مقالات امنیت سایبری

مهم‌ترین و پرتقاضاترین گواهینامه‌های فناوری اطلاعات

شیوع بیماری کرونا و دورکاری کارمندان منجر به وقوع تحولی عظیم در حوزه فناوری اطلاعات و دنیای دیجیتال شد. از طرفی دیگر کمبود مهارت‌های لازم و نیروهای متخصص جهت کار با راهکارهای نوین و ابزارهای امنیتی جدید مانع از پیشرفت سازمان‌ها در این حوزه می‌شود. بنا بر گفته کارشناسان امنیتی: «استخدام نیرو برای فعالیت در بخش‌های مهم امنیتی کار چندان آسانی نیست».

کارفرمایان در راستای افزایش مهارت‌های کارمندان فعلی، آنها را ملزم به شرکت در دوره‌های آموزشی و کسب گواهینامه‌های مختلف نموده و در هنگام استخدام نیز از افرادی که این دوره‌ها را گذرانده‌اند دعوت به همکاری می‌کنند. براساس یک نظرسنجی که در بین حدود 9500 کارشناس فناوری اطلاعات صورت گرفت، حدود 90 درصد از شرکت‌کنندگان اعلام کردند که دارای حداقل یک گواهینامه هستند. این رقم نسبت به سال گذشته تقریباً 5 درصد افزایش یافته است. بیش از نیمی از متخصصین امنیتی معتقدند که ارزش چنین کارمندانی بسیار بیشتر از نیروهایی است که حتی یک گواهینامه هم ندارند.

در این مطلب از فراست ده مورد از گواهینامه‌های فناوری اطلاعات پرتقاضا در سال 2021 را معرفی می‌کنیم.

گواهینامه‌های امنیتی بین‌المللی

پرتقاضاترین گواهینامه‌های فناوری اطلاعات

 

1. گواهی نامه حرفه ای امنیت سیستم های اطلاعاتی (CISSP[1])

CISSP یکی از گواهینامه‌های فناوری اطلاعات است که توسط مؤسسه ISC و با هدف تصدیق مهارت‌های افراد در زمینه طراحی، پیاده‌سازی و مدیریت طرح‌های امنیت سایبری طراحی شده است. کارمندان مشغول در سمت‌های مدیر ارشد امنیت اطلاعات، مدیر ارشد اطلاعات، مدیر امنیت، مدیر فناوری اطلاعات، مهندس سیستم‌های امنیتی، تحلیلگر امنیت، مدیر امنیت، بازرس امنیت، معمار امنیت، مشاور امنیت و معمار شبکه از جمله کارمندان واجد شرایط برای دریافت این گواهینامه هستند. موارد امتحانی در آزمون این گواهینامه شامل موضوعات ارزیابی مخاطرات و امنیت، امنیت دارایی‌ها، معماری و مهندسی امنیت، امنیت شبکه و ارتباطات، مدیریت دسترسی و هویت، ارزیابی امنیت، عملیات امنیتی و امنیت استقرار نرم‌افزار است. داوطلبان گواهینامه CISSP باید حداقل 5 سال سابقه کار در حداقل 2 مورد از حوزه های تحت پوشش CISSP، داشته باشند.

 

2. گواهی همکاری در معماری راهکارهای AWS[2]

این گواهینامه با هدف تصدیق مهارت‌ها و توانایی‌های شما در زمینه طراحی و پیاده‌سازی راهکارهای ابری با استفاده از خدمات AWS طراحی شده است. آزمون این گواهینامه حوزه‌هایی مثل استقرار، مدیریت و رسیدگی به بار کاری در AWS، پیاده‌سازی استانداردهای قانونی و کنترل‌های امنیتی، استفاده از کنسول مدیریت و خط فرمان AWS را شامل می‌شود. گواهینامه«همکاری در معماری راهکارهای AWS» دانش داوطلبان در زمینه چارچوب معماری مناسب AWS، شبکه AWS، خدمات امنیتی و زیرساخت سرتاسری AWS را هم در بر می‌گیرد. توصیه می‌شود که داوطلبان حداقل یک سال تجربه کار عملی با AWS (مثل استفاده از سرویس‌های رایانشی، شبکه، ذخیره اطلاعات و پایگاه داده و همچنین خدمات مدیریت و نصب AWS) را داشته باشند.

