معرفی بیش از 9 نرم‌افزار رمزگذاری برای محافظت از داده‌هایتان

 

رمزگذاری داده دقیقاً چیست؟

احتمالاً می‌دانید که رمزگذاری داده یکی از بهترین متود‌های حفاظتی موجود است که به وسیله آن می‌توانید تمامی دارایی‌های دیجیتالی‌تان را در امنیت نگه دارید.

فرآیند رمزگذاری، از یک کلید و یک الگوریتم برای تبدیل داده‌های در دسترس به یک قطعه اطلاعات کدگذاری شده استفاده می‌کند.

برای رمزگشایی داده رمزگذاری شده و تبدیل آن به شکل اولیه ( که به سادگی قابل فهم باشد)، نیاز به الگوریتم رمزگذاری و کلید سری استفاده شده، است.

رمزگذاری اطلاعات

رمزگذاری به شما کمک می‌کند داده‌های حساس‌تان را از چنگال مجرمان سایبری یا سایر تهدیدات آنلاین حفظ کنید  و دسترسی را برای آن‌ها سخت‌تر می‌کند. بعلاوه به همین روش می‌توان حجم بزرگی از داده را بایگانی یا ارتباطات خصوصی‌ای که از طریق اینترنت صورت می‌گیرد را امن نمود.

یافتن بهترین نرم‌افزار رمزگذاری برای حفظ امنیت داده‌ها می‌تواند یک کار دلهره‌آور باشد. به همین دلیل است که به فکرمان رسید این لیست کاربردی را تهیه کنیم و به شما در انتخاب بهترین ابزار رمزگذاری نرم‌افزاری کمک کنیم.

 ابزارهای رایگان رمزگذاری در پنهان نگه داشتن اطلاعات ارزشمند از دست مجرمان سایبری بسیار مفید هستند،  چرا که داده‌های شما را از دسترس بازیگران خرابکار دور می‌کنند. ما قویاً به شما توصیه می‌کنیم یکی از انواع رمزگذاری را برای محافظت از داده‌های ارزشمند‌تان بکار ببندید، فارغ از آنکه به شکل محلی بر روی کامپیوترتان ذخیره شده یا بر روی اینترنت ارسال شده باشند.

خب بهترین ابزار رمزگذاری کدام است؟ مطلب زیر را بخوانید و نرم‌افزار رمزگذاری رایگانی که می‌تواند در حفظ امنیت داده‌تان شما را یاری کند انتخاب کنید.

پیش از آنکه وارد مقوله بهترین روش‌های رمزگذاری فایل‌ها شویم، لازم است اهمیت  بکارگیری رمز عبورهای قوی را به شما یادآور شویم. زمانی که فرآیند رمزگذاری را راه‌اندازی می‌کنید، از شما خواسته می‌شود رمز عبوری انتخاب کنید که به عنوان یک کلید رمزگذاری ، عمل می‌کند. در نتیجه، درجه خوب بودن رمزگذاری شما به خوبی گذرواژه‌تان خواهد بود.

 

این توصیه‌های امنیتی به شما کمک خواهند کرد رمز عبورتان را مانند یک فرد خبره مدیریت کنید و هک کردن آن را غیرممکن ‌سازید.

ما برخی از بهترین نرم‌افزارهای رمزگذاری رایگان را به دقت سازماندهی و انتخاب کرده‌ایم تا شما با استفاده از آن‌ها بتوانید داده‌های ارزشمند‌تان را امن و ایمن نگه دارید.

از گذرواژه‌های سخت برای حساب‌های آنلاین‌ خود استفاده کنید.

1. LastPass

LastPass هم نرم‌افزار مدیریت رمز عبور و هم تولید کننده رمز است که ما برای امنیت بیشتر رمز‌ها و داده‌های شخصی‌تان استفاده از آن را توصیه می‌کنیم. با کمک یک برنامه رمزگذاری رایگان، دیگر نیازی به بخاطر سپردن یا یادداشت کردن رمز عبور در دفترچه یادداشت‌تان یا جای دیگری ندارید.

استفاده از LastPass  بسیار آسان است و می‌تواند کارها را برای شما تسهیل کند. این برنامه اکستنشن‌هایی بر روی مرورگرهای اصلی نظیر موزیلا فایرفاکس و گوگل کروم دارد. شما همچنین قادر خواهید بود از نسخه مخصوص موبایل آن، هم برای اندروید و هم برای اپل استفاده کنید.

زمانی که شما یک حساب کاربری آنلاین ایجاد می‌کنید، گزینه‌ای برای ذخیره اطلاعات هویتی جدید به شما ارائه می‌دهد.

