جنگ سایبری در فضا: ماهواره‌ها در معرض خطر حملات هکری

طبق اظهارات موسسه تحقیقاتی Think Tank، به دلیل آسیب‌پذیری سیستم‌های کنترل ماهواره‌ای بر پایه فضا در برار تهدیدات سایبری، نیاز مبرمی به مداخله ناتو (NATO) و کشورهای عضو آن برای پرداختن به امنیت این ماهواره‌ها وجود دارد. چنانچه این مساله مورد توجه قرار گرفته نشود، می‌تواند عواقب جدی برای امنیت جهانی داشته باشد.

تقریباً تمام مراکز نظامی بر دارایی‌های مبتنی بر فضا، فراهم کردن مختصات GPS، ارتباطات از راه دور، مانیتورینگ و غیره متکی هستند.

مقاله پژوهشی امنیت سایبری که اخیراً توسط Chatham House منتشر شده، نسبت به نیاز جدی به مطالعه و پرداختن به این سیستم‌های کنترل ماهوره‌ای و چالش‌هایی که در صورت نقض یک شبکه ممکن است ایجاد شود،‌ هشدار داده است.

این موضوع می‌تواند چالش برانگیز باشد، زیرا سیاست گذاران و افراد تاثیر گذار در این حوزه،‌ نسبت به آسیب‌پذیری سایبری موجود در دارایی‌های مبتنی بر فضا و سیستم‌های راهبردی، درک درستی ندارند.

حملات سایبری به سیستم‌های ماهواره‌ای این پتانسیل را دارند که در حوزه‌هایی که به دقت داده‌ها و گاهی اوقات تجزیه و تحلیل آنی نیاز است، هرج و مرج ایجاد شود. در بحث GPSها، آسیب‌پذیری به هکر‌ها اجازه می‌دهد که با دستکاری داده‌ها و ارایه اطلاعات غلط به سربازان و نیرو‌های نظامی،‌ موقعیت مکانی آنها را تغییر دهند.

علاوه بر این،‌ مهاجمان از این نقص امنیتی می‌توانند جهت ایجاد اخلال در واکنش‌های خودکار سیستم‌های دفاع موشکی استفاده کنند.

در چنین شرایطی، باید از به‌روز و وصله بودن سیستم‌عامل‌ها و سایر نرم‌افزار‌ها اطمینان حاصل شود، و امنیت کلیه مراحل زنجیره تامین به صورت کامل مورد بررسی قرار گیرد.

همچنین توصیه می‌شود بهتر است افرادی که با ماهواره‌ها سر‌و‌کار دارند در حوزه امنیت سایبری آموزش ببینند و برای ایجاد مقاومت بیشتر در برابر تهدیدات سایبری از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین بهره ببرند.

خروج از نسخه موبایل