بد‌افزاری که خود را پشت نام اپلیکیشن‌های محبوبی همچون واتس‌اَپ پنهان می‌کند

محققان امنیتی هشدار دادند که نسخه‌های مخرب و غیررسمی برنامه‌های کاربردی نظیر واتس‌اَپ، تا به حال میلیون‌ها گوشی اندرویدی را آلوده به بد‌افزار کرده‌اند.

به گفته شرکت امنیتی Check Point، با توجه به ضعف‌های سیستم‌عامل اندروید، کاربران باید بکارگیری نسخه همراه با وصله و به‌روزرسانی شده سیستم‌عامل گوگل را جدی بگیرند.

بیشتر قربانیان را کاربران هندی تشکیل می‌دهند، به طوری که گفته می‌شود 15 میلیون نفر از کاربران هندی تحت تاثیر این آسیب قرار گرفته‌اند. این در حالی است که کاربران آمریکایی و بریتانیایی جزو قربانیان بعدی بودند.

این بد‌افزار از طریق یک اپ استور شخص ثالث با نام 9apps.com که تحت مالکیت شرکت چینی علی بابا است، منتشر می‌شود. عموماً، حملاتی که توسط برنامه‌های کاربردی دانلود شده از فروشگاه‌های غیررسمی صورت می‌گیرد، کشور‌های در حال توسعه را هدف قرار می‌دهند.

با توجه به اینکه این برنامه‌های کاربردی قادرند فعالیت‌های مخربشان را پنهان نگه دارند،‌ بد‌افزار می‌تواند به روش‌های مختلف، دستگاه‌های کاربران را مورد حمله قرار دهد.

با وجود هشدار شرکت Check Point به گوگل و اطلاع رسانی در رابطه فعالیت‌های خرابکارانه این برنامه‌های کاربردی غیررسمی،‌ هنوز اعلامیه‌ای برای رفع این مشکل از سوی گوگل صادر نشده است.

شرکت Check Point کمپانی علی بابا را عامل ایجاد این بد‌افزار دانسته، ولی علی بابا پاسخی مبنی بر تایید یا رد این اتهام منتشر نکرده است.

خروج از نسخه موبایل