پایان پشتیبانی از ویندوز 7 و آفیس 2010؛ به زودی!

شرکت مایکروسافت در چهاردهم ژانویه 2020، پشتیبانی از ویندوز 7 و آفیس 2010 را متوقف خواهد کرد. همچنین در این تاریخ، پشتیبانی تمدید شده از این محصولات نیز به اتمام می‌رسد اما کاربران سازمانی همچنان امکان تمدید مهلت را دارند.

اتمام پشتیبانی از ویندوز 7

قبلاً هم در ژانویه سال 2015 شرکت مایکروسافت زنگ خطر را به صدا درآورده بود زیرا این ماه، آخرین ماه پشتیبانی از ویندوز 7 توسط این شرکت بود و حالا اعلام شده است که یک سال بعد، یعنی در 14 ژانویه 2020 دوره پشتیبانی تمدید شده به پایان می‌رسد. پس از این تاریخ هیچ به‌روزرسانی برای رفع خطاها، افزایش امنیت یا برای برنامه‌های کاربردی داخلی مایکروسافت ارایه نخواهد شد.

پایان پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز 7 و آفیس 2010
برای کاربران خصوصی، نصب مجموعه امنیتی جهت محافظت از اطلاعات‌شان ضروری خواهد بود اما شرایط برای کاربران شرکتی کمی آسان‌تر است و می‌توانند یک بسته پشتیبانی 3 ساله را خریداری کنند. شرکت مایکروسافت قرار است خدماتی را با عنوان «به‌روزرسانی‌های امنیتی تمدید شده» یا به اختصار ESU تا ژانویه 2023 ارایه کند. هنوز قیمت رسمی این خدمات اعلام نشده است.

 

نزدیک شدن آفیس 2010 هم به پایان عمر خود

مایکروسافت همچنین قصد دارد پشتیبانی از مجموعه آفیس 2010 را به پایان برساند. پس از اکتبر 2020 هیچ به‌روزرسانی برای این برنامه عرضه نخواهد شد. شاید این مسأله در ابتدا چندان مهم و جدی به نظر نرسد ولی متأسفانه این‌طور نیست؛ چون که در گذشته همیشه آسیب‌پذیری‌های مهمی در محصولات آفیس وجود داشته که هکرها از آنها سوءاستفاده کرده‌اند. انتظار می‌رود که تا سال 2023، از آفیس 2013 پشتیبانی شود. در حال حاضر شاهد تبلیغ گسترده آفیس 2016 و فروش آن با قیمت پایین هستیم. مسلماً حرکت به سمت آفیس 2016 یا نسخه جدیدتر این نرم افزار یعنی آفیس 2019 به اندازه تغییر دادن سیستم عامل، سخت و پرزحمت نیست.

ادامه پشتیبانی از مجموعه‌های امنیتی مخصوص اینترنت، حتی پس از سال 2020

بیشتر تولیدکنندگان بسته‌های امنیتی، پس از سال 2020 هم از محصولات‌شان پشتیبانی خواهند کرد اما به مرور زمان و با شکل‌گیری خلاءهای امنیتی بیشتر در ویندوز 7 نیاز به بسته‌های امنیتی بیشتری برای نظارت بر آنها وجود دارد. کاربرانی که به هر دلیلی ملزم به استفاده از ویندوز 7 هستند باید از به کار بردن برخی برنامه‌های کاربردی خودداری کنند چون به عنوان مثال دیگر برای اینترنت اکسپلورر به‌روزرسانی منتشر نخواهد شد.
بنابراین احتمال آلودگی بدافزاری در اینترنت اکسپلورر یا نرم افزار اوت‌لوک به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. احتمالاً در سال 2020 مایکروسافت، پشتیبانی از نرم افزار Security Essentials را هم متوقف خواهد کرد زیرا وقتی پشتیبانی از ویندوز XP به پایان رسید، همین اتفاق افتاد.
به همین دلیل کاربران باید با دقت مراقب باشند که پس از سال 2020 سیستم آنها همچنان برای استفاده از اینترنت امن و مناسب باشد. در برخی موارد برای کنترل سخت افزارهایی خاص یا به دلیل این که بعضی نرم افزارهای صنعتی روی سایر سیستم عامل‌ها کار نمی‌کنند، نیاز به استفاده از سیستم عامل‌های ویندوز قدیمی وجود دارد اما معمولاً در چنین کاربردهایی نیاز به دسترسی به اینترنت وجود ندارد.

