مقالات امنیت سایبری

مراقب کلاه‌برداری‌های آنلاین باشید…

هکرهای سایبری از راه‌های مختلف برای فریب شما استفاده می‌کنند.

“در این مقاله سعی کرده‌ایم چگونگی فرار از دام کلاه‌برداری‌های آنلاین را به شما آموزش دهیم حتی فرار از دام کلاه‌بردارانی که از بهترین نقشه‌های طراحی شده برای فریب شما استفاده می‌کنند.”

هکرهای سایبری اشخاص و تجارت‌های آنلاین را از زمان پیدایش اولین شبکه‌ اینترنت، تحت تأثیر قرار داده‌اند و در سراسر جهان پخش شده‌اند.
وب‌سایت‌ها و خدمات اینترنتی کار ما را در پرداخت صورتحساب‌ها، خریدها، رزروهای آنلاین و حتی در کسب‌ و کارمان آسان می‌کنند. و شما می‌توانید هر یک از این اقدامات را در هرکجای دنیا انجام دهید. حد و مرزها و محدودیت‌های گذشته‌ انسانی به‌منظور دسترسی به هرگونه اطلاعات تقریبا کاهش یافته و درنهایت زندگی ما بسیار ساده‌تر شده است.

“اما همین موضوع در پیشرفت جرم و جنایات بی تأثیر نبوده است.”

آزادی ما در دسترسی به تعداد زیادی از مکان‌ها به‌صورت آنلاین، هم‌زمان یک آسیب‌پذیری اصلی را نیز با خود به همراه آورد، زیرا همیشه برای یک درب باز از هر دو جهت امکان دسترسی وجود دارد.
این روزها ذهنیت‌های جنایی بیش‌ از پیش در زندگی ما نفوذ کرده‌اند، به زندگی خصوصی ما، خانه‌های ما و دفاتر کار ما. و در عین‌ حال اقدامات کمی نیز وجود دارند که می‌توانیم علیه آن‌ها انجام دهیم.
امروزه روش حملات و ابزارهای مورداستفاده برای آن نسبت به روش حملات سنتی تغییر کرده است، طوری که از نرم‌افزارهای مخرب و آسیب‌پذیری‌های آن‌ها که تقریباً در همه‌ برنامه‌ها و اپلیکشن‌ها وجود دارند‌ (حتی در سیستم‌عامل‌های محبوب ویندوز) استفاده می‌کنند. ازآنجاکه کلاه‌برداری‌های هوشمندانه‌‌ فیشینگ (Phishing) از مناطق نامعینی در جهان نشات گرفته‌اند، نمی‌توان به‌راحتی برای رسیدن به مجرمان اصلی کاری کرد.

رایج‌ترین روش‌هایی که شما را در برابر حمله‌ بدافزارها یا کلاه‌برداری‌های فیشینگ آسیب‌پذیر می‌کند در زیر آورده‌ایم:

  • زمانی‌که خرید آنلاین انجام می‌دهید.

  • زمانی‌که ایمیلتان را چک می‌کنید.

  • یا زمانی‌که وارد شبکه‌های اجتماعی می‌شوید.

از این‌ رو بهتر است بدانیم که مهاجمان اینترنتی به کدام‌یک از طرح‌ها و تکنیک‌ها به‌منظور دستیابی به اطلاعات و داده‌های شخصی خصوصی ما، علاقه‌مند‌ترند.
نباید فراموش کنیم که هدف نهایی هکرها همیشه پول ماست و کاری نیست که برای نیل به مقصودشان انجام نداده باشند.

