اقدامات ضروری برای بهبود عملکرد سامانه های نظارت تصویری

با توجه به اهداف و نیازمندی های پدافند غیرعامل و تجربه‌هایی که در پروژه‌های متعدد به دست آمده است، موضوع ارزیابی مخاطره و اقدامات پیشگیرانه در بحث امنیت سیستم‌های حفاظتی یک امر اجتناب‌ناپذیر است. سیستم‌های امنیتی بایستی به صورت پایدار و امن به کار خود ادامه داده و لحظه‌ای تعلل و اختلال در عملکرد آنها می تواند خسارت های جبران ناپذیری را به بار آورد.

هزینه یک لحظه از کار افتادن سیستم های نظارت تصویری ممکن است معادل از بین رفتن ارزش کل سیستم و دارایی سامانه امنیتی سازمان باشد. در این مطلب از فراست، بر اساس تجربه‌های متفاوت در پروژه‌های بزرگ ملی، نیازهای امنیتی یک سیستم امنیتی مبتنی بر شبکه بررسی خواهد شد. این نیازها که بیشتر پیشگیرانه هستند مبتنی بر معماری کلی سیستم های نظارت تصویری بوده و شامل اقدامات لازم برای امن سازی دوربین‌ها، سرورها، ذخیره‌سازها و شبکه‌های ارتباطی آنها می باشد.

تجربه کسب شده در بسیاری از پروژه‌ها مؤید آن است که به دلیل عدم رعایت ملاحظات امنیتی، تصویر مربوطه در زمان وقوع جرم ذخیره نشده و نفوذگر توانسته است در مناطق مختلف حیاتی و مهم سازمان دست به انجام فعالیت های خرابکارانه بزند که البته از چشم دوربین ها و کارکنان حراست دور مانده است! در این نوشتار، علاوه بر بررسی تهدیدهای موجود در سیستم‌های نظارت تصویری، نیازمندی‌های این سیستم‌ها همچون نیاز به افزونگی در بخش های برق‌رسانی یا ذخیره‌سازی، هوشمندسازی سامانه‌های مختلف، همپوشانی دوربین‌ها در زیرساخت‌های حساس، حیاتی، مهم و مورد حفاظت تحلیل خواهد شد.

1- نگهداری و بازدیدهای دوره‌ای

کارشناسان حوزه امنیت، سامانه نظارت تصویری را به سه زیرسیستم عمده دوربین، کانال انتقال و همچنین مدیریت تصاویر و ذخیره‌سازی تقسیم می‌نمایند. هر یک از این بخش‌ها در بحث طراحی سیستم و نگهداری سیستم‌های امنیتی نقش به سزایی دارند. در این بخش، مروری بر این زیرسیستم‌ها خواهیم داشت.

1-1 دوربین و اجزای آن

وظیفه گرفتن تصویر بر عهده این بخش قرار دارد. دوربین‌ها از منظرهای مختلف و نحوه کارکردشان به دسته های زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

1-2 کانال انتقال

سیستم های انتقال را می‌توان بر اساس توپولوژی سیستم نظارت تصویری، سامانه مداربسته و نیز سلسله مراتبی بودن‌ها آنها به دسته‌های مختلفی تقسیم کرد. در پاره‌ای موارد از سامانه‌های زوج سیم و در برخی دیگر از شبکه‌های نوری یا شبکه‌های مایکرویو برای انتقال تصاویر استفاده می‌شود. در هر کدام از این موارد می بایست نیازمندی‌های نگهداری خاص آن به صورت کامل رعایت شود.

1-3 نرم افزارهای مدیریتی، سرورها و NVRها

تمامی دوربین‌ها و دستگاه‌های مربوطه باید در هنگام بازدیدهای دوره‌ای به دقت بررسی شده و لاگ‌ها، بخش های برق و شبکه و نیز عملکرد و افزونگی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به صورت دقیق وارسی شوند. در ادامه، به شرح اقدامات مورد نیاز خواهیم پرداخت.

پارامترهای مختلفی در انتخاب دوربین سهیم هستند که از آن جمله می‌توان به نوع لنز، میزان مقاومت در برابر گردوخاک و آب، مقدار مقاومت در برابر ضربه و همچنین میزان حساسیت آنها نسبت به نور محیطی (روز یا شب) و غیره اشاره کرد.