گواهینامه AWS، یکی از گواهینامه‌های فناوری اطلاعات

3. گواهی متخصص ابر AWS

گواهی متخصص ابر AWS یک آزمون سطح مبتدی برای افرادی است که اطلاعات ابتدایی را درباره پلتفرم AWS دارند. بنابر توصیه کارشناسان امنیتی: «داوطلبان این گواهینامه حداقل 6 ماه باید با سرویس‌های ابر AWS کار کرده و یک دانش پایه و ابتدایی درباره سرویس‌های فناوری اطلاعات و AWS داشته باشند. این آزمون موضوعاتی مثل مفاهیم ابر AWS، امنیت و استانداردهای قانونی در AWS Cloud، خدمات پایه AWS و اقتصاد AWS Cloud را در بر می‌گیرد. اگر به‌تازگی وارد حوزه فناوری ابر شده و خواهان افزایش مهارت‌های‌تان در این زمینه هستید، این آزمون می‌تواند برای شما مفید باشد».

4. گواهی مدیر امنیت اطلاعات

کسب گواهینامه «مدیر امنیت اطلاعات» که توسط انجمن ISACA ارایه می‌شود، نشان‌دهنده مهارت‌ها و توانایی‌های شما در حوزه کنترل و امنیت فناوری اطلاعات و سیستم‌های اطلاعاتی است و  راه شما را برای رسیدن به جایگاه مدیر فناوری اطلاعات هموار می‌کند. آزمون این گواهینامه شامل اطلاعاتی در زمینه مدیریت امنیت اطلاعات، مدیریت مخاطرات اطلاعات، توسعه و مدیریت طرح امنیت اطلاعات و مدیریت حوادث امنیت اطلاعات می‌شود. داوطلبان باید برای شرکت در این آزمون پنج سال یا بیشتر در زمینه مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی سابقه کار داشته باشند.

 

مدیر تأیید شده امنیت اطلاعات

5.گواهی معمار حرفه‌ای ابر گوگل

گواهینامه معمار حرفه‌ای ابر گوگل مهارت‌ها و توانایی شما برای استفاده از فناوری‌های ابر گوگل در سازمان را نشان می‌دهد. آزمون این گواهینامه طراحی و برنامه‌ریزی معماری راهکار ابر، مدیریت و تدارک زیرساخت راهکار ابر، طراحی برای امنیت و استانداردهای قانونی، تحلیل و بهینه‌سازی فرایندهای کاری و فناوری، مدیریت پیاده‌سازی معماری ابر و اطمینان از عملکرد راهکارها و عملیات را شامل می‌شود. این گواهینامه نشان می‌دهد که شما به عنوان یک معمار ابر علاوه بر مهارت در زمینه روش‌های توسعه نرم‌افزار در محیط‌های چند ابری یا ترکیبی، مهارت‌های لازم برای پیاده‌سازی راهکار ابر سازمان، طراحی راهکار و پیروی از اصول توصیه شده در زمینه معماری را دارید.

 

6. گواهی کارشناس معماری راهکارهای AWS

مدرک کارشناس معماری راهکارهای AWS، توانایی‌های شما را برای طراحی، نصب و ارزیابی برنامه‌های کاربردی با استفاده از سرویس‌های AWS تأیید می‌کند. آزمون این گواهینامه موضوعاتی مثل خط فرمان AWS، APIهای AWS، الگوهای قالب‌بندی ابر AWS، کنسول صدور صورتحساب AWS، کنسول مدیریت AWS، زبان‌های اسکریپت‌نویسی و کار با محیط‌های لینوکس و ویندوز را شامل می‌شود. برای اخذ این مدرک باید درک خوبی از اصول توصیه شده برای طراحی معماری برنامه‌های کاربردی و پروژه‌های سازمانی و شیوه نگاشت آنها به اهداف کاری داشته باشید. همچنین در این آزمون دانش شما درباره الزامات برنامه‌های کاربردی ابر، قابلیت طراحی یک معماری ترکیبی با استفاده از فناوری‌های AWS و فرایند توسعه و یکپارچه‌سازی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. توصیه می‌شود که داوطلبان حداقل 2 سال تجربه عملی در زمینه طراحی و استقرار معماری ابر در AWS داشته باشند.