در اینجا فهرستی از کلاه‌برداری‌های آنلاین وجود دارد:

  1. کلاه‌برداری‌های ایمیل فیشینگ (Phishing)
  2. کلاه‌برداری نیجریه (The Nigerian scam)
  3. کلاه‌برداری با ارسال کارت تبریک
  4. کلاه‌برداری با وام بانکی تضمین‌شده‌ یا کارت اعتباری
  5. کلاه‌برداری در قرعه‌کشی
  6. کلاه‌برداری هیتمن(Hitman scam)
  7. کلاه‌برداری عاشقانه
  8. کلاه‌برداری از طریق آنتی‌ویروس‌های جعلی
  9. کلاه‌برداری از طریق جعل هویت در فیس‌بوک
  10. کلاه‌برداری برای کسب درآمد سریع (کلاه‌برداری اقتصادی)
  11. کلاه‌برداری‌های مسافرتی
  12. کلاه‌برداری در تحویل
  13. کلاه‌برداری با اخبار جعلی
  14. کلاه‌برداری از طریق وب‌سایت‌های جعلی
  15. نکات مشترک در کلاه‌برداری‌های فیشینگ
  16. کلاه‌برداری در بازار سهام
  17. کلاه‌برداری از طریق پیشنهاد شغلی
  18. کلاه‌برداری با پیامک(Smishing)

 

1. کلاه‌برداری ایمیل فیشینگ

کلاه‌برداری‌های آنلاین

طبق گزارش‌های اخیر منتشرشده توسط Wombat Security، تعداد ایمیل‌های فیشینگی که در سال جاری ارسال شد، افزایش 155 درصدی در مقایسه با سال 2016 داشته است.

حملات فیشینگ می‌توانند هم بر سازمان‌ها و هم بر اشخاص اثرگذار باشند، بنابراین حفظ امنیت و بالا بردن آگاهی امنیتی، ضروری است. این گزارش ثابت کرده است که مردم فیشینگ را می‌شناسند و درک می‌کنند، زیرا 65 درصد از پاسخ‌دهندگان آمریکایی و 72 درصد پاسخگویان بریتانیایی به سؤال “فیشینگ چیست؟” به‌درستی پاسخ داده‌اند.

بیشتر بخوانید: تکنیک‌های مرسوم در ارسال ایمیل‌های فیشینگ برای انتشار باج افزار

کلاه‌برداری‌های فیشینگ بر اساس ارتباطاتی از طریق ایمیل و یا از طریق شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرند. مجرمان سایبری به شما پیام ارسال می‌کنند و سعی می‌کنند شما را فریب دهند تا مدارک لازم برای ورود به سیستمتان، حساب بانکی‌تان، شبکه‌ی اجتماعی‌تان، حساب کاری‌تان، رمز ورود به اطلاعات ذخیره‌شده در ابرهایتان(cloud) و یا هرگونه اطلاعات شخصی دیگری که می‌تواند برای آن‌ها ارزشمند باشد، را ارائه دهید.

به نظر می‌رسد که ایمیل‌های فیشینگ از یک منبع رسمی برخوردار باشند، مثلاً این منابع می‌توانند مقامات بانک‌ها یا سایر مؤسسات مالی باشند، ولی شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ خدمات یا شبکه‌های اجتماعی، نمایندگان آن‌ها باشند.

به‌این‌ترتیب، آن‌ها شما را متقاعد خواهند کرد که روی پیوندهای موجود در پیام‌های خود کلیک کرده و به وب‌سایتی که به نظر می‌رسد قانونی است وارد شوید. به نظر واقعی می‌رسد، اما در حقیقت توسط آن‌ها کنترل می‌شود.

شما به یک صفحه‌ جعلی که شبیه وب‌سایت واقعی است، دسترسی پیدا می‌کنید. اگر دقت نکنید، ممکن است درنهایت، اطلاعات ورود به سیستم و سایر اطلاعات شخصی خود را به آن‌ها لو دهید.

به‌منظور افزایش میزان موفقیت خود، هکرها احساس اضطراب و تنش در کاربر ایجاد می‌کنند. آن‌ها برای شما داستان ترسناکی از نحوه‌ دزدی از حساب بانکی‌تان را بازگو می‌کنند و نحوه‌ دسترسی به یک صفحه‌ وب را در اسرع وقت به شما می‌دهند که باید وارد حساب کاربری خود شوید تا بتوانید هویت یا حسابتان را تأیید کنید.
پس از پرکردن مدارک بانکی آنلاین خود، مجرمان اینترنتی از آن‌ها استفاده می‌کنند تا حساب بانکی واقعی شما را دست‌کاری کنند یا آن‌ها را در بازار سیاه وب به سایر اشخاص علاقه‌مند، به فروش برسانند.