اولین بخش تمامی دوربین‌ها لنز است. این قطعه وظیفه منعکس کردن صحنه مقابل دوربین را بر روی سنسور تصویر بر عهده دارد. بخش دوم، Image Sensor یا سنسور تصویر[1] است که مسئول تبدیل سیگنال تصویر به سیگنال دیجیتالی است. بخش دیگر نیز پردازشگر دوربین است که مسئولیت پردازش سیگنال‌های ورودی تصویر، ارسال سیگنال خروجی و کنترل سایر بخش‌های دوربین همچون هشدارها و اصوات را بر عهده دارد. در مورد انتقال داده‌های دوربین و از دریچه امنیت، پروتکل های زیر می بایست از دید پدافندی بررسی شده و در ادامه برای پیاده‌سازی آنها استاندارد و رویکرد مناسبی را در نظر گرفت:

در بحث بررسی شدت نور، وضوح تصویر و عمکرد در شب، دوربین‌های مداربسته علاوه بر توانایی نمایش نور مرئی می‌توانند به کمک IR-cut filter و با استفاده از طیف مادون قرمز، نمایش تصاویر را در نور کم شب نیز امکان پذیر سازند. دوربین ها به کمک این قابلیت می توانند در روشنایی کم (لوکس پایین)، تصویر سیاه و سفید مناسبی را فراهم کنند. با استفاده از فناوری‌های جدیدی نظیر Light Finder می‌توان در تاریکی از اشیا تصویر رنگی گرفت (شکل 1). لازم به ذکر است یکی از الزامات پدافندی، انتخاب دوربین بر اساس میزان حساسیت نوری مناسب می باشد.

شکل 1: طول موج طیف های مرئی و مادون قرمز

1-4 نکات کلیدی در بازدیدهای دوره‌ای فیزیکی

رعایت نکردن نکات کلیدی مرتبط با بحث نگهداری دوربین‌ها می‌تواند سبب بنفش شدن سنسور تصویر در طول زمان، سولفاته شدن برد دوربین، خوردگی سوکت شبکه، ایجاد لحیم سرد و نیز قطعی در المان های برد الکترونیکی شود. هنگام نصب و بازدیدهای دوره‌ای می‌بایست به نکات زیر توجه گردد:

  1. دوربین‌ها به گونه‌ای نصب شوند که نور خورشید در هنگام طلوع و غروب، به هیچ عنوان بر روی سنسور تصویر نتابد.
  2. دوربین‌ها به گونه‌ای باشند که نور مهتابی به داخل سنسور تصویر نتابد.
  3. دوربین‌ها به نوعی قرار گیرند که نور بازتاب شده از زمین‌هایی که سنگ‌پوش هستند و میزان بازتابش بالایی دارند باعت ایجاد اختلال در تصویربرداری دوربین نشود.
  4. گلندها و واشرهای دوربین‌های بیرونی به دقت بررسی شده و در صورت نفوذ آب به درون آنها سریعاً اقدام به تعویض گلندها شود.
  5. فن و هیتر دوربین‌های بیرونی به دقت بررسی شوند.
  6. زاویه دید و فوکوس دوربین‌ها بایستی به دقت مورد بررسی قرار گیرد.
  7. یکی از مهمترین اقدامات در نگهداری دوربین ها مرتبط با عملکرد گردش افقی و عمودی دوربین‌های چرخشی است. این دوربین‌ها می‌بایست از منظر آزادی حرکت و داشتن میدان دید صحیح بررسی شوند.
  8. عملکرد سنسور مادون قرمز کنترل شود.
  9. تمامی لاگ های دوربین‌ها بررسی شده و در صورت مشاهده هر گونه قطعی باید کانکتور شبکه و اتصالات برق آن کنترل شود.
  10. کلیه لاگ‌های مرتبط با دسترسی‌ها کنترل شده و در صورت تلاش متعدد و ناموفق برای ورود به سیستم، سرویس IDS کنترل گردد.
  11. بررسی سوکت شبکه و در صورت گزارش زنگ‌زدگی، بررسی کلی کابل ها صورت گیرد.
  12. بررسی طلق بابل و شیشه مقابل دوربین و اقدام به تعویض آنها در بازه‌های زمانی سه ساله (حداکثر سه ساله) انجام شود.

