مقالات امنیت سایبری

دلایل حفاظت از حریم خصوصی دامنه وب سایت

داده‌های شخصی کاربران از جمله اهداف مهم و ارزشمند برای هکرها محسوب می شوند. آنها می‌توانند از داده‌های شما به منظور ارتکاب جرایم مختلف استفاده کنند. بنابراین حفاظت از داده‌های خصوصی‌تان به شما کمک می‌کند تا از بروز مشکلات مختلف برای خود جلوگیری کنید. یکی از سرویس‌های حفاظت از حریم خصوصی، سرویس حفاظت از دامنه است که توسط شرکت‌های ثبت‌کننده نام دامنه در اختیار مالکان وب‌سایت‌ها قرار می گیرد تا امنیت داده‌های‌ شما را در فهرست عمومی WHOIS[1] حفظ کند.

در این مطلب از فراست بعضی دلایل حفاظت از حریم خصوصی دامنه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

WHOIS چیست؟

WHOIS یک پایگاه داده عمومی است که فهرست تمام دامنه‌های ثبت شده در فضای آنلاین را ثبت و ذخیره می‌کند. هر زمان برای خودتان یک دامنه جدید ثبت می‌کنید، اطلاعات شما وارد فهرست WHOIS می‌شود. همه کاربران از جمله کسب‌وکارهای کوچک، سازمان‌های بزرگ، نهادهای قانونی و حتی مجرمان سایبری می‌توانند به این پایگاه داده دسترسی داشته باشند. کاربران معمولی هم می‌توانند از پایگاه داده WHOIS برای شناسایی شخص یا سازمانی که یک دامنه خاص را ثبت کرده استفاده کنند. بنابراین سرویس حفاظت از دامنه، داده‌های شما را در برابر هکرها امن نموده و آنها را از دسترس عموم خارج می‌کند.

علل حفاظت از حریم خصوصی دامنه

مهمترین دلایل حفاظت از حریم خصوصی دامنه شامل موارد زیر هستند:

1- حفاظت از اطلاعات شخصی

حفاظت از حریم خصوصی دامنه مانع از دسترسی آسان هکرها به اطلاعات‌تان می‌شود. در صورت عدم استفاده از چنین سرویسی، اطلاعات خصوصی‌تان در پایگاه داده عمومی WHOIS قرار گرفته و امکان دسترسی به آنها برای همگان وجود خواهد داشت. سرویس‌های حفاظت از حریم خصوصی دامنه، مانع از قرار گرفتن اطلاعات خصوصی مثل شماره تلفن، آدرس، ایمیل و سایر اطلاعات حساس‌تان در سیستم WHOIS می‌شوند. حتی اگر هنوز دامنه خودتان را ثبت نکرده و به دنبال یک سرویس ثبت دامنه هستید تا کسب‌وکاری را راه‌اندازی کنید همچنان باید با مزایای حفاظت از نام دامنه‌ آشنا باشید.

2- پیشگیری از وقوع حملات اینترنتی

سیستم حفاظت از حریم خصوصی دامنه علاوه بر حفاظت از شماره تلفن و ایمیل‌تان احتمال وقوع حملاتی همچون فیشینگ ایمیلی را نیز کاهش می‌دهد. در حملات فیشینگی که از طریق ایمیل صورت می‌گیرند، هکرها ایمیل‌های تقلبی طراحی می‌کنند تا بتوانند هویت یک سازمان معتبر را جعل نموده و به داده‌های کاربران سازمان مدنظر خود دسترسی پیدا کنند.

آمار فریب کاربران توسط ایمیل‌های فیشینگ همواره رو به افزایش است. هکرها از این روش برای فریب یا سرقت هویت شما استفاده می‌کنند. در این ایمیل‌ها از کاربران خواسته می شود اطلاعات مهمی مثل کلمه عبور، کد ملی یا شماره حساب بانکی‌شان را ارایه کنند. هکرها با دریافت چنین اطلاعاتی و از طریق ترفندهای مختلف می توانند به حساب‌های بانکی کاربر یا سایر حساب های کاربری مهم وی دسترسی پیدا کنند.

هیچ کاربری مایل به دریافت هرزنامه نیست چون این ایمیل ها علاوه بر اتلاف وقت، مخاطرات امنیتی زیادی را نیز ایجاد می‌کنند. سرویس‌های حفاظت از حریم خصوصی دامنه، مانع از دسترسی دیگران به شماره تلفن شما شده و از تماس‌های ناخواسته جلوگیری می‌کنند.

 

3. حفاظت از وب‌سایت‌تان در برابر هکرها

سرویس‌های حفاظت از حریم خصوصی دامنه مانع از ربودن دامنه شما توسط هکرها می‌شوند. ربودن دامنه وقتی انجام می‌شود که شخصی به اطلاعات حساب کاربری دامنه‌تان دسترسی پیدا کند. هکرها از این حساب کاربری برای خارج کردن وب‌سایت از دسترس یا انتقال کنترل آن به شخص دیگر استفاده می‌کنند. ممکن است هکرها با ربایش دامنه، اطلاعات مشتریان را سرقت کرده یا به عنوان یک رقیب، مخاطراتی را برای شما را رقم بزنند. این نوع ربودن دامنه معمولاً با استفاده از اطلاعات شخصی مثل آدرس ایمیل انجام می‌شود.

 

جمع‌بندی

اگرچه حفاظت از دامنه اهمیت زیادی دارد اما انجام این کار به تنهایی کافی نبوده و باید از اطلاعات کاربران و خود وب‌سایت هم در برابر سایر تهدیدات امنیتی حفاظت کنید. مجرمان سایبری همواره در حال ابداع روش‌های جدید برای اجرای حملات آنلاین هستند. استفاده از تجهیزات و ابزارهای امنیتی مثل فایروال برنامه‌های کاربردی تحت وب می تواند به شما در تأمین بیشتر امنیت وب سایت‌تان کمک کند. با پیاده سازی چنین راهکارهایی و پیروی از اصول اولیه امنیتی، نگرانی‌های شما درباره تهدیدات امنیتی به طور قابل ملاحظه‌ای کمتر خواهد شد.

 

منبع: .makeuseof

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
0