بیشتر بخوانید: اجتناب از افتادن در تله‌های خرید آنلاین

این یکی از تکنیک‌های کلاه‌برداری است که برای گسترش نرم‌افزارهای مخرب و خابکاری اطلاعات استفاده می‌شود. هیچ دلیلی وجود ندارد که برای این حمله و هک آمادگی کامل نداشته باشید. بااین‌حال، هیچ راه بهتری جز نصب یک آنتی‌ویروس خوب برای در امان ماندن از شر این تهدیدات نیست، و این کار اولین قدم برای جلوگیری از ورود این آلودگی‌هاست.

2. کلاه‌برداری نیجریه (The Nigerian scam)

کلاه‌برداری نیجریه (The Nigerian scam)

کلاه‌برداری نیجریه یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین تکنیک‌های فریبنده‌ آنلاین است که عمدتاً توسط عضوی از خانواده‌ی ثروتمند نیجریه‌ای برای فریب افراد مختلف استفاده می‌شود. علاوه بر این نیز “419 نیجریه” نامیده می‌شود. شماره‌ی 419 ازآنجا آمده است که قانون 419 کیفری نیجریه، ‌این کار را ممنوع کرده است.

یک کلاه‌برداری نیجریه‌ای شامل یک ایمیل، نامه، پیام متنی یا پیام‌های شبکه‌ اجتماعی از طرف کلاه‌برداریست (که می‌تواند یک عضو رسمی دولت، یک تاجر یا یکی از اعضای خانواده‌ آن‌ها باشد که معمولاً هم یک زن است) که از شما می‌خواهد در بازیابی مجموعه‌ای بزرگ از پول یک بانک کمک کنید، ابتدا هزینه‌های کمی را برای اوراق و رسیدهای قانونی پرداخت می‌کنید. آن‌ها در عوض کمک شما، مبلغ بسیار زیادی را به شما وعده می‌دهند.

بیشتر بخوانید: چگونه از خودمان در شبکه‌های اجتماعی مراقبت کنیم!

این تازه اول کار است، چراکه آن‌ها همچنان از شما درخواست می‌کنند پول بیشتر و بیشتری برای خدمات اضافی مانند معاملات یا هزینه‌های انتقال، پرداخت کنید. ممکن است اوراقی را دریافت کنید تا به شما این اطمینان را بدهند که همه‌چیز واقعی است.

درنهایت، بدون دریافت پول وعده داده‌ شده، شما با شکست مواجه می‌شوید. مواردی نیز وجود داشت که نه‌تنها پول با کلاه‌برداری از بین رفت، بلکه افرادی هم ربوده شدند و در این میان اتفاق‌های بدتری نیز رخ دادند.
در ادامه نمونه‌های بیشتری از کلاه‌برداری‌هایی را که در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شوند، در معرض دید قرار می‌دهیم.

3. کلاه‌برداری با ارسال کارت تبریک

کلاه‌برداری با ارسال کارت تبریک

این مورد یکی دیگر از کلاه‌برداری‌های قدیمی است: کارت‌های تبریکی که شما در صندوق ورودی خود دریافت می‌کنید و به نظر می‌رسد از طرف دوستان شما فرستاده شده‌اند.
اگر چنین ایمیلی را باز کرده و بر روی کارت تبریک کلیک کنید، کار مهاجمان با دانلود و نصب نرم‌افزارهای مخرب در سیستم‌عامل شما، پایان می‌یابد. بدافزار ممکن است یک برنامه‌ مزاحم با پنجره‌های تبلیغاتی و یا پنجره‌های ناخواسته‌ چشمک‌زن باشد که در کل صفحه، نمایش داده می‌شود. علاوه بر آن، احتمال آسیب از طرف باج افزار یا یکی از بدترین نرم‌افزارهای مخرب مالی نیز وجود دارد، مانند بخشی از خانواده‌ بدنام زئوس (Zeus).