شرکت مایکروسافت در یک صفحه پرسش و پاسخ، به بسیاری از سؤال‌های کاربران درباره به پایان رسیدن پشتیبانی از محصولات این شرکت پاسخ داده است.

فرصت کاربران برای آماده شدن

طبیعتاً تولید کنندگان نرم افزارهای امنیتی تا ابد از ویندوز 7 منسوخ شده پشتیبانی نمی‌کنند. انتظار می‌رود همان شرایطی که پس از توقف پشتیبانی از ویندوز XP پیش آمد، برای ویندوز 7 هم تکرار شود. بیشتر شرکت‌ها تا 12 ماه از نسخه‌های مربوط به کاربران معمولی پشتیبانی می‌کردند. برخی دیگر حتی تا 24 ماه به‌روزرسانی منتشر کردند. معمولاً این فاز برای محصولات سازمانی، طولانی‌تر است چون این محصولات شامل پشتیبانی‌های بیشتر و طولانی‌تری هستند.
در صورتی که در این خصوص دچار شک و تردید شدید می‌توانید از سایت شرکت ارایه دهنده راهکار امنیتی مورد استفاده‌تان کمک بگیرید.
کاربران خصوصی باید به دنبال استفاده از یک سیستم عامل دیگر باشند اما ویندوز 8.1 توصیه نمی‌شود زیرا پشتیبانی منظم از این سیستم عامل در ژانویه 2018 به پایان رسید. پشتیبانی تمدید شده نیز فقط تا سال 2023 ادامه خواهد داشت. به همین دلیل توصیه می‌شود که در صورت امکان حتماً سیستم عامل خودتان را به ویندوز 10 ارتقا دهید.

به‌روزرسانی و پشتیبانی از ویندوز 10

با بررسی گزاره برگ مربوط به چرخه حیات ویندوز در وب سایت مایکروسافت و مطالعه آیتم مربوط به نسخه‌های ویندوز 10 ابهام‌هایی ایجاد می‌شود چون مایکروسافت هنوز تاریخ خاصی را برای پایان این پشتیبانی اعلام نکرده است. معمولاً پس از هر به‌روزرسانی مهمی که برای نسخه‌های Home و Pro منتشر می‌شود (که انتظار می‌رود این به‌روزرسانی‌ها در ماه مارس و سپتامبر منتشر شوند)، پشتیبانی تا 18 ماه دیگر هم ادامه پیدا می‌کند. دوره پشتیبانی از نسخه‌های Enterprise و Education کمی طولانی‌تر خواهد بود. اگر مایکروسافت به ضرب‌الاجل‌های تعیین شده پایبند بماند، در این صورت پس از به-روزرسانی اکتبر 2018 (نسخه 1809)، به‌روزرسانی‌های مارس یا آوریل 2019 به زودی منتشر خواهند شد.
بنابراین فقط افرادی که همیشه به‌روزرسانی‌های مهم مثل Creators Update را دریافت کرده‌اند در قرارداد پشتیبانی باقی خواهند ماند و اشخاصی که به‌روزرسانی‌ها را نصب نمی‌کنند، واجد شرایط دریافت پشتیبانی نخواهند بود.
شناسایی آسیب‌پذیری‌های جدید
در سه‌شنبه، وصله‌های امنیتی در فوریه 2019 (Patch Tuesday) برای تمام سیستم عامل‌ها و برنامه‌های کاربردی ویندوزی، بیش از 70 آسیب‌پذیری امنیتی جدید شناسایی شد. مایکروسافت 20 مورد از آنها را به عنوان آسیب‌پذیری حیاتی طبقه‌بندی کرده است. هنوز تمام این شکاف‌های امنیتی بسته نشده‌اند. با توجه به این که تا 14 ژانویه 2020 صحبت‌ها درباره ویندوز 7 و ابزارهای داخلی آن بیشتر می‌شود، انتظار می‌رود که شاهد شروع حملات جدید زیادی باشیم. به عنوان مثال در گزارش تحلیل آسیب‌پذیری‌های مؤسسه Hasso Plattner فقط در سال 2018 بیش از 150 آسیب‌پذیری در ویندوز 7 شناسایی شد.

 

خروج از نسخه موبایل