امنیت سایبری مش، روند بزرگ بعدی در حوزه امنیت سایبری

در حال حاضر اصطلاح تور امنیت سایبری در مقالات سفید، جلسات تحلیلگران و گردهمایی‌های مختلف به گوش می‌رسد. در این مطلب از فراست مفهوم این اصطلاح و علل اهمیت آن برای سازمان‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تور امنیت سایبری چیست؟

معماری تور امنیت سایبری یا CSMA (به انگلیسی: Cybersecurity Mesh Architecture) یک استراتژی امنیتی است. بنا بر گفته مؤسسه گارتنر: «CSMA با طراحی و پیاده‌سازی یک زیرساخت امنیت آی‌تی به وجود می‌آید که متمرکز بر روی ایجاد یک محیط واحد پیرامون همه نودها یا دستگاه‌های یک شبکه آی‌تی نیست. به عبارتی در این روش پیرامون هر نقطه دسترسی یک محیط کوچکتر مجزا ایجاد می‌کنید».

به طور کلی روش‌های سنتی قلعه‌سازی و خندق‌سازی کنار گذاشته شده و متمرکز بر روی نقاط دسترسی و دارایی‌های حیاتی می‌شویم و اطمینان حاصل می‌کنیم که از همه نقاط در برابر رخنه‌های احتمالی حفاظت می‌شود.

آیا استراتژی تور امنیت سایبری می‌تواند مفید و کارآمد باشد؟

قطعاً همینطور است. براساس حوادث هک اخیر، مجرمان سایبری دیگر تمایل چندانی برای نفوذ به نقاط خارج از یک سازمان ندارند و در پی ساختن راه‌هایی برای نفوذ به نقاط دسترسی و سپس حرکت عرضی در سازمان هستند تا به ارزشمندترین داده‌ها، دارایی‌ها یا سیستم‌های آن سازمام نفوذ کنند. در حال حاضر دسترسی به هر نقطه پایانی به صورت فردی برای هکرها جذاب شده و نقاط دسترسی شخص ثالث جزو آسیب‌پذیرترین نقاط در یک شرکت هستند. به این ترتیب مورد هدف قرار دادن اشخاص ثالث‌ به‌ ویژه در صنایعی مثل زیرساخت‌های حیاتی، مراقبت‌های بهداشتی و تولید همواره رایج‌تر می‌شود.

براساس پیش‌بینی مؤسسه گارتنر، تا سال 2023 میلادی سازمان‌هایی که معماری تور امنیتی را در پیش بگیرند آسیب اقتصادی هر حادثه امنیتی را به طور میانگین تا 90 درصد کاهش خواهند داد. چنین آمار و ارقامی کاملاً منطقی به نظر می‌رسد چون اگر مهاجمی به سیستمی نفوذ کند که همه نقاط دسترسی داخلی آن حفاظت شده باشند، مهاجم راهی برای حرکت ندارد. به این ترتیب محدوده سطح حمله به صفر می‌رسد.

آیا استراتژی توری امنیت سایبری می‌تواند مفید و کارآمد باشد؟

سازمان‌ها چگونه می‌توانند معماری تور امنیت سایبری را پیاده‌سازی کنند؟

در این استراتژی «دسترسی» مفهوم بسیار مهمی است. در ادامه به بررسی گام‌هایی می‌پردازیم که سازمان‌ها می‌توانند برای ایمن‌سازی نقاط پایانی و ایجاد زیرساخت امنیت سایبری پیشرفته‌تر و به هم متصل‌تر طی کنند.

برای مطالعه سایر مقالات در حوزه امنیت سایبری اینجا کلیک کنید.

منبع: bankinfosecurity

خروج از نسخه موبایل