مقالات امنیت سایبری

هزینه استفاده از سرویس های رایانش ابری

یکی از مزایای رایانش ابری، قابلیت آن برای کاهش و بهینه سازی هزینه‌های مربوط به فناوری اطلاعات است. با توجه به این که داده‌های شما روی سرورهای یک شرکت دیگر ذخیره می‌شوند بنابراین دیگر نیازی به نگهداشتن سرورهای پرهزینه، تجهیزات خنک کننده، پرداخت هزینه‌های برق و تعمیرات نخواهید داشت.

در صورت استفاده از این روش، نیازی به ارتقای سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری و مقابله با مشکلات ناشی از آن هم نداشته و معمولاً هزینه این سرویس‌ها به صورت ماهیانه پرداخت می‌شود. به همین خاطر در طولانی مدت منجر به کاهش هزینه های سازمانی خواهد شد.

با توجه به این که ارایه‌دهندگان سرویس‌های ابری همواره از مزایای این سرویس‌ها صحبت می‌کنند شاید چنین به نظر برسد که همه کسب و کارها باید به سمت این راهکار حرکت کنند. متأسفانه باید توجه داشت که این راهکار برای همه کسب و کارها ایده آل نیست. یکی از نکاتی که باید برای انتخاب این سرویس‌ها در نظر داشته باشید بحث هزینه‌ها و بودجه بخش فناوری اطلاعات سازمان شما است.

هزینه‌های عملیاتی رایانش ابری

رونق گرفتن رایانش ابری باعث حرکت از زیرساخت‌های درون سازمانی به سمت بسترهای ابری شده است. در صورت استفاده از زیرساخت‌های درون سازمانی، شما هزینه سخت‌افزار را پرداخت کرده و مالک آن می‌شوید اما در رابطه با زیرساخت ابر، شما فقط به سخت‌افزار دسترسی دارید و باید برای انجام کارهای مورد نظرتان، هزینه آن را پرداخت کنید.

این هزینه‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • فضای ذخیره داده‌ها
  • عملیات خواندن از روی دیسک
  • عملیات نوشتن بر روی دیسک
  • ارسال داده‌ها به خارج از سرور
  • اجرای برنامه‌های کاربردی بر روی سرور

در این صورت شما با هزینه‌هایی روبرو می‌شوید که به مرور زمان بیشتر هم می‌شوند. در صورت انتخاب یک سرویس یا شرکت مناسب، به مشکلی بر نخواهید خورد اما متأسفانه در بسیاری از مواقع ممکن است در این انتخاب دچار اشتباه شوید. اگر پیش از انتخاب یک شرکت یا راهکار، تحقیق و تحلیل‌های لازم را انجام دهید، معمولاً هزینه‌های عملیاتی شما به حداقل ممکن می‌رسد یا حداکثر با روش استفاده از زیرساخت‌های داخلی برابر خواهد بود. اگرچه در این روش میزان صرفه جویی در هزینه‌ها کم و ناچیز است اما می‌توانید بدون نیاز به خرید تجهیزات و استخدام، آموزش و حفظ کارمندان متخصص، به جدیدترین و بهترین زیرساخت‌ها و سیستم‌ها دسترسی پیدا کنید.

انتخاب سرویس مناسب

در حال حاضر انتخاب در این حوزه کمی سخت و چالش برانگیز است و متأسفانه رونق گرفتن این حوزه باعث شده عده‌ای به دنبال سودجویی از افراد بی خبر باشند. اگر درباره کاری که انجام می‌دهید اطلاعات کافی داشته و کاملاً با نیازهای خودتان آشنا باشید می‌توانید بازار را به راحتی ارزیابی کنید. با این حال معمولاً بیشتر افراد این اطلاعات را ندارند و نیازمند کمک هستند.

یکی از مشکلات رایج درباره پروژه‌های ابری این است که عموماً کسب و کارها نیروی متخصص لازم در این زمینه را ندارند و مذاکره با شرکت‌های ارایه دهنده خدمات ابر را به نماینده فروش واگذار می‌کنند. فروشندگان هم اغلب تلاش می‌کنند کسب و کارها را متقاعد کنند که استفاده از ابر به سادگی خرید یک سرور جدید یا تعویض رایانه‌های شخصی است. در حالی که نه تنها این طور نیست بلکه استفاده از این سرویس‌ها می‌تواند هزینه‌های مخفی زیادی را برای آنها در بر داشته باشد.

هزینه‌های مخفی سرویس‌های ابری

در پروژه‌های ابر، ممکن است هزینه‌های مخفی و غیرضروری زیادی ایجاد شوند که بعضی از عوامل آنها عبارتند از:

  • اشتباه در برآورد زمان و پیچیدگی حرکت از زیرساخت‌های داخلی به سمت ابر
  • نادیده گرفتن سطح امنیت و تاب آوری سایبری در هنگام انتخاب راهکار یا فروشنده
  • اعتقاد به یک باور اشتباه که با انتخاب یک سرویس ابری مخاطره و هزینه‌های مدیریتی از بین می‌رود.
  • قطع دسترسی به سرویس‌ها یا از هم پاشیدن روابط
  • هزینه استخراج داده‌های لازم از سیستم‌ها و برقراری ارتباط بین سیستم‌های ابری و سایر راهکارها
  • استفاده از امکاناتی بیشتر از حد نیاز و بی توجهی به این نکته که می‌توانید عملیات خودتان را فقط تا حد نیاز گسترش دهید.

کارهای قابل انجام برای کاهش هزینه‌های مخفی

مثل همیشه اگر درک کاملی از ابعاد پروژه داشته باشید، با مشکل روبرو نمی‌شوید. اگر دچار تردید و شک شدید حتماً با یک کارشناس تماس بگیرید. عموماً مدیران ارشد اطلاعات تمایلی به این که دیگران مشکلات و خطاهای آنها را مشخص کرده و آنها را راهنمایی کنند، ندارند و اتخاذ چنین رویکردی می‌تواند هزینه‌های زیادی را برای آنها ایجاد کند.

 

منبع: quostar

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
0