اگر سیستم شما به چنین بدافزار خطرناکی آلوده شود، شما تبدیل به رباتی خواهید شد که بخشی از یک شبکه‌ بزرگ‌تر از کامپیوترهای آسیب‌دیده است. در این رویداد ناگوار، رایانه‌ی شما ارسال اطلاعات خصوصی و اطلاعات مالی را به یک سرور جعلی تحت کنترل مجرمان سایبری آغاز خواهد کرد.

برای جلوگیری از سرقت هویت و نقض اطلاعات، توصیه می‌کنیم از یک برنامه‌ی امنیتی ویژه در برابر این نوع خطرات استفاده کنید.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی بدافزارها، این مقاله را بخوانید. و اینجاست که می‌توانید بگویید، آیا رایانه‌ی شما به نرم‌افزارهای مخرب آلوده شده است یا خیر.

بیشتر بخوانید: بدافزار سکتور بوت | Boot Sector

4. کلاه‌برداری با وام بانکی تضمین‌شده‌ یا کارت اعتباری

کلاه‌برداری با وام بانکی تضمین‌شده‌ یا کارت اعتباری

برخی از مشکلات مالی، شما را در شرایطی قرار می‌دهد که بگویید “چه خوب می‌شد اگر بانک‌ها تضمین می‌دادند که به ما مقدار قابل‌توجهی پول بدهند.” اگر چنین وام فاقد اعتباری به شما پیشنهاد شد، از عقل سلیم خود برای قضاوت در مورد واقعی و یا عدم واقعی بودن آن، کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: احتمال افشای جزئیات کارت اعتباری کاربران از طریق iOS 13

چگونه ممکن است یک بانک بتواند چنین مبلغ زیادی پول را بدون در نظر داشتن شرایط مالی خود به شما وام دهد؟
اگرچه ممکن است بعید به نظر برسد که مردم در دام این کلاه‌برداری‌ها افتاده باشند، ولی افراد زیادی وجود دارند که با پرداخت هزینه‌های “اجباری” از سوی کلاه‌برداران، پول زیادی را از دست داده‌اند.

5. کلاه‌برداری در قرعه‌کشی

کلاه‌برداری در قرعه‌کشی

این نوع از کلاه‌برداری، یکی از کلاه‌برداری‌های کلاسیک است که به نظر می‌رسد هرگز قدیمی نشود. درکلاهبرداری قرعه‌کشی با یک ایمیل به شما اطلاع داده می‌شود که شما مقدار زیادی پول به دست آورده‌اید و برای به دست آوردن آن باید اقداماتی انجام دهید و هزینه‌ای را پرداخت کنید.

ممکن است آنقدر هیجان زده شوید که برایتان مهم نباشد که اصلا بلیط های قرعه‌کشی را خریداری نکرده‌اید!
یکی از فانتزی‌های ما برنده شدن در قرعه‌کشی‌هاست، تا بدون کار و زحمت زیاد به ثروت هنگفت و بادآورده‌ای برسیم، چراکه تخیل ما به‌راحتی به سمت تصاویری رؤیایی، تعطیلات تابستانی بی‌پایان و یا خرید اقلام گران‌قیمت سوق پیدا می‌کند.

اما این رؤیا به پایان می‌رسد و سریعاً متوجه می‌شویم که ما هم یکی دیگر از قربانیان کلاه‌برداری شده‌ایم و نباید در دام این کلاه‌برداری‌های آنلاین بیافتیم.

6. کلاه‌برداری هیتمن(Hitman scam)

کلاه‌برداری هیتمن(Hitman scam)

یکی از شگفت‌انگیزترین کلاه‌برداری‌هایی که وقتی آنلاین هستید احتمال مواجه‌شدن با آن می‌رود، تلاش برای اخاذی هیتمن (hitman) است. مجرمان سایبری ایمیلی به‌منظور اخاذی برای شما ارسال می‌کنند. این نوع از کلاه‌برداری ممکن است به شکل‌های مختلفی باشد؛ به‌عنوان‌مثال، تهدیدی باشد که یک عضو خانواده را ربوده‌اند و باید در مدت‌زمان مشخص‌شده، پولی پرداخت شود.

بیشتر بخوانید: اگر قصد فروش کالا به صورت آنلاین دارید، مراقب کلاهبرداری‌ اینترنتی باشید!

