7 نوع ویروس کامپیوتری که شما باید بشناسید

ویروس ها کامپیوتری که باعث آسیب رساندن به سیستم شما می شوند

ویروس کامپیوتری برنامه‌ کوچک و مضری است که می‌تواند مشکلاتی را برای کامپیوتر شما ایجاد کند. بعضی از ویروس‌های کامپیوتری فایل‌هایی را که روی کامپیوتر ذخیره شده‌اند نابود می‌کنند، در حالی که برخی دیگر به دنبال خرابی در نرم‌افزارهای شما هستند.

برخی دیگر از ویروس‌های مخرب نیز اطلاعات محرمانه شما را می‌دزدند و حتی نوعی دیگر از ویروس‌ها می‌توانند مقدار بار منبع تغذیه را به قدری بالا ببرند که باعث آتش‌سوزی آن شوند. در حقیقت این ویروس‌ها بسیار کوچک هستند. بنابراین هرچه بیشتر درباره ویروس و نحوه کار آن بدانید، در مقابله با آن موفق تر خواهید بود. در اینجا هفت ویروس کامپیوتری که بهتر است درباره آن بدانید را برای شما معرفی می‌کنیم.

آشنایی با 7 نوع ویروس کامپیوتری

 

1.ویروس چندریختی (Polymorphic)

این خانواده از ویروس‌های کامپیوتری بسیار خطرناک هستند. هنگامی که ویروس پولیمورفیک، کامپیوتر را آلوده می‌سازد، قبل از اینکه شروع به تکثیر کند، کپی‌هایی از خود می‌سازد که هر کدام از کپی‌ها نسبت  به دیگری، کمی تفاوت دارند. و از آنجایی که این ویروس قادر به ساخت چنین فایل‌های غیرتکراری‌ای است، پیدا کردن آن به وسیله آنتی ویروس‌ها بسیار سخت می‌شود.

میزان خطر

ویروس چندریختی (Polymorphic)

2.ویروس مقیم یا سکونت یافته (Resident)

ویروس ساکن از نظر نحوه کار با ویروس غیر ساکن متفاوت است. ویروس غیر ساکن باید در ابتدا اجرا شود تا بتواند آلودگی را شروع کند. اما ویروس ساکن می‌تواند هنگامی که سیستم‌عامل بارگذاری می‌شود، خودش را فعال کند. این ویروس از آنجایی که قابلیت پنهان شدن در حافظه را دارد می‌تواند این کار را انجام دهد که در حقیقت به همین دلیل پیدا کردن و حذف این نوع ویروس‌ها بسیار سخت می‌شود.

میزان خطر

3.ویروس بوت سکتور (Boot Sector)

قبل از هر چیزی به بررسی اصطلاح بوت سکتور می‌پردازیم؛ در حقیقت بوت سکتور، بخشی از هارد یا دستگاه ذخیره‌سازی خارجی است. این بخش، شامل اطلاعات لازم برای بوت شدن کامپیوتر است.

این ویروس کامپیوتری بخشی از بوت سکتوری به نام Master Boot Record) MBR) را آلوده می‌کند و اطلاعات اصلی را با اطلاعات آلوده جایگزین می‌کند. این ویروس، قبل از بارگذاری سیستم‌عامل فعال می‌شود و می‌تواند از روشن شدن کامپیوتر آلوده جلوگیری کند.

میزان خطر

4.ویروس چند جزئی (Multipartite)

در حالی که برخی ویروس‌های کامپیوتری در یک زمان به بخش مشخصی از کامپیوتر حمله می‌کنند، ویروس چند جزئی به دو بخش حمله می‌کند. این ویروس می‌تواند بوت سکتور و سیستم یا فایل‌های برنامه (program files) را هم‌زمان آلوده کند.

این کار سبب بروز آلودگی در چندین بخش از کامپیوتر می‌شود؛ دقیقاً مثل چندین بمب که در چند بخش هم‌زمان منفجر می‌شوند. به دلیل رویکرد آلوده کنندگی چندجزئی آن، ویروس چند طرفه می‌تواند بارها این کار را انجام دهد تا زمانی که کل بخش‌های کامپیوتر، کاملاً آلوده شوند.