 

ٌَAWS-certification

7. گواهینامه آشنایی با مفاهیم پایه آژور مایکروسافت

گواهینامه آشنایی با مفاهیم پایه آژور دانش شما را درباره سرویس‌های ابر ارایه شده توسط مایکروسافت آژور تأیید می‌کند. این گواهینامه یک مدرک سطح مبتدی برای اشخاصی است که به تازگی کار با راهکارهای سرویس‌های ابر را شروع کرده یا از آشنایی آنها با آژور زمان چندان زیادی نمی‌گذرد. انتظار می‌رود که داوطلبان یک آشنایی کلی با موضوعاتی مثل شبکه، ذخیره اطلاعات، رایانش، پشتیبانی از برنامه‌های کاربردی و توسعه برنامه‌های کاربردی داشته باشند. این گواهینامه دانش شما را درباره مفاهیم ابر، سرویس‌های آژور، بار کاری آژور، امنیت و حریم خصوصی در آژور، قیمت‌ها و پشتیبانی آژور پوشش می‌دهد.

 

8. گواهینامه کنترل سیستم‌های اطلاعاتی و مخاطرات

گواهینامه کنترل سیستم‌های اطلاعاتی و مخاطرات یکی از مهم‌ترین گواهینامه‌های فناوری اطلاعات است که توسط انجمن ISACA و با هدف ارزیابی دانش داوطلبان در زمینه تدوین طرح‌های مدیریت مخاطرات چابک[3] طراحی شده است. آزمون این گواهینامه مدیریت، واکنش به مخاطرات و گزارش‌دهی، ارزیابی مخاطرات فناوری اطلاعات، امنیت و فناوری اطلاعات را پوشش می‌دهد. کارشناسانی که دارای دانش متوسط در زمینه امنیت، بررسی مخاطرات یا بازرسی سیستم‌های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات هستند می‌توانند با شرکت در این آزمون دانش و مهارت‌های خودشان را بر مبنای اصول توصیه شده نشان دهند.

 

9. گواهی همکار مدیر آژور مایکروسافت

گواهینامه همکار مدیر آژور برای نشان دادن مهارت‌ها و توانایی‌های شما در زمینه پیاده‌سازی، مدیریت و نظارت بر محیط مایکروسافت آژور سازمان طراحی شده است. داوطلبان آزمون باید حداقل 6 ماه در زمینه کاری مدیریت آژور تجربه و سابقه فعالیت داشته و آشنایی کامل با سرویس‌های اصلی آژور، بار کاری، امنیت و مدیریت آن داشته باشند. همچنین توصیه می‌شود که داوطلبان تجربه کار با powershell، خط فرمان آژور، پورتال آژور و الگوهای مدیر منبع آژور را داشته باشند. آزمون این گواهینامه مدیریت هویت و حاکمیت آژور، پیاده‌سازی و مدیریت فضای ذخیره اطلاعات، پیاده‌سازی و مدیریت منابع رایانشی آژور، پیکربندی و مدیریت شبکه مجازی، نظارت و پشتیبان گیری از منابع آژور را شامل می‌شود.

 

10. کارشناس تأیید شده معماری راهکارهای آژور

گواهینامه کارشناس معماری راهکارهای آژور یک آزمون پیشرفته برای معماران راهکار است تا تخصص خودشان را در زمینه طراحی راهکارهای ابر و ترکیبی قابل اجرا بر روی مایکروسافت آژور از جمله رایانش، شبکه، ذخیره اطلاعات، نظارت و امنیت نشان دهند. برای شرکت در این آزمون باید قبلاً آزمون سطح همکار را گذرانده باشید. توصیه می‌شود که داوطلبان دانشی در زمینه عملیات فناوری اطلاعات مثل شبکه، مجازی سازی، هویت، امنیت، تداوم کسب و کار، بازیابی از فاجعه، پلتفرم‌های داده و مدیریت تخصص و دانش پیشرفته‌ای داشته باشند. آزمون این گواهینامه از 31 ماه مارس سال 2022 لغو می‌شود اما مایکروسافت یک آزمون جایگزین به اسم «طراحی راهکارهای زیرساخت مایکروسافت آژور» برای آن طراحی کرده که فعلاً در مرحله بتا قرار دارد.

 

[1] Certified Information Systems Security Professional

[2] Amazon Web Services

[3]شیوه عملکرد طرح‌های مدیریت پروژه چابک به این صورت است که پروژه‌های بزرگ را به بخش‌های کوچک و قابل کنترل تقسیم می‌کند.

 

منبع: cio

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
0