مقالات امنیت سایبری

اکثر نرم‌افزارهای امنیتی بدافزار موجود در قالب پرونده VHD را تشخیص نمی‌دهند

ویل دورمن، تحلیلگر آسیب‌پذیری یک مؤسسه مهندسی نرم‌افزار، اخیراً متوجه شده که نرم‌افزار امنیتی ویندوز دیفندر (WindowsDefender) مایکروسافت به طور فعال محتوای خاصی را نادیده می‌گیرد.

تحت شرایط عادی، مایکروسافت با توجه به نوع پرونده، آن را آنالیز کرده و تفکیک می‌کند، حتی اگر یک بسته فشرده شده باشد یا قالب دیگری از پرونده بایگانی شده باشد، به طور خودکار محتوای آن را تشخیص می‌دهد. با کمال تعجب، مایکروسافت به طور خودکار تصاویر کلیه قالب‌های دیسک سخت مجازی (VHD و VHDX) را نادیده می‌گیرد، حتی اگر حاوی بدافزار باشد.

فرمت دیسک سخت مجازی VHD و VHDX است. هارد دیسک مجازی ممکن است شامل محتویات دیسک سخت فیزیکی مانند پارتیشن هارد دیسک و سیستم فایل دیسک باشد. نکته مهم این است که کاربر با فرمت دیسک سخت مجازی می‌تواند محتوا را مستقیماً باز و مرور کند، به این معنی که مهاجم می‌تواند کاربر را به بارگیری بدافزار ترغیب کند. تحت شرایط عادی، چه کاربر فایل را از طریق مرورگر یا ایمیل بارگیری کند، مایکروسافت تشخیص داده و تجزیه و تحلیل خواهد کرد که آیا محتوای آن مضر است یا خیر. هنوز معلوم نیست که چرا مایکروسافت تصاویر دیسک سخت مجازی را نادیده می‌گیرد، اما تحقیقات نشان داده است که حداقل می‌توان از تصاویر دیسک سخت مجازی به عنوان حامل بدافزار استفاده کرد.

پس از تحلیل مشکل ویندوز دیفندر، تحلیلگر آسیب‌پذیری “ویل دورمن” برای تست دیسک سخت مجازی به سایر موتورهای آنتی ویروس مجازی مراجعه کرد. با کمال تعجب، 55 موتور ضد ویروسی که به وب‌سایت VirusTotal فراخوانده شده بودند، هیچ کدام با موفقیت فایل‌های مخرب موجود در دیسک سخت مجازی را شناسایی نکردند. این بدان معنی است که بیشتر نرم‌افزارهای امنیتی اصلی جهان، تشخیص تصاویر دیسک سخت مجازی را نادیده می‌گیرند، حتی اگر بدافزار موجود در آن بسیار رایج و شناخته شده‌ باشد. بنابراین در حال حاضر، اگر یک مهاجم از یک تصویر دیسک سخت مجازی برای پخش ویروس استفاده کند، بیشتر نرم‌افزارهای امنیتی آن را تجزیه و تحلیل نکرده و آن را رهگیری نمی‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
0