مقالات امنیت سایبری

امنیت سایبری شما با پانزده عادت‌ اینترنتی به خطر می افتد!

شما همیشه به طور ناخواسته خود را در معرض حملات سایبری قرار می‌دهید. آیا تاکنون کاری برای تغییر عادات اشتباه خود انجام داده‌اید؟

امنیت سایبری موضوعی است که شما هیچ‌گاه به آن نمی‌پرداختید، مگر اینکه کامپیوتر شما آلوده شود!

چه تعداد زبانه (tab) در مرورگرتان باز کرده‌اید؟ همین حالا بشمارید.

شاید با خود فکر کنید که هدف این سؤال چیست، به‌زودی به این موضوع خواهیم پرداخت. در حالی که تلاش می‌کنید درآمد اینترنتی‌تان را افزایش دهید یا تنها برای تفریح، اینترنت را مرور می‌کنید، احتمالاً یک موضوع را فراموش کنید: امنیت اینترنتیِ خود را!

تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که ما برای حفاظت از خانه و متعلقات فیزیکی‌مان چقدر تلاش می‌کنیم ولی برای امن کردن زندگی دیجیتالی‌مان با وجود اینکه تأثیر زیادی در درآمد و روابطمان دارند منابع کمی را صرف کرده‌ایم؟!!

حقیقت این است که ما به عنوان یک کاربر اینترنتی برای حفاظت آنلاینمان، اقدامات کافی را انجام نمی‌دهیم و نداده‌ایم. اگرچه انواع مختلفی از حملات سایبری با نتایج متفاوتی را دیده یا در مورد آنها شنیده‌ایم، اما در برابر آنها احساس خطر نمی‌کنیم.

دقیقاً مثل نرم‌افزاری که شما را در برابر حملات سایبری آسیب پذیر می‌کند عادت‌ها و رفتارهای آنلاین شما نیز می‌توانند به این موضوع منتهی شوند.

آیا شما نیز این عادت‌های خطرناک آنلاین را دارید؟

داشتن عادت های خطرناک آنلاین

1. نصب اپلیکیشن بدون اینکه ویژگی‌های امنیتی آن را چک کنید

چندین بار اتفاق افتاده است که شما اپلیکیشنی را دانلود کنید، بدون اینکه به میزان امن بودن آن و نحوه کنترل کردن داده‌هایتان در آن اپلیکیشن بپردازید؟

شاید درباره آن نرم‌افزار در جایی خوانده باشید، شاید همین‌که همه درباره آن صحبت می‌کنند یک استارتاپ خوبی باشد، یا شاید هم شما به دنبال اپلیکیشنی بودید که می‌توانست لیست task‌های شما را سازمان‌دهی بهتری کند. همه ما چنین کاری را انجام داده‌ایم.

مشکل با چنین عادتی این است که این موضوعات آن چنان هم که فکر می‌کنید، بی‌اهمیت نیستند. یک اپلیکیشن خوب، اپلیکیشنی نیست که به راحتی قابل استفاده باشد، بلکه باید به خوبی از اطلاعات شما و حریم خصوصی‌تان محافظت کند. اما حقیقت این است که تنها تعداد کمی از اپلیکیشن­‌ها این کار را می‌کنند، اهمیتی ندارد که کمپانی‌ها بزرگ یا کوچک باشند.

یک نصیحت صمیمانه: قبل از نصب یک اپلیکیشن بر روی موبایل یا لپ‌تاپ و تخصیص دسترسی به اطلاعات خصوصی‌تان، حداقل به سایت تولیدکننده آن نرم‌افزار بروید و جزئیات را چک کنید. ببینید که آیا فعالیت آن‌ها قانونی است، یا اینکه آیا اطلاعات کافی را به شما در خصوص آن نرم‌افزار ارائه می‌دهند و یا سایت آن‌ها از پروتکل https استفاده می‌کند (پروتکلی که ارتباطات را رمزنگاری می‌کند تا آن را از دید مجرمین سایبری مخفی کند.). اجازه ندهید اپلیکیشن ها به‌سادگی وارد زندگی دیجیتالی شما شوند. اپلیکیشن ها می‌توانند یک ریسک امنیت سایبری بزرگ باشند و  که مهاجمان از آن‌ها برای به انجام رساندن مقاصد سوء خود استفاده می‌کنند.

