4 راهکار DevOps برای انطباق با روش های تولید سریعتر کد و نرم‌افزار در سازمان شما

هدف اصلی سازمان‌ها از عملیات ادغام DevOps ترویج تولید تسریع کد و نرم‌افزار است. شرکت‌ها معمولاً این کار را از طریق اتوماسیون بعضی از فرایندهای دستی که منجر به افزایش بهره‌وری آنها از این فرایندها و همچنین شفافیت در عملکردشان می‌شود انجام می‌دهند. سازمان‌ها با انجام چنین اقدامی می‌توانند به راحتی تغییرات مورد نیاز را ایجاد و در صورت لزوم ارزیابی کنند.

انجام عملیات ادغام DevOps علاوه بر تسریع در تولید کد و نرم‌افزار که جایگاه ویژه‌ای در چشم‌انداز امروزی فناوری اطلاعات دارد شامل مزایای بسیار زیادی از جمله افزایش سازگاری با استانداردهای قانونی نیز است.

امروزه با توجه به تحولات چشمگیر دنیای دیجیتال و گسترش استفاده از فناوری‌های نوین مثل هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، تطابق سازمان‌ها با مقررات و رویه‌های جدید یک الزام است نه اقدامی داوطلبانه. از این رو DevOps می‌تواند نقش بسیار مؤثر و کارآمدی در این زمینه داشته باشد. البته بسیاری از کارشناسان امنیتی هجوم سازمان‌ها به سمت DevOps را صرفاً یک موضوع هیجانی و زودگذر می‌دانند. در این مطلب از فراست یکسری از استراتژی‌هایی را که به استفاده از DevOps برای پیروی از استانداردهای قانونی کمک می‌کنند مورد بررسی قرار می‌دهیم.

پیروی از استانداردهای قانونی

1. پیگیری وضعیت مستندات

فرایند مستندسازی نقش بسیار مهمی در پیروی از استانداردهای قانونی دارد. بنابراین تیم‌های DevOps باید انجام عملیات مستندسازی را در اولویت قرار دهند. سازمان‌ها باید اطمینان یابند که پیاده‌سازی DevOps توسط آنها به نحوی انجام می‌شود که منجر به پیروی از اصول و استانداردهای قانونی مرتبط با ثبت مدارک و مستندات شود.

سازمان‌ها می‌توانند با تشکیل یک تیم توسعه و عملیات ترکیبی از قدرت DevOps استفاده نموده و به این ترتیب فرایندهای ثبت و مستندسازی که توسط افرادی که مسئولیت تغییر را بر عهده دارند ایجاد می‌شوند، با افرادی که باید منتشرشان کنند هماهنگ نمایند. همچنین با در اختیار داشتن یک تیم DevOps ترکیبی به راحتی می‌توانید همه افراد را در جریان الزامات مربوط به پیروی از استانداردها قرار دهید.

علاوه بر بررسی دقیق فرایند مستندسازی، استفاده از DevOps شامل مزایای زیر است:

2. استفاده از اتوماسیون DevOps برای پیروی از استانداردهای قانونی

اتوماسیون بعضی از فرایندها و افزایش کارایی کلی عملیات سازمان از جمله مزایای مهم DevOps است.

سازمان‌ها با در پیش گرفتن رویکرد DevOps می‌توانند فرایندهای زمانبر و پر زحمت مثل نظارت و بررسی درخواست‌های استخراج اطلاعات، بازبینی کدها، کنترل‌های دسترسی، پوشش کد و غیره را اتوماسیون و در نتیجه قابل بهینه‌سازی نمایند.

همچنین سازمان‌ها می‌توانند از اتوماسیون DevOps استفاده نموده و با بهینه‌سازی فرایندهایی مثل بازیابی و غلبه بر خرابی اطمینان یابند که از استانداردهای قانونی پیروی می‌کنند. البته مدیران کسب‌وکارها باید توجه کنند عدم بهینه‌سازی چنین فرایندهایی با استفاده از یک سیستم خودکار یکپارچه ممکن است منجر به از دست رفتن بسیاری از زحمات و تلاش‌های سازمان برای همسو شدن با قوانین و پیروی از استانداردهای قانونی شوند.

