آلوده کردن 400000 رایانه با هدف استخراج رمز ارز

بنابر گزارش منتشر شده توسط دفتر دادستانی ایالت متحده منطقه شمالی اوهایو، گروهی از مجرمان سایبری با هدف استخراج رمز ارز (ارز دیجیتالی ) و سرقت داده‌های شخصی کاربران، 400000 سیستم رایانه‌ای را آلوده به نوعی بدافزار کردند.

این کار توسط اعضای یک گروه رومانیایی نه چندان شناخته شده به نام «گروه Bayrob» که از سال 2007 میلادی فعالیتش را آغاز کرده، سازمان‌دهی شده است. این گروه هکری که پایگاه اصلی‌اش در بخارست قرار دارد، اطلاعات سرقت شده را در وب سیاه به فروش گذاشت.
Bogdan Nicolescu و Radu Miclaus که از اعضای گروه Bayrob هستند جهت محاکمه در دادگاه جرایم سایبری، به آمریکا استرداد شده و طبق قوانین فدرال هر کدام از آنها به ترتیب به مجازاتی برابر با 20 و 18 سال زندان محکوم شدند.
Eric Smith، مأمور ویژه FBI و رئیس این پرونده می‌گوید: «حکم‌هایی که صادر شد، ناشی از قلمرو نامحدود جرایم بین‌المللی است که با روش‌های سایبری پیشرفته که جهت کلاهبرداری و سوءاستفاده از قربانیان ناآگاه در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند انجام می‌شوند».
هدف اصلی این گروه، رایانه‌های متعلق به شهروندان آمریکایی بوده است. آنها از توان پردازشی این سیستم‌ها جهت استخراج رمز ارز استفاده می‌کردند. همچنین داده‌هایی مانند اطلاعات مالی، رمزهای عبور، ایمیل‌ها و سایر اطلاعات شخصی نیز در طول چندین سال دسترسی هکرها به رایانه‌های کاربران جمع‌آوری شده‌اند.
کاربران معمولاً با کلیک بر روی ایمیل‌های به ظاهر قانونی که به نظر می‌رسد از سوی بانک یا ارایه‌دهنده نرم افزار آنتی‌ویروس ارسال شده است، بدافزارها را دانلود می‌کردند. شواهد حاکی از آن است که این گروه، با استفاده از چنین مدل حمله‌ای توانستند بیش از 4 میلیون دلار را به سرقت ببرند؛ هر چند تعیین دقیق مقدار درآمد حاصل از استخراج ارز دیجیتالی چندان مشخص نیست.

آیا تاکنون قربانی جرایم سایبری بوده‌اید؟ به مقامات گزارش دهید.

بلافاصله پس از تماس یکی از قربانیان با مقامات آمریکایی جهت گزارش این حمله، کلاهبرداران شناسایی شده و به اوهایو شمالی تحویل داده شدند. خبرهای منتشره، از اهمیت مراجعه افراد به نهادهای ذیصلاح به منظور جلوگیری از اعمال خرابکارانه مجرمان سایبری حکایت دارد.
پس از یک تحقیق و تفحص طولانی توسط FBI، پلیس ملی رومانی و رئیس بخش تحقیق بر روی جنایات سازمان یافته بین‌المللی و تروریسم، دو مجرم جهت گذراندن مراحل قانونی به دادگاه معرفی شدند.
Smith در مصاحبه‌ای گفته است که موقعیت جغرافیایی این گروه، تغییری در جرم انجام شده توسط آنها ایجاد نمی‌کند. وی در این خصوص می‌گوید: «تحقیقات و پیگرد قانونی که توسط FBI و سایر افراد درگیر در راستای برقراری عدالت برای این دو مجرم و قربانیان آنها انجام شد؛ با وجود تمام پیچیدگی‌ها و بین‌المللی بودن آن، نشانه‌ای از سطح بالای تعهد به وظایف است».

خروج از نسخه موبایل