آشنایی با Cryptojacking و حقایقی درباره آن

اگر از مردم بپرسید در این دنیا چه چیزی وجود دارد که قدرت جاذبه آن از آهن‌ربا هم بیشتر است، پاسخ می‌دهند: پول! و قطعا هر جا پول وجود دارد، تلاش و تقلای زیادی هم برای به دست آوردن آن وجود دارد. تا به امروز، باج افزار پر درآمدترین حمله برای هکرها محسوب می‌شد – که این حمله شامل رمزنگاری و قفل کردن اطلاعات حساس کاربر و درخواست باج در ازای تحویل کلید رمزگشایی آن‌ها است؛ اما حالا شاهد شکل‌گیری یک مسیر پردرآمدتر از باج‌افزار هستیم که cryptojacking نام دارد. در این حمله از کامپیوتر یک کاربر دیگر برای تولید کریپتوکارنسی که ارزهای دیجیتال نام دارند استفاده می‌شود. هر چند باج‌افزارها به سرعت شناسایی می‌شوند و معمولا عمر کوتاهی دارند، اما cryptojacking این قابلیت را دارد که تا هر وقت مهاجمین بخواهند، بدون متوجه شدن کاربران به تولید ارزهای رمزپایه برای آن‌ها بپردازند. با توجه به راحتی نصب و بازگشت سرمایه فوریِ cryptojacking، این نوع حمله جایگزین باج‌افزارها شده و تبدیل به خطر شماره 1 برای بسیاری از شرکت‌ها و کاربران شده است. به همین دلیل ما هم در این مطلب برای آشنایی شما با این خطر دیجیتال جدید، لیستی از سؤالات مهم در این زمینه و پاسخ آن‌ها را آماده کردیم.

cryptojacking .1 چیست؟

یک ارز دیجیتال در واقع نوعی ارز دیجیتال یا مجازی است که برای امنیت آن از روش‌های رمزنگاری استفاده می‌شود. برای تولید (یا به اصطلاح ماین کردن) این ارزها، نیاز به قدرت پردازش یک کامپیوتر است. Cryptojacking (سرقت ارزهای دیجیتال یا بدافزار ماین کردن ارزهای دیجیتال) یعنی استفاده مخفیانه از قدرت پردازشگر کامپیوتر شما برای تولید ارزهای دیجیتال بدون رضایت یا اطلاع خود شما. به عبارت دیگر وقتی از کامپیوتر شما به صورت مخفیانه برای تولید ارزهای دیجیتال استفاده شود، به این کار cryptojacking گفته می‌شود.

2. محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال کدام ارزها هستند؟

1) بیت‌کوین (Bitcoin)

2) لایت‌کوین (Litecoin یا به اختصار LTC)

3) اتریوم (Ethereum به اختصار ETH)

4) زی‌کش (Zcash به اختصار ZEC)

5) دَش (Dash)

6) ریپل (Ripple به اختصار XRP)

7) مونرو (Monero به اختصار XMR)

3. چه افرادی ممکن است هدف حملات cryptojacking قرار بگیرند؟

معمولا این تصور اشتباه وجود دارد که cryptojacking فقط مربوط به افرادی است که با ارزهای دیجیتال سر‌و‌کار دارند؛ اما واقعیت این است که هر کسی که کامپیوتر دارد و از اینترنت استفاده می‌کند ممکن است به صورت مخفیانه هدف حملات cryptojacking قرار بگیرد.

4. مهاجمین چطور می‌توانند عمل cryptojacking را روی کامپیوتر شما انجام دهند؟

مهاجمین این کار را با نصب یک کد مخصوص ماین کردن ارزهای دیجیتال روی کامپیوتر شما و بدون اطلاع خود شما انجام می‌دهند. این کار به روش‌های زیر قابل انجام است:

5. چطور متوجه شویم که کامپیوتر ما مورد حمله cryptojacking قرار گرفته است؟

اگر از کامپیوتر شما برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده شود، تنها نشانه‌ای که ممکن است توجه شما را جلب کند، تأخیر در اجرای برنامه‌ها و افت عملکرد کامپیوترتان است. بعضی از اسکریپت‌هایی که برای ماین کردن ارزهای دیجیتال نوشته می‌شوند، می‌توانند تا صد در صد قدرت پردازش کامپیوتر مورد هدف را مصرف کنند که همین موضوع می‌تواند باعث کاهش شدید طول عمر سخت‌افزار شود. در اکثر گزارش‌های منتشر شده از cryptojacking، نه مالک وب‌سایت به خطر افتاده و نه کاربران آن از این که قربانی چنین حملاتی شده‌اند، اطلاع داشته‌اند.

6. معمولا چه نوع سایت‌هایی هدف حملات cryptojacking قرار می‌گیرند؟

معمولا مهاجمین وب‌سایت‌های محافظت نشده‌ای را هدف می‌گیرند که‌ ترافیک بالا و بازدید کننده زیادی در روز دارند و سپس کدهای استخراج ارزهای دیجیتال را در این وب‌سایت‌ها جاسازی می‌کنند. ممکن است این وب‌سایت‌ها، وب‌سایت‌های دولتی یا پورتال‌های خبری و یا حتی وب‌سایت‌هایی باشند که به نوعی ارائه دهنده یک سرویس آنلاین هستند. وقتی کاربران وارد چنین وب‌سایت‌های آلوده‌ای می‌شوند، کد استخراج ارزهای رمزپایه از طریق مرورگر وارد کامپیوتر آن‌ها شده و فعالیت ماینینگ را شروع می‌کند.

cryptojacking .7 چه اثرات مخربی برای کامپیوتر شما دارد؟

8. حقایق و آمار مهم در رابطه با cryptojacking

9. چطور از خودتان در برابر cryptojacking ایمن کنید؟

با ما همراه باشید.

خروج از نسخه موبایل