بد‌افزار ماکرو | Macro Malware

بد افزار ماکرو (Macro Malware)، ویروس رایانه‌ای است که عموماً در فایل‌های اکسل و یا ورد تعبیه می‌شوند. هنگامی اجرای بد‌افزار ماکرو، مجموعه‌ای از اقدامات منفی در یک رایانه شروع به فعالیت می‌کند.
بدافزارهای ماکرو به نام ویروس‌های ماکرو نیز شهرت دارد و این بد‌افزار توسط زبان برنامه نویسی VBA یا ویژوال بیسیک کاربردی نوشته می‌شود که با مجموعه نرم‌افزارهای آفیس مرتبط است و می‌تواند سبب انتشار ویروس، کرم و بدافزارهای دیگر شود. گسترش و انتشار این ‌افزار در دهه 1990 بسیار متداول بود. مشکل اساسی که در این سال‌ها با آن موجه هستیم، مهندسی اجتماعی است که هکر‌ها از این روش برای انتشار بدافزارهای ماکرو از آن استفاده می‌کنند. این بد‌افزار امروزه تهدید جدی برای امنیت داده‌های شخصی و سازمانی است.
بد‌افزار ماکرو عموماً از طریق ایمیل‌های فیشینگ منتشر می‌شود، این ایمیل‌ها دارای ضمیمه‌ای هستند که فایل مخرب در آن قرار دارد. هنگام اجرای ماکرو، بدافزار کلیه فایل‌های در حال اجرا که مرتبط با آفیس هستند را درگیر می‌کند، این بد‌افزار یا از فایل و داده‌های آن یک کپی تهیه کرده و به صاحب بد‌افزار ارسال می‌نماید و یا فایل مربوطه را خراب می‌کند.
برای شناسایی ماکرو در گام اول ایمیل‌های فیشینگ را مطالعه کنیدو بدانید تا زمانی که ماکرو اجرا نشود تاثیری روی سیستم شما ندارد. اگر در اجرای یک فایل آفیس پیغام ماکرو دیدید و به آن مشکوک بودید سریعاً این فایل را ببندید و با کارشناس فناوری اطلاعات تماس حاصل فرمایید.

خروج از نسخه موبایل