اپلیکیشن‌های مخرب همچنان عمده‌ترین مشکل سیستم‌عامل اندروید به‌شمار می‌روند

بر اساس مطالعه‌ صورت گرفته طی یک دوره دو ساله مشخص شد که برنامه‌های خطرناک همچنان یک مساله مهم برای سیستم‌عامل اندروید به‌شمار می‌روند، اگرچه اصلاحیه‌های گوگل در بهبود امنیت کاربران موثر بوده است. محققان دانشگاه سیدنی و سازمان‌های علمی و پژوهشی (CSIRO)، سیستم آنالیز کاربردی پیشرفته‌ای را توسعه داده‎اند که با تکیه بر شبکه‌های عصبی پیچشی، به اسکن برنامه‌های کاربردی، مشخص کردن شباهت‌های میان آنها، آیکون‌ها و موارد دیگر می‌پردازد.

این مطالعه برنامه‌های خطرناکی را شناسایی کرد که به طور معمول از آیکون‌های بازی‌های محبوب تقلید می‌کنند و از این طریق سعی دارند کاربران را فریب داده و آنها را نسبت به دانلود این اپلیکیشن‌ها ترغیب کنند. این مطالعه همچنین با استفاده از VirusTotal به انجام اسکن ضد بدافزار و تشخیص مجوز دسترسی‌ها و کتابخانه‌های شخص ثالث موجود در برنامه کاربردی می‌پردازد و با این کار، میزان خسارات ناشی از نصب آنها روی دستگاه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد. نتایج تقریباً می‌توانند علت مشکلات ایجاد شده را توضیح دهند.

از یک میلیون برنامه کاربردی بازدید شده، نزدیک به ۵۰،۰۰۰ برنامه، شباهت‌های یکسانی به یک برنامه کاربردی محبوب موجود در پلی استور داشتند.

در حالی که این نتایج قطعا نگران کننده هستند، کاربران باید قبل از بارگیری، توجه و دقت بیشتری به برنامه کاربردی مد نظرشان داشته باشند. به شدت توصیه می‌شود قبل از بارگیری اپلیکیشن، شرح و توضیحات ارایه شده توسط سایر کاربران را چک کنید، زیرا این کار می‌تواند در تشخیص این که آیا یک برنامه کاربردی برای دستگاه‌های اندرویدی خطر دارد یا نه، کمک بزرگی بکند.

خروج از نسخه موبایل