آشنایی با مراحل فعال‌سازی تنظیمات حریم خصوصی در فیسبوک

کارشناسان امنیتی همواره به کاربران شبکه اجتماعی فیسبوک توصیه می‌کنند تنظیمات حریم خصوصی حساب کاربری خود را به صورت منظم بررسی کنند. آنها از کاربران می‌خواهند داده‌های حساسی که در فیسبوک دارند را فقط در دسترس سرویس‌ها و برنامه‌های کاربردی که مورد اعتمادشان است قرار دهند.

فیسبوک دارای نواقص امنیتی بسیار زیادی در زمینه حفاظت از داده‌های شخصی افراد است که می‌تواند تهدیدات بی‌شماری را برای کاربرانش رقم زند. از این رو فراهم کردن امکان دسترسی برنامه‌های کاربردی مختلف به داده‌های شخصی، پیامدهای مخربی را برای کاربران به همراه خواهد داشت. از آنجا که کاربران فیسبوک با عضویت در هر سرویسی با شرایط استفاده از خدمات آن سرویس موافقت نموده و رضایت‌شان را نسبت به رویکرد خاص آن سرویس در خصوص حریم خصوصی اعلام می‌کنند، بنابراین به کاربران این شبکه اجتماعی توصیه می‌شود همواره نکات لازم را برای امن‌سازی فیسبوک‌ خود در نظر بگیرند.

این احتمال هم وجود دارد که هر از چند گاهی تنظیمات امنیتی فیسبوک به‌روزرسانی شده، تنظیمات قبلی حذف یا تنظیمات جدیدی به آن اضافه شود. به همین خاطر کاربران باید به صورت مرتب به صفحه تنظیمات فیسبوک خود سر زده و مروری بر تنظیمات آنها داشته باشند. در این مطلب از فراست درباره راهکارهای تنظیم کلمات عبور قوی، چگونگی محدود کردن جستجوی حساب‌ کاربری تان توسط سایر افراد و همچنین جلوگیری از حفظ تاریخچه موقعیت مکانی‌ شما در این شبکه اجتماعی صحبت خواهیم کرد.

 

1.   استفاده از یک کلمه عبور قوی و فعال کردن احراز هویت دومرحله‌ای

توصیه می شود کاربران به بخش “Security” حساب‌ کاربری شان رفته و تنظیمات حریم خصوصی خود را بر اساس توصیه‌های امنیتی تغییر دهند. ایجاد یک کلمه عبور قوی و فعال کردن احراز هویت دومرحله‌ای از جمله اولین اقداماتی هستند که باید آنها را برای افزایش امنیت حساب کاربری فیسبوک خود انجام دهید.

هرگز نباید از همان کلمه عبوری که از آن برای سایر حساب‌های کاربری مهم‌تان از جمله نرم‌افزارهای بانکی استفاده می کنید برای حساب فیسبوک‌تان هم استفاده نمایید. استفاده از یک نرم افزار مدیریت کلمه عبور به شما کمک می‌کند تا کلمات عبور پیچیده‌ای که امکان تشخیص و شناسایی آنها توسط دیگران سخت است را ایجاد کنید.

پس از ایجاد کلمه عبور جدید، تنظیمات مربوط به احراز هویت دومرحله‌ای را فعال کنید. با انجام این کار، هر زمان که قصد ورود به حساب کاربری فیسبوک‌تان را داشته باشید علاوه بر کلمه عبور باید کدی که برای شما ارسال می‌شود را هم وارد کنید. بسیاری از نرم افزارهای مدیریت کلمه عبور، قابلیت ذخیره کدهای احراز هویت دومرحله‌ای را دارند. البته می‌توانید از ابزار رمزساز گوگل[1] (Google Authenticator) نیز برای انجام این کار استفاده کنید.