این ابزار شما را تشویق می‌کند یک رمز عبور منحصربه‌فرد و غیرقابل رمزگشایی برای حسابتان تنظیم کنید و استفاده مجدد از آن را برای کاربران توصیه نمی‌کند. اگر شما از یک رمز عبور برای چندین حساب کاربری استفاده می‌کنید، این برنامه به شما پیشنهاد می‌کند که رمز عبور متفاوتی اتخاذ کنید.

سایر ابزارهای مدیریت رمز عبور که برای استفاده آسان بوده و می‌توانند امنیت خوبی برای گذرواژه‌ها ارائه دهند، sticky Password  یا RoboForm ‌هستند.

نرم‌افزارهای رمزگذاری برای درایوهای سخت‌افزاری‌

2. BitLocker

ابزارهای رمزگذاری بسیاری در دسترس افراد قرار گرفته‌اند که می‌توانند برای رمزگذاری محلی داده‌ها استفاده شوند. برای اغلب کاربران، ساده‌ترین راه برای رمزگذاری اطلاعات حساس یا شاید کل درایو هارد، استفاده از نرم‌افزار BitLocker مایکروسافت است، که در اغلب سیستم‌عامل‌های ویندوز یافت می‌شود.

BitLocker   ابزاری برای رمزگذاری کل دیسک است که در آخرین نسخه سیستم‌عامل ویندوز تعبیه شده است ( ویندوز 10 ) و از الگوریتم رمزگذاری AES  برای رمزگذاری داده بر روی درایوها استفاده می‌کند.

این استاندارد پیشرفته رمزگذاری ، تست و اصلاح شده است و اکنون به دلیل سطح امنیتی و بهینه‌سازی بالای آن، در سطح جهانی توسط اغلب فروشندگان امنیتی مورد استفاده قرار گرفته است.

چرا باید از BitLocker  استفاده کنید:

3. VeraCrypt

یک نرم‌افزار رمزگذاری رایگان دیگر که ما امتحان کردن آن را به شما توصیه می‌کنیم، VeraCrypt است که برای ویندوز، OS X  و سیستم‌عامل لینوکس موجود است. اگر با نرم‌افزار رمزگذاری TrueCrypt که از سال 2014 تولید آن متوقف شد آشنایی داشته باشید، در این صورت مشکلی در استفاده از VeraCrypt  نخواهید داشت.

این نرم‌افزار نیز درست مانند BitLocker، استاندارد پیشرفته رمزگذاری (AES) را پشتیبانی می‌کند و می‌تواند بخش رمزگذاری شده را در میان سایر بخش‌ها مخفی کند.

این نرم‌افزار رمزگذاری ، جایگزین خوبی برای TrueCrypt است و دائماً ارتقاها و به روز رسانی‌ها را دریافت می‌کند.

4. FileVault 2

آیا تمایل دارید داده‌های رمزگذاری شده ذخیره شده بر روی Mac تان را امن نگه دارید؟ ما به شما پیشنهاد می‌کنیم این نرم‌افزار رمزگذاری رایگان را که محصولی از اپل برای رمزگذاری داده بر روی macOS  و سخت‌افزار Mac  است، ارزیابی کنید.

درست مانند BitLocker  و VeraCrypt  ، FileVault 2  ( رمزگذاری کل دیسک FileVault) از متود رمزگذاری XTS-AES-128  با یک کلید 256بیتی ” برای جلوگیری از دسترسی به اطلاعات موجود در دیسک راه‌انداز شما ” استفاده می‌کند.

این نسخه در سال 2011 پدید آمد و در سیستم‌عامل X Lion  یا نسخه‌های بعدی آن برای امنیت داده‌های کاربر در دسترس قرار گرفت.

5. DiskCryptor

این نرم‌افزار، یکی دیگر از نرم‌افزارهای رایگان رمزگذاری مختص ویندوز است که شما می‌توانید برای رمزگذاری درایو‌های داخلی و خارجی‌تان ، شامل پارتیشن‌های سیستم و حتی تصاویر  ISO  از آن استفاده کنید.

این ابزار نرم‌افزاری، چندین الگوریتم‌ رمزگذاری نظیر AES  ، Twofish  و Serpent  را برای کاربر فراهم کرده و عملکرد آن بسیار ساده است: درایو‌ موردنظرتان را انتخاب کنید و بر روی گزینه ” رمزگذاری” کلیک کنید تا محافظت از داده‌های موجود بر روی آن درایو آغاز شود.

