19 اقدام مهم برای پیشگیری از سرقت هویت دیجیتالی تان

نکات عملی که به شما در حفاظت از اطلاعات محرمانه­ تان کمک می ­کنند.

سرقت هویت به معنای استفاده غیرقانونی از اطلاعات شخصی یک فرد است. مجرمان و کلاهبرداران سایبری می ­توانند اطلاعات شما را سرقت کرده و از آنها برای انجام عملیات های مالی و فعالیت های مجرمانه سوءاستفاده کنند. آنها همچنین می ­توانند با اطلاعات شما یک حساب بانکی جدید باز نموده یا به هویت شخصی شما لطمه جدی وارد کنند.

ممکن است فکر کنید هرگز چنین اتفاق هایی برای شما رخ نخواهد داد اما خوب است بدانید چنین کارهایی امروزه به نوع رایجی از کلاهبرداری های سایبری تبدیل شده اند. بر اساس گزارش سالانه کمیسیون تجارت فدرال آمریکا که در سال 2015 میلادی منتشر شد، بیشترین شکایت کاربران مربوط به سرقت هویت دیجیتالی شان بوده است.

در این گزارش آمده که: «شکایت های مربوط به سرقت هویت، دومین موردی است که از سال 2014 میلادی و در پی افزایش شکایت در خصوص سرقت هویت مالیاتی کاربران، بیش از 47 درصد رشد یافته است. شکایات مربوط به سرقت هویت در 15 سال گذشته بسیار زیاد بوده است. کلاهبرداری ­های مجرمانه (که در آن کلاهبرداران اقدام به جعل اطلاعات یک شخص، آن هم از طریق فریب وی می کنند) سومین شکایت مرسوم در سال 2015 بوده است».

آمار سرقت هویت

در آمریکا میانگین سالانه تعداد قربانیان سرقت هویت، حدود 12 میلیون نفر است و مجموع خسارت های مالی آن نیز تقریباً 26،350،000،000 دلار تخمین زده می شود. علاوه بر خسارت مالی، اگر شخص کلاهبردار اقدام ­های مجرمانه دیگری را هم انجام دهد، مجازات ­های بیشتر را نیز برای فرد قربانی به دنبال خواهد داشت.

البته امروزه با انواع دیگری از سرقت هویت اشخاص از جمله هویت پزشکی آنها هم مواجه هستیم. تمرکز اصلی ما در این مطلب از فراست بیشتر بر روی سرقت های مالی است. لازم به ذکر است که در وهله اول، 68٪ از قربانیان حتی نمی ­دانند چگونه اطلاعات آنها دزدیده شده است. 92٪ از قربانیان نیز هیچ چیزی راجع به فرد یا گروهی که اطلاعات آنها را سرقت کرده است، نمی ­دانند.

 

نحوه پیشگیری از سرقت هویت توسط مجرمان سایبری

همان­طور که بروس اشنیر در خصوص اقدام ­های پیشگیرانه جهت جلوگیری از سرقت هویت گفته است: «سرقت هویت جرم جدیدی در عصر اطلاعات به شمار می ­رود. یک سارق، اطلاعات شخصی فردی را به منظور جعل هویت او در بانک ­ها و مؤسسه ­های مالی – اعتباری جمع­ آوری می­ کند. سپس مبالغی را به نام فرد قربانی گرفته و در نهایت هم ناپدید می­ شود. این کار علاوه بر وارد کردن خسارت­ به مؤسسه ­های مالی (به خصوص شرکت­ های کارت اعتباری) موجب ایجاد خسارت اعتبارسنجی نیز برای افراد می شود. قربانی برای اینکه از شر این موضوع رها شود ممکن است سال ­ها زمان ببرد».

پس از وقوع سرقت هویت، بازیابی اطلاعاتی که مجرمان آنها را ربوده اند در بیشتر وقت ها بسیار دشوار و در خیلی از موارد هم کاری نشدنی است. شما حتی نخواهید فهمید که چگونه یا چه زمانی این اتفاق رخ داده است. به همین دلیل همیشه بهتر است اقدام ­های امنیتی پیشگیرانه را سرلوحه کارهایتان قرار دهید؛ زیرا این کار مانع از سرقت اطلاعات و داده ­های شخصی شما توسط کلاهبرداران سایبری می ­شود. بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که به جای واکنش پس از وقوع، پیشگیری از آن بسیار راحت­تر بوده و همچنین کنترل پیامدهای آن نیز پس از وقوع یک رخداد، بسیار دشوارتر خواهد بود.