1-5 انتخاب سیستم محافظتی مناسب

برای انتخاب دوربین در شرایط مختلف می‌بایست چندین عامل مهم را در نظر گرفت. اولین عامل، درجه محافظت در برابر گردوخاک و آب است که بر اساس دو استاندارد IP و NEMA و مطابق با جدول یک طبقه بندی می‌شود. نکته‌ای که در این خصوص مغفول مانده آن است که استاندارد IP موضوع بخارهای روغن و مواد سیال غیر از آب را نادیده گرفته است. شمای کلی نام‌گذاری بر اساس IP به صورت زیر است:

شکل 2: روش نام گذاری در IP Ingress Protection

 

جدول 1: مبنای نام‌گذاری، دو عدد ابتدایی است. رقم اول، میزان محافظت از گردوخاک و رقم دوم اندازه محافظت در برابر نفوذ آب را بیان می‌نماید. رقم‌های سوم و چهارم نیز بر اساس شرایط محیطی هستند که در صنایع مختلف متفاوت بوده و هر صنعتی باید بر اساس نیاز‌های خود به این مسأله توجه داشته باشد. متأسفانه در طراحی های کنونی، دو حرف انتهایی به کل از دایره توجه خارج شده اند. جدول 1 – اعداد مربوط به IP

در سیستم‌های بیرونی نیاز است که استاندارد IP67 ،IP68 رعایت شود‌. مسأله وجود بخارات روغن در محیط‌های صنعتی، لزوم استفاده از دو رقم انتهایی استاندارد IP را به خوبی روشن می‌کند. به همین دلیل می بایست جهت نمایش مقاومت دوربین‌ها در برابر عوامل مخل محیطی از استاندارد NEMA استفاده کرد. این کار بر اساس جدول زیر انجام می شود:

جدول 2: استاندارد NEMA

مسأله انتخاب دوربین در مناطقی که میدان‌های الکترومغناطیس قوی وجود دارد، پیچیده‌تر شده و برای حل آن بایستی حتماً دو اصل رعایت شود؛ اصل اول توجه به میدان مغناطیسی تولید شده توسط دوربین و اصل دوم عملکرد و حساسیت دوربین در میدان مغناطیسی برآیند ایجاد شده است. جداول استانداردهای EMC به این مسأله اشاره دارند. برای مشاهده انطباق‌های الکترومغناطیسی، به جدول شماره 3 مراجعه کنید. سند راهنمای کلیه محصولات، شامل نمایه‌ای از استاندارهای موجود و مورد نیاز برای آن و همچنین تعریف دوره‌های زمانی مورد نیاز جهت بازدید و انجام کنترل‌های لازم در صورت اضافه شدن مولد‌های الکترومغناطیس نظیر ترانسفورماتورها یا ژنراتورها به محیط پیرامون سیستم‌های نظارتی و حفاظتی است.

جدول 3: استاندارد EMC

سامانه‌های نظارتی در مناطق نفتی و گازی باید بر اساس منطقه‌بندی و درجه حفاظتی شان بررسی شوند. رعایت این موارد در طراحی‌ها کاملاً مهم و حیاتی است. استاندارد منطقه‌بندی بر اساس درجه حفاظت در برابر انفجارهای محتمله در حوزه‌های نفتی هم در نظر گرفته شده است. اگر خواهان تغییر در موقعیت دوربین‌های نصب شده در میادین نفتی و گازی هستید، در نظر گرفتن استاندارد دوربین و منطقه مربوطه امری اجتناب‌ناپذیر بوده و به هیچ عنوان نباید از ذهن مغفول بماند.

جدول 4: استاندارد منطقه بندی در مناطق نفتی و نوع دستگاه‌های مورد استفاده

1-6 هوشمندسازی و نیز ارتقای امنیت و کنترل سیستم‌ها

یکی از نیازهای اساسی در بحث پدافند غیرعامل و کاهش آسیب‌پذیری ها هوشمند‌سازی سیستم‌ها و بالاخص دوربین‌ها است. ایجاد و بررسی این کار در بازدیدهای دوره‌ای، ضمن افزایش امنیت محیط حفاظتی سبب کاهش آسیب‌پذیری ها نیز خواهد شد. دو نگرش متفاوت در معماری‌های مختلف وجود دارد: اول آنکه هوشمندسازی در بخش دوربین انجام شود و نگرش دوم هم آن است که هوشمندسازی در بخش دستگاه مدیریتی صورت پذیرد. هر کدام از این دو نگرش دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. هوشمندسازی و بررسی عملکرد آن در زمان های بازدید دوره‌ای جزو مهمترین اهداف پدافند غیرعامل است.