این نرم‌افزار رمزگذاری فایل می‌تواند به عنوان جایگزین خوبی برای TrueCrypt مورد استفاده قرار گیرد و روال نصب آن سریع و آسان است و برای پایان نصب نیاز به خاموش و روشن کردن کامپیوتر دارد. در اینجا آموزش و مرور کلی DiskCryptor آورده شده است.

DiskCryptor فلش‌های USB یا هر وسیله ذخیره‌سازی خارجی دیگری را نیز رمزگذاری می‌کند و از آن برای اتصال یا جداسازی‌شان استفاده ‌کند.

رمزگذاری نرم‌افزاری برای فایل‌هایتان

6. 7-Zip

کاربران زیای وجود دارند که تمایلی به رمزگذاری کل هاردشان ندارند بلکه قصد دارند فایل‌ها یا مستندات به خصوصی که داده یا اطلاعات ارزشمندی را ذخیره می‌کنند، رمزگذاری کنند.

7-Zip  یک نرم‌افزار رمزگذاری رایگان با کد منبع باز، راه‌حلی قدرتمند و سبک است که به سهولت استفاده شهرت دارد. این ابزار نرم‌افزاری قادر است اغلب فایل‌های بایگانی شده را استخراج کند و همچنین رمزگذاری AES-256 جز قابلیت‌‌های این نرم‌افزار است.

سازگار شدن با این نرم‌افزار در زمان رمزگذاری فایل‌هایتان بسیار آسان است و این نکته نیز قابل ذکر است که این نرم‌افزار یکی از بهترین فرمت‌های فشرده سازی را بکار می‌برد. این برنامه به 87 زبان دنیا در دسترس است و حتی با قدیمی‌ترین نسخه‌های ویندوز و لینوکس نیز سازگار است.

7. AxCrypt

AxCrypt  نیز مانند 7-Zip  یک برنامه رایگان با کد منبع باز برای ویندوز است که کاربرد اساسی آن برای محافظت از فایل‌های ضروری سیستم کاربر است.

این نرم‌افزار  یک ابزار سبک ( با سایز حدود 1 MB) است و کارایی بالایی در رمزگذاری فایل، کل یک فولدر یا گروهی از فایل‌ها تنها با یک راست کلیک دارد.

فایل‌ها می‌توانند برای دوره‌ای مشخص از زمان، رمزگذاری شده باقی بمانند و پس از آن که به مقصد رسیدند به صورت خودکار رمزگشایی شوند.

همانطور که در ابتدا بیان شد، هدف اصلی آن محافظت از فایل‌های مشخص و نه کل هارد است، هرچند این نرم‌افزار کل هارد شما را در برابر متود‌های مرسوم و عمده کرک کردن که توسط مجرمان سایبری بکار گرفته می‌شود نیز محافظت می‌کند.

بعلاوه شما می‌توانید پیش از ایجاد نسخه پشتیبان بر روی کلاود یا یک درایو هارد خارجی، از آن برای رمزگذاری بر روی داده‌های حساس‌تان استفاده کنید.

نرم‌افزارهای رمزگذاری ترافیک آنلاین

رمزگذاری داده‌ها به تنهایی کافی نیست.  برای تقویت و ارتقای امنیت، می‌بایست اطمینان حاصل کنید که هیچ شخصی در اینترنت قادر به شنود ارتباطات شما بر روی اینترنت نخواهد بود.

درنتیجه، من چگونه می‌توانم بدون ایجاد موانعی که دسترسی من به اطلاعاتی که به صورت آنلاین پست شده است را محدود ‌کند، امنیت آنلاین خود را افزایش دهم؟

در ادامه تعدادی ابزار ساده معرفی شده است که شما می‌توانید برای دسترسی به محتویات آنلاین در عین حفظ امنیت و جلوگیری از افشای داده‌هایتان استفاده کنید.

8. HTTPS در همه جا

برای ایجاد اطمینان نسبت به این مطلب که شما همواره به صفحه‌های امنی دستیابی دارید که از مکانیسم‌های رمزگذاری برای تأمین امنیت داده‌هایتان استفاده می‌کنند، توصیه ما به شما استفاده از یک اکستنشن مرورگر نظیر HTTPS در همه جا است که با موزیلا فایرفاکس، اپرا و گوگل کروم نیز سازگاری دارد.

در حالی که برخی تحلیلگران امنیتی این بحث را مطرح می‌کنند که وبسایت‌‌های امن ضدگلوله نیستند، بهره گیری از این قابلیت از هیچی بهتر است. هرچه باشد، این وبسایت‌های امن، استاندارهای رمزگذاری و احراز هویتی که برای محرمانگی فعالیت‌های شما بر روی اینترنت به وجود آمده‌اند را در خود جای داده‌اند.

