تکنولوژی بلاک‌ چین و چالش‌های پیش روی آن

تکنولوژی بلاک چین در ارز دیجیتال

 

تکنولوژی بلاک چین در تعداد زیادی از صنایع، از زنجیره تامین گرفته تا خدمات مالی در حال بررسی است. در حالی که هیچ شکی نیست که ظهور این تکنولوژی یکی از بزرگترین دستاورد‌ها و نوآوری‌های زمان اخیر بوده است، به احتمال زیاد پذیرش و استفاده از این تکنولوژی در ابعاد گسترده‌تر به زمان بیشتری نیاز دارد. این تاخیر ناشی از وجود چالش‌هایی است که پیش‌روی بلاک‌ چین قرار دارد و پیش از رفع آن‌ها نمی‌توان به همگانی شدن آن امیدوار بود. در ادامه به برخی از مشکلاتی که فناوری بلاک‌ چین با آن رو‌به‌رو است اشاره خواهیم کرد.

هزینه‌های زیست محیطی تکنولوژی بلاک‌ چین برای تامین امنیت خود و ایجاد اجماع بر روی یک شبکه توزیع شده به رمزنگاری تکیه دارد. به این معنی که جهت اثبات امکان دسترسی کاربر به زنجیره، الگوریتم‌های پیچیده‌ای باید اجرا شوند که این امر به نوبه خود توان محاسباتی بالایی را طلب می‌کند. البته که انجام این کار به صرف هزینه‌های هنگفت نیاز دارد. به عنوان مثال، سال گذشته ادعا شد که نیروی محاسبه مورد نیاز برای اداره شبکه مربوط به بیت کوین با توان محاسباتی‌ مورد نیاز برای اداره 159 کشور برابری می‌کند. بنابراین، تکنولوژی بلاک‌ چین مورد استفاده بیت کوین بسیار هزینه‌بر است.

در تکنولوژی بلاک‌ چین، بهره‌گیری از یک سیستم امنیتی پیچیده‌ و محاسباتی بسیار ضروری است. در مقیاس‌های کوچکتر، مانند زمانی که سازمان‌ها برای نظارت ایمن و ثبت فعالیت‌های تجاری از این فناوری بهره می‌برند، بخشی از قابلیت امنیتی بلاک‌ چین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در نتیجه، بررسی پیامدهای زیست محیطی و نیز مصرف بالای انرژی تکنولوژی بلاک‌ چین از جمله نکاتی است که نمی‌توان نادیده گرفت.

عدم وجود نهاد نظارتی باز هم این مساله تا حد زیادی با بیت‌ کوین یا سایر شبکه‌های بلاک‌ چینی مبتنی بر ارزش ارتباط دارد. در نتیجه فقدان نظارت قانونی بر ارز‌های دیجیتال، کلاه برداری و دستکاری در این بازار امری پیش پاافتاده است.

معمولاً یک سرمایه‌گذار آینده‌نگر روی ارز‌های دیجیتال با‌ثبات‌تری مانند بیت کوین، لیتکوین یا اتریوم سرمایه‌گذاری می‌کند. با این حال، همیشه این احتمال وجود دارد که صرافی یا کیف پول آنلاینی که ارز دیجیتال در آن نگه‌داری می‌شود مورد حمله هکر‌ها قرار گرفته یا توسط دولت مسدود شود. این مشکل در اثر فقدان نظارت قانونی بر این بخش بوجود آمده است.

حریم خصوصی بلاک چین بیت‌ کوین طوری طراحی شده که اطلاعات مربوط به معاملات برای عموم قابل مشاهده باشد. اگرچه این ویژگی در برخی زمینه‌ها اهمیت قابل‌توجهی دارد، اما استفاده از آن در محیط‌های حساس می‌تواند مشکلاتی به همراه داشته باشد. برای مثال،‌ دسترسی به اطلاعات خصوصی بیماران و داده‌های مربوط به یک کسب‌و‌کار نباید به راحتی برای همه امکان‌پذیر باشد.

عمومی بودن داده‌های دولتی یا داده‌های مالی نیز می‌تواند خطرناک باشد.

مقیاس پذیری بلاک‌چین‌ها برای حمایت موثر از کاربران متعدد در شبکه، دچار مشکل شده‌‌‌اند. هم بیت کوین و هم اتریوم، به عنوان شبکه‌های پیشرو در عرصه بلاک‌ چین با افزایش تعداد کاربرانشان، شاهد کاهش سرعت معاملات و افزایش هزینه‌های مربوطه بوده‌اند.

این حقیقت تحقیقات عمقی در مورد چگونگی کمک به این دو شبکه را الزامی کرده است. پیشنهاداتی در رابطه با این موضوع ارائه شده که احتمالاً بررسی همه آن‌ها زمان‌بر خواهد بود.

علاوه بر این، روش‌های مقیاس‌بندی باید پیش از اجرا مورد تایید و بازبینی قرار بگیرند. از طرفی،‌ نگرانی‌های مقیاس پذیری باید به طور موثر و قبل از به‌کارگیری بلاک‌ چین در مقیاس گسترده، مورد توجه قرار بگیرد.

ترویج استفاده از تکنولوژی بلاک‌ چین به این زودی‌ها میسر نخواهد بود شکی نیست که تکنولوژی بلاک‌ چین در آینده هم در بخش عمومی و هم بخش خصوصی نقش مهمی ایفا خواهد کرد، اما ظهور این آینده هنوز هم فراتر از باور بسیاری است. با توجه به چالش‌هایی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد، باید پیشرفت‌های تکنولوژیکی در وضعیت فعلی تکنولوژی بلاک‌ چین ایجاد شود تا بتوان از این فناوری در مقیاس‌های بزرگتر استفاده کرد.

خروج از نسخه موبایل