نصب اپلیکیشن بدون در نظر گرفتن ویژگی‌های امنیتی

2. عدم برخورداری از دانش و مهارت کافی در حوزه امنیت سایبری برای دانستن اینکه به دنبال چه چیزی هستید

ممکن است شما مرحله قبل را به خوبی اجرا کنید و با مشکل دیگری رو‌به‌رو شوید: از نظر امنیت سایبری ، نمی‌دانید که به دنبال چه چیزی هستید.

در حالی که قبول داریم جنبه‌های مرتبط با امنیت اطلاعات، نیازمند دانش فنی هستند، اما این را نیز باید بدانید که همه می‌توانند نکات و آموزش‌های ابتدایی را یاد بگیرند. گذراندن دوره های ابتدایی درباره امنیت سایبری می‌توانند اولین گام برای آموزش باشند، همین‌طور مطالعه چند مقاله در زمینه امنیت نیز می‌تواند به موفقیت شما در افزودن دانش امنیتی کمک کند.

نیازی نیست برای حفاظت از اطلاعات کامپیوتری خود، متخصص شوید. کافی است کمی بیشتر دقت کنید و به هشدارهای متخصصین گوش کنید. گاهی اوقات نصیحت‌های متخصصین در حد پیشنهاد به استفاده از رمزهای عبور قوی، یا استفاده از محصولات امنیتی مناسب و یا افزایش دقت در کارهای روزمره است، اما با این وجود هم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشند.

عدم برخورداری از دانش و مهارت کافی در حوزه امنیت سایبری

3. هرگاه از کامپیوتر دور می‌شوید، آن را قفل(Lock) کنید

احتمالاً شما نیز از به خاطر سپردن رمزهای عبور متنفر هستید. همیشه این توصیه را آویزه گوشتان داشته باشید: برای اکانت کامپیوترتان یک رمز عبور قرار دهید (البته برای اکانت مهمان یا به عبارت دیگر guest) و هر گاه که از کامپیوتر دور می‌شوید آن را به حالت Standby ببرید.

این اقدام ساده می‌تواند شما را در برابر هکرهای مخرب در امان نگه دارد، هکرهایی که ممکن است چهره‌ای دوستانه داشته باشند، مثل همکارتان. برای اینکه در اینترنت امن بمانید، باید کمی بدبین باشید.

هرگاه از کامپیوتر دور می‌شوید، آن را قفل(Lock) کنید

4.  بی‌تفاوتی به آپدیت‌ها

چند بار برای شما اتفاق افتاده است که در مقابل پیغام آپدیت فلش پلیر (flash player)، جاوا (java) یا هر گونه اپلیکیشن دیگری چشم‌پوشی کنید.

یک حقیقت تلخ وجود دارد: 8 اپلیکیشن از میان اپلیکیشن ها مسئول 99 درصد از آسیب‌پذیری‌ها در برابر حملات سایبری هستند. شما نیز در حال حاضر 3 تا از آن‌ها را استفاده می‌کنید.

بروز نگه‌داشتن نرم‌افزارها می‌تواند شما را در برابر 65% از حملات حفظ کند، در حقیقت این نرم‌افزارها، اقدام به بستن حفره‌های امنیتی قبل از بهره‌وری مجرمین سایبری می‌کنند. و امنیت سایبری سیستم شما را افزایش می دهد.

احتمالاً الان به این فکر می‌کنید که زمانی برای این کار ندارید، زیرا کارهای مهم‌تری در برنامه‌تان وجود دارند، اما یک نکته مهم این است که: نرم‌افزارهایی وجود دارند که به‌سادگی و بدون ایجاد مزاحمت می‌توانند سیستم شما را به‌روزرسانی کنند، که خوشبختانه رایگان نیز می‌باشند.

بی‌تفاوتی به آپدیت‌ها

5. اجرای چند کار به صورت هم‌زمان یا به عبارت دیگر Multitasking

مجرمین سایبری به دنبال افرادی با چنین خصوصیاتی هستند. به این دلیل که این افراد همیشه عجله دارند و توجهی به همه جزئیات نمی‌کنند. مجرمین سایبری می‌توانند با روش‌هایی خلاقانه سیستم شما را آلوده سازند، با اقداماتی از طریق سایت‌های مخرب، تبلیغات مخرب و وای فای های عمومی که می‌توانند اطلاعاتی را درباره همه فعالیت‌هایی که در اینترنت انجام می‌دهید جمع‌آوری کنند.

