مقالات امنیت سایبری

امنیت تصاویر شخصی تان را حفظ کنید

امنیت تصاویر شخصی امروزه به یکی از مهم‌ترین مسائل شخصی هر فرد تبدیل شده است .هر لحظه خاطره‌انگیزی از زندگی‌تان می‌تواند با یک عکس ثبت شود. در عصر حاضر که تمامی دستگاه‌های موبایل دارای دوربین‌های عکس‌برداری هستند، ما به سادگی قادریم تمامی این لحظات را تنها با یک کلیک ثبت کنیم؛ اما آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که عکسی که گرفته می‌شود چه خواهد شد؟ شاید برنامه شما این باشد که آن را در صفحه یکی از رسانه‌های اجتماعی‌تان پست کنید. شاید بخواهید آن را به کسی که دوست دارید یا گروهی از دوستان‌تان ارسال کنید و یا شاید بخواهید آن را برای خودتان نگه دارید.

فارغ از آن‌که قصد دارید چه کاری با آن عکس انجام دهید، در صورتی که عکس با یک دوربین دیجیتالی گرفته شده باشد و در یک کلاود یا حافظه فیزیکی دوربین یا تلفن ذخیره شده باشد، فایل آن در معرض ریسک کپی شدن، از بین رفتن یا مفقود شدن قرار دارد.

تصاویر شما نشان دهنده خاطرات شخصی شما هستند که بدون شک تمایل دارید امن باقی بمانند. اندکی مکث کنید و در مورد چرخه حیات تصاویرتان تأمل کنید: این تصاویر به کجا خواهند رفت و به محض آنکه دیافراگم دوربین فشرده شد چه کسی این تصویر را خواهد دید؟ توانایی پاسخ به این پرسش‌ها شما را در حفظ امنیت خاطرات تصویری‌تان یاری خواهد کرد.

خب، برای امنیت تصاویر شخصی تان چه کارهایی می‌توانید انجام دهید؟

ذخیره تصاویر بر روی یک هارد جهت افزایش امنیت تصاویر شخصی

ذخیره تصاویر بر روی یک هارد جهت افزایش امنیت تصاویر شخصی

اولین گام در بحث امنیت تصاویر شخصی تان ذخیره‌سازی و تهیه نسخه پشتیبان از آن‌هاست. راه‌های متعددی برای انجام این کار وجود دارد،‌ اما یکی از ساده‌ترین این روش‌ها برای امنیت تصاویر شخصی در برابر سارقان و جاسوسان دیجیتالی ذخیره آن‌ها بر روی یک هارد خارجی است.

در حال حاضر شما با پرداخت تنها 50 دلار می‌توانید یک هارد با ظرفیت حداقل یک ترابایت را خریداری کنید، به این معنی که می‌توانید 2 میلیون تصویر بر روی آن نگه‌داری کنید؛ تصور کنید هر تعداد از روز‌ها و لحظات خاطره‌انگیزتان را می‌توانید بر روی آن نگه دارید! دیگر نیازی نیست انتخاب کنید که کدام تصاویر (و ویدئو‌ها!) را بر روی تلفن‌تان ذخیره کنید چرا که همیشه نسخه پشتیبانی از آن‌ها بر روی هاردتان خواهید داشت. تا زمانی که آن هارد امن باشد، تصاویر شما نیز امن خواهند بود.

شاید قصد داشته باشید داده‌هایتان را بر روی یک کلاود ذخیره کنید. از کلاود به عنوان نسخه پشتیبان ثانویه استفاده کنید تا در صورت خرابی، آسیب دیدن یا مفقود شدن هارد، تصاویرتان از دست نروند. مخزن ذخیره‌سازی کلاودی وجود دارد که به اندازه سایر مخازن ذخیره‌سازی دیجیتالی ایمن است، اما به هر حال هر کدام از این کلاودها در نهایت ممکن است هک شوند. اگر تصاویری که ممکن است برای شما خطرآفرین باشند و دوست نداشته باشید کسی ببیند، ندارید، استفاده از کلاود به عنوان یک منبع ذخیره‌سازی پشتیبان برایتان جای نگرانی نخواهد داشت، فقط کافی است سرویسی پیدا کنید که مجموعه پروتکل‌های امنیتی مناسبی داشته باشد.