برای حفظ ظاهر امر، آن را مانند یک خطر واقعی نمودار می‌کنند، این پیام حاوی اطلاعاتی از زندگی قربانی، حساب آنلاین، وبلاگ شخصی و یا جزئیات بیشتری از یک حساب شبکه‌ اجتماعی است.
به همین دلیل بهتر است که اطلاعات حساس و شخصی شما در رسانه‌های اجتماعی ارائه نشود. ممکن است این‌طور به نظر برسد که در یک صفحه‌ امن و خصوصی هستید، جایی که گمان می‌رود فقط توسط دوستانتان دنبال می‌شوید، اما درواقع شما هرگز نمی‌توانید مطمئن شوید که چه کسی از پروفایل شما دیدن می‌کند.
به همین دلیل گاهی اوقات بهتر است کمی بدگمان باشید.

7. کلاه‌برداری عاشقانه

کلاه‌برداری عاشقانه

چند نفر از ما تا به‌ حال در دام این نوع از کلاه‌برداری افتاده‌ایم؟ ازآنجایی‌که این مورد مربوط به عملکردی از ذهن ماست و نه عملکرد منطقی ما، گمان می‌کنیم که باید محافظه کاری و هر تحلیل منطقی در این رابطه را کنار بگذاریم.
این کلاه‌برداری غالباً در شبکه‌های اجتماعی دوست‌یابی مانند فیس‌بوک و یا ارسال یک ایمیل ساده به هدف صورت می‌گیرد.

کلاه‌برداران مرد اغلب در غرب آفریقا قرار دارند، درحالی‌که کلاه‌برداران زن اکثراً از مناطق شرقی اروپا هستند.

مجرمان سایبری با استفاده از سرویس‌های دوست‌یابی آنلاین سال‌هاست که این روش کلاه‌برداری را مورداستفاده قرار می‌دهند. آن‌ها روش خود را فقط با آزمایش و مشاهده‌ واکنش قربانیان پیش می‌برند.

این طرح ممکن است چند ماه و یا بیشتر طول بکشد تا بتواند اعتماد آن فرد را به دست آورد. در بسیاری از موارد، حتی تا لحظه‌ای که قرار ملاقات تنظیم می‌شود، ادامه می‌یابد.

وقتی این اتفاق می‌افتد، دو امر ممکن است پیش بیاید:

       • یک رویداد “غیرقابل‌پیش‌بینی” رخ می‌دهد و کلاه‌بردار برای گذرنامه و سایر مدارک خود نیاز فوری به پول دارد.
       • اگر قربانی از یک خانواده‌ ثروتمند باشد، ممکن است ربوده شود و کلاه‌بردار از خانواده‌ او درخواست مبلغ زیادی پول کند.

نمونه‌های واقعی از کلاه‌برداری‌های عاشقانه:

       • یک زن پس از دو ملاقات در یک سایت دوست‌یابی، 1.6 میلیون پوند از دست داد.
       • زنی اهل شهر Perth (شهری بزرگ در استرالیا) پس از دل باختن به یک پروفایل جعلی در فیس‌بوک ، 300000 دلار از دست داد.
       • زنی آمریکایی پس از باختن زندگی 50000 دلاری خود قربانی کلاه‌برداری عاشقانه شد.

صدها نفر از زنان و مردان در سراسر جهان قربانی این نوع از کلاه‌برداری آنلاین هستند، ما هم توصیه می‌کنیم این نکات را برای محافظت از خود و جلوگیری از گرفتاری در این نوع کلاه‌برداری در نظر بگیرید.
آیا گمان می‌کردید جنایتکاران سایبری می‌توانند تا این حد خلاق باشند! تا جایی که می‌توانید از این کلاه‌برداری‌های اینترنتی دور شوید.

8. نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس جعلی

آنتی ویروس جعلی

همه‌ ما حداقل یک‌بار این پیام را بر روی صفحه‌ نمایشمان دیده‌ایم: “شما آلوده به ویروس شده‌اید! اکنون آنتی‌ویروس X را برای محافظت از رایانه‌ خود دانلود کنید! ”
بسیاری از این پنجره‌ها به‌گونه‌ای ساخته‌شده‌اند که پیام‌های واقعی را که از ویندوز یا یک محصول امنیتی معمولی دریافت می‌کنید، شبیه‌سازی کنند.
اگر خوش‌شانس باشید، این پیام تنها یک شوخی ساده است و فقط پلاگین و تبلیغات ناخواسته بر روی صفحه‌ نمایش سیستمی که با آن آنلاین هستید، نمایش داده می‌شوند. در این مورد، برای خلاص شدن از این صفحات آزاردهنده، توصیه می‌کنیم سیستم خود را با استفاده از یک آنتی ویروس خوب اسکن کنید.

بیشتر بخوانید: آنتی ویروس جعلی کرونا و نصب پنهانی بدافزار

اگر خیلی هم خوش‌شانس نباشید، با بدافزارهای مخرب در سیستم خود، مانند یک تروجان (Trojan) یا یک keylogger که دارای اسامی دیگری همچون Keystroke logger ، Key logger و System monitor نیز می‌باشد، در سیستمتان روبرو خواهید شد.

این نوع پیام می‌تواند یکی از خطرناک‌ترین تهدیدات باج افزار، مانند CryptoLocker (یکی از باج افزارهای دنیای آی‌تی است که در سال‌‌های گذشته شاهد فعالیت‌های تخریبی آن بوده‌ایم.) باشد، که قادر به مسدود کردن و رمزگذاری سیستم‌عامل شما و درخواست مبلغی پول در برابر رمزگشایی همان سیستم‌عامل است.
برای جلوگیری از این وضعیت، توصیه می‌کنیم علاوه بر برنامه‌ی ضدویروس سنتی خود، از یک محصول امنیتی ویژه علیه این نوع بدافزارهای مالی استفاده کنید.

9. کلاه‌برداری از طریق جعل هویت در فیس‌بوک

کلاه‌برداری از طریق جعل هویت در فیس‌بوک

بدون شک، فیس‌بوک از محبوب‌ترین برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی است، که دو میلیارد کاربر فعال در هر ماه دارد. همچنین کانالی است که بیشتر برندها و شرکت‌ها با مشتریان و کاربران خود در ارتباط بوده و محصولات خود را تبلیغ می‌کنند. فیس‌بوک یک کانال و راه قابل‌اعتماد برای بسیاری از کاربرانی است که به‌ندرت قانونی بودن آن صفحه را بررسی می‌کنند.

از آنجاکه بیشتر ارتباطات اجتماعی ما با دوستان و همکارانمان از طریق فیس‌بوک است، توجه غالب کلاه‌برداران به چنین مکان ایده‌آلی کاملاً طبیعی است. فقط تصور کنید که حساب شما توسط یک مجرم سایبری هک شده و با حساب کاربری شما به دوستان و خانواده‌ نزدیک شما دسترسی پیدا کرده باشد.
چون حفظ حریم خصوصی و حفظ امنیت آنلاین امری بسیار مهم و درخور توجه است، باید در محافظت از حساب‌های شخصی خود دقیقاً همان‌طور که از حساب بانکی خود یا حساب ایمیل خود محافظت می‌کنید مراقب حساب فیس‌بوک خود نیز باشید. در اسرع وقت روش تائیدیه دومرحله‌ای را بر حساب‌های کاربری‌تان پیاده‌سازی کنید. بدین ترتیب علاوه بر گذرواژه‌ شما این روش به‌عنوان یک‌لایه‌ی حفاظتی امنیتی اضافی، عمل خواهد کرد.

10. کلاه‌برداری برای کسب درآمد سریع (کلاه‌برداری اقتصادی)

کلاه‌برداری برای کسب درآمد سریع (کلاه‌برداری اقتصادی)

این نوع از کلاه‌برداری آنلاین درمیان کلاه‌برداران بسیار رایج و محبوب است؛ مجرمان اینترنتی به شما این اطمینان را می‌دهند که در صورت پذیرفتن پیشنهاد آن‌ها، می‌توانید به‌راحتی صاحب منبع درآمدی گسترده شوید. آن‌ها به شما قول شغل‌ها، طرح‌ها و به‌طور کل روش‌های ثروتمند شدن سریع و کسب درآمد از منابع رسمی دولتی بدون هیچ‌گونه زحمتی را می‌دهند.