هیچ‌گاه طرز تفکری به این صورت نداشته باشید که فقط به فکر اجرای کارها باشید. در آینده‌ای نه چندان دور امن ماندن و پیدا کردن تهدیدات امنیتی بالقوه از مهارت‌های مهم شمرده خواهند شد.

“چشم انسان” به‌تنهایی برای دیدن این تهدیدات کافی نیست، برای پیدا کردن خطرات و تهدیدات به ابزارهای دیگری هم نیاز خواهید داشت، بنابراین سعی کنید برای افزایش امنیت سایبری از محصولات امنیتی متفاوتی که در بازار است استفاده کنید.

اجرای چند کار به صورت هم‌زمان | Multitasking

6. استفاده از رمز عبور ضعیف و استفاده مجدد از آن‌ها

این نصیحت همیشه باید آویزه گوشتان باشد.

در 2 سال اخیر، رمز عبور ضعیف یکی از عوامل اصلی هر رخنه امنیتی بوده است. رمز عبورهایی مثل “123456” یا “password” از پرکاربردترین رمز عبورهای لو رفته بوده‌اند. شاید شما نیز از این قبیل پسوردها استفاده کرده باشید و شاید هنوز هم از آن استفاده می‌کنید.

رمز عبور ضعیف، تهدید امنیتی اصلی برای داده‌های شما است. مجرمین سایبری ابزارهایی دارند که می‌توانند ناسا را هک کنند! بنابراین هک کردن رمز عبوری مثل “password123” بسیار ساده است.

رمزهای عبور را چندین بار استفاده نکنید! در این مقاله به بررسی نحوه جلوگیری از هک شدن می‌پردازیم.

استفاده مجدد از رمز عبور یا به عبارت دیگر استفاده از یک رمز عبور در چندین اکانت می‌تواند وضعیت بسیار وخیمی ایجاد کند. برخی افراد نه‌تنها رمز عبور ضعیفی انتخاب می‌کنند بلکه آن را در چند اکانت استفاده می‌کنند.

اکنون به بررسی این شرایط در سناریوی امنیت سایبری می‌پردازیم:

  • مجرم سایبری از ابزاری استفاده می‌کند که به صورت اتوماتیک آسیب‌پذیری‌های سیستم شما را نشان می‌دهد.
  • هنگامی که آلودگی با موفقیت انجام شد، این ابزارها برای باز کردن رمز عبور شروع به کار می‌کنند.
  • پیدا کردن رمز عبوری مثل “123456” شاید تنها چند ثانیه طول بکشد.
  • سپس هکر چک می‌کند که آیا شما از این رمز عبور در اکانت دیگری استفاده می‌کنید یا خیر.
  • هنگامی که متوجه این موضوع شد، تمامی اکانت های شما هک می‌شوند و او می‌تواند به اطلاعات ذخیره شده در آن اکانت ها دسترسی پیدا کند.

هر نوع داده‌ای برای هکرها اهمیت دارد، بنابراین هیچ‌گاه به این موضوع فکر نکنید که به این دلیل که داده‌های شما ارزش خاصی ندارند، مورد هدف هکرها قرار نمی‌گیرید. مجرمین سایبری اهداف متفاوتی دارند، از دزدیدن پول شما گرفته تا نفوذ کردن به کمپانی شما یا شخص دیگر. آن‌ها همیشه به دنبال راهی برای ضربه زدن به افراد به هر نحوی هستند. شاید خود شما هدف اصلی این حملات باشید یا شاید تنها وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف آن‌ها!
برای حفظ امنیت سایبری  و قبل از وقوع چنین اتفاقاتی می‌توانید اقدامات پیشگیرانه‌ای را انجام دهید.

حفظ امنیت سایبری قبل از وقوع حادثه

7. بکاپ نگرفتن از داده‌ها

هنگامی که اتفاقی برای لپ‌تاپ شما بیفتد، داده‌های شما چه می‌شوند؟

همیشه برای از دست دادن داده‌ها لازم نیست که مورد حمله مجرمین سایبری قرار بگیرید. شاید به صورت تصادفی باعث خرابی لپتاپتان شوید، آن را جایی فراموش کنید یا شخصی آن را از شما بدزدد!

آیا بکاپی از داده‌هایتان دارید؟ آیا آن بکاپ به خوبی کار می‌کند؟

عمل بکاپ گیری باید در فرصت مناسب و هر زمانی که وقت اضافه دارید، انجام شود. قربانیان باج افزار، نمونه بارزی از این موضوع هستند، چون داده‌های آن‌ها بدون هیچ شانسی برای بازگشت رمزنگاری می‌شوند.

