ایمنی بالای امواج مغزی در قالب رمز عبور

مغز انسان منبع بی‌‌انتهایی از پسورد‌های ایمن است، اما نیازی نیست تمام آن‌ها را به یاد بیاوریم. رمز‌ عبور و PINهایی که از مجموعه‌ای از اعداد و حروف تشکیل شده‌اند،‌ به سختی در حافظه ثبت می‌شوند، معمولاً ایمن نیستد و به راحتی قابل هک شدن هستند.

فناوری بیومتریک در قالب اسکن اثر انگشت، تشخیص چهره و اسکن شبکیه چشم، در گوشی‌های هوشمند و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شیوه از به‌کارگیری رمز عبور ایمن‌تر است زیرا جعل کردن آن کار نسبتاً دشواری است، اما فناوری بیومتریک یک آسیب‌پذیری مهم دارد. هر فردی یک چهره، دو شبکیه و 10 اثر انگشت دارد، این‌ها همه به منزله رمز عبور عمل می‌کنند در نتیجه اگر هر یک دچار مشکل شوند، امکان تنظیم دوباره آن‌ها وجود ندارد.

درست مانند رمز عبور و نام کاربری،‌ اطلاعات بیومتریکی نیز در برابر هکر‌ها آسیب‌پذیر هستند. برای مثال، در سال 2015، پایگاه داده‌ای که اثر انگشت 5.6 میلیون کارمند فدرال ایالات متحده را نگه‌داری می‌کرد، دچار حمله نقض داده شد.

استفاده از امواج مغزی نوع تازه‌ای از فناوری بیومتریک است که برای هر فرد منحصر به‌فرد بوده و در صورت نیاز می‌توان آن را تغییر داد.

زمانی‌که فرد به یک عکس نگاه می‌کند یا به یک قطعه موسیقی گوش می‌دهد، واکنش مغز او توسط حسگر‌های الکترونیکی کار گذاشته شده داخل جمجمه اندازه‌گیری می‌شود. نتایج نشان داده که واکنش مغز هر شخص نسبت به محرک‌های بیرونی متفاوت است، بنابراین اگر دو فرد به‌صورت هم‌زمان به یک تصویر نگاه کنند، مطالعه فعالیت مغزی آن‌ها متفاوت خواهد بود.

با قرار دادن کلاهی مجهز به سنسور‌های الکتریکی روی سر افراد، می‌توان امواج مغزی آن‌ها را ثبت کرد. یک سیستم کامپیوتری، امواج مغزی ثبت شده در آن لحظه را با امواج مغزی‌ای که قبلاً از آن‌ها به ثبت رسیده مقایسه می‌کند.

اگر هکری موفق شود به الگو‌های بیومتریک ذخیره شده در سیستم دسترسی پیدا کرده و یا با استفاده از ابزار‌های الکتریکی امواج مغزی افراد را جعل کند،‌ اطلاعات قبلی، دیگر قابل استفاده نخواهند بود. یکی از ویژگی‌هایی که رمز‌های عبور ایجاد شده توسط امواج مغزی را متمایز کرده،‌ امکان تغییر دادن آن‌ها است.

در این راستا، شرکت چینی علی بابا به تازگی از یک سیستم جدید پرده‌برداری کرده که با کمک یک هدست واقعیت مجازی (VR) امکان خرید آنلاین از فروشگاه‌های مجازی را فراهم می‌کند. چنانچه اطلاعات خرید در این هدست‌ها ذخیره شده باشد، می‌توان به راحتی با آن‌ها خرید کرد. از سوی دیگر،‌ هدستی که از طریق مطالعه امواج مغزی صاحبش امکان دسترسی و یا خرید را ایجاد می‌کند، از امنیت بالایی بر‌خوردار خواهد بود.

خروج از نسخه موبایل