این یک رویکرد بسیار ساده و مؤثر است، زیرا نیاز اساسی مردم به پول را به‌ویژه در زمانی که این فرد در وضعیت مالی دشواری قرار دارد، برطرف می‌کند.
از این دیدگاه، این روش کلاه‌برداری شبیه به کلاه‌برداری عاشقانه است که در بالا ذکر شد، جایی که مهاجمان سایبری به نیازهای عاطفی قربانی پاسخ می‌دهند.

بیشتر بخوانید: نکات مهم در استفاده امن از بانکداری اینترنتی

ارسال فهرستی تقلبی از مشاغل غیر قابل‌ دسترس در موقعیت‌های گوناگون بخشی از روش‌های مجرمان آنلاین است.
از طریق شغل‌های گوناگونی، مانند کار در منزل، قربانی مجبور می‌شود که اطلاعات شخصی و مالی خود را با وعده‌ کار خوبی که در دوره‌ای کوتاه، پول زیادی را به ارمغان می‌آورد، به کلاه‌برداران ارائه دهد.

11. کلاه‌برداری‌های مسافرتی

کلاه‌برداری‌های مسافرتی

این کلاه‌برداری‌ها معمولاً در ماه‌های گرم تابستان یا قبل از تعطیلات کوتاه زمستان، برای کریسمس یا سال نو، ظاهر می‌شوند.
سناریو معمولاً این‌چنین است: شما یک ایمیل با پیشنهادی شگفت‌انگیز برای رسیدن به مقصدی فوق‌العاده سخت (معمولاً یک مکان عجیب‌وغریب) که برای مدت کوتاهی است و نباید فرصت را از دست دهید، دریافت می‌کنید. اگر همه‌چیز به نظر خیلی خوب می‌رسد، ممکن است کلاه‌برداری در کار باشد، مواظب باشید در دام نیافتید!

مشکل این است که برخی از این پیشنهادات هزینه‌های لازم برای سفر را در وهله‌ اول پنهان می‌کنند تا زمانی که شما را به سمت پیشنهاد خود بکشانند و شما را متقاعد به پرداخت مبلغ اولیه برای سفر کنند. به‌این‌ترتیب پول شما را به‌راحتی از آن خود می‌کنند بدون اینکه شما را به‌جایی بفرستند.

بیشتر بخوانید: تکنیک Pretext و روانشناسی یک کلاهبرداری

در چنین مواردی پیشنهاد می‌کنیم که پیشنهاد سفر خود را با دقت بررسی کنید و هزینه‌های پنهان‌شده در پشت این پیشنهاد را بررسی کنید، هزینه‌هایی از قبیل: مالیات فرودگاه‌ها، هزینه‌ بلیط هایی که برای بازدید از جاذبه‌های محلی باید پرداخت کنید، بررسی کنید که آیا واقعاً وعده‌های غذایی در آن گنجانده شده‌ یا خیر، هزینه‌ فرودگاه، هتل و یا جاذبه‌های گردشگری ذکرشده در پیشنهاد مطرح‌شده و غیره.

در کل، به شما پیشنهاد می‌کنیم که همیشه با آژانس‌های مسافرتی قابل‌اعتماد و شناخته‌شده سفر کنید. همچنین می‌توانید هزینه‌ بلیط هواپیما و اقامت در هتل را جداگانه بررسی کنید شاید هزینه‌ها واقعاً همان هزینه‌های مطرح‌شده در پیشنهاد باشند.

12. کلاه‌برداریدر تحویل

کلاه‌برداری در تحویل یکی دیگر از روش‌هایی است که به‌صورت آنلاین رخ می‌دهد و اغلب کامپیوترهای شخصی کاربران را با ایمیل‌های مخرب آلوده می‌کنند. این نوع از کلاه‌برداری در اصل یک هرزنامه است که توسط مهاجمان ارسال می‌شود و حاوی یک لینک و یک پوشه است که به‌منظور آسیب رساندن به سرورها ارسال می‌شود.