امنیت عکس های شخصی در شبکه های اجتماعی

در مورد جایی که قصد دارید تصاویرتان را پست کنید، به خوبی فکر کنید

پیش از پست کردن یک عکس، از خودتان بپرسید: چه کسی یا کسانی به آن دسترسی خواهند داشت؟ کارکنان آینده، دوستان فعلی و خانواده، همگی می‌توانند به تصاویری که در اینترنت منتشر کرده‌اید دسترسی داشته باشند. یک قانون خوب: هرگز چیزی را که دوست ندارید پدربزرگ یا مادربزرگتان ببیند در فضای آنلاین پست نکنید!

سالی یک بار یا بیشتر زمان گذاشته و تصاویری را که در صفحات رسانه‌های اجتماعی‌تان پست کرده‌اید پاک‌سازی کنید. هرگز نمی‌توانید مطمئن باشید که اگر برگردید و به آن خاطره نگاه کنید. باز هم به نظرتان دلپذیر باشد.

اگر باید تصویری را پست کنید که تمایل ندارید هر کسی آن را ببیند، آن را محرمانه کنید! رمز عبور از تصاویر محافظت می‌کند، و باعث می‌شود امنیت تصاویر شخصی‌تان افزایش یابد. تنظیمات حریم خصوصی سخت‌گیرانه‌تری اعمال کنید یا تنها به افراد مشخصی مجوز مشاهده آن را بدهید؛ اما همچنان باید به این مورد فکر کنید که آن افراد با آن تصاویر چه کارهایی می‌توانند انجام دهند!

به زمانی که در حال پست کردن تصاویرتان هستید فکر کنید

وقتی به این فکر می‌کنید که پس از پست کردن تصاویر به صورت آنلاین چه کسی به آن تصاویر دسترسی خواهد داشت، زمان‌بندی را نیز در نظر بگیرید. برای مثال، آیا پست کردن تصاویر، زمانی که در تعطیلات هستید مکان شما را مشخص خواهد کرد یا به صورت ضمنی به این امر اشاره دارد که خانه شما خالی از سکنه است؟ احتمالاً دوست ندارید به مجرمان اعلام کنید که در تعطیلات هستید و منزل شما خالیست.

این نکته را به خاطر داشته باشید که حتی اگر حدس زدن مکان شما از روی تصویر امکان‌پذیر نباشد،‌ مجرمان سایبری همواره می‌توانند داده‌های جغرافیایی اختصاص داده شده به عکس‌تان را پیدا کنند!

شاید اجبار به صبر کردن اندکی آزاردهنده باشد اما همیشه بهتر است که پس از بازگشت به خانه یا تغییر مکان، تصاویر را پست کنید.

با ایمن‌سازی دستگاه‌تان از عکس‌هایتان محافظت کنید

با محافظت از دستگاه تلفن‌تان جلوی دسترسی سارقان به تصاویرتان را بگیرید و امنیت تصاویر شخصی تان تضمین کنید. گام‌های زیر را دنبال کنید و از قفل کردن دستگاه‌ تلفن همراه‌تان مطمئن شوید:‌

آیفون:  ‌Settings > Touch ID & Passcode > Add a Fingerprint… یا Turn Passcode on

اندروید:  Settings > More > Security > Encrypt Device

اکنون هر کسی که به دستگاه تلفن همراه شما دسترسی داشته باشد بدون ارائه کلید رمزنگاری امکان مشاهده تصاویر یا هر گونه داده دیگری درون دستگاه‌تان را ندارد! شما با این کار به راحتی امنیت تصاویر شخصی‌تان را افزایش داده‌اید.

پیش از آن‌که عکاسی دیجیتال تبدیل به یک پدیده روزمره در زندگی‌ها شود، ما تصاویرمان را در جعبه‌های کفش قدیمی یا آلبوم‌ها نگه‌داری می‌کردیم و کنترل افراد بازدیدکننده از تصاویرمان آسان‌تر بود اما ذخیره تصاویر به این شکل تضمینی برای ماندگاری آن‌ها نبود. امروزه ذخیره میلیون‌ها تصویر و حفظ میلیون‌ها خاطره کار بسیار ساده‌تری است اما اگر بخواهیم آن‌ها را به اشتراک بگذاریم باید در ابتدا یاد بگیریم که چگونه با ریسک‌های موجود در زندگی دیجیتالی به  امنیت تصاویر شخصی بپردازیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
0