در این مواقع لازم است به نکات زیر توجه شود:

 

2- کانال انتقال

کانال انتقال در سامانه‌های نظارت تصویری به صورت کانال‌های هدایت شده یا کانال‌های هدایت نشده، مشابه سایر سیستم‌های انتقال، طبقه‌بندی می شود. از جمله کانال‌های هدایت شده مورد استفاده در این سامانه‌ها کابل کواکسیال برای سامانه‌های آنالوگ و زوج سیم‌ها برای دوربین‌های نظارتی تحت شبکه است.

در پروژه‌های بزرگتر، از شبکه‌های فیبر نوری و مبدل‌های فیبر نوری استفاده می‌شود. به همین منظور، مبدل‌های کواکسیال به فیبر و نیز مبدل زوج سیم به فیبر تولید شده اند. یکی از افق‌های بزرگ پیش‌ روی سیستم‌های FTTX استفاده از آنها در فرایندها و اقدامات مرتبط با نظارت تصویری است. کانال‌های هدایت نشده مورد استفاده در سامانه‌های نظارت تصویری شامل ارتباطات رادیویی LoS و وایمکس می باشد. در این معماری، کلیه دوربین‌ها و دستگاه های مربوطه در یک شبکه و به صورت گسترده قرار می گیرند.

البته ذکر این نکته ضروری است که استفاده از سامانه‌های بی‌سیم برای امنیت سامانه‌های نظارتی تهدیدی بزرگ محسوب می‌شود؛ چرا که با وجود یک مسدودکننده می‌توان حمله ممانعت از سرویس (DoS) را انجام داد. استفاده از شبکه‌های مخابرات سلولی، شبکه PSTN[1]، MPLS[2] یا شبکه خطوط استیجاری در این حوزه مورد استقبال فراوان واقع شده است. درباره سیستم‌های انتقال لازم است موارد زیر در بازدیدهای دوره‌ای مورد بررسی قرار گیرد:

 

3- مدیریت تصاویر دوربین های تحت شبکه

بخش سوم سیستم‌های مدیریت نظارت تصویری، حالت های مختلفی دارد. این بخش وظیفه مدیریت ارسال و دریافت رشته تصاویر از دوربین و کنترل هر یک از آنها و همچنین مدیریت ذخیره‌سازی تصاویر را بر عهده دارد. این بخش می‌تواند به صورت نرم‌افزار ارایه شود. به همین دلیل در این حالت نیاز است بر روی یک رایانه یا سرور تصاویر ذخیره گردند.

در حالت دوم، مدیریت تصاویر می‌تواند توسط یک سخت افزار که روی آن هاردهای مختلفی تعبیه شده و نرم افزاری از قبل در سیستم عامل آن نصب شده است، درون شبکه نصب شود. یک اصل اساسی برای بررسی امنیت این نرم افزارها تست نفوذ است. گزارش انجام این کار باید به صورت های جعبه سفید یا سیاه مدون گردد. ارزیابی این تست نفوذ از دیدگاه پدافند غیرعامل و برای مناطق ویژه و حیاتی، مسأله‌ای اساسی و مهم به شمار می‌رود.

طبقه‌بندی نرم افزارهای مدیریت تصاویر به صورت زیر است:

در این حالت، نرم افزار مربوط به مدیریت تصاویر توسط شرکت سازنده دوربین ارایه می‌شود. این نرم افزار می‌تواند روی یک NVR نصب شده و تعداد محدودی دوربین را توسط نرم افزاری ساده که بر روی سیستم عامل نصب شده است، پشتیبانی کند. امنیت این نرم افزارها معمولاً پایین بوده و از پروتکل های امنیتی پشتیبانی نمی‌کنند.

در این روش، نرم افزار اصلی و مدیریتی بر روی یک سرور قرار گرفته و کلاینت‌ها برای دسترسی به رشته تصاویر، ملزم به ارتباط با آن سرور می باشند. شرکت‌های بزرگی مانند مایلستون، جنتک، ایمیتس و … از لحاظ امنیتی روی نرم افزارهای خود بسیار حساس هستند. به همین دلیل بسیاری از آنها گزارش‌های تست نفوذ را برای محصولات خود ارایه می‌دهند.

