مقالات امنیت سایبری

چرا امروزه امنیت ایمیل از همیشه مهم‌تر است؟

ایمیل یک روش ارتباطی کارآمد و ساده است که امکان برقراری ارتباط با مشتریان، همکاران و سایر افراد را فراهم می‌کند. با وجود رشد و توسعه ابزارهای گفتگوی گروهی مثل اسلک و مایکروسافت تیمز، ایمیل همچنان یک راهکار محبوب، آزاد و بدون نیاز به مجوز برای برقراری ارتباط است. همچنین با توجه به فعالیت سازمان‌ها از راه دور و در محیط‌های ترکیبی، ایمیل امروزه تبدیل به یک تهدید امنیتی پایدار شده است.

بنابراین با توجه به فراگیری این راهکار ارتباطی، امنیت ایمیل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. مهاجمان در صورت دسترسی به حساب‌ ایمیل‌های شخصی، می‌توانند کلمه عبور آنها را به راحتی تغییر دهند و اختلالات زیادی در زندگی‌شان ایجاد کنند. با توجه به تداوم تحول دیجیتال، سازمان‌ها باید مراقب تهدیدات سایبری و حملات فیشینگ باشند. امروزه تعداد حملات فیشینگ نسبت به سال‌های گذشته دو برابر شده و هیچ نشانه‌ای از کاهش این روند مشاهده نمی‌شود.

 

چگونه حساب ایمیل را ایمن‌سازی کنیم؟

صرف‌نظر از اینکه مدیر فناوری اطلاعات یک شرکت کوچک هستید یا یک سازمان بین‌المللی بزرگ، نباید از ایمنی ایمیل غافل شوید. برای حفظ ایمنی حساب‌های ایمیل با رعایت اصل راحتی دسترسی باید به موارد زیر توجه کنید:

 

  • استفاده از رمزهای منحصربفرد و قوی

رمزهای قابل حدس مثل Password1234 یا استفاده از کلمات عبور تکراری در سرویس‌ها و حساب‌های کاربری مختلف، کارایی چندان زیادی برای حفظ امنیت سرویس‌های ایمیل امروزی ندارند. با توجه به وقوع پی در پی رخنه‌های امنیتی، استفاده از رمزهای متفاوت برای حساب‌های مختلف به کاهش پیامدهای چنین حملاتی کمک می‌کند. همچنین با استفاده از نرم‌افزارهایی مثل 1Password یا LastPass می‌توانید رمزهای منحصربفرد ایجاد و آنها را به روشی امن ذخیره کنید. امکان دسترسی به این رمزها از طریق هر دستگاهی وجود دارد. برای آشنایی با رمزهای قوی و منحصربفرد می‌توانید از این ابزار رمزساز استفاده کنید. برای مثال Dh63thma=4UE@pM) یک رمز قوی و غیرقابل حدس است. از به کار بردن اطلاعات هویتی در رمزهای خود همواره خودداری کنید.

 

  • استفاده از احراز هویت چند مرحله‌ای

احراز هویت چند مرحله‌ای از جمله ابزارهای قابل استفاده و قوی برای ایمن‌سازی حساب‌های ایمیل است. با فعال کردن این قابلیت، برای ورود به حساب کاربری خودتان علاوه بر رمز عبور باید اطلاعات دیگری مثل کدی که از طریق پیامک برای شما ارسال می‌شود را در اختیار داشته باشید. در نتیجه احتمال اجرای حملات موفق به شدت کاهش می‌یابد. همچنین نرم‌افزارهایی مثل رمزساز گوگل در هر 30 ثانیه یک بار، یک پین کد ایجاد می‌کنند. می‌توانید از این کد برای ورود به حساب کاربری استفاده کنید. امروزه تقریباً انواع حساب‌های ایمیل مثل جی‌میل، مایکروسافت 365 و آی‌کلود از احراز هویت چند مرحله‌ای پشتیبانی می‌کنند.

مزیت این روش این است که حتی اگر مهاجمان موفق به حدس رمز شما شدند، برای دسترسی به حساب کاربری‌تان نیاز به کدی دارند که هر 30 ثانیه یک بار تغییر می‌کند.

 

  • استفاده از نرم‌افزارهای امن برای دسترسی به ایمیل

در هنگام انتخاب بهترین نرم‌افزار ایمیل برای مک، ویندوز، اندروید یا iOS توجه کنید که چه افرادی نرم‌افزار مد نظر شما و سیاست‌های امنیتی آن را تعیین می‌کنند. اگر هیچ راهی برای پرداخت هزینه خدمات وجود ندارد، پس شرکت مورد نظر به روشی دیگر کسب درآمد می‌کند. توصیه می‌شود از محصولاتی استفاده کنید که مدل درآمدزایی‌شان مشخص باشد و از اطلاعات کاربران برای کسب درآمد استفاده نکنند.

 

خلاصه

اگر شخصی به ایمیل شما دسترسی پیدا کند، ممکن است کل زندگی شخصی یا حرفه‌ای‌تان را مختل کند. بنابراین باید با رعایت موارد امنیتی مثل فعال‌سازی احراز هویت چند مرحله‌ای و استفاده از رمزهای قوی، از حساب‌های ایمیل شخصی و کاری خود محافظت کنید.

 

منبع: spikenow

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
0