چگونه کودکان تان را به امنیت سایبری علاقمند کنید؟

ایجاد علاقه به موضوعات امنیت سایبری در اعضای خانواده که از اطلاعات فنی کمتری برخوردارند و به ویژه نوجوانان وجوانان، کار دشواری است. با این وجود، آموزش مفاهیم مربوط به رخنه های امنیتی، همراه با اهمیت استفاده از ابزارها و معیارهای پیشگیرانه به آنها بسیار ضروری است.

جوانان و نوجوانان نسبت به دیگران در برابر مخاطرات امنیتی همچون ویروس‌ها، وب‌سایت‌های فیشینگ و سایر بدافزارها آسیب‌پذیرتر هستند. علاوه بر این، آنها در معرض خطر کلاهبرداری‌هایی قرار دارند که از فنون مهندسی اجتماعی استفاده می‌کنند تا قربانیان را متقاعد سازند بر روی یک لینک جعلی کلیک کرده یا اطلاعات شخصی‌شان را ارایه دهند. بنابراین با حضور همیشگی مهاجمان آنلاین، تهدیدها و آزار و اذیت‌های اینترنتی یکی از آسیب‌های اجتناب‌ناپذیر رسانه‌های اجتماعی است که باید آموزش های لازم را به نوجوانان در این خصوص داد.

بهتر است این فرض را داشته باشید که اعضای جوان‌تر خانواده، در زمینه مسایل حوزه امنیت نیاز به راهنمایی و کمک بیشتری دارند چرا که کنجکاوی و بی‌احتیاطی جز ویژگی های ذاتی شخصیتی آنها است. هر پدر و مادری برای مدیریت چنین موقعیت‌هایی روش خود را دارد اما باید مطمئن شوید که چنین خطراتی به شیوه‌ای صحیح مدیریت می‌شوند.

 

گنجاندن اندکی تفریح، در فرایند یادگیری

وقتی از عنصر تفریح در فرایند آموزش جوان‌ترها استفاده شود، بازخوردی که دریافت می‌شود بهتر و سریع‌تر خواهد بود. ابزارها و برنامه‌های تعاملی متعددی وجود دارند که می‌توانند در این راستا از آنها استفاده کنید. کودکان، عاشق بازی کردن هستند. در نتیجه اگر فرایند یادگیری را به شکل یک بازی دربیاوریم نتیجه‌ای که به دست می‌آوریم مثبت خواهد بود.

 

بیان مخاطرات مرتبط، به شیوه‌ای مؤثر

صحبت کردن با افراد جوان و توضیح مخاطرات امنیتی، یک اقدام بسیار مهم است. کودکان باید بدانند به چه دلیلی یک کار، اشتباه است. اگر آموزش همراه با مثال‌های موجود در دنیای واقعی ارایه شود، پردازش و درک آن برایشان بهتر خواهد بود. برای تحقق این هدف می‌بایست مطالعات کافی توسط والدین انجام شود چرا که انجام این کار نیاز به یادگیری دارد.

 

قوانین غیرمنطقی را بر آنها تحمیل نکنید.

زمانی که کودکان در حال وارد شدن به دوران نوجوانی‌شان هستند، قوانین بیش از حد و محدودیت‌های دست و پا گیر شرایط را بدتر می‌کند. اگر پدر و مادر قوانین غیرمنطقی در خصوص استفاده از رایانه را به فرزندشان تحمیل کنند، افراد نوجوان به راحتی و به نحوی دیگر به اینترنت دسترسی پیدا خواهند کرد. ترویج ارتباطات سالم ضروری است. برای تحقق این امر باید بپذیرید که محتوای نامناسب بر روی محیط اینترنت وجود دارد و برای روزی که فرزندتان با چنین محتوایی رو به رو می‌شود، از قبل آمادگی داشته باشید.

 

از ابزارهای مناسب استفاده کنید.

بعضی از ابزارها قابلیت کنترل والدین بر روی فرزندانشان را می‌دهند که البته باید با زیرکی از آنها استفاده شود. این ابزارها امکان فیلتر کردن محتوا متناسب با سن کودک، کنترل مصرف در محدوده‌های زمانی مشخص، ابزارهای مدیریت استفاده با قابلیت یادگیری در حین مصرف و گزینه‌های متنوع مانیتوریگ را نیز ارایه می‌دهند.

نکات دیگری که در خصوص امنیت سایبری وجود دارد و می‌توانید آنها را با فرزندان‌تان مطرح کنید، شامل موارد زیر هستند:

شما می بایست خود و خانواده‌تان را در جریان جدیدترین تهدیدهای امنیتی قرار دهید. امنیت اینترنت موضوعی نیست که به صورت آنی به دست آید و حاصل یک فرایند پیوسته و حساس است. موضوعی که از همه بیشتر اهمیت دارد این است که هرگز نباید کاری کنیم که کودکان از اشتراک گذاشتن تجربیات‌شان در فضای آنلاین منصرف شوند.

خروج از نسخه موبایل