در این حالت به کمک مرورگرها یا با بهره‌گیری از معماری کلاینت سرور و از طریق مرورگر می توان به نرم‌افزار مدیریت تصاویر متصل شد. حالت دیگری که برای این گروه وجود دارد، بهره گیری از DDNS است که در آن تصاویر دوربین به پایگاه داده ارایه دهنده خدمات DDNS ارسال شده و مشترکان با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور خود می‌توانند تصاویر ثبت شده را مشاهده کنند. امنیت این روش کاملاً مردود است چرا که کلیه تصاویر، بدون در نظر گرفتن محرمانگی به صورت خام درون شبکه قرار می گیرد. مسلماً این روش نبایستی در دسته‌بندی مناطق مورد اهمیت از منظر پدافند غیرعامل استفاده شود.

بسیاری از نرم افزارهای مدیریت تصاویر، وابسته به لایسنس هستند. این امر بدان معنا است که برای ویژگی‌های مختلف، نیاز به خرید لایسنس مربوطه وجود دارد. برای مثال استفاده از ویدیووال، منوط به خرید لایسنس آن است یا اینکه برای پیاده سازی Federation باید لایسنس مجزایی خریداری شود. از دیدگاه پدافند غیرعامل، لایسنس‌های مهم برای مناطق ویژه و حساس عبارتند از: SSL ,client management ,federation ,clustering ,client group و سایر موارد الزامی بر اساس درجه اهمیت آن کسب و کار.

3-1 ذخیره سازی در سامانه های نظارت تصویری

دنیای امروز، دنیای فناوری اطلاعات است. بنابراین توانمندی در حفظ و نگهداری و نیز دسترسی سریع به اطلاعات باعث افزایش کارایی مشاغل می‌شود. اطلاعات، دارای ارزش بوده و جزو اصلی‌ترین دارایی های هر سازمانی محسوب می‌شوند. اطلاعات قابل خریداری از بازار نیستند و در صورت از دست دادن آنها ضرر و زیان زیادی متوجه سازمان ها می‌شود.

به همین خاطر هر سازمانی به صورت جدی و با به‌ کارگیری تجهیزات مناسب، سعی در حفظ و نگهداری داده‌ها و اطلاعات خود دارد. برخی از مهمترین ملاحظاتی که در خصوص اطلاعات می‌بایست در نظر گرفته شوند، عبارتند از: نرخ رشد بسیار بالا، امنیت (Security)، دسترسی سریع به آنها، دسترس پذیری (Availability)، مدیریت (Management) و همچنین حفاظت در برابر خرابی های سخت افزاری تجهیزات.

شبکه‌های ذخيره‌سازی و پشتيبان‌گيری داده‌ها در سامانه‌های نظارت تصویری، با توجه به پيشرفت سريع فناوری، شاهرگ بقای سازمان‌ها و دوام مسير رشد و توسعه آنها محسوب می شوند. مديريت بهينه و اثربخش و همچنین سرعت واکنش مناسب در برابر شرايط و حوادث پيش‌بينی نشده از جمله امور مطرح در پدافند سایبری است که لازمه اجرای آن طراحی مناسب سيستم مربوطه با در نظر گرفتن نيازهای آتی و نیز پيش‌بينی حوادث محتمل و چاره‌جويی جهت مقابله با آنها است.

به منظور بهینه سازی راهبرد نظارتی باید موارد زیر را در نظر گرفت:

  1. طراحی کارا و بهينه جهت استفاده از تجهيزات ذخيره‌سازی اطلاعات در بستر مناسب و با سرعت بالا توسط کارشناسان متخصص
  2. تخصيص مناسب منابع و فضای لازم جهت استفاده سیستم های سرويس دهنده (Server)
  3. پیکربندی و انجام تنظيمات مناسب
  4. نگهداری تجهيزات و به روز رسانی مستمر سرويس‌ها و سيستم‌ها
  5. کنترل و مديريت دسترسی ها
  6. مانيتورينگ فضای تخصيص داده شده به سرويس دهنده‌ها
  7. طراحی و پياده‌سازی سيستم‌های پشتيبان گیری از اطلاعات
  8. مستندسازی تنظيمات و فرايندهای دسترسی به اطلاعات
  9. بررسی لاگ های سیستم و سامانه های کنترل تردد و همچنین حسابرسی مداوم آنها
  10. بررسی Raidهای سرورها و ذخیره سازها
  11. استخراج تصاویر از نرم‌افزارها به صورت سه ماه یکبار، به صورت کاملاً انتخابی
  12. بررسی ارتباط سرور و ذخیره‌سازها
  13. بررسی ذخیره‌سازی در لبه و ارسال تصاویر از لبه شبکه به سیستم و نیز بررسی کارت‌های حافظه تعبیه شده بر روی دوربین
  14. بررسی ویدیو و اینکدرها و همچنین مبدل‌ها و آنالیز تصاویر و عملکرد ارتباط با سرور
  15. بررسی ارتباط بین سرور و نمایشگرها
  16. بررسی کل سیستم اتاق کنترل، نمایشگرها و کنترلرها.

