آشنایی با راهکارهای افزایش امنیت رایانه‌های شخصی

امروزه رایانه‌های شخصی، گوشی‌های تلفن همراه هوشمند و طیف وسیعی از تجهیزات مختلف الکترونیکی، نقش به سزایی را در ابعاد مختلف زندگی بشر ایفا می‌کنند. با وجود اینکه این تجهیزات تا حدود زیادی باعث راحتی کارها شده‌اند، ولی با چالش‌های امنیتی زیادی مواجه هستند.

مجرمان سایبری با سوءاستفاده از آسیب پذیری های این تجهیزات و همچنین تهدیداتی که ناشی از ناآگاهی کاربران است می‌توانند به اطلاعات و فایل های مهم افراد دسترسی یابند. کافی است که فقط کمی بی‌احتیاطی کنید. در این صورت همه داده‌های ارزشمندتان به راحتی و در کسری از ثانیه در اختیار سارقان اطلاعات قرار خواهد گرفت.

بنابراین همان‌گونه که تمایل دارید همیشه منزلتان مرتب و تمیز باشد (به ویژه در شرایط فعلی که با شیوع بیماری کرونا و انجام دورکاری، بخش عمده‌ای از زمان خود را در منزل سپری می‌کنید) و اقدامات زیادی که برای تأمین امنیت آن انجام می‌دهید؛ همچنین با توجه به اینکه شما هم لحظاتی را در فضای سایبر سپری می‌کنید و امکان آلودگی رایانه‌تان به انواع و اقسام بدافزارها وجود دارد پس همواره باید در حفظ امنیت کامپیوتر خود تلاش کنید؛ زیرا در غیر این صورت، مخاطرات سایبری موجب خواهند شد که اطلاعات حساس تان در اختیار افراد سودجو و مجرمان سایبری قرار گرفته یا برای همیشه آنها را از دست بدهید!

اگرچه تمیز و امن کردن رایانه شخصی به راحتی جارو کشیدن و مرتب کردن خانه نیست، اما اگر با نحوه انجام این کار آشنا باشید، قطعاً تصمیم به اجرای آن خواهید گرفت. در این مطلب از فراست، نکاتی را به شما آموزش می‌دهیم که با انجام آنها می‌توانید از نفوذ به رایانه‌تان جلوگیری کرده و امنیت کامپیوتر و تجهیزات فناورانه خود را تأمین کنید.

همواره باید در حفظ امنیت کامپیوتر خود تلاش کنید.

نکات مهم برای حفظ امنیت کامپیوترهای شخصی

 

1- به‌روزرسانی سیستم ‌عامل، نرم‌افزارها و برنامه‌های کاربردی

برای افزایش امنیت کامپیوتر خود، همیشه تنظیمات سیستم عامل رایانه خود را در حالت به‌روزرسانی خودکار قرار دهید. در این صورت به راحتی می‌توانید با تهدیدات سایبری مقابله کنید. این تنظیمات در ویندوز 10 به صورت پیش فرض انجام شده است. کاربران سیستم عامل مک هم می‌توانند با استفاده از گزینه “Automatically keep my Mac up to date” در بخش “System Preferences” و در قسمت Software Update، این تنظیمات را انجام دهند.

معمولاً نرم‌افزارهایی که ممکن است روزانه بارها از آنها استفاده ‌کنیم، دارای مشکلات امنیتی زیادی هستند. تولیدکنندگان این نرم‌افزارها عموماً بسته‌هایی را جهت اصلاح مشکلات امنیتی شان ارایه می‌کنند که باید آنها را دانلود و نصب نمایید. همیشه باید به تنظیمات حریم خصوصی مرورگر و برنامه‌های کاربردی و همچنین وب سایت‌هایی که مدام از آنها بازدید می کنید نیز توجه کافی را داشته باشید.

2- وی‌پی‌ان (VPN)

برای اینکه هویت شما در فضای آنلاین از دید مجرمان سایبری پنهان شده و قادر به نظارت بر رفتارهای شما نباشند، حتماً باید از یک وی‌پی‌ان معتبر و قابل اعتماد استفاده کنید. وی‌پی‌ان یا شبکه خصوصی مجازی، داده‌هایی را که از طریق اینترنت ارسال و دریافت می‌کنید، رمزنگاری می‌کند. لازم به ذکر است استفاده از وی‌پی‌ان برای کارمندان دورکاری که خواهان برقراری ارتباطات امن با محیط کارشان هستند، بسیار مفید و ضروری است.

