رمزارز مونرو

این روزها بیت‌کوین در دنیای ارزهای دیجیتال سهم نسبتاً زیادی از خبرها را به خود اختصاص داده است. رمزارزهای جدید که هر یک از آنها با امکانات خاص خودشان گروه ویژه ای از مخاطبان را هدف قرار داده اند، در حال تغییر این روند بوده و با بهره گیری از فناوری‌هایی که هدفشان کاهش مشکلات بیت‌کوین است، امید به ایجاد تأثیری عمیق در این حوزه دارند.

چیزی که جالب توجه است این است که بیت‌کوین با وجود آن که سالیان متمادی موفق به حفظ پیشگامی خود در این حوزه بوده اما با ارایه ده ها رمزارز دیگر که سعی در به دست آوردن سهمی هر چند کوچک از این بازار دارند، کم‌کم جایگاه آن رو به افول است. البته این موضوع در دنیای دیجیتال پدیده جدیدی نیست. دنیای دیجیتال پر از پروژه‌هایی است که امکان تکامل به شیوه‌ای که بتوانند رضایت بازار را جلب کرده و افکار عمومی را راضی نگهدارند، نداشته‌اند. هر چند اثر شبکه‌ای ارزی که جایگاه خوبی داشته باشد، قابل افول نیست اما قطعاً رقبایی وجود دارد که برای بیت‌کوین جدی تلقی می شوند.

به طور خاص، مونرو از جمله رمزارزهایی است که از دیدگاه بدافزاری امکانات خاصی دارد که یکی از آنها تمرکز بیشتر آن بر حریم خصوصی می باشد. این رمزارز همچنین فناوری خاصی دارد که امکان مخفی کردن آدرس و غیرقابل پیوند کردن (Unlinkability) آن بر اساس امضاهای حلقه‌ای را فراهم می‌کند. بنابراین با این پیاده‌سازی خاص، شناسایی معامله‌گر واقعی بسیار سخت می‌شود (این موضوع برای افرادی که مشغول انجام اعمال مجرمانه هستند، مهم است). با وجود این که تاکنون آسیب‌پذیری های مختلفی در این رمزارز وجود داشته اما پاسخگویی و عکس‌العمل مناسب و به موقع به آنها نتوانسته است تأثیر جدی بر روند محبوبیت آن داشته باشد.

علاوه بر این در صورتی که شما یک نیروگاه برق – آبی یا هسته‌ای نداشته باشید که بتواند انرژی بسیار زیاد و ارزانی را جهت مقرون به صرفه کردن فرایند ماین کردن بیت‌کوین فراهم کند، ماین کردن مونرو برای شما عملی‌تر است. این رمزارز اگرچه هنوز هم نسبتاً تازه وارد محسوب می شود و منحنی ماینینگ آن به سمت پیچیدگی و سخت‌تر شدن پیش نرفته اما با این حال طبق آمارهای وب سایت Coin Market Watch جزو ده رمزارز برتر جهان محسوب می‌شود. این مسأله در حالی است که خیلی از شرکت‌های برقی و نیروگاه‌ها برای تأمین انرژی لازم جهت اجرای عملیات ماینینگ بزرگ احساس ناتوانی می کنند.

مونرو که بر اساس CryptoNight کار می‌کند، بار کاری ایجاد شده توسط آن در حد بار کاری یک بدافزار بوده و می‌توان آن را بر روی سخت‌افزارهای معمولی که خیلی از کاربران در منزل، محل کار یا مراکز داده دارند، ماین کرد. با وجود آن که بیت‌کوین هنوز هم پذیرش بسیار بیشتری از سوی فروشندگان دارد اما خیلی از آنها شروع به پذیرش سایر رمزارزها کرده‌اند. رمزارزهای مختلف در حال حاضر پذیرش بیشتری در مبادلات ارزی دارند، چه این مبادلات مخرب باشند یا خیر.

اخیراً یکسری بدافزار هم تولید شده که هدفشان سرقت از کیف پول‌های دیجیتال است، بدون توجه به این که چه نوع ارزی در آنها وجود دارد. این موضوع چیز جدیدی نیست چون مجرمانی که این بدافزارها را تولید می‌کنند همیشه تمرکزشان بر بازگشت سرمایه بوده و برای کسب سود ‌ترجیح می‌دهند هر نوع ارزی که در دسترس‌شان است را سرقت کنند. بنابراین از این دیدگاه، معاملات مونرو یک موضوع جذاب برای آنها محسوب می شود.

 

 

خروج از نسخه موبایل