حفاظت در برابر تهدیدهای آنلاین

19 اقدام پیشگیرانه مؤثری که برای جلوگیری از سرقت هویت دیجیتالی تان باید رعایت کنید، شامل موارد زیر هستند:

1. از کلمه عبور مناسب برای حساب­ های کاربری خود استفاده کنید.

بین دانستن اینکه چه چیزی برای ما مفید است و انجام اقدام ­های صحیح همواره فاصله زیادی وجود دارد. به همین دلیل ما بر روی کلمات عبور قوی تأکید داریم. باید توجه داشته باشید که این موضوع، یک امر ضروری در پیشگیری از سرقت هویت است و هرگز نباید از آن غفلت یا چشم ­پوشی کرد.

 

2. مطمئن شوید کلمات عبور شما قوی و منحصر به­ فرد هستند.

برای تمام حساب های کاربری خود، کلمات عبوری انتخاب کنید که طول شان بیشتر از 8 کاراکتر بوده و در آنها از حروف بزرگ و کوچک، اعداد و نشانه ها استفاده شده باشد. از تاریخ تولد، شماره تلفن، کد ملی، شماره شناسنامه، شماره بیمه، نام اعضای خانواده یا اسم حیوان خانگی تان برای انجام این کار استفاده نکنید. چنین کاری باعث می­ شود مهاجمان سایبری تنها با یک جستجوی ساده در شبکه های اجتماعی و پروفایل­ های اینترنتی شما به راحتی بتوانند آنها را حدس بزنند.

همچنین ضروری است از گذرواژه های یکسان و تکراری برای هیچ کدام از حساب­ های کاربری خود استفاده نکنید؛ چرا که با لو رفتن یا نشت اطلاعاتی یکی از آنها مهاجمان می توانند به سایر حساب­ های کاربری شما هم دسترسی پیدا کنند.

سؤالی که در اینجا مطرح می شود این است اگر حساب­ های کاربری زیادی داشته باشیم، چگونه باید از آنها محافظت کنیم؟

اول از همه اینکه کلمات عبور حساب های کاربری خود را هرگز در جایی یادداشت نکنید؛ نه بر روی کاغذ و نه در یک فایل متنی که بر روی صفحه نمایش دسکتاپ رایانه تان قرار دارد. یادتان باشد اینها مکان ­هایی ناامن هستند. به جای این کار می توانید از یک برنامه مدیریت کلمه عبور مانند LastPass استفاده کنید. این برنامه تمام کلمات عبور شما را یادآوری کرده و آنها را به روشی امن در خود ذخیره می ­کند. به این ترتیب فقط باید کلمه عبور اصلی برنامه LastPass را به خاطر بسپارید.

گام مهم امنیتی دیگر در پیشگیری از سرقت هویت، فعال کردن احراز هویت دوعاملی برای هر یک از حساب های کاربری تان است که از چنین قابلیتی پشتیبانی می کنند.

 

3. از اطلاعات محرمانه تان محافظت کرده و آن را در اینترنت قرار ندهید.

قبل از انتشار هر اطلاعاتی در مورد خودتان حتماً اول کمی فکر کنید. یادتان باشد هر آنچه را که در وب سایت ها و شبکه های اجتماعی قرار می دهید تا مدت های نسبتاً طولانی در محیط اینترنت باقی مانده و برای اشخاص متقاضی، قابل دسترس و نمایش است. به همان اندازه که فکر می ­کنیم حریم خصوصی مان را تحت کنترل کامل خود داریم، به همان مقدار نیز هرگز نمی ­توانیم مطمئن باشیم هیچ فردی آن را نقض نخواهد کرد.

تمام مطالبی که در بخش نظرها، پیام ­های خصوصی، پست­ ها، اطلاعیه ها، عکس­ ها یا هر چیز دیگری که به صورت آنلاین منتشر می کنیم از اهمیت خاصی برخوردار است. بنابراین عکس های ارسال شده، اظهارنظر در پست ها و وبلاگ ­ها، فعالیت در شبکه­ های اجتماعی مختلف (همچون توئیتر، فیسبوک، لینکدین، ​​اینستاگرام و غیره) می توانند برای جمع آوری اطلاعات شخصی ما توسط نفوذگران مورد سوءاستفاده قرار گیرند.

 

4. قبل از ارسال اطلاعات شخصی خود در شبکه ­های اجتماعی، ابتدا کمی فکر کنید.

