی مسبب آن بوده اند، از آمریکا و متحدان آن خواسته که برای مقابله با حضور روزافزون شرکت چینی هواوی در بازار 5G آمریکا، بر روی شرکت های نوکیا و اریکسون سرمایه ­گذاری کنند.

آدام هیکی، قائم مقام دادستان کل؛ ویلیام ایوانینا، مدیر مرکز امنیت و ضدجاسوسی ملی؛ چندین وکیل منطقه­ ای آمریکا، رؤسا و مدیران عامل چند شرکت آمریکایی و اعضای بزرگ ترین دانشگاه ­های ایالات متحده آمریکا نیز در این کنفرانس به سخنرانی پرداخته و با حضور در پنل های تخصصی، تجربیات خود را در خصوص رودررویی با چین شرح داده اند تا شاید زنگ هشداری برای سایر شرکت­ ها و دانشگاه ­های آمریکایی باشد.

 

سرقت چینی ها به صورت نامشخصی اتفاق می افتد

مقام های آمریکایی معتقدند عملیات های سرقت اطلاعاتی چینی ها، بر اساس یک طرح مورد حمایت دولت پکن است که بخش ­های مورد علاقه خود را هدف­ گذاری می کند. دولت چین، انجام چنین کارهایی را به منظور رسیدن به خودکفایی، گام بسیار مهمی می داند.

ری، مدیر FBI در سخنرانی خویش گفته است: «آنها فقط شرکت­ های بخش دفاعی را مورد حمله قرار نمی دهند. چینی ها، شرکت­ هایی را مورد هدف قرار می دهند که همه چیز تولید می کنند؛ از برنج و ذرت گرفته تا تولید نرم افزار برای توربین های بادی و دستگاه های پزشکی پیشرفته».

او همچنین ابزار داشته که: «آنها تنها نوآوری و تحقیق و توسعه را هدف قرار نمی ­دهند بلکه به دنبال داده ­های مربوط به هزینه و قیمت­ گذاری، اسناد راهبردی داخلی و هر چیزی هستند که می تواند به آنها نوعی مزیت رقابتی بدهد. آنها همچنین تحقیقات دانشگاهی ما را نیز مورد هدف قرار می دهند».

علاوه بر این، جی تاون، دادستان آمریکا نیز گفته است که تلاش برای سرقت، فقط در شهرهای بزرگ آمریکا و مراکز فناورانه ای همچون سیلیکون ولی یا نیویورک اتفاق نمی ­افتد بلکه این تلاش ­ها در کل کشور، از آلاباما تا آیوا اتفاق می ­افتند.

لازم به ذکر است که هدف اصلی این کنفرانس، آگاه ­سازی شرکت ­های آمریکایی و بخش دانشگاهی آن از تمام روش ­هایی است که دولت چین برای به دست آوردن داده های خود در مورد فناوری های آمریکا از آنها استفاده می­ کند.

 

منبع: zdnet

خروج از نسخه موبایل