میزان خطر

5.ویروس رونویس کننده (Overwriting)

همان‌طور که از اسم این ویروس کامپیوتری مشخص است، ویروس رونویس کننده، فایلی را که آلوده می‌کند نابود می‌سازد. این کار را از طریق رونویس کردن (overwrite) داده‌های موجود در حافظه سیستم انجام می‌دهد. این ویروس تنها با پاک کردن فایل آلوده حذف می‌شود. اغلب اوقات پاک کردن یک ویروس رونویس کننده به معنی از دست دادن برنامه آلوده و نصب مجدد آن است.

میزان خطر

6.ویروس رباینده مرورگر (Browser Hijacker)

نام دیگر این بدافزار، ویروس تغییردهنده مسیر می‌باشد، زیرا دلیل اصلی آن انتقال شما به صورت ناخواسته به سایتی غیر از سایت مدنظر شما است. هنگامی که این ویروس وارد کامپیوتر می‌شود، تنظیمات مرورگر وب را تغییر می‌دهد (شامل موتور جستجوی پیش‌فرض و صفحه اصلی (home page)) و اغلب اوقات کاربر را به سایت مخرب می‌برد.

یک رباینده مرورگر از طریق پیوست‌های مخرب ایمیل، دانلود رایگان یا ورود به سایت آلوده گسترش می‌یابد. این ویروس کامپیوتری می‌تواند یک جاسوس‌افزار را بر روی سیستم آلوده نصب کند و این کار منجر به لو رفتن داده‌های شخصی کاربر می‌شود (اطلاعات شخصی یا مالی). علاوه بر این می‌تواند ویروس‌های دیگری مثل باج افزار را که داده‌های کامپیوتر را رمزنگاری می‌کنند و برای باز کردن آن درخواست پول (باج) می‌کنند، نصب نماید.

میزان خطر

7.ویروس ماکرو (Macro)

در ابتدا به تعریف ماکرو می‌پردازیم. ماکروها مجموعه‌ای از کامندها (فرمان‌ها) هستند که می‌توانند روی برنامه‌هایی مثل مایکروسافت word و Excel نصب شوند تا عملیاتی را به صورت اتوماتیک انجام دهند. این ماکروها برای اتوماتیک کردن کارهای تکراری و رایج استفاده می‌شوند.

ویروس ماکرو برنامه مخربی است که به همان زبان ماکرو نوشته شده است و ماکروهای از قبل ایجاد شده، برنامه‌هایی مثل Word یا Excel را تغییر داده و یا عوض می‌کنند. هنگامی که چنین سندی باز می‌شود، مجموعه‌ای از اقدامات به صورت اتوماتیک اجرا می‌شوند.

این کارها می‌توانند شامل آلوده کردن همه اسناد در کامپیوتر کاربر ‌باشند، که منجر به بروز بی‌نظمی‌هایی در متن اسناد می‌شود، یا دسترسی به اکانت های ایمیل کاربر، ارسال ایمیل‌های اسپم به افرادی که در لیست مخاطبین هستند و …. باشند. یک ویروس ماکرو می‌تواند ویندوز، لینوکس و حتی مک را آلوده سازد.

میزان خطر

مطالبی که درباره این 7 ویروس کامپیوتری ارائه کردیم، بخش کوچکی از نحوه کار آن‌ها می‌باشد. جزئیات نحوه کارکرد این بدافزارها نمی‌تواند به وسیله کاربران معمولی به طور کامل درک شود. اما پیام اصلی این مقاله این است که برنامه‌های مخرب می‌توانند دستگاه دیجیتالی شما را به دشمنتان تبدیل کنند. و تنها راه شکست دادن آن‌ها، افزایش آگاهی درباره امنیت سایبری و استفاده از راه حل امنیت چند لایه‌ای می‌باشد که در بین کامپیوتر شما و این تهدیدات قرار می‌گیرد.

خروج از نسخه موبایل