اخبار امنیت سایبری

رویکرد Data Privacy Day برای حفظ حریم خصوصی

ما در این مقاله به برخی نکات مفید جهت حفاظت از داده‌ها و حریم خصوصی شما در اینترنت اشاره می‌کنیم.

Data Privacy Day

28 ژانویه، معادل با 8 بهمن ماه روز حریم خصوصی(Data Privacy Day) یا به اختصار DPD در سراسر جهان با یک رویکرد متمرکز به احترام حریم خصوصی افراد، حفاظت از داده‌ها و ایجاد اعتماد شناخته می‌شود. بر این اساس نکاتی جهت حفاظت از اطلاعات و حریم شخصیتان در اینترنت تهیه کردیم که در زیر آمده است؛ رعایت این موارد صرفا جهت حفظ حریم خصوصی خودتان می‌باشد:

1. چیزهایی که در اینترنت به اشتراک می‌گذارید می‌توانند برای همیشه در آنجا باقی بمانند. بنابراین قبل از انتشار پست‌هایی در اینترنت که مربوط به خودتان و یا دوستانتان است، به این نکته توجه داشته باشید.

2. برای حساب‌های آنلاینتان اطلاعاتی از قبیل تاریخ تولد، نام کامل، آدرس و شماره تلفن را فقط در صورتی که لازم بود به اشتراک بگذارید. اگر یک هکر با استعداد به اندازه کافی اطلاعات در مورد شما داشته باشد، می‌تواند یک حساب بانکی به نام شما باز کند و با هویتی که از شما دزدیده است جرائمی را مرتکب شود.

3. یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات برای حریم خصوصی و‌ داده‌ها، حملات فیشینگ هستند. هر ارتباطی نظیر ایمیل، پیامک، تماس و غیره که نامعلوم و یا غیرمنتظره باشد و از شما بخواهد که سریعاً کاری را انجام دهید و یا از شما اطلاعات شخصی شما را طلب کند یک حمله فیشینگ محسوب می‌شود. همیشه چنین ارتباطاتی را نادیده بگیرید و آن‌ها را به مقامات مربوطه گزارش دهید.

4. تأییدیه‌های دومرحله‌ای را برای حساب‌های آنلاینتان در نظر بگیرید. این کار مانع از دسترسی کاربران غیر مجاز به حساب‌ها و اطلاعات حساب‌های شما می‌شود.

5. هرگز به لینک یا پیوستی که در ایمیل‌هایی از منابع ناخواسته و غیرمنتظره موجود است اعتماد نکنید.

6. انجام عملیات بانکی و یا خریدهای آنلاین در هنگام استفاده از شبکه‌های وای‌فای رایگان و عمومی می‌تواند به هکرها اجازه سرقت اطلاعات شخصی و بانکی شما را بدهد. همیشه برای این چنین فعالیت‌هایی از جمله ورود به حساب رسانه‌های اجتماعی‌تان از شبکه‌های ایمن استفاده کنید.

7. از داده‌هایتان با پسوردهایی شامل حروف بزرگ و کوچک، اعداد و کاراکترهای خاص محافظت کنید.

8. قبل از نصب هر اپلیکیشن موبایلی، به دقت مجوزهای درخواستی را مرور کنید. از نوع داده‌هایی که اپلیکیشن، درخواست دسترسی به آن را دارد مطلع باشید. اگر یک برنامه چراغ‌قوه ساده درخواست دسترسی به اینترنت دستگاه، مخاطبان، فایل‌های رسانه‌ای و غیره را دارد، از نصب آن اجتناب کنید.

9. همیشه از دستگاه موبایل، تبلت و یا لپ‌تاپ خود با پسورد محافظت کنید. کوچک‌تر و فشرده‌تر بودن دستگاه، میزان آسیب‌پذیری آن را در برابر سرقت بالاتر می‌برد. ترجیحاً از پین کد و یا پسورد به جای الگو برای باز کردن دستگاه استفاده کنید.

10. اگر بر روی حافظه جانبی دستگاه اطلاعات مهمی نظیر پسوردها، اطلاعات حساب‌های بانکی‌تان، شماره کد ملی و غیره نگهداری می‌کنید اطمینان حاصل کنید که داده‌ها رمزگذاری شده باشند.

11. همیشه برای حساب‌های آنلاین مختلف از پسوردهای متفاوت استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که چنانچه یکی از حساب‌هایتان هک شد مطمئن باشید که دیگر حساب‌هایتان امن هستند.

رویکرد Data Privacy Day برای حفظ حریم خصوصی

12. با بک‌آپ‌گیری، از اطلاعات و داده‌های روی دستگاهتان محافظت کنید.

13. داده‌هایی که حتی با “Shift+Delete” حذف شده باشند نیز می‌توانند به وسیله ابزارهای بازیابی اطلاعات بازیابی شوند. پس برای جلوگیری از این کار، در مورد حذف ایمن داده‌ها مطالعه کنید.

14. بدافزارهای جاسوسی نیز خطری دیگر برای اطلاعات و داده‌های شما محسوب می‌شوند. این بدافزارها بر فعالیت‌های شما نظارت می‌کنند و بدون رضایت شما اطلاعات شما را ضبط می‌کنند. از نصب ضد جاسوس‌افزار و یا Spyware protection روی دستگاهتان اطمینان حاصل کنید.

15. با مسدود کردن تبلیغات پاپ آپ و دانلود نرم‌افزارهای رایگان تنها از ناشران مورد تائید می‌توان ریسک رسوخ بدافزارهای جاسوسی را از بین برد.

16. همیشه وقتی کارتان در وب سایتی تمام شد از آن خارج شوید (Log Out) مخصوصاً اگر از کامپیوتری عمومی استفاده می‌کنید.

17. در زمان خرید آنلاین و یا انجام تراکنش‌های آنلاین بانکی، از این که آدرس سایت با پیشوند”Https” شروع شده و کنار آدرس سایت علامت قفل بسته‌ای وجود دارد اطمینان حاصل کنید.

18. از تیک زدن گزینه‌هایی مانند”‌مرا به خاطر بسپار”، “پسورد را به خاطر بسپار” و “از این صفحه خارج نشو” اجتناب کنید.

19. بسیاری از برنامه‌های تلفن همراه می‌توانند مکان شما را ذخیره کنند تا بهتر به شما سرویس‌دهی کنند. اگر فکر می‌کنید چنین اقداماتی حریم خصوصی شما را در معرض خطر قرار می‌دهد سرویس‌هایی که از مکان شما استفاده می‌کنند را غیرفعال نمایید.

20. تنظیمات حریم خصوصی اینستاگرام و دیگر صفحات اجتماعی خود را چنان تنظیم کنید که مطمئن شوید دیگران فقط آنچه را که شما می‌خواهید می‌بینند نه بیشتر.

21. واتس آپ امروزه بستری امن‌تر برای انتقال پیام‌های متنی فراهم کرده است. با این حال، اقدامات بیشتری فراهم شده تا شما با انجام آن‌ها حریم شخصیتان در واتس آپ را امن نگه دارید.

22. دسترسی دستگاه‌های ذخیره‌سازی غیرمجاز را برای کپی کردن اطلاعات شخصی و حساس روی سیستم خود غیرفعال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
0