مقالات امنیت سایبری

روش های جلب مشارکت کارکنان در آموزش‌های آگاهی بخشی امنیت سایبری

آگاهی بخشی امنیت سایبری در سازمان ها با مشارکت کارمندان

 

از آنجا که کارکنان معمولاً علاقه چندانی به افزایش فشار کاری ندارند، گاهی وقت ها سخت است آنها را برای مشارکت فعالانه در آموزش‌های امنیت اطلاعات هم همراه کرد. پس شما به عنوان مدیر دوره آموزشی آگاهی‌بخشی امنیت سایبری باید در این مورد، کمی خلاق و ایده پرداز باشید تا بتوانید کارکنان سازمان را با خود همراه کنید.

در این مقاله، برای ایجاد خلاقیت لازم در آموزش‌های آگاهی بخشی امنیت ، راهکار‌هایی را به شما معرفی خواهیم کرد.

مشارکت کارکنان در امر آموزش را اجباری کنید

بهترین راه برای همراه کردن کارکنان، ملزم کردن آنها برای شرکت در دوره های آموزشی است. اگر چه انجام چنین کاری، موفق‌ترین روش برای همراه کردن کارکنان نیست اما اگر هدف شما مشارکت همه آنها است، خوب است بدانید که این روش بهترین ایده است.

آموزش های امنیتی را می توانید به عنوان بخشی از کار روزانه کارکنان سازمان تان در نظر بگیرید، مثل کشیک‌های شبانه که گاهاً اتفاق می‌افتند یا رفتن به همایش‌ها که به صورت بخشی از وظایف شغلی باید انجام شوند. هرچند انجام این کارها اجباری نیست و کارکنان برای انجام ندادن آنها اخراج نمی‌شوند اما از شما انتظار می‌رود این موارد را انجام دهید.

 

برای مشارکت کارکنان خود، پیامدهای واقعی در نظر بگیرید؛ هم مثبت و هم منفی

افراد برای انجام کارهای مختلف، به دلیل و انگیزه نیاز دارند. برای مثال ورزش می‌کنیم تا بدنی سالم و ورزیده داشته باشیم، با سرعت قانونی رانندگی می کنیم چون نمی‌خواهیم جریمه شویم و در کلاس ­های مختلف شرکت می­ کنیم تا مهارت‌های جدیدی را یاد گرفته یا در کارمان پیشرفت کنیم.

ابتدا می بایست بدانیم دلیل ما برای انجام آگاهی بخشی چیست؟ آیا اگر کارکنان در دوره های آموزشی شرکت نکنند، برای آنها مشکلی ایجاد می‌شود؟ آیا اگر آنها در دوره های آموزشی حضور نداشته باشند، بازخواست می‌شوند؟ یا این که اگر در دوره ها مشارکت داشته باشند، تشویق خواهند شد؟ آیا مدیریت جهت شرکت در آموزش ها از کارکنان تشکر می‌کند؟ آیا آموزش دیدن، یک بخش مورد انتظار از فعالیت های کاری کارمندان است یا این که اصلاً اهمیتی ندارد؟

آموزش‌های آگاهی بخشی امنیت سایبری

برای کارکنان­تان دلیل ایجاد کنید! آنها باید از پیامدهای مثبت یا منفی کارشان اطلاع داشته باشند. توجه داشته باشید که به طور کلی برای مشارکت آنها در آموزش های حین خدمت سازمانی، کار نسبتاً سختی را در پیش خواهید داشت.

پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله : امنیت اطلاعات سازمانی

مشارکت در آموزش را جالب و رقابتی کنید

به بازی‌های رایانه ای که تا حالا بازی کرده‌اید، فکر کرده و ببینید چرا آنها را دوست داشته‌اید. مسابقه با دوستان و همکاران می‌تواند یک موضوع خسته‌کننده (مثل آموزش زبان یا درک خط مشی‌ها) را به یک تفریح جالب تبدیل کند.

برای مثال کارکنان می‌توانند بگویند که «چقدر خوب، یک ویدیو آموزشی جدید دیگر. اگه این ویدیو را تماشا کنم می­توانم 500 امتیاز برای امنیت سایبری کسب کنم و فقط 1000 امتیاز بیشتر نیاز دارم که به عنوان یکی از بهترین کارمندان در زمینه امنیت باشم». اگر فرهنگ سازمانی شما اجازه ‌دهد می‌توانید مسابقات آنلاین دوستانه نیز برگزار کنید. در نظر گرفتن جایزه همواره می‌تواند مشوق خوبی برای کارکنان باشد.

 

آموزش فقط برای خود کارکنان

اگر آموزش‌های آگاهی بخشی امنیت سایبری را فقط به خاطر قوانین و الزامات بالادستی، اجرا کرده و از کارکنان هم انتظار دارید در انجام آنها با شما همراهی کاملی داشته باشند، سخت در اشتباه هستید. شما باید دوره ­های آموزشی را از روی علاقه و از طریق محتواهای جذاب و جالب به کارکنان تان ارایه کنید تا باعث شود آنها در کارشان و حتی حفاظت از خانواده هایشان بهتر عمل کنند.

پس اگر کارکنان شما حس کنند سازمان فقط به دنبال اجرای قوانین نیست و به امنیت آنها نیز اهمیت می دهد، علاوه بر این که با مقاومت کمتری از جانب آنها مواجه خواهید شد، پاسخ های بهتری را هم دریافت خواهید کرد.

 

از خودتان بپرسید: اگر من بودم چه می­ کردم؟

اگر به شما گفته شود انبوهی از آموزش ها را باید ببینید، چه واکنشی نشان می دهید؟ اگر می‌دانستید اهمیتی ندارد، باز هم اخبار را می‌خواندید؟ آیا با این که می دانید هیچ بازخواستی وجود ندارد، باز هم داوطلبانه آموزش خواهید دید؟ آیا حاضرید کاری را به صورت داوطلبانه انجام دهید، در صورتی که می­ دانید هیچ پاداش یا تنبیهی بابت آن وجود ندارد؟ آیا حاضرید به صورت داوطلبانه، اضافه کاری انجام دهید در صورتی که می‌دانید هیچ مزایایی بابت آن وجود نخواهد داشت؟

 

نکته پایانی

آگاهی بخشی امنیت سایبری و اجرای اثربخش دوره های آموزشی، بدون مشارکت مؤثر کارکنان امکان پذیر نخواهد بود. خودتان را به جای کارمندان تان تصور کنید و نه به عنوان یک مدیر و به این بیاندیشید که چه چیزی شما را خوشحال می‌کند؟

 

منبع: thesecurityawarenesscompany

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
0