مقالات امنیت سایبری

آشنایی با اینترنت من

اینترنت من متشکل از دنیای اپلیکیشن‌ها و دستگاه‌های شخصی

 

آشنایی با اینترنت در دنیای امروز که همه ابزار ما با اینترنت کار میکند امری ضروری ست. در این مقاله به تاثیر اینترنت در زندگی روزمره می پردازیم:

متخصصین در راستای بزرگداشت روز حریم خصوصی در سال 2018، یک اینفوگرافیک بسیار مفید و آموزنده تولید کرده‌اند که موضوع حریم خصوصی شما در اینترنت منِ رو به رشد را به تصویر می‌کشد.

اینترنت من متشکل از دنیای اپلیکیشن‌ها و دستگاه‌های شخصی متصل به اینترنت شماست و در این دنیای عظیم، زندگی برای شما بسیار راحت‌تر خواهد شد. تا حدود سال 2020 تعداد دستگاه‌های متصل به اینترنت به ازای هر فرد بیش از 6.5 عدد و در مجموع حدود 50 میلیارد عدد در سراسر جهان خواهد بود.

اگر این اعداد و ارقام از نظر شما بالا به نظر می‌رسند، کافی است نگاهی به اطراف خودتان داشته باشید و لیستی از دستگاه‌های هوشمند خودتان تهیه کنید. احتمالا شما هم یک تلفن هوشمند و یک لپ‌تاپ دارید. شاید صاحب یک ردیاب تناسب‌اندام، یک دستیار دیجیتال یا یک سیستم بازی و انواع لوازم خانگی هوشمند باشید. این لیست به سرعت رشد می‌کند به خصوص با توجه به ظهور انواع دستیارهای هوشمندی که مسیر را برای ورود سایر محصولات هوشمند مثل ‌ترموستات و چراغ‌های هوشمند باز می‌کنند.

صرف نظر از تعداد بسیار زیاد دستگاه‌هایی که هر روزه از آن‌ها استفاده می‌کنید، موضوع مهم‌تر، چگونگی محافظت از آن‌ها یا به عبارتی محافظت از داده‌های خودتان است. یکی از اثرات ناخوشایند زندگی در دنیایی که همه چیز در آن به هم متصل است، حجم بسیار زیاد داده‌هایی است که ما تولید و به اشتراک می‌گذاریم. دستگاه‌ها و اپلیکیشن‌هایی که ما از آن‌ها استفاده می‌کنیم، دسترسی بسیار زیادی به اطلاعات هویتی شخصی (personally identifiable information یا به اختصار PII) ما دارند. تمام این اطلاعات از عادات شما در بازدید از منابع مختلف گرفته تا عادات خرید و غیره توسط فرد دیگری جمع‌آوری و ذخیره می‌شوند.

حالا تصور کنید اگر این اطلاعات به سرقت رفته یا گم شوند چه اتفاقی می‌افتد؟ یک مجرم با استفاده از صورتحساب الکترونیکی برق شما یا تاریخچه موقعیت‌های جغرافیایی شما در GPS قادر به انجام چه کارهایی است؟ آشنایی با اینترنت من یکی از مراحل حیاتی در حفظ امنیت شخصی است. به همین دلیل توصیه می‌کنیم اینفوگرافیک زیر را مشاهده کرده و با دوستان و خانواده خودتان به اشتراک بگذارید.

حریم خصوصی شما در اینترنت من

امکان استفاده از داده‌های شما به روش‌های مختلف وجود دارد حتی روش‌هایی که انتظار آن را ندارید یا آن را تائید نکرده‌اید. به همین دلیل درک ارزش اطلاعات شخصی خودتان و چگونگی مدیریت آن‌ها بسیار مهم است.

آشنایی با اینترنت من

وقتی از دستگاه‌های سرگرم‌کننده متصل به اینترنت خودتان مثل دستیار شخصی، تجهیزات پوشیدنی، اسپیکر، دوربین، تلویزیون، ماشین، اسباب‌بازی و لوازم‌خانگی استفاده می‌کنید دائما در حال تولید اطلاعات در رابطه با خودتان و دیگران هستید. ممکن است افرادی با نیات نامناسب این داده‌ها را به سرقت برده یا به روش‌های نامناسب استفاده کنند.

چطور حریم خصوصی خودتان را در « اینترنت من رو به رشد» مدیریت کنید؟

اطلاعات شخصی شما مثل پول و سرمایه شما هستند. ارزش آن‌ها را درک کرده و از آن‌ها محافظت کنید. دقت داشته باشید که اطلاعات شخصی شما چطور توسط اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های مختلف جمع‌آوری می‌شوند. معمولا در بخش سیاست‌های حفظ حریم خصوصی هر کمپانی می‌توانید این اطلاعات را پیدا کنید.

بر حضورتان در فضای آنلاین تسلط داشته باشید. تنظیمات مربوط به حریم خصوصی و امنیت را حداقل در یکی از سرویس‌ها یا دستگاه‌های مورد استفاده‌تان، در سطح مورد نظرتان (از نظر میزان به اشتراک‌گذاری اطلاعات) تنظیم کنید.

لاگین‌های خودتان را قفل کنید یک اکانت را انتخاب کرده و قوی‌ترین ابزارهای احراز هویت موجود را فعال کنید مثل احراز هویت با ویژگی‌های بیومتریک، کلید امنیتی یا کد یک‌بار مصرف منحصر به‌فردی که از طریق اپلیکیشنی بر روی موبایل به شما ارسال می‌شود. نام کاربری و پسورد برای محافظت از اکانت های اصلی مثل اکانت‌های ایمیل، بانکداری و شبکه‌های اجتماعی کافی نیستند.

شما هم به کمپین روز محافظت از حریم خصوصی داده‌ها پیوسته و به افزایش آگاهی دوستان و خانواده خودتان در رابطه با حریم خصوصی کمک کنید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
0