مشکلات پیش روی سامانه های حفاظتی در بانک‌ها و مؤسسات مالی

در عصر اطلاعات و گسترش دسترسی‌ها نیاز به حفظ امنیت و حریم خصوصی بسیار بیشتر از گذشته حس می‌شود. مؤسسات مالی و بانک‌ها نیازمند استفاده از سامانه‌های حفاظتی و امنیتی هستند تا بتوانند حفاظت فیزیکی و محیطی اماکن خود را تأمین کنند. وجود انواع گسترده‌ای از دستگاه‌های الکترونیکی متصل به اینترنت در چنین سازمان هایی و ماهیت کسب و کاری شان، آنها را به یکی از اصلی‌ترین اهداف حملات سرقت و کلاهبرداری تبدیل کرده است.

بانک‌ها و مؤسسات مالی می‌توانند در معرض انواع تهدیدها و حملات فیزیکی و همچنین سایبری قرار بگیرند. وجود ضعف در سامانه‌های حفاظتی آنها راه را برای سارقان و کلاهبرداران هموار کرده و مجرمان را در مسیر رسیدن به اهداف شوم شان یاری می‌کند. در این مطلب از فراست، مهمترین آسیب پذیری‌ها و مشکلاتی که در استفاده از سامانه‌های حفاظتی و نظارتی می تواند وجود داشته باشد را با هم مرور می کنیم.

دوربین‌ها و سامانه‌های اعلام سرقت، اغلب وقت ها در مناطقی نصب می‌شوند که در آنجاها امکان دزدی و حمله خشونت آمیز زیاد است. بنابراین احتمال تغییر، تخریب، دستکاری و برداشتن دوربین در این مکان‌ها وجود دارد. با این حال، راهکارهایی به منظور کاهش مخاطره ناشی از خرابکاری بر روی کارکرد سامانه‌های حفاظتی وجود دارد که از جمله آنها می توان به سخت تر کردن قابلیت دستکاری و اِعمال نیات خرابکارانه بر روی اجزای سامانه‌های حفاظتی و افزودن امکان تشخیص و ارسال پیام هشدار، قبل از شروع اقدامات خرابکارانه، آن هم به صورت هوشمند اشاره کرد.

نحوه کابل‌کشی کابل‌های متصل به دوربین‌ها و سامانه‌های اعلام سرقت نیز بسیار مهم است. اگر کابل به صورت مستقیم بر روی دیوار یا سقف نصب شده باشد می‌بایست بیشترین سطح حفاظتی از آن به عمل آید. کابل‌ها نباید در معرض دید و دسترسی غیرمجاز قرار داشته باشند.

جانمایی دوربین‌های نظارتی و سامانه های اعلام سرقت، یکی دیگر از نکات مهم در تأمین یا به خطر افتادن امنیت بانک‌ها و مؤسسات مالی است. دوربین‌ها می بایست در مکان‌های بلند یا سقف ها نصب شوند تا هم میدان دید‌ آنها گسترش یابد و هم اینکه امکان دسترسی به آنها آسان نباشد.

به منظور جلوگیری از بازتاب نور در هنگام نصب دوربین‌های ثابت درون محفظه‌های نگهدارنده، لنز دوربین بایستی به پنجره محفظه بچسبد در غیر این صورت، بازتاب نور باعث ایجاد اخلال در کار ضبط تصویر توسط دوربین خواهد شد. پوشش دوربین‌های حفاظتی و سامانه های اعلام سرقت می‌بایست با توجه به نور محیط و دیگر عوامل محیطی و به جهت مصون ماندن از دید سارقان و خرابکاران صورت بگیرد.

گرد و غبار، سرما، گرما و رطوبت از جمله مهمترین عوامل محیطی هستند که به دوربین‌های نظارتی و حفاظتی آسیب وارد می‌کنند. در مناطق با دمای متغیر می‌بایست از محفظه‌های مجهز به سامانه‌های سرمایشی و گرمایشی استفاده شود. به جهت جلوگیری از نفوذ گرد و غبار و نیز آب و رطوبت به درون دوربین‌های نظارتی و حفاظتی می بایست از محفظه‌های عایق بندی شده استفاده کرد. برای کاهش اثرات مخرب ناشی از لرزش بر روی کارکرد دوربین‌های نظارتی و نیز سامانه‌های اعلام سرقت می‌توان از دستگاه‌های لرزه‌گیر حرفه ای استفاده نمود.

 

لازم به ذکر است مدیران بانک ها و مؤسسات مالی می توانند با آگاهی‌بخشی امنیتی و حفاظتی به کارکنان خود و همچنین با فرهنگ‌سازی امنیت فیزیکی و سایبری، شدت مخاطرات وارده را به شدت کاهش داده و از دارایی‌های خود در برابر سرقت و هرگونه اعمال خرابکاری محافظت کنند.

 

منبع:  seicosecurity، nerc ،bis

 

خروج از نسخه موبایل