3. روان‌سازی جریان‌های کاری توسعه نرم‌افزار

از آنجا که حفره‌ها و خلأهای موجود معمولاً برای پیروی از استانداردهای قانونی ناشی از بی‌نظمی و آشفتگی فرایند توسعه هستند، واضح است که سازمان‌ها باید جریان توسعه را هموار نموده و اطمینان یابند که همواره با مقررات قانونی همخوانی دارند.

در ادامه نمونه‌ای از تأثیر توسعه شلوغ و بی‌نظم در ایجاد مشکل برای پیروی از استانداردهای قانونی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فرض کنید که یک به‌روزرسانی بدون اینکه بررسی‌های کاملی بر روی آن انجام شود یا حتی آزمون‌های فشار معمولی را پشت سر بگذارد به بخش تولید ارسال می‌شود. در چنین شرایطی سازمان‌ها باید با مخاطرات ناشی از عرضه یک محصول آسیب‌پذیر مواجه شده و با آشفتگی‌های ناشی از مدیریت تیم‌های مختلفی که بر روی اجزای متفاوت فرایند توسعه کار می‌کنند دست و پنجه نرم نمایند. همچنین در چنین شرایطی ممکن است توجهی به روزرسانی‌های کوچک نشود. همین مسئله منجر به شکل‌گیری انواع آسیب‌پذیری‌ها در سازمان می‌گردد.

خوشبختانه از آنجا که DevOps بخش مربوط به آزمون فشار را در فرایند توسعه ادغام می‌کند، می‌تواند مانع از نقض احتمالی استانداردهای قانونی توسط سازمان‌ها شود. شرکت‌ها با در پیش گرفتن رویکرد DevOps به جای انتظار برای فراهم شدن یک به‌روزرسانی برای محیط تولیدی و اجرای آزمون فشار بر روی آن، زمانی که کد هنوز در مرحله تولید قرار دارد، وضعیت آن را پیگیری نموده و چندین آزمون را بر روی آن اجرا کنند.

4. ترویج فرهنگ پیروی از استانداردهای قانونی

بزرگترین مانع برای پیروی از قانون و استانداردهای قانونی این است که افراد و تیم‌ها مسئولیت اشتباهات‌شان را قبول نمی‌کنند. بخش‌ها و تیم‌های مختلف نیز در اثر عدم پیروی از استانداردهای قانونی و امنیتی همواره در پی سرزنش یکدیگر هستند.

سازمان‌ها با ایجاد یک فرهنگ همکاری و ارتباط مؤثر در بین تیم‌های مختلف اطمینان می‌یابند که از استانداردهای قانونی پیروی می‌شود. DevOps امکان ارتباط درون تیمی را فراهم کرده، فرایندهای خاصی را اتوماسیون نموده و شفافیت را افزایش می‌دهد. تیم‌های DevOps با ایجاد ارتباطاتی مؤثر و در اختیار داشتن یک سیستم کارآمد و غیرجانبدارانه می‌توانند به راحتی مشکلات را شناسایی نموده و راهکارهایی در جهت رفع‌شان ارایه دهند.

زمانی که اعضای سازمان به جای اتهام کورکورانه به یکدیگر، فرهنگ پیروی از قانون را یاد بگیرند، متوجه تغییر نگرش کارمندان خواهند شد چون در این حالت کارمندان از مسئولیت‌های مشترک و غیرمشترک‌شان آگاه خواهند بود. همچنین چنین فرهنگی امکان مدیریت مخاطرات را میسر می‌کند چون تیم‌ها می‌توانند آسیب‌پذیری‌ها را به صورت کارآمد اولویت‌بندی نموده و با استفاده از ابزارهای تقویت‌کننده امنیت، راهکارهایی برای حل آنها ارایه دهند.

جمع‌بندی

استراتژی‌های مطرح شده در این مطلب مواردی از مهمترین مزایای DevOps برای کمک به پیروی از استانداردهای قانونی بودند. سازمان‌ها باید توجه کنند که می‌توانند از DevOps برای همسو شدن با استانداردهای قانونی استفاده کنند. به عبارتی قابلیت‌های DevOps فقط محدود به تحویل سریع‌ محصول نیست.

 

منبع: infosecurity-magazine

خروج از نسخه موبایل