جمع‌آوری 150 هزار دلار بیت‌کوین توسط کانال‌های جعلی یوتیوب

کلاهبرداران سایبری با سوءاستفاده از سه کانال یوتیوب که توانسته اند اطلاعات آنها را سرقت کنند، برای جعل کانال یوتیوبی “SpaceX” که متعلق به «ایلان ماسک» است، اقدام کرده اند. این مجرمان، با کلاهبرداری از کاربران موفق شده اند فقط در عرض دو روز، 150 هزار دلار را به صورت بیت‌کوین جمع‌آوری کنند.

البته چند سالی است که کلاهبرداران اینترنتی با جعل هویت ایلان ماسک و “SpaceX” به کاربران اعلام می‌کنند که در صورت ارسال مقداری بیت‌کوین، بازده قابل توجهی دریافت خواهند کرد.

سه کانال یوتیوبی که قبلاً Juice TV، Right Human و MaximSakulevich نام داشتند، توسط این افراد ربوده شده و نام آنها به SpaceX Live یا SpaceX تغییر کرده است.

یکی از این کانال‌ها 230 هزار نفر و دیگری 131 هزار نفر عضو دارد. لازم به ذکر است کانال اصلی یوتیوب SpaceX دارای 4.33 میلیون نفر عضو است.

این کانال‌ها همواره در حال پخش زنده مصاحبه‌های ایلان ماسک یا کنفرانس‌های مربوط به شرکت SpaceX هستند و از کاربران خود می‌خواهند مقدار کمی بیت‌کوین برای آنها ارسال کنند تا بعد از مدتی، دو برابر آن مقدار به آنها بازگردانده شود.

 

 

کانال یوتیوب جعلی SpaceX

گاهی وقت ها تعداد بیننده ­های برنامه­ های پخش زنده این کانال ­ها به 80 هزار نفر نیز می رسیده است. نکته قابل توجه اینجاست که این طرح کلاهبرداری تا هشتم ژوئن 2020 میلادی موفق به جمع‌آوری 150 هزار دلار به صورت بیت‌کوین شده است.

یکی از این کانال‌ها از کاربران درخواست کرده که میزان مشخصی بیت‌کوین را به آدرس 1ELonMUSK14JSGNYAcPJNqubuFByZPyjcj ارسال کنند. این آدرس تا این لحظه 29 تراکنش بیت‌کوین دریافت کرده که مجموع آنها به 4.08 بیت‌کوین می‌رسد. با نرخ فعلی، ارزش این تعداد بیت‌کوین برابر با 39.840.18 دلار می ­باشد.

کانال دیگری نیز از آدرس 3EtrSPskMRgwEEE9onLdmwcAFqaH9jj9rM استفاده می‌کند و تا این لحظه موفق به دریافت 84 تراکنش با مجموع 11.23 بیت‌کوین