یکی از روش‌های آسان برای تهیه یک سرویس وی‌پی‌ان، خرید بسته‌های امنیتی کامل است که معمولاً شامل نرم افزار ضدویروس، فایروال، ابزار ضدهرزنامه و یک وی‌پی‌ان هستند.

3- پشتیبان گیری از اطلاعات

برای حفظ امنیت اطلاعات تان باید مطمئن شوید که مخاطره از دست رفتن آنها وجود ندارد. مشکلات سخت‌افزاری، بدافزارها و حملات باج افزاری همگی می‌توانند اطلاعات شما را نابود کنند. بنابراین اجرای طرحی برای پشتیبان‌گیری از اطلاعات، به شما برای مواجه شدن با چنین مشکلاتی و افزایش امنیت کامپیوترتان کمک می‌کند.

بعضی از راهکارهای پشتیبان‌گیری، شامل موارد زیر هستند:

4- حفظ امنیت داده‌ها

یکی از روش‌های کارآمد برای حفاظت از داده‌ها در برابر مجرمان سایبری و دسترسی‌های غیرمجاز، رمزنگاری آنها است. فرایند رمزنگاری، اطلاعات شما را به کاراکترهای تصادفی تبدیل می‌کند که سایر افراد برای مشاهده محتوای آنها حتماً باید به کلید رمزگشایی دسترسی داشته باشند.

هر چند بسیاری از سرویس‌های پشتیبان گیری و ابری قابلیت رمزنگاری داده‌ها را دارند اما بهتر است یک ابزار جامع و ویژه رمزنگاری تهیه کنید. از مهمترین فواید رمزنگاری اطلاعات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

به همین خاطر شما می بایست برای حفاظت از اطلاعات تان در برابر تهدیدات سایبری و فیزیکی و افزایش امنیت کامپیوتر شخصی خود، از یک راهکار رمزنگاری مناسب استفاده کرده و کل درایوها، فایل‌ها و پوشه‌های تان را رمز کنید.

5- پاکسازی داده‌ها با نرم‌افزارهای مخصوص

وظیفه اصلی نرم‌افزارهای پاکسازی داده‌ها (Wiping)، حذف کامل اطلاعات ذخیره شده بر روی هارد درایو است. شما می‌توانید از این نرم‌افزارها برای موارد زیر استفاده کنید:

بنابراین با پاکسازی رایانه شخصی تان با استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی می‌توانید مطمئن شوید که افراد غیرمجاز، امکان دسترسی به اطلاعات شما را نخواهند داشت.

6- نصب نرم افزار آنتی‌ویروس    

حتی اگر شما جدیدترین نسخه‌های یک نرم‌افزار یا برنامه کاربردی را نصب کنید، باز هم این احتمال وجود دارد که با کلیک بر روی یک وب‌سایت آلوده و توسط یک آسیب‌پذیری کشف نشده، سیستم خود را در معرض مخاطرات امنیتی قرار دهید. بنابراین ضمن رعایت نکات امنیتی در هنگام وب گردی، برای افزایش امنیت کامپیوتر بهتر است یک نرم‌افزار آنتی‌ویروس را بر روی سیستم خود نصب کنید. آنتی‌ویروس‌ها لایه‌های حفاظتی مهمی هستند که می توانند از سیستم شما در برابر تهدیدات امنیتی محافظت کنند.

 

7- فایروال

فایروال‌ها بسته‌های نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری هستند که بر ترافیک های ورودی و خروجی سیستم شما نظارت دارند و به حفظ امنیت کامپیوتر شخصی‌تان کمک می‌کنند. به این ترتیب آنها دسترسی به شبکه رایانه شما و همچنین بخش‌های مختلف آن را مدیریت نموده و بر اساس قوانینی که در سیاست های آن تعریف شده است تصمیم می‌گیرد به چه درخواست‌هایی مجوز ورود به سیستم یا خروج از آن را بدهد.

 

منبع: cybersecuritymagazine

 

خروج از نسخه موبایل