بکاپ نگرفتن از داده‌ها

8. به جای محتاط بودن، کنجکاو باشید

این ضرب‌المثل را همیشه به خاطر داشته باشید: “کنجکاوی گربه را کشت”. اگر این ضرب‌المثل را با تکنولوژی امروزی ترکیب کنیم جمله‌ای به صورت مقابل ایجاد می‌شود: “کنجکاوی باعث آلوده شدن کامپیوتر گربه به‌وسیله بدافزار شد.”

دنیای اینترنت پر از موضوعات و پست‌هایی است که شما را به کلیک بر لینک‌های مختلف وا می‌دارند. گاهی اوقات محتویات صفحه، قانونی و امن است. اما گاهی اوقات شما را به مقصدهای مخرب می‌برد، مثل سایت‌های حاوی ایمیل‌های فیشینگ یا هرزنامه‌های آلوده به بدافزار. مجرمین سایبری برای نشان دادن کانال‌ها و صفحات ظاهراً قانونی و امن اما مخرب به کاربران، بسیار خوب عمل می‌کنند.

بهترین سیاست در زمینه امنیت، بررسی قبل از کلیک است. فریب کلاهبرداران را نخوردن نیز یکی از مهم‌ترین توانایی‌ها در زمینه امنیت سایبری است.

فراموش نکنید که مجرمین سایبری منتظر استفاده از حس کنجکاوی شما هستند تا بتوانند شما را وادار به کلیک کردن بر روی لینک‌های مخرب کنند. مجرمین سایبری گاهی اوقات می‌توانند بدون کلیک کردن، آلودگی را به سیستم شما وارد کنند.

ایمیل‌های فیشینگ یا هرزنامه‌های آلوده به بدافزار

9. فرض بر اینکه آنتی‌ویروس حفاظت صد در صدی برای شما ایجاد می‌کند

این موضوع حقیقت دارد و آنتی‌ویروس‌ها نمی‌توانند حفاظت کاملی برای سیستم شما داشته باشند. امروزه ویروس‌ها مشکل اساسی نیستند، بلکه بدافزارها از بزرگ‌ترین تهدیدات امنیتی هستند.

اصل مطلب این است که آنتی‌ویروس به‌تنهایی کافی نیست! زیرا مجرمین سایبری به دنبال پیدا کردن راه‌حل‌هایی هستند که بدون اینکه دیده شوند، اقدامات مخرب خود را عملی کنند و هر چه بیشتر داخل سیستم ما باقی بمانند، می‌توانند اطلاعات بیشتری دریافت کنند.

آیا هنوز فکر می‌کنید که آنتی‌ویروس می‌تواند حفاظت کاملی را برای سیستم شما ایجاد کند؟

این را آویزه گوشتان کنید که هیچ راه‌حل امنیتی‌ای نمی‌تواند شما را در برابر تهدیدات، به صورت کامل حفاظت کند. در واقع حفاظت چند لایه‌ای، شما را تا حدودی و نه کامل، در برابر حملات متفاوت حفاظت می‌کند. از آنتی‌ویروس انتظار نداشته باشید که بتواند حفاظت کاملی را برآورده کند.

بدافزارها از بزرگ‌ترین تهدیدات امنیتی

10. عدم توجه به قوانین و ضوابط استفاده از یک اپلیکیشن

قوانین استفاده و قرارداد مجوز کاربر نهایی (End User License Agreement=EULA) از خسته‌کننده ترین نوشته‌ها هستند. همیشه به آن‌ها بی‌توجهی می‌کنیم و فقط به نصب نرم‌افزار، ویژگی آن‌ها و اهدافمان می‌پردازیم و به عواقب آن فکر نمی‌کنیم.

آیا تاکنون قراردادی را بدون مطالعه امضا کرده‌اید؟

مطمئناً خیر!

پس چرا این کار را آنلاین انجام می‌دهید؟

گاهی اوقات افراد فکر می‌کنند که قراردادهای آنلاین اهمیت چندانی ندارند، یا اینکه عواقب مهمی در زندگی ما ندارند. اما دنیای مجازی و دنیای واقعی تفاوت چندانی با هم ندارند. این‌گونه نیست، بلکه عواقب دنیای مجازی و دنیای واقعی بسیار به هم گره خورده‌اند. برای مثال هک شدن سایت Ashley Madison را در نظر بگیرید.

