مرورگرربا | Browser Hijacker

مرورگررباها (به انگلیسی: Browser Hijacker) بدافزارهایی هستند که صفحه­ های خانگی[1] مرورگرهای اینترنتی را بدون اجازه کاربران، تغییر داده و ممکن است آنها دیگر نتوانند صفحه خانه مرورگرهای خود را تغییر دهد. مرورگرربایی معمولاً زمانی اتفاق می­ افتد که یک برنامه نرم افزاری که به وسیله یک هکر مجرم یا شخص دیگری که می­ خواهد از طریق نرم افزارهای وابسته کسب درآمد کند (با انجام تبلیغات اینترنتی، عملیات ماینینگ و تولید رمز ارزها یا افزایش رتبه وب سایت در موتورهای جستجو)، طراحی شده و بدون اطلاع کاربر، مسیر مرورگر وی را به سمت مکانی دیگر تغییر می دهد. هدف از انجام این کار که بدون اطلاع کاربر هم صورت می ­پذیرد، استفاده از رایانه وی جهت اهداف خاصی همچون کسب پول نامشروع است.

مرورگررباها می­ توانند تنظیمات رجیستری ویندوز را طوری تغییر دهند که هنگام اجرای مرورگر، ابتدا صفحه وب سایت موردنظر خودشان را نمایش دهند. برخی دیگر از آنها نیز می ­توانند گزینه Options را از منوی ابزار مرورگر حذف کرده تا کاربر قادر نباشد صفحه خانگی خود را دوباره تغییر دهد.

در این حمله، مرورگری که ربوده شده است، با کندی و کاهش سرعت شدیدی روبرو می­ شود. در مرورگرربایی از نوعی بدافزار استفاده می ­شود تا مهاجم بتواند مرورگر وب کاربر قربانی را آلوده کرده و با تغییر دادن صفحه خانگی و موتور جستجو، وی را به سوی وب سایت­ های آلوده یا تبلیغات آنلاین سوق دهد. این بدافزارها اغلب به دو روش بر روی رایانه کاربران نصب می­ شوند: یا این که هکر با انجام ترفندهای خاصی کاربر را ترغیب می­ کند تا آن را نصب کند (مثلاً از طریق لینک داخلی ایمیلی که به وی ارسال کرده) یا این که آن را همراه با یک نرم افزار قانونی که در بیشتر وقت­ ها به عنوان یک نرم افزار امنیتی توصیه شده است، به رایانه کاربر می­ فرستد. چنین تهدیدهایی اگرچه ممکن است در ظاهر بر روی رایانه کاربر تأثیر چندانی نداشته باشند اما به شدت مرورگر وی را تحت تأثیر قرار خواهند داد.

 

خروج از نسخه موبایل