توسعه دو الگوریتم رمزنگاری کوانتومی توسط پژوهشگران IBM

پژوهشگران آی‌بی‌ام IBM دو الگوریتم رمزگذاری کوانتومی را توسعه داده اند و با استفاده از چنین الگوریتم هایی یک تیپ درایو (Tape Drive) ایجاد کرده‌اند.

محاسبات کوانتومی نوعی از محاسبات در حال ظهور است که از پدیده‌های مکانیکی کوانتومی برای حل مسائلی استفاده می‌کند که در کامپیوترهای قدیمی قابل حل نیستند. کارشناسان می‌گویند توسعه محاسبات کوانتومی به دانشمندان کمک می‌کند تا پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه های شیمی، بیوانفورماتیک و هوش مصنوعی داشته باشند.

با این حال، پیشرفت در محاسبات کوانتومی نه تنها باعث افزایش سطح فناوری انسانی شده بلکه حفاظت از داده‌های موجود را نیز به موضوعی چالش برانگیز تبدیل کرده است، زیرا اقدامات امنیتی قدیمی ممکن است نتوانند به طور مؤثر با حملات محاسبات کوانتومی مقابله کنند. بنابراین، آی‌بی‌ام دو الگوریتم رمزگذاری کوانتومی ایجاد کرده است.

الگوریتم اول Kyber نامیده می‌شود، یک مکانیزم کپسوله سازی کلید است. الگوریتم دوم Dilithium نام دارد که یک الگوریتم امضای دیجیتال امن است.

آی‌بی‌ام با موفقیت این دو الگوریتم را بر روی دستگاه اعمال کرده است: تکنسین‌ها درایو تیپ درایو IBM TS1160  را اصلاح کرده و اولین تیپ درایو امنیتی محاسباتی کوانتومی جهان را با موفقیت توسعه دادند. پژوهشگران آی‌بی‌ام می‌گویند این الگوریتم جدید نه تنها در تیپ درایو‌های آینده بلکه برای به‌روزرسانی سیستم‌عامل موجود تیپ درایو‌های نیز قابل استفاده است. در حال حاضر، دو الگوریتم جدید آی‌بی‌ام به عنوان الگوریتم های کاندیدای پروژه استاندارد سازی Post Quantum Cryptography از موسسه ملی اِستن انتخاب شده است.

حملات محاسبات کوانتومی

خروج از نسخه موبایل