 

2.   تنظیمات حریم خصوصی و ابزارها

در فیسبوک بخشی با عنوان حریم خصوصی (Privacy) وجود دارد که شما می‌توانید در این بخش، تنظیمات پیش فرض حریم خصوصی را برای پست‌هایی که آپلود می‌کنید و اینکه چه اشخاصی می‌توانند برای شما درخواست دوستی ارسال نموده و از چه اطلاعاتی برای جستجوی حساب کاربری شما استفاده کنند را مطابق با میل و خواسته خودتان تغییر دهید.

تمامی گزینه‌های موجود در صفحه ابزارها و تنظیمات حریم خصوصی را بررسی نموده و آنها را به همان صورتی که مایل هستید، تنظیم کنید. بهتر است امکان مشاهده پست‌های آتی را بر روی حالت “Friends” قرار دهید. همچنین قابلیت امکان جستجوی شماره تلفن همراه و آدرس ایمیل‌تان را به حالت “Friends” یا “Only Me” تغییر داده تا هر شخصی که یکی از این اطلاعات را در اختیار دارد دیگر امکان یافتن حساب کاربری شما را نداشته باشد.

3.   خارج کردن مطالب قبلی از دسترس عموم کاربران

اگر اطلاعات شخصی تان که قبلاً آنها را در فیسبوک منتشر کرده‌اید، مشخص نیستند؛ پس مطالبی که در آن زمان پست نموده‌اید را از دسترس عموم کاربران خارج کنید. از آنجا که روش استفاده از شبکه‌های اجتماعی از جمله فیسبوک توسط کاربران تغییر کرده و متأسفانه بعضی افراد فعال در این شبکه ها از اطلاعات شخصی کاربران سوءاستفاه می‌کنند پس بهتر است مطالب قدیمی منتشر شده خود را از دسترس عموم خارج نمایید.

برای انجام این کار به قسمت Privacy رفته، گزینه Limit the audience for posts you’ve shared with friends of friends or Public را پیدا نموده و بر روی آن کلیک کنید. البته در حال حاضر این گزینه تبدیل به گزینه‌ای با عنوان Limit The Audience for Old Posts on Your Timeline شده است. سپس بر روی گزینه Limit Last Posts کلیک نمایید. اکنون همه اطلاعاتی که به صورت عمومی یا برای دوستان تان منتشر کرده‌اید، فقط توسط دوستان شما قابل مشاهده خواهند بود.

لازم به ذکر است با روش بالا امکان انجام تنظیمات برای پست‌های شما به صورت جداگانه وجود ندارد و برای انجام این کار باید به تایم‌لاین فیسبوک‌تان رفته و این تغییرات را برای هر پست به صورت مجزا انجام دهید.

4.   بررسی دستگاه‌هایی که به حساب کاربری شما دسترسی دارند.

کاربران با استفاده از دستگاه های مختلف همچون گوشی‌های هوشمند، رایانه‌ها و تبلت‌ها وارد حساب کاربری فیسبوک‌ خود می شوند. این شبکه اجتماعی قابلیت ثبت فهرست تمامی این دستگاه‌ها را دارد. در این لیست می توانید دسترسی دستگاه‌های قدیمی را به حساب‌ کاربری تان غیرفعال کنید. برای مشاهده فهرست این دستگاه‌ها به صفحه Security and Login، بخش Where You’re Logged In رفته و برای مشاهده کل فهرست نیز بر روی گزینه See More کلیک کنید.

برای حذف یک دستگاه از این فهرست، بر روی آیکن سه نقطه در سمت راست کلیک نموده و پس از انتخاب نام دستگاه مورد نظر، بر روی گزینه Log Out کلیک کنید. سپس از شما پرسیده می‌شود آیا تمایل دارید پست‌هایی که توسط دستگاه مربوطه در حساب‌تان منتشر شده‌اند را حذف کنید یا خیر؟ این قابلیت برای مواقعی که شخصی بدون اجازه وارد حساب کاربری شما شده و می خواهد از جانب شما مطلبی را منتشر کند، بسیار مفید است. همچنین می‌توانید با کلیک بر روی گزینه See More و سپس Log Out Of All Sessions که در بخش پایین این فهرست قرار دارد از همه دستگاه‌های مرتبط با حساب‌ کاربری تان خارج شوید.

