نکات امنیتی در هنگام استفاده از برنامه های همراه بانک

به نظر شما استفاده از برنامه‌های مربوط به عملیات پرداخت از طریق تلفن همراه برای خرید و انجام کارهای بانکی آنلاین راحت است؟

پاسخ بیشتر افراد به این سؤال، بله است. اما با این حال آیا می توانیم اجازه دهیم که راحتی، امنیت را در سایه‌ای از ابهام فرو برد؟ اگر برنامه یا وب سایتی که از آن استفاده می‌کنید مشکل امنیتی داشته باشد، یک مهاجم به راحتی می تواند اطلاعات شخصی و بانکی شما را به دست آورد. اگر گوشی تلفن همراه شما هم آلوده باشد احتمال وقوع این اتفاق به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد.

بنابراین برای کمک به شما در جلوگیری از بروز چنین فاجعه‌ای، در این مقاله 9 اقدام امنیتی که در هنگام استفاده از درگاه‌های پرداخت آنلاین امن تلفن همراه باید آنها را همواره مدنظر داشته باشید، با هم بررسی می کنیم.

 

قدم اول

برنامه‌های پرداخت آنلاین تلفن همراه را فقط از فروشگاه‌های رسمی و معتبر، مانند “Google Play” و “Apple Store” دانلود کنید.

 

قدم دوم

قبل از دانلود هر برنامه، تولید کننده آن برنامه را ارزیابی کنید. نشان «توسعه‌دهنده برتر[1]» در Google Play معمولاً نشانه خوبی برای اطمینان از این است که برنامه موردنظر امن است. همیشه نظرات کاربران را در خصوص آن برنامه خوانده و فقط در گوگل جستجو کنید که آیا آن برنامه امن است یا خیر؟

 

قدم سوم

با دقت مجوزهای دسترسی که برنامه درخواست می‌کند را بخوانید. اگر فکر می‌کنید یک برنامه پرداخت آنلاین تلفن همراه بیش از آن چیزی که لازم دارد درخواست می‌کند، هرگز آن را نصب نکنید. اگر در مورد مجوزها شک دارید، با تولید کننده برنامه ارتباط برقرار کرده و اطلاعات لازم را کسب کنید.

 

قدم چهارم

هرگز از طریق لینکی که به شما ایمیل یا پیامک شده است به صفحه آنلاین درگاه پرداخت بانکی یا فروشگاه‌های اینترنتی مراجعه نکنید.

 

قدم پنجم

همیشه یک کلمه عبور قوی برای حساب‌های بانکی متصل به اینترنت یا برنامه‌های پرداخت آنلاین انتخاب کنید. این رمز باید ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک و نشانه های خاص باشد.

 

قدم ششم

از شبکه‌های ناامن و عمومی Wi-Fi برای انجام کارهای بانکی یا خرید آنلاین استفاده نکنید. انجام چنین کاری ممکن است به مهاجمان اجازه دهد اطلاعات شما را سرقت کنند.

 

قدم هفتم

فقط از وب‌سایت‌های معتبر و قابل اعتماد برای خدمات خرید آنلاین و پرداخت هزینه استفاده کنید.

 

قدم هشتم

برای انجام تراکنش‌های بانکی خود حتماً از رمز یکبار مصرف (OTP) استفاده کنید.

زمانی که برای تکمیل مراحل خرید، اقدام به پرداخت وجه از طریق درگاه‌های بانکی می کنید باید اطلاعات کارت بانکی خود را در صفحه مربوطه وارد کنید. البته قبل از این که پرداخت نهایی انجام شود، رمز یکبار مصرفی به شماره تلفن همراهی که برای حساب تان ثبت کرده اید، فرستاده می‌شود. در این صورت، حتی اگر مهاجمی قصد دزدیدن اطلاعات بانکی یا کارت اعتباری شما را داشته باشد، پرداخت وجوه خریداری شده توسط وی، بدون داشتن رمز یکبار مصرف امکان پذیر نخواهد بود.

 

قدم نهم

یک نرم افزار آنتی ویروس معتبر را بر روی گوشی تلفن همراه خود نصب کرده و به صورت مداوم نیز آن را به روزسانی کنید. این نرم افزار می تواند مانع ورود بدافزارها به تلفن همراه شما شده و از نمایش صفحات آلوده و فیشینگ بر روی گوشی شما جلوگیری کند.

 

 

[1] Top Developer

خروج از نسخه موبایل