بحثی که وجود دارد این است که رسانه­ های اجتماعی و فضای مجازی، بخش مهمی از زندگی واقعی مان را تشکیل می دهند. به خصوص امروزه که تقریباً همه دوستان، همکاران یا اعضای خانواده مان دارای پروفایل های اجتماعی هستند. این شبکه ها تبدیل به مکان هایی شده اند که هر شخصی را می­ توانیم در آنجاها پیدا کنیم.

در صورت بی توجهی به مطالبی که قصد انتشار آنها را در شبکه های اجتماعی داریم ممکن است حریم خصوصی ما با مخاطرات جدی مواجه شود. مهم نیست که چقدر مراقب تنظیمات حریم خصوصی تان هستید، بهتر است این را بدانید که در صورت بی توجهی در انتشار عکس ها و مطالب شخصی تان دیگر هرگز نخواهید توانست اطلاعات خصوصی منتشر شده خود را تحت کنترل تان بگیرید.

5. مراقب کلاهبرداری­ های فیشینگ باشید.

فیشینگ یکی از قدیمی ­ترین تهدیدهای سایبری به شمار می ­رود که هنوز هم در صورت بی توجهی کاربران می تواند آسیب ­های جدی را برای کاربران رقم بزند. مهاجمان با گذشت زمان، به طور دائم روش­ ها و شیوه ­های کلاهبرداری شان را بهبود می بخشند تا بتوانند افراد بیشتری را به دام خود بیاندازند.

کمپین های فیشینگ معمولاً در مواقعی همچون:

نمایان می شوند. مهاجمان در حملات فیشینگ سعی می کنند از طریق چندین مسیر اقدام به سرقت شناسه های کاربری افراد کنند. کمپین ­های ارسال هرزنامه همچنان اصلی ­ترین روش موفق در کلاهبرداری ­های فیشینگی محسوب می شوند. گزارش منتشر شده توسط شرکت ورایزن (Verizon) در خصوص بررسی تخلفات آنلاین نشان می دهد که 23٪ از دریافت کنندگان ایمیل، پیام ­های فیشینگ را باز کرده و 11٪ از آنها نیز بر روی فایل های پیوست ­آنها کلیک نموده اند. این امر بدان معنی است که تأثیر آنها حدود سه برابر بیشتر از کمپین ­های ایمیل قانونی می باشد که امروزه انجام می شوند.

بنابراین توصیه می­ شود حتماً مطالب سایت فراست را که در خصوص نحوه عملکرد حملات فیشینگ و همچنین راهکارهای تشخیص و مقابله با آنها هستند، مطالعه کنید.

6. در هنگام خرید آنلاین، بیشتر مراقب باشید.

با شیوع بیماری کرونا خرید از فروشگاه های آنلاین گزینه بسیار مناسبی برای دور ماندن از شلوغی ها است. این کار باعث می شود علاوه بر رعایت قوانین قرنطینه و دوری از اجتماعات، ضمن صرفه جویی در وقت و هزینه های خود تنها با چند کلیک کالاهای مورد نظرتان را انتخاب و خریداری کنید.

در اینجا سؤالی که مطرح می شود این است چگونه باید مطمئن شوید در حال خرید از یک فروشگاه آنلاین معتبر هستید؟

گام های زیر را دنبال کرده تا اطمینان یابید اطلاعات مالی خود را برای مجرمان سایبری ارسال نمی ­کنید:

استفاده از اطلاعات کارت ­های بانکی در هر وب سایتی آن هم بدون رعایت ملاحظات امنیتی می تواند مخاطرات ناگواری را برای کاربران به همراه داشته باشد.

7. مرورگر خود را امن کنید.

مرورگر ما اصلی ­ترین ابزاری است که برای اتصال به وب سایت­ ها از آن استفاده می­ کنیم. به همین دلیل باید مورد توجه کافی قرار گیرد. به همین منظور بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید:

 

8. با نصب چندین محصول امنیتی مختلف، از رایانه تان محافظت کنید.

سارقان هویت برای دستیابی به اطلاعات محرمانه شما از ابزارهای مختلف و متنوعی استفاده می­ کنند. نرم افزارهای مخرب و جاسوسی مثل ثبت کننده های کلید (کی لاگر)، اکسپلویت کیت­ ها و ابزارهای مدیریت از راه دور نمونه هایی از آنها هستند. این ابزارها قادر به استخراج اطلاعات حساس از سیستم ها آن هم بدون اطلاع شما می باشند.