هکرها کارشناسانی خبره هستند و هر پیام را متناسب با کشور مورد هدف تنظیم می‌کنند، بنابراین می‌توانند با نقشه‌های از پیش تعیین‌شده، کاربران را متقاعد کنند که بر روی لینک مخرب کلیک کنند. این پوشه‌ها معمولاً حاوی ویروس باج افزاری کریپتولاکر (Cryptolocker) هستند، ویروسی که فایل‌های شما را به‌گونه‌ای غیرقابل‌برگشت رمزگذاری می‌کند.

اگر آن فایل‌ها برای شما خیلی اهمیت داشته باشند برای رمزگشایی آن‌ها باید پول پرداخت کنید و فرد خرابکار در قالب ایمیلی که حاوی یک فایل زیپ شده است، یک پسورد را برای شما ارسال خواهد کرد تا از این طریق بتوانید فایل‌های رمزگذاری شده را به شکل اولیه‌اش بازگردانید، از طرفی هیچ تضمینی برای رمزگشایی فایل حتی بعد از پرداخت وجه وجود ندارد.

Online scams

 

13. کلاه‌برداری با اخبار جعلی

گسترش اخبار جعلی در اینترنت خطری تهدیدکننده‌ برای همه‌ ماست، و بسته به تفسیر و واکنش ما به اطلاعات موجود در رسانه‌های اجتماعی، بر زندگی ما تأثیر می‌گذارد. این یک مشکل جدی برای جامعه‌ ماست، و اینکه بتوان در میان انبوه اطلاعات و در فضای گمراه‌کننده‌ اینترنت، واقعیت را از شایعه متمایز ساخت، کاری بسیار دشوار خواهد بود.
به همین دلیل توصیه می‌شود برای دسترسی به منابع اطلاعاتی قابل‌اطمینان و جلوگیری از انتشار اخبار جعلی از نظرات کارشناسانه‌ دوستان قابل‌اعتماد خود، وبلاگ نویسان و یا کارشناسان صنعت استفاده کنید.

این نوع کلاه‌برداری آنلاین می‌تواند در قالب یک وب‌سایت رسمی که آن را می‌شناسید و اغلب از آن بازدید می‌کنید، صورت گیرد؛ اما در واقعیت یک وب‌سایت جعلی است که توسط کلاه‌برداران ایجاد شده و هدف اصلی آن شما هستید. ممکن است این وب‌سایت شما را به صفحه‌ای برای خرید محصولی خاص پیوند دهد، جایی که با کارت اعتباری خود باید سفارش را ثبت کنید.

مشکل از اینجا شروع می‌شود که شما بر روی این وب‌سایت کلیک می‌کنید و به یک URL مخرب که شما را به‌صورت آنلاین تهدید می‌کند و برای آلوده کردن کامپیوتر شما به ویروس تلاش دارد، دسترسی پیدا می‌کنید. کلاه‌برداری‌های جعلی منجر به حملات مخرب، آلوده شدن کامپیوتر شما به ویروس و دسترسی به اطلاعات حساس شما می‌شوند.

برای جلوگیری از گسترش کلاه‌برداری از طریق جعل اخبار، می‌توانید از ابزارهایی مانند “Fact Check” یا “فیس‌بوک” برای بررسی مشروع بودن یک سایت، و یا از طریق “اعتبارسنجی منابع خبری و وب‌سایت‌ها” برای بررسی صحت خبر استفاده کنید.

کارشناسان امنیت سایبری این نوع از کلاه‌برداری‌ها را هم برای سازمان‌ها و هم برای کارکنان تهدیدی جدی دانسته، تهدیدی که کامپیوترها را در معرض خطر و آلودگی به نرم‌افزارهای مخرب قرار داده، و باید اقداماتی پیشگیرانه مانند “اصلاح دستورات اداری از پایه و افزایش آگاهی کارکنان برای کنترل بخش‌های حقوقی” صورت گیرد.

14. وب‌سایت‌های خرید جعلی

"وب‌سایت‌های

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
0