هدفمان این نیست که شروع به خواندن “قوانین استفاده” کنیم، بلکه فقط برای سایت‌های مهمی که بارها به آن‌ها دسترسی دارید، این مطالب را مرور کنید، مثل سرویس‌های ایمیلی یا شبکه‌های اجتماعی که اکثر زمان خود را در آن صرف می‌کنید.

حتی یک Add-on برای خواندن “قوانین سرویس”  و  آسان‌تر کردن این کار خسته‌کننده وجود دارد.

مواردی زیادی از اپلیکیشن هایی که اطلاعات بیش از اندازه جمع‌آوری می‌کنند وجود دارد. اجازه ندهید که این اتفاق برای شما بیفتد. آگاه باشید تا محافظت شوید.

عدم توجه به قوانین و ضوابط استفاده از یک اپلیکیشن

11. اتصال به وایفای های عمومی

شما شب را با دوستانتان هستید و می‌خواهید یک ویدیوی جالب به آن‌ها نشان دهید، بنابراین به وای فای کافی‌شاپ وصل می‌شوید.

شما در حال سفر هستید و هزینه‌های جابجایی (roaming) برای شما زیاد است، بنابراین تصمیم می‌گیرید که به وایفای فرودگاه متصل شوید تا مسیر فرودگاه به هتل را پیدا کنید.

شما در قطار هستید و می‌خواهید کاری انجام دهید، بنابراین به وای فای قطار وصل می‌شوید و ایمیلی‌تان را چک می‌کنید و سند یا فایلی را ارسال می‌کنید.

همه این موارد موقعیت‌هایی هستند که روزانه اتفاق می‌افتند، وای فای های عمومی ناامن هستند و به راحتی هک می‌شوند.

هکرها از طریق ایجاد یک نقطه اتصال (hotspot) تقلبی، می‌توانند تمامی اطلاعاتی را که در حال ارسال و دریافت آن‌ها هستید را جمع‌آوری کنند، اطلاعاتی مثل رمز عبور و چیزهایی که در موبایل شما وجود دارند یا جزئیات مهمی از کامپیوتر شما را بدزدند.

تصور کنید که شما هنگام استفاده از وای فای عمومی، خرید اینترنتی می‌کنید. در این صورت تمامی اطلاعات کارت عابر بانک شما به دست شخص هکر می‌افتد.

استفاده از وای فای عمومی به هیچ عنوان، ایده خوبی نیست! خصوصاً اگر خطرات احتمالی را در نظر نگیرید و مواردی را رعایت نکنید (از VPN استفاده کنید، آنتی‌ویروس یا ضد بدافزار استفاده کنید، از طریق این نوع ارتباط، خرید اینترنتی نداشته باشید.)

مشتری محترم TrustedBank

متوجه شدیم که اخیراً تلاش به برداشت مبلغ 134.25$ از حساب بانکی شما در خارج از کشور شده است.

اگر این اطلاعات صحیح نیست، شخص دیگری احتمالاً به حساب شما دسترسی پیدا کرده است. لطفاً روی لینک زیر کلیک کنید تا وارد حساب کاربری سایت شوید و اطلاعات حسابتان را چک کنید.

بعد از ورود، بخش جلوگیری از کلاهبرداری سایت، این مشکل را برطرف خواهد کرد. از انتخاب شما خوشحالیم.

با تشکر

Trusted bank

اتصال به وای فای های عمومی

12. عدم مهارت در پیدا کردن حملات فیشینگ (phishing، جعل)

حملات فیشینگ به صورتی طراحی می‌شوند که حتی می‌توانند باتجربه‌ترین کاربران اینترنتی را فریب دهند. هدف این حملات این است که شما را در فاش کردن اطلاعات محرمانه مثل نام کاربری و رمز عبور و اطلاعات کارت اعتباری فریب دهند.

روش این حملات به این صورت است که افراد هکر از یک موجودیت قابل اعتماد مثل بانک، ارائه‌دهنده سرویس یا مؤسسات عمومی استفاده می‌کنند تا اطلاعات مهمی را از شما جمع‌آوری کنند، به نحوی که حتی متوجه این موضوع نشوید که مورد حمله قرار گرفته‌اید.