بدافزارهای پیشرفته از روش های ویژه و منحصر به فردی برای جلوگیری از تشخیص توسط آنتی ­ویروس ها استفاده می ­کنند. گاهی وقت ­ها می بایست زمان زیادی صرف ­شود تا از حضور آنها در سیستم تان آگاه شوید. بنابراین جهت یشگیری از سرقت هویت خود، باید نرم افزار آنتی­ ویروس معتبر و مناسبی را بر روی رایانه تان نصب کرده تا بتوانید مانع دسترسی بدافزارها به اطلاعات سیستم خود شوید.

 

9. از راهکارهای امنیتی ویژه برای مقابله با بدافزارها و سرقت اطلاعات استفاده کنید.

راهکارهای امنیتی قدیمی ممکن است نتوانند دفاع اثربخشی در برابر تهدیدات و مخاطرات امروزی داشته باشند. برای اطمینان از امنیت اطلاعات مالی تان در عملیات های بانکی و همچنین محافظت از اطلاعات خود در برابر بدافزارهای جدید و ناشناخته، نیازمند یک فناوری پویش پیشرفته هستید که بتواند شما را در برابر جدیدترین تهدیدها حفاظت کند.

 

10. سیستم عامل خود را در برابر جاسوس افزارها امن نگهدارید.

جاسوس افزار (Spyware) نوعی نرم افزار جاسوسی می باشد که همانطور که از نام آن مشخص است به منظور جمع آوری اطلاعات کاربران، بر روی سیستم رایانه ای آنها نصب می شود. این نوع از بدافزارها می توانند مرورگر شما را به سمت وب سایت ­های مخرب هدایت کرده و بر ارتباطات اینترنتی شما نظارت کنند.

برای در امان ماندن از شر جاسوس افزارها می­ توانید یکی از محصولات محبوب ضدجاسوسی را بر روی سیستم خود نصب کنید. بعضی از راهکارهای امنیتی که می توانند مانع از فعالیت چنین بدافزارهایی بر روی سیستم شما شوند، عبارتند از Malwarebytes، Spybot Search، Destroy و Ad-Aware Lavasoft.

 

11. سیستم و نرم افزارهای خود را به ­روز نگهدارید.

همیشه آخرین وصله­ های امنیتی را بر روی سیستم خود نصب کنید. لازم است چنین کاری را با برنامه ­ها و نرم افزارهای نصب شده در رایانه تان نیز انجام دهید. با انجام این کار، حفره ها و آسیب پذیری های امنیتی که نفوذگران می توانند از آنها برای ضربه زدن به سیستم رایانه ای شما استفاده کنند، برطرف خواهند شد.

12. از تهدیدهای فیزیکی در امان بمانید.

توجه به مراحل زیر به شما کمک می­ کند تا در برابر اقدام ­های فیزیکی سرقت هویت در امان بمانید.

چه کسی شما را می­ بیند؟

شما مقابل یک دستگاه خودپرداز هستید و می خواهید مقداری پول از آن بردارید یا در یک سوپر مارکت هستید و رمز کارت خود را برای پرداخت به فروشنده می گویید. آیا شما می ­دانید که باید رمز کارت های بانکی و اطلاعات شخصی خود را برای پیشگیری از نقض های احتمالی حریم خصوصی ­تان به صورت عمومی اعلام نکنید؟

به منظور پیشگیری از سرقت هویت خود، قبل از وارد کردن اطلاعات مهم خود در دستگاه های خودپرداز و پایانه های فروشگاهی (POS)، به اطراف تان نگاه کرده و مطمئن شوید شخص مشکوکی که قادر به مشاهده اطلاعات وارد شده باشد، وجود ندارد.

چه چیزی همراه خود دارید؟

بارها ممکن است برای پیاده ­روی یا صرف شام یا حتی دیدار با یک دوست قدیمی یا تماشای یک فیلم سینمایی جدید، شب هنگام از منزل خارج شده باشید. آیا واقعاً لازم است اسناد و مدارک غیرضروری را همراه تان ببرید؟

بهتر است قبل از ترک منزل، وسایلی که قصد بردن آنها را با خود دارید، بررسی کرده و از حمل مدارک غیرضروری خودداری کنید. تنها کافی است مدارک هویتی لازم را به همراه داشته باشید تا در صورت گم شدن یا جاگذاشتن آنها کمتر متضرر شوید. اگر واقعاً می بایست تمام کارت­ های بانکی، شناسنامه یا گذرنامه ­تان را با خود به همراه داشته باشید باید به این نکته توجه داشته باشید که آنها را در کجا نگهداری می ­کنید؟ یا اینکه چگونه آنها را حمل می ­نمایید؟

 

کاهش خسارت های احتمالی

برای کاهش خسارت های احتمالی، مراحل زیر را دنبال کنید:

 

13. اسناد و مدارکی که دیگر نیازی به آنها ندارید را نابود کنید.