 

5.   نظارت بر برنامه‌های کاربردی که به حساب کاربری شما دسترسی دارند را هرگز فراموش نکنید.

بیشتر کاربران، به برنامه‌های کاربردی زیادی مجوز دسترسی به حساب کاربری فیسبوک خود را داده‌اند. به مرور زمان بعضی از توسعه‌دهندگان این برنامه ها محصول‌شان را به حال خود رها کرده و دیگر هیچ پشتیبانی از آن نمی کنند. این مسأله می تواند یک زنگ خطر امنیتی جدی را برای کاربران چنین برنامه های کاربردی ایجاد کند. در صورتی که مهاجمی به پایگاه داده کاربران آن برنامه دسترسی پیدا کند، ممکن است بتواند به اطلاعات حساب کاربری کاربران آن نیز دسترسی یابد.

برای مشاهده فهرست برنامه‌های کاربردی که به حساب کاربری شما دسترسی دارند، به صفحه Apps and Websites رفته و تیک مربوط به برنامه‌هایی که قصد حذف آنها را دارید، زده و سپس بر روی گزینه Remove کلیک نمایید. همچنین باید دسترسی‌ برنامه‌های کاربردی قدیمی که زمان دسترسی آنها به حساب کاربری شما منقضی شده است را هم در تب Expired که در قسمت بالای صفحه قرار دارد، غیرفعال کنید.

 

6.   تاریخچه موقعیت مکانی‌تان را حذف و این قابلیت را هم غیرفعال کنید.

فیسبوک از قابلیت دسترسی به اطلاعات موقعیتی گوشی شما استفاده می‌کند تا بتواند نقشه‎‌ای از تاریخچه موقعیت‌های مکانی تان را تشکیل دهد. این قابلیت را می توانید در این قسمت حذف نمایید. همچنین در این صفحه امکان ذخیره تاریخچه موقعیت مکانی خود را توسط فیسبوک غیرفعال کنید.

در گوشی‌های اندرویدی برای انجام این کار می توانید وارد حساب کاربری فیسبوک خود شده و بر روی آیکن سه خط کلیک نمایید. در قسمت Settings & Privacy ابتدا گزینه Privacy Shortcuts و سپس گزینه Manage your location settings را پیدا نموده و بر روی آنها کلیک کنید. گزینه‌های Location History و بعد View your Location History را انتخاب کرده و هر زمانی که از شما درخواست شد، کلمه عبور حساب کاربری تان را وارد کنید. در نهایت نیز بر روی آیکن سه نقطه در گوشه سمت راست بالای صفحه کلیک کرده و گزینه Delete all Location History را انتخاب نمایید.

این فرایند را در گوشی‌های آیفون هم می‌توانید انجام دهید. برنامه فیسبوک را باز نموده و بر روی آیکن سه خط کلیک کنید. گزینه Settings & Privacy و سپس Privacy Shortcuts را انتخاب کنید. آنگاه بر روی گزینه Manage your location settings در بخش Privacy کلیک کنید. ابتدا Location History و بعد View your Location History را انتخاب کرده و هر زمانی که از شما درخواست شد، کلمه عبور حساب‌ کاربری تان را وارد نمایید. در نهایت بر روی آیکن سه نقطه در گوشه سمت راست بالای صفحه کلیک نموده و Delete all Location History را انتخاب کنید.

 

[1] نرم‌افزاری برای ایجاد کلمات عبور یکبار مصرف که توسط شرکت گوگل و برای امنیت بیشتر کاربران طراحی شده است.

 

منبع: cnet

خروج از نسخه موبایل