7 نکته مفید برای حفظ امنیت رایانه

کاربران نقش به سزایی را در حفظ امنیت اطلاعات رایانه ها داشته و رعایت نکات امنیتی توسط آنها می تواند مانع از اجرای بسیاری از حملات سایبری شود. در این مقاله، نکات مفید امنیتی که لازم است همه افراد آنها را اجرا کرده و در تمامی مواقع خود را ملزم به رعایت آنها بدانند، با هم مرور می کنیم.

 

نکته اول: زمانی که از رایانه تان دور هستید، آن را قفل کنید.

اگر چه انجام این کار، آنچنان هم که بیشتر افراد تصور می کنند سخت نیست اما با این حال اکثر آنها فراموش کرده و تا زمانی که مخاطره جدی برای اطلاعات شخصی شان به وقوع نپیوندد، متوجه اهمیت انجام این کار نمی شوند. این مسأله خیلی ساده است، زمانی که کنار رایانه تان نیستید آن را قفل کنید.

 

نکته دوم: آفلاین باشید.

ممکن است که بدون آب و غذا چند روز یا حتی چند هفته هم زنده بمانیم اما بدون اینترنت، یک روز هم دوام نخواهیم آورد! شاید کمی این قضیه را دراماتیک جلوه داده باشیم اما واقعاً برای بیشتر افراد این موضوع صدق می کند. زیاد در این باره شنیده ایم که ممکن است روزی مجبور شویم کارهایمان را آفلاین انجام دهیم، پس چه خوب است که از هم اکنون به جدایی از فضای مجازی عادت کرده و مدت زمان حضورمان را در اینترنت، به حد نیاز کاهش دهیم. ممکن است در ابتدا انجام این کار برای شما دور از ذهن به نظر برسد اما بهتر است بدانید که شانس هک کردن شما توسط هکرها در زمانی که به اینترنت متصل باشید، 24/7 برابر خواهد شد.

 

نکته سوم: کلمه های عبورتان را تغییر دهید.

هر ساله روز 5 مِی، مصادف با 15 اردیبهشت ماه به عنوان «روز جهانی کلمه عبور» شناخته می شود. بنابراین با توجه به اهمیت بسیار زیاد این موضوع، ما هم در این مقاله چند نکته را با افرادی که مقاله های وب سایت فراست را دنبال کرده و مطالعه می کنند در میان می گذاریم. این نکات عبارتند از این که:

 

نکته چهارم: نرم افزارهایتان را به روز نگه دارید.

مواردی به نام «آسیب پذیری های امنیتی» وجود دارند که به عنوان نقاط ضعف و نقص های موجود در سیستم عامل یا هر برنامه نصب شده بر روی رایانه شناخته می شوند. هکرها با سوءاستفاده از این آسیب پذیری ها می توانند مخاطرات جدی را برای شما رقم بزنند. پس لازم است همواره علاوه بر استفاده از آخرین نسخه های سیستم عامل، برنامه ها و نرم افزارها اقدام به نصب وصله های امنیتی آنها نیز به منظور برطرف سازی آسیب پذیری های شناخته شده شان کنید. این وصله ها مانند باند پانسمان برای برنامه ها عمل می کنند؛ یعنی کارایی آنها را بهبود بخشیده و آسیب پذیری هایشان را در برابر هرگونه سوءاستفاده برطرف می کنند. برای اطمینان از به روز بودن سیستم عامل تان، همیشه از فعال بودن به روز رسانی خودکار اطمینان حاصل کنید.

 

نکته پنجم: بر روی رایانه خود، یک آنتی ویروس معتبر نصب کنید.

در حالی که امنیت دیجیتال ما در گرو مراحلی است که برای حفظ آن انجام می دهیم، باز هم مواردی وجود دارد که خارج از حوزه کنترل ما هستند. به عنوان مثال، بازدید از یک وب سایت واقعی و محبوب ممکن است منجر به نصب بدافزاری بر روی سیستم تان شود (چیزی که هیچگاه انتظارش را هم نداشته اید). امروزه چنین تهدیدهایی نسبتاً رایج هستند. تنها یک آنتی ویروس معتبر و به روز شده می تواند با مسدود کردن چنین وب سایت هایی حتی قبل از این که شما به آنها دسترسی پیدا کنید، از اطلاعات شما محافظت کند. این روزها «حفاظت پیشگیرانه»، مسأله مهمی در حوزه امنیت دیجیتالی محسوب می شود.

 

نکته ششم: امنیت فیزیکی را هم در نظر بگیرید.

با وجود تمامی حوادث امنیت سایبری و حفاظت از امنیت دیجیتالی، فراموش نکنیم که امنیت فیزیکی دستگاه های دیجیتالی مان به اندازه امنیت سایبری آنها دارای اهمیت است. لپ تاپ ها و تبلت ها با توجه به وزن کم و اندازه کوچک شان، بیشتر در معرض خطر سرقت قرار دارند. بنابراین هنگامی که در مکان های عمومی چنین تجهیزاتی را حمل کرده یا از آنها استفاده می کنید، بیشتر مراقب باشید. وارد شدن فشار فیزیکی زیاد به این دستگاه ها نیز می تواند یکی از مشکلاتی باشد که می توان با رعایت دستورالعمل های اولیه ایمنی، از آنها جلوگیری کرد.

 

نکته هفتم: پشتیبان گیری، پشتیبان گیری و باز هم پشتیبان گیری

این نکته باید در رأس تمامی فعالیت های شما قرار گیرد. به دنبال افزایش حملات سایبری در سال های اخیر، پشتیبان گیری از اطلاعات به طور منظم، مهم ترین اقدامی است که همه ما باید آن را انجام دهیم؛ مگر این که اطلاعات مان برایمان مهم نباشد. پس داشتن نسخه پشتیبان از اطلاعات مهم می تواند مانعی جدی برای جلوگیری از، از دست رفتن اطلاعات باشد.

 

امیدواریم این نکات امنیت رایانه ای که در این مقاله به آنها اشاره شد، برای شما هم مفید واقع شده باشد. پس از همین اکنون شروع به تمرین و انجام آنها کرده تا همیشه امن باقی بمانید.

 

منبع: quickheal

خروج از نسخه موبایل