همه ما اطلاعات و مدارک مهم خود را در منزل نگهداری می­ کنیم. این اطلاعات می ­توانند شامل عکس ها و فیلم های خصوصی، سوابق و مدارک پزشکی، گواهینامه ­ها یا مدارک تحصیلی مان بوده و حتی در برخی موارد نیز اطلاعات کاری مان باشند.

بیشتر افراد تمایل به نگهداری طولانی مدت اطلاعات و مدارک شان دارند در حالی که ممکن است در خیلی از مواقع واقعاً احتیاجی به آنها هم نداشته باشند؛ مانند رسیدها یا صورتحساب­ های بانکی. هر گونه دسترسی غیرمجاز به این اطلاعات توسط سایرین می تواند پیامدهای ناخوشایندی را برای افراد رقم بزند. بنابراین برای پیشگیری از سرقت هویت خود، قبل از دور انداختن چنین اسنادی حتماً آنها را به صورت امنی امحا کرده و از بین ببرید. یادتان باشد که هرگز آنها را در سطل زباله نریخته و سعی کنید با استفاده از یک دستگاه کاغذ خردکن (در صورت وجود)، آنها را تکه تکه کنید.

14. از صندوق پستی تان محافظت کنید.

سعی کنید مثل یک سارق هویت بیاندیشید. شما می خواهید اطلاعات یک فرد، به خصوص اطلاعات مالی وی را پیدا کنید. چگونه این کار را انجام می دهید؟ اصلاً از کجا باید کار را آغاز کرد؟

ساده­ ترین راه، شروع کار با بخش­ هایی است که کمتر از آن حفاظت می ­شود، مانند صندوق پستی. حالا که می ­دانید حمله از کجا آغاز خواهد شد، پس کمی به آن فکر کنید: چه نوع اسنادی را از طریق صندوق پستی منزل تان دریافت می ­کنید؟ آیا ممکن است اسناد مهمی داخل آن قرار گیرد. در صورت انجام این کار باید با شرکت مربوطه تماس گرفته و از آن بخواهید چنین کاری را متوقف کند. اسنادی که حاوی اطلاعات خصوصی تان هستند را بایستی سریعاً از این محفظه ها برداشته و در جای امنی نگهداری کنید.

خیلی وقت ها افراد تصور می کنند اطلاعات مندرج در فاکتورها و صورتحساب ها چندان مهم نیستند. شاید در ظاهر چنین به نظر برسد اما ممکن است شامل اطلاعات خیلی زیادی باشند که یک سارق هویت می ­تواند از آنها برای دستیابی به اهداف شوم خود بهره ببرد. دریافت صورتحساب های مالی از طریق ایمیل، روش بهتری است و امروزه بیشتر ارایه دهندگان خدمات و کالاها اقدام به ارسال صورتحساب به صورت الکترونیکی هم می کنند.

15. اطلاعات محرمانه خود را از طریق تماس های تلفنی بازگو نکنید.

علاوه بر دوستان، همکاران و اعضای خانواده تان ممکن است سارقان هویت نیز با شما تماس گرفته و خود را به عنوان نماینده بانک یا نماینده رسمی یک مؤسسه مالی – اعتباری معرفی کرده و از شما سؤالاتی راجع به اطلاعات خصوصی یا مالی ­تان بپرسند.

ممکن است بپرسید یک سارق از کجا می ­داند که شما در چه بانکی حساب دارید؟ برای پاسخ به این سؤال، نکاتی که قبلاً به آن اشاره کردیم را به خاطر بیاورید! به دست آوردن اطلاعات در مورد شما اصلاً کار سختی نیست. ممکن است این اطلاعات را از طریق مطالبی که خودتان در شبکه های اجتماعی، کامنت ها و پست ها یا حتی وب سایت ها درج کرده اید به دست آورده باشند. حتی ممکن است به این اطلاعات با جستجو در زباله­ های سطل آشغال شما دسترسی پیدا کرده باشند.

