کامپیوترتان را در برابر خطرات سایبری که کاربران خانگی را هدف قرار داده‌اند ایمن کنید

با راهکارهایی که مجرمان سایبری برای آلوده‌سازی سیستم کامپیوتری شما به کار می‌برند آشنا شوید

 

حفاظت از کامپیوتر در برابر خطرات سایبری ( باج افزارها، فیشینگ، بدافزار ها و …) نیازمند رعایت کردن مواردی ست که باید رعایت کنیم،

احتمالا شما نیز با احساس دلشوره‌ عجیبی که با فهمیدن اینکه کیف پولتان را در جایی جا گذاشته یا آن را گم کرده‌اید، در وجودتان ایجاد می‌شود آشنا هستید.

حتی اگر پیدا شدن کیف‌تان 10 تا 30 ثانیه زمان ببرد، ذهن شما با سرعت باور نکردنی شروع به ساختن سناریوهای مختلف می‌کند:

این احساس ترس و وحشت قابل درک است. خسارت وارد آمده محسوس است. از آنجایی که می‌دانید بعد از گم شدن کیف پولتان چه پیش خواهد آمد، به دنبال راه‌هایی برای حفظ امنیت دارائی‌هایتان می‌افتید.

دیدگاه‌تان را تغییر دهید

اما زمانی که نوبت به اطلاعات ذخیره شده در کامپیوترتان می‌رسد چنین احساسی ندارید. البته این امر طبیعی است چرا که آن‌ها تنها پیکسل‌هایی هستند که روی صفحه‌نمایش نشان داده می‌شوند و مانند پولی که در جیبتان دارید قابل‌لمس نیستند یا داده‌هایی هستند که روی کلاود قرار داشته و هیچ شباهتی به مستنداتی که درون کیف‌تان دارید ندارند.

مسئله این است که در دنیای امروز بیش از گذشته پول در قالب پیکسل‌هایی دیده می‌شود که برای خرید‌های آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد و داده‌ و کارهای ما مستنداتی هستند که درون پوشه‌های کلاود قرار گرفته‌اند. آیا این موضوع از ارزش این اطلاعات می‌کاهد؟ مطمئنم شما هم با ما موافقید که پاسخ این پرسش منفی است.

صحبت‌های بسیاری پیرامون حملات سایبری در رسانه‌ها به گوش می‌رسد که البته این صحبت‌ها تبعات و عواقب این حملات را نیز در بر می‌گیرد. دلایل قوی برای این امر وجود دارد. برخی از این موارد عبارتند از: «حملات منع سرویس توزیع شده»، «رخنه در داده‌ها»، «دسترسی غیرمجاز به اطلاعات محرمانه»، ” باج افزار Cryptowall 4.0″ – اغلب کاربران اینترنت به سادگی از کنار این اصطلاحات امنیتی عبور می‌کنند. شاید برای آن‌ها و حتی خود شما این اصطلاحات معنای چندانی نداشته باشد و البته در این خصوص کسی مقصر نیست. به هر حال همه افراد پیش‌زمینه‌های لازم برای درک میزان مخاطرات این حملات و اینکه در مواجهه با چنین اخباری چه واکنشی باید از خود نشان دهند را ندارند.

شما اغلب به اطلاعاتی برمی‌خورید که ترکیبی از تهدیداتی که شرکت‌ها را هدف قرار می‌دهند یا حملاتی که کاربران خانگی را در برمی‌گیرند، هستند. در نتیجه فهم این موضوع که باید در مورد کدام نوع حملات نگران و هوشیار باشید کار بسیار دشواری است.

به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم که کاری در این حوزه انجام دهیم. هدف ما این است که درک شما از مواردی که باید سیستم‌تان را در برابر آن‌ها محافظت کنید را ساده‌تر کنیم.

رایج‌ترین حملات سایبری که طیف هدف آن‌ها کاربران خانگی هستند (و اینکه در مواجهه با آن‌ها باید چه کاری انجام دهیم)

1. باج افزار / Cryptoware چیست؟

باج افزار Cryptoware

باج افزار با سیستم و داده‌های شما چه می‌کند:

2. فیشینگ چیست؟

یکی از خطرات سایبری برای افراد فیشینگ است ، برای حفاظت از کامپیوتر در برابر خطرات سایبری ، باید روش های مقابله و نوع حملات را بشناسیم.

 

فیشینگ با سیستم و داده‌های شما چه می‌کند: 

3. بدافزار مالی چیست؟ 

بدافزارهای مالی با سیستم و داده‌های شما چه می‌کنند:

برای حفاظت از کامپیوتر در برابر خطرات سایبری باید این علائم را بشناسیم تا در صورت بروز حوادث سریع تر بتوانیم اقدام کنیم. و از بروز خطرات احتمالی پیشگیی کنیم.

4. حملات روز صفر چیست؟

حملات روز صفر با سیستم و داده‌های شما چه می‌کنند:

5. مهندسی اجتماعی چیست؟

مهندسی اجتماعی با سیستم و داده‌های شما چه می‌کند:

6. سرقت هویت چیست؟

سرقت هویت با سیستم و داده‌های شما چه می‌کند:

کارهای ابتدایی لازم برای حفظ امنیت سیستم کامپیوتری

با توجه به اینکه حملات موردتوجه مجرمان سایبری از 6 نوع رایج و شناخته شده هستند، حفظ امنیت نسبت به آنچه تصور می‌کنید ساده‌تر است.

گام اصلی انجام اصول اولیه امنیت است. بله به همین سادگی.

شاید این گفته از نظر شما خلاف روال معمول به نظر برسد اما پیروی از چند نکته ساده می‌تواند سیستم شما را حتی در برابر پیچیده‌ترین نوع حملات مستحکم‌تر و قوی‌تر کند. این امر که شما مشغول مطالعه این مقاله هستید در مقوله حفظ امنیت برای شما بسیار مفید و کارساز خواهد بود!

پس بیایید نگاهی به گام‌های بعدی بیندازیم (همه آن‌ها را به‌طور کامل مطالعه کنید حتی اگر قبلا هم عنوان آن‌ها به گوش شما خورده است):

کارهای ابتدایی لازم برای حفظ امنیت سایبری سیستم کامپیوتری

نتیجه‌گیری

شاید به صورت روزانه مطالب بسیاری در خصوص حملات سایبری به گوش‌تان بخورد اما زمانی که صحبت از کاربران خانگی نظیر من و شما به میان میاید بسیاری از آن‌ها در دسته‌بندی‌های ذکر شده قرار می‌گیرند.

آگاهی از نوع این حملات شما را در مقابله با آن‌ها و حفظ امنیت در برابر آن‌ها یاری می‌کند. و باعث حفاظت از کامپیوتر در برابر خطرات سایبری می شود.

امیدوارم اطلاعات ارائه شده در بالا شما را به این نتیجه‌گیری برساند که «ایمن‌سازی سیستم کامپیوتری‌ کار چندان دشواری به نظر نمی‌رسد». چرا که در حقیقت همین‌طور است، به محض آنکه شما کارتان را آغاز کنید و لیست ارائه شده را در پس‌زمینه ذهن‌تان داشته باشید، این کار بسیار ساده خواهد بود.

 

 

 

خروج از نسخه موبایل