زمانی که از HTTPS در همه جا استفاده می‌کنید، مرورگرتان هم‌زمان با اتصال به یک وب‌سایت امن وارد فرآیند احراز هویت می‌شود. این فرآیند از رمزگذاری برای تائید امنیت اتصال ایجاد شده استفاده می‌کند.

استفاده از اکستنشن کوچکی نظیر HTTPS در همه جا، که ارتباط شما با وبسایت‌های اصلی را رمزگذاری می‌کند، فعالیت‌های آنلاین شما را در برابر خطرات و جرائم سایبری امن‌تر می‌کند.

9. مرورگر Tor

اگر به چیزی نیاز دارید که محرمانگی تقریباً کاملی را برای شما ایجاد کند، از مرورگر Tor ‌استفاده کنید که دسترسی شما به اینترنت را به شکلی ناشناخته و از طریق شبکه کامپیوتر‌ی T‌or فراهم می‌کند.

مرورگر مخصوص T‌or برای کسانی طراحی شده است که می‌خواهند هر گشت و گذار و فعالیت‌شان در اینترنت از دید چشمان کنجکاو مخفی باقی بماند.

جدیدترین نسخه این مرورگر Tor Browser 8.0a2 اکنون در دسترس عموم قرار دارد و به‌روز رسانی‌های بسیاری چه در زمینه پایداری و چه در زمینه حریم خصوصی به آن اضافه شده است.

T‌or نسخه اختصاری “ مسیریاب پیازی (The Onion Router) ” است که با رمزگذاری آدرس آی پی شما از مبدأ، ترافیک اینترنتتان را هدایت می‌کند. با استفاده از نرم‌افزاری نظیر T‌or ردیابی هرگونه فعالیتی که به کاربر اصلی ختم شود کاری بسیار دشوار خواهد بود: این فعالیت‌ها ” بازدید از وب‌سایت‌ها، پست‌های آنلاین، پیام‌های اینترنتی و سایر اشکال ارتباطی” را شامل می‌شوند.

10. CyberGhost

یک روش جایگزین دیگر برای فعالیت آنلاین غیرقابل شناسایی و رمزگذاری ارتباطات‌تان، استفاده از شبکه خصوصی مجازی (VPN) است.

این شبکه خصوصی می‌تواند با استفاده از منابعی که برای ایجاد یک کانال رمزگذاری شده دارد، بر روی فضای شبکه عمومی گسترده شود و ارتباطات‌تان را از تلاش‌ برای مداخله، مصون نگه دارد.

به طور معمول، کارمندانی که دورکاری انجام می‌دهند از VP‌N برای دسترسی به شبکه خصوصی شرکت‌شان استفاده می‌کنند. به این طریق، آن‌ها این امکان را دارند که عملیات‌ آنلاین انجام داده یا اسناد با درجه بالای محرمانگی را در امنیت و به صورت کاملاً محرمانه منتقل کنند.

اما این بدین معنی نیست که نرم‌افزار VP‌N تنها برای کاربران سازمانی کاربرد دارد. به شما پیشنهاد می‌کنم  در زمان اتصال به شبکه‌های عمومی ناامن یا زمانی که قصد دسترسی به محتوایی را دارید که توزیع کننده آن منحصر به یک ناحیه جغرافیایی مشخص است، از این نوع نرم‌افزار استفاده کنید.

CyberGhost یک VP‌N محبوب است که شما را مطمئن می‌سازد ترافیک وب و اطلاعات ارزشمند‌تان رمزگذاری شده باقی می‌مانند. تنظیمات آن ساده و استفاده از آن آسان است و رمزگذاری AES-256 بیتی را برای تقویت حریم خصوصی آنلاین در خود جای داده است. به محض فعال‌سازی CyberGhost، این امکان برای شما فراهم می‌شود تا از کشوری دیگر در اینترنت به جست و جو بپردازید و به بیش از1000سرور در سرتاسر بیش از 50 کشور جهان دسترسی داشته باشید.

اگر شما به صورت منظم یا بسته به موقعیت، نیاز به استفاده از VP‌N دارید (وای فای رایگان فرودگاه، هتل‌ها، کافی شاپ‌ها یا هر جای دیگری گه ممکن است بروید)، طرح پشتیبانی شده تبلیغاتی رایگان این VP‌N  می‌تواند گزینه خوبی باشد.