حملات فیشینگ در شبکه‌های اجتماعی نیز در حال رواج هستند بنابراین باید مواظب باشیم. امروزه هکرها از طریق موبایل نیز می‌توانند هک کنند، آن‌ها حتی از طریق اقدامات روانشناسی می‌توانند شما را هک کنند.

حفاظت در برابر اسپم، مرور کردن وب به صورت امن و اطمینان از امن بودن ارتباط از اقداماتی هستند که می‌توانند شما را در برابر حملات فیشینگ حفظ کنند. اولین گام برای حفاظت از حملات فیشینگ امن نگه‌داشتن مرورگر است و افزودن دانش درباره امنیت سایبری ، گام بعدی می‌باشد.

عدم مهارت در پیدا کردن حملات فیشینگ

13. اشتراک‌گذاری جنبه‌های مختلف زندگی

اشتراک‌گذاری بیش از اندازه نه‌تنها یک مشکل در حیطه حریم خصوصی به حساب می‌آید بلکه یک مشکل امنیتی نیز هست. تمام اطلاعاتی که در اینترنت به اشتراک می‌گذارید می‌توانند علیه شما یا برای هک کردن شما مورد استفاده قرار گیرند.

به اشتراک‌گذاری بلیط هواپیما می‌تواند باعث لو رفتن موقعیت جغرافیایی شما شود، اشتراک‌گذاری تصویر فرزندتان می‌تواند اطلاعاتی درباره خانواده شما ارائه کند و پیش‌زمینه‌ای مناسب برای مجرمین سایبری جهت حملات فیشینگ فراهم کند یا منجر به استفاده از تکنیک‌های مهندسی اجتماعی شود.

اشتراک‌گذاری کمتر،  عاقلانه‌تر است. هر چه کمتر، بهتر!

در اینجا به بررسی اشتراک‌گذاری اطلاعات برای کاهش امنیت اینترنتی‌تان می‌پردازیم.

برای افرادی که به دنبال ایجاد یک برند شخصی آنلاین هستند، شبکه‌های اجتماعی بسیار مهم هستند، اما باید از خطرات آن آگاه باشند و نکات امنیتی را رعایت کنند. مقالات ما را در خصوص روش‌های ایمن ماندن در  فیس‌بوک، اینستاگرام، لینکدین و توئیتر مطالعه کنید.

ملک شخصی

حق ورود به آن را ندارید

 حریم خصوصی در اینترنت و یا وب مثل دری قفل نشده است و هر لحظه احتمال تجاوز به آن وجود دارد.

بررسی اشتراک‌گذاری اطلاعات برای کاهش امنیت اینترنتی‌تان

14. توجه نکردن به این موضوع که قرار دادن هر چیزی در اینترنت خصوصی است

هنگامی که چیزی در اینترنت قرار می‌دهید، دیگر خصوصی نیست. این مورد فقط شامل اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی نمی‌شود. ایمیل شما در صورتی که به‌وسیله هکر مورد حمله قرار گیرد، می‌تواند عمومی شود (و اگر از رمز عبوری ضعیف استفاده می‌کنید حتماً این اتفاق برای شما می‌افتد).

اکانت فیس‌بوک شما، اکانت توئیتر، تصاویر اینستاگرام – همه آن‌ها عمومی هستند، اهمیتی ندارد که اکانت شما خصوصی است! هر اطلاعاتی که در دستگاه شخص دیگری نمایان می‌شوند دیگر متعلق به شما نیستند.

فریب دادن خودتان با این باور که این موضوعات صحیح نیستند، منجر به آسیب‌پذیری بیشتر شما می‌شود.

همیشه به خاطر داشته باشید که هر چیزی و هر شخصی می‌تواند هک شود.

بنابراین برعلیه خودتان کار نکنید و نگذارید هکرها به شما نفوذ کنند.

choose a social authentication method

15. ثبت‌نام برای یک سرویس/اپلیکیشن جدید با استفاده از اکانت شبکه اجتماعی

در اوایل ارائه این ویژگی، شما می‌توانستید تنها با چند کلیک به کارتان برسید. این کار به دلیل راحتی و سرعت بالای آن، روشی بسیار رایج و محبوب بود. اما استفاده از یک اکانت به منظور ثبت‌نام برای یک سرویس دیگر، ایده جالبی نبود.

برای مثال اگر به اکانت فیس‌بوک شما نفوذ شود، به بقیه اکانت های شما نیز نفوذ می‌شود.