بنابراین حواس تان را بیشتر جمع کرده و هرگز فریب چنین مکالماتی را نخورید. مهاجمان از روش های مختلف اقدام به جمع آوری اطلاعات اشخاص می کنند که یکی از آنها هم احتمال دارد برقراری تماس تلفنی با افراد باشد. از این رو برای پیشگیری از سرقت هویت خود، هیچ گاه اطلاعات مهم شخصی یا کاری را از طریق تلفن بازگو نکنید؛ مگر اینکه تماس گیرنده خود شما بوده یا اینکه بدانید واقعاً با چه فردی دارید صحبت می ­کنید.

 

16. اطلاعات دیجیتالی خود را به صورت امن امحا کنید.

امروزه بیشتر افراد از سرویس­ های ابری برای ذخیره فایل های مهم و مدارک هویتی خود استفاده می­ کنند. در طول سال ­ها اطلاعات مختلفی را بر روی سی­ دی ها، دی­ وی­ دی ها یا هارد دیسک­ های اکسترنال ذخیره کرده ­ایم. گاهی وقت ­ها مجبور شده­ ایم بدون فکر کردن به اطلاعات شخصی مان که روی این رسانه های ذخیره سازی داریم، آنها را به درون سطل زباله بیاندازیم.

سارقان اطلاعات ممکن است آنها را پیدا کرده و به تمام اطلاعاتی که بر روی آنها وجود دارد دسترسی پیدا کنند. به همین خاطر حتماً قبل از دور انداختن چنین رسانه هایی اطلاعات آنها را به صورت امن پاک کرده و سپس اقدام به دور انداختن آنها کنید.

همچنین توصیه می شود که اقدامات زیر را انجام دهید:

 

 

17. گوشی هوشمند تلفن همراه خود را امن کنید.

ما امروزه تنها با استفاده از تلفن­ های همراه هوشمند خود می ­توانیم تمام کارهای­مان را انجام دهیم. از آنها برای گرفتن عکس، اطلاع رسانی، ارتباط با دوستان­، دسترسی به فضای ابری یا حتی انجام تراکنش های مالی استفاده کنیم. این کار می تواند بزرگترین مخاطره هم برای افراد تلقی شود.

به همین دلیل باید چند گام مهم جهت پیشگیری از سرقت هویت را دنبال کنیم تا مطمئن شویم اطلاعات تلفن هوشمندمان به دست هیچ شخصی نخواهد افتاد:

18. تراکنش ­های بانکی خود را به صورت دوره ای بررسی کنید.

ممکن است بدانید که در طول ماه چه خریدهایی انجام داده­ اید، حتی ممکن است اطلاع رسانی پیامکی نیز برای گزارش مبالغ کم شده از حساب تان فعال باشد. با این حال، مجرمان سایبری برای آزمایش دقت شما همواره روش ­هایی را برای سرقت حتی مقدار کمی پول نیز پیدا می ­کنند.

توصیه می شود پیامک دریافت گزارش های خرید را برای هر مبلغی، آن هم برای تمامی حساب های بانکی خود فعال کنید.

 

19. از فایل های مهم تان نسخه پشتیبان تهیه کنید.

تهیه نسخ پشتیبان از داده ها در صورتی که سیستم ما با مشکلی مواجه شود، مانع از دست رفتن اطلاعات مان می شود. انواع و اقسام تهدیدات سهوی یا عمدی می توانند موجب پاک شدن اطلاعات از روی سیستم ها شوند. حملات باج افزاری نیز که در چند سال گذشته رشد صعودی داشته اند می توانند دسترسی کاربران به فایل هایشان را با مخاطره مواجه سازند.

بنابراین حتماً از فایل های حساس و مهم تان نسخ پشتیبان تهیه کرده و در جای امنی از آنها محافظت کنید.

نتیجه ­گیری

سرقت هویت دیجیتال به روش های مختلفی صورت می گیرد. آگاهی از این روش ها و مقابله با تهدیدهای آنها برای تمامی افراد امری ضروری برای پیشگیری از سرقت هویت محسوب می شود. مهاجمان با بهره گیری از ابزارهای مختلف در پی دستیابی به شناسه های کاربری اشخاص بوده تا از آنها برای نیل به اهداف شوم شان سوءاستفاده کنند. بنابراین این کاربران هستند که با آموختن روش های سرقت اطلاعات و به کار بستن توصیه های امنیتی می توانند از اطلاعات شان به نحو احسن محافظت نمایند.

خروج از نسخه موبایل