3-2 شناسایی نیازهای اولیه در ذخیره سازی

مهمترین پارامترها برای نیازسنجی فضای ذخیره سازی یک سیستم نظارت تصویری شامل موارد زیر هستند:

  1. امکان بهره‌گیری از فضا و گسترش آن در حجم بالا
  2. امکان به اشتراک گذاشتن داده‌ها میان کاربران شبکه
  3. امکان فراهم کردن فضا و انتقال داده‌ های سرورها از دیسک سخت محلی به فضای ذخیره‌سازی مورد اطمینان
  4. امکان تهیه نسخ پشتیبان از داده‌های موجود
  5. امکان بازیابی سریع داده‌ها در مرحله اولیه
  6. امکان ذخیره‌سازی داده‌های موجود به‌ صورت همزمان یا در بازه زمانی کوتاه و در محل فیزیکی دیگر (بدون در نظر گرفتن فاصله مکانی).

در راستای اجرای گام به گام فرایند تجزیه و تحلیل آسیب‌پذیری ها و مدیریت مخاطرات و همچنین در نظر گرفتن کلیه مسایل مرتبط با سیستم های نظارت تصویری می توان از موارد زیر به عنوان خطوط راهنما بهره گرفت:

بنابراین با توجه به موارد بالا و اصول گفته شده جهت امن سازی سامانه نظارت تصویری و بر اساس نوع منطقه و نوع دارایی می‌بایست روند زیر طی شود:

در ابتدا نوع منطقه را از لحاظ حساسیت، قرار داشتن در نقاط حیاتی و ویژه و … تحلیل و شناسایی می‌کنیم. در هر منطقه، دارایی‌ها را مطابق با ارزیابی مخاطره انجام شده ارزش گذاری خواهیم کرد. در گام بعدی برای بخش‌های حیاتی یا ویژه که دارای ارزش زیاد و دارایی های ارزشمند هستند، دوربین متناسب با آن محدوده را انتخاب کرده و تمام فاکتورهای گفته شده در این مطلب فراست را در نظر خواهیم گرفت. شایان ذکر است وجود همپوشانی در میدان دید دوربین‌هایی که در مناطق ویژه نصب می‌شوند، بسیار حائز اهمیت است.

پس از انتخاب نوع دوربین، نیاز به ارزیابی بستر انتقال تصاویر ضبط شده داریم. امنیت بستر را می بایست با توجه به نوع منطقه در نظر بگیریم؛ برای مثال در مناطق بسیار مهم، از بستر هدایت نشده و خارج از کنترل صرف‌نظر کرده و ترجیحاً از فیبر نوری استفاده می کنیم. از این رو می‌بایست برای هر دوربین، مبدل‌های مربوط به آن همچون فیبر به اترنت یا PON2ethernet را در نظر گرفت. پس از انجام مرحله طراحی و پیاده‌سازی سامانه نظارت تصویری نیز باید عملیات تست نفوذ به سامانه و نرم افزار انجام شده و گزارش آن به همراه راهکارهای برطرف سازی مشکلات احتمالی ارایه شود. اصل کلیدی موفقیت در تأمین امنیت، رعایت اقدامات پیشگیرانه آن هم مبتنی بر استانداردها و بهروش های امنیتی است.

 

نتيجه‌گيری

سامانه های نظارت تصویری برای افزایش امنیت محیطی نیاز به بازدیدهای دوره‌ای دارند. این بازدیدها و تعمیرات بایستی هم در مرحله طراحی و هم در مراحل بهره‌برداری در نظر گرفته شوند. رعایت الزامات پدافندی در فازهای طراحی و نگهداری سیستم‌های حفاظتی و امنیتی بسیار اهمیت داشته و می بایست برای تحقق آنها برنامه‌ریزی های لازم صورت پذیرد.

 

[1] Image Sensor

[2] Simple Network Management Protocol

[3] Real-time Transport Protocol

[4] Real-time Transport Protoco

 

 

 

 

خروج از نسخه موبایل