توجه کنید تمام کارهایی را که بصورت آنلاین انجام می‌دهیم به هم مرتبط هستند. آدرس‌های ایمیلی ما، اکانت های شبکه اجتماعی، ابزاری که استفاده می‌کنیم، اپلیکیشن ها و بقیه نرم‌افزارها، همه این‌ها با هم مرتبط هستند. اگر یک هکر به یکی از سرویس‌های دیجیتالی ما وارد شود، می‌تواند به‌سادگی به همه آن‌ها دسترسی پیدا کند.

ثبت‌نام برای یک سرویس/اپلیکیشن جدید با استفاده از اکانت شبکه اجتماعی

16. پاک نکردن اکانت آنلاین به صورت دوره‌ای

حتماً لیستی از تمام اکانت هایی را که ساخته‌اید ایجاد کنید. ردگیری اکانت هایی که روی چندین پلتفرم، اپلیکیشن یا سرویس موجود هستند، باعث می‌شوند اکانت هایی را که خیلی زیاد استفاده می‌کنید و آن‌هایی را که اصلاً استفاده نمی‌کنید پیدا کنید.

بهتر است اکانت هایی را که استفاده نمی‌کنید پاک کنید. دلیلی برای نگهداری اطلاعات شما در یک کمپانی که شما دیگر از سرویس آن‌ها استفاده نمی‌کنید وجود ندارد. به‌علاوه اگر از رمزهای عبور مجدداً استفاده می‌کنید، این کار برای کاهش آسیب‌پذیری‌ها مناسب است.

دقیقاً مثل تمیز کردن کمد لباس است اما به صورت دیجیتالی! شاید شلوغی آن را نبینید اما این هرج‌ومرج وجود دارد و کنترل نکردن آن می‌تواند مشکل‌ساز باشدو امنیت سایبری شما را به خطر بیاندازد.

اکانت آنلاین به صورت دوره‌ای

17. باز کردن ایمیل‌های افراد غریبه

امروزه خانواده‌ها باید دو چیز را به بچه‌هایشان آموزش دهند: با غریبه‌ها صحبت نکن، ایمیل‌های افراد غریبه را باز نکن!

مطمئناً شما نیز ایمیل‌های اسپم زیادی دریافت می‌کنید. حتی برخی از آن‌ها تیترهای جالبی دارند یا اینکه تخفیف زیادی از کالاهایی که دوست دارید ارائه می‌دهند. اما به هیچ عنوان آن‌ها را باز نکنید.

هرزنامه‌ها تنها ایمیل شما را شلوغ نمی‌کنند، بلکه می‌توانند با خودشان بدافزار، باج افزار یا برخی دیگر از تهدیدات امنیتی را حمل کنند. همیشه فرستنده را شناسایی کنید و اگر تائید نشد، بلافاصله آن را به پوشه اسپم منتقل کنید.

باز کردن ایمیل‌های افراد غریبه

18. اتصال اتوماتیک به وای فای و روشن گذاشتن وای فای بدون اینکه از آن استفاده کنید

اکثر ما این کار را انجام می‌دهیم و این ایده را دوست داریم. اما اتصال اتوماتیک به وای فای از نظر امنیتی کار عاقلانه‌ای نیست. بهتر است در زمان استفاده نکردن آن را خاموش کنید. هنگامی که وای فای شما روشن است، مجرمین سایبری می‌توانند از آن استفاده کنند و حملاتی روی آن اجرا کنند که آنتی‌ویروس شما نمی‌تواند متوجه آن شود و شما نیز قادر به کشف آن نخواهید بود.

پس یک راه‌حل امنیتی دیگر فقط در حد یک کلیک است!

نتیجه‌گیری

کدام یک از این عادت‌ها را دارید؟

احتیاجی نیست که پاسخش را به اشتراک بگذارید یا ابراز شرمندگی و ناراحتی کنید، فقط کافی است که عادت‌های غلطتان را بشناسید و هشدارهای امنیتی را برای آن‌ها جدی بگیرید و به آن‌ها عمل کنید.

به‌علاوه همه ما میدانیم که مرزهای بین دنیای دیجیتال و واقعی بسیار باریک شده‌اند، بنابراین آسیب‌پذیری‌های متعددی ایجاد خواهند شد. هر چند صنعت امنیت سایبری برای کاهش ریسک‌های آنلاین تلاش می‌کند اما هر شخص نیز باید خود مسئول برقراری امنیت آنلاینش باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
0