این طرح، ضمانت 30 روزه بازگشت پول و پشتیبانی دوستانه را نیز دارد. یک ارائه دهنده سرویس V‌PN نظیر CyberGhost با ویندوز، macOS، iOS ، اندروید، لینوکس یا سایر روترها کار می‌کند.

11. ExpressVPN

برای علاقه‌مندان به حریم خصوصی، سرویس VP‌N دیگری در اینجا معرفی شده است که شما می‌توانید از آن برای رمزگذاری داده‌ها و دور نگه داشتن مجرمان سایبری استفاده کنید. درست مانند CyberGhost، این V‌PN نیز از تکنولوژی رمزگذاری AES-256 بیتی استفاده می‌کند و راه‌اندازی آن بسیار آسان است. تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که آن را دانلود و نصب کرده و تنها با چند کلیک به ExpressV‌PN  وصل شوید.

این VP‌N با چندین نوع از دستگاه‌ها سازگار است، با ویندوز، mac ، ioS ، اندروید یا لینوکس کار می‌کند و به بیش از 148 محل در بیش از 90 کشور متصل می‌شود. این برنامه کاملاً رایگان نیست، اما می‌توانید به مدت یک ماه از نسخه بدون هزینه آن استفاده کنید و گارانتی 10 روزه بازگشت پول نیز به شما داده خواهد شد.

12. سرور پروکسی آنلاین؛ آدرس IP تان را مخفی کنید

اگر فرآیند نصب و استفاده از V‌PN یا مرورگر T‌or برایتان بیش از حد دشوار است، هنوز می‌توانید از ابزارهای حریم خصوصی پایه‌ای نظیر یک سرور پروکسی آنلاین استفاده کنید. به بیان ساده با استفاده از سرور پروکسی، شما قادر خواهید بود آدرس IPتان را پنهان کرده  و به صورت ناشناس به  سایت‌های مختلف، دستیابی داشته باشید.

به خاطر داشته باشید که یک سرور پروکسی نمی‌تواند کانال رمزگذاری شده‌ای که راه حل VP‌N در اختیارتان قرار می‌دهد به شما ارائه کند و همچنین مانند T‌or قادر به مخفی سازی ارتباط آنلاین شما در کل شبکه نیست. اما شما همچنان لینکی غیر مستقیم مابین کامپیوتر و وب‌سایت موردنظرتان خواهید داشت. این امر محافظت پایه‌ای برای فعالیت‌های کوچک جست وجو در اینترنت را برایتان فراهم می‌کند.

راهنمای حفاظتی برای تقویت امنیت آنلاین

به منظور حفظ امنیت اطلاعات‌تان از هکرهای خرابکار، رمزگذاری به تنهایی کافی نیست. ما در اینجا، اغلب بر این نکته تأکید داریم که هیچ راه‌حل امنیتی به تنهایی برای ارائه بهترین محافظت از دارائی‌های دیجیتالی شما کافی نیست. شما به چندین لایه امنیتی نیاز دارید تا داده‌هایتان در برابر تهدیدات آنلاینی نظیر باج افزارها، بدافزارهای سرقت داده و تروجان‌های مالی، حفظ کنید.

انبار مهمات مجرمان سایبری اسلحه‌های زیادی را شامل می‌شود که ما ناچاریم سیستم‌هایمان‌ را در برابر آن‌ها حفاظت کنیم. آن‌ها، به طور پیوسته، در طول حملات سایبری به دنبال ‌تغییر تاکتیک‌هایشان‌ هستند، در نتیجه به نفع خود شماست که تمام این معیارهای امنیتی ضروری را بکار بگیرید.

از آنجایی که تهدیدات آنلاین زیادی وجود دارند، اقدامات بسیاری نیز برای بهبود سطح امنیت آنلاین خود می‌توانید بکار ببندید:

زمانی که در مورد رمزگذاری فکر می‌کنید، کل این مجموعه را در ذهن داشته باشید و نقش آن در استراتژی امنیتی خود را در نظر بگیرد: این روش یک شیوه عالی و قابل‌اعتماد برای اطمینان از این امر است که زمان گشت و گذار در اینترنت، اطلاعات شخصی شما در دسترس مجرمان سایبری قرار نمی‌گیرد.

در خصوص رمزگذاری در حوزه‌های وسیع‌تر امنیتی چه نظری دارید؟ شما کدام نوع رمزگذاری استفاده می‌کنید؟

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید و لطفاً هر نرم‌افزار رمزگذاری رایگانی که به کار می‌برید را به ما معرفی کنید.

خروج از نسخه موبایل