فیشینگ دوربین

هک و فیشینگ دوربین

 

فیشینگ دوربین و هک آن، خطری جدی برای امنیت ما است و خبر بد این است که دور و برمان پر از جاسوس‌هایی با چشمان تیز و نیت‌های مجرمانه است. دستگاه‌هایی همچون لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها، دوربین‌ها، دوربین‌های نظارتی ساختمان‌ها و حتی گوشی‌های تلفن همراه می‌توانند همان چشمانی باشند که شما را همه جا و بدون اجازه رصد می کنند!

اگر شما هم در خانه و محل کارتان دستگاه‌های هوشمند مجهز به دوربین دارید می‌بایست لبخند زده و آماده گرفتن عکس بعدی از طرف جاسوس‌ها و خرابکاران سایبری باشید، چرا که چشمانی مدام در حال پاییدن تمامی حرکات شما هستند.

شاید این سؤال برای شما هم پیش بیاید که چه افرادی می‌توانند با فیشینگ و هک کردن دوربین‌های اطرافم، حرکات من را رصد کنند؟ خوب پاسخ به این سؤال کاملاً روشن است. هکر دوربین، بدخواهی است که برای هک کردن دوربین‌ها و ارسال اطلاعات شخصی قربانیان به وب سایت‌‌های غیراخلاقی حتی دستمزد هم می‌گیرد.

 

خطر را حس کنید!

مثالی ساده را در نظر گرفته و فرض کنید رایانه شخصی‌تان خراب می‌شود و برای تعمیر آن با بخش پشتیبانی و خدمات پس از فروش شرکت فروشنده تماس می‌گیرید. اغلب وقت ها شخصی از راه دور به سیستم شما متصل شده و اقدام به تعمیر سیستم می‌کند. ارتباط، آنلاین است و مسافت دیگر اهمیتی ندارد. پس شما و سیستم­تان می‌توانید در شرق تهران باشید و تعمیرکار رایانه شما در غرب باشد. تمامی برنامه هایی که به جهت دسترسی از راه دور به سیستم های رایانه ای طراحی و توسعه داده شده اند، نیت های خیر ندارند و در بسیاری از موارد این برنامه‌ها تروجان‌های دسترسی از راه دور یا همان RAT هستند. RAT مخفف عبارت “Remote Access Trojan” است. بدافزارهایی چون SubSeven، Back Orifice،Poison-Ivyو ProRat در همین دسته قرار دارند.

جاسوس‌افزارهای دوربین می‌توانند از طریق نرم‌افزارهای رایگان، ایمیل‌های هرزنامه ای که حاوی پیوست‌های آلوده هستند یا از طریق لینک به وب سایت‌های جعلی روی گوشی و رایانه شما نصب شوند. فایل‌های اجرایی مخرب می‌توانند با نرم‌افزارهای معروف و شناخته شده ترکیب شده و بدافزارهای مورد نظر را بدون آن که از شما اجازه گرفته یا حتی این که متوجه شوید، در سیستم عامل گوشی یا رایانه تان نصب و اجرا کنند.

پس از نصب بدافزار بر روی سیستم هوشمند کاربر، سارق سایبری تمام رفتارهای آنلاین او را زیر نظر گرفته و به همه پیام‌های خصوصی قربانی دسترسی پیدا خواهد کرد. وی می تواند صفحه گوشی و تمامی اطلاعات قربانی را مشاهده کرده و کنترل تمامی اجزای دستگاه از جمله دوربین آن را به دست بگیرد. شاید با خودتان بگویید که اگر چراغ سبز یا سفید کنار دوربین گوشی و رایانه ام روشن شوند می‌فهمم که کسی در حال استفاده از دوربین من است. اشتباه مهلکی که بیشتر کاربران انجام می دهند، همین جا است! هکرها می توانند تمامی ال ای دی های هشداردهنده گوشی را خاموش کنند. در این صورت قربانی هرگز متوجه نمی شود که چشمانی در همه حال، نظاره گر دایمی او هستند. و بدین ترتیب و به سادگی فیشینگ دوربین رخ داده است.

phishing camera

جادوگران خزنده: لبخند بزنید، عکس می گیریم!

تروجان‌های کنترل از راه دور می‌توانند به صورت آنلاین خریداری شوند. ویدیوهای آموزشی بسیاری جهت آموزش نحوه کار با این بدافزارها بر روی اینترنت قرار دارد. کاربران دستگاه‌های هوشمند می بایست همواره هشیار بوده و به افراد مشکوک در اطراف شان فرصت و اجازه دسترسی بدون مجوز و خرابکاری را ندهند.

قفل‌های فینگرپرینت (یا همان اثرانگشت) نمی توانند جلوی ورود جاسوسان سایبری را به گوشی‌های هوشمند شما بگیرند. پس اولین کاری که باید انجام دهید، انتخاب یک کلمه عبور بسیار قوی برای ورود به گوشی است. در صورتی که خرابکاران سایبری، بدافزاری را روی گوشی شما نصب کنند می توانند به تمامی پیامک‌ها، تماس‌ها، مکان جغرافیایی و خلاصه تمامی اطلاعات گوشی‌تان دسترسی پیدا کنند. همین خرابکاران می‌توانند با فعال کردن دوربین سلفی و دوربین عقب گوشی، حتی با صفحه نمایش خاموش، شما و محیطی که در آن هستید را تماشا کنند.

دوربین‌های نظارتی ساختمان‌ها و شرکت ها نیز گزینه‌های دیگر جاسوسی از طریق دوربین هستند. با گسترش حوزه جدیدی از دانش که آن را با عنوان اینترنت اشیا (IOT) می شناسیم، پای بیشتر وسایل خانگی‌مان هم رفته رفته به اینترنت باز شده است. به این ترتیب هکرها می‌توانند با تلاش کمی، به دوربین‌های متصل به اینترنت در محیط‌های کاری و خانگی دسترسی پیدا کرده و شاهد لحظات خصوصی زندگی شما باشند!

 

روش های جلوگیری از هک شدن یا فیشینگ دوربین‌ها

 مهم ترین اقدام هایی که می‌توانید به منظور جلوگیری از قربانی شدن در حملات فیشینگ دوربین انجام دهید‌، عبارتند از:

 

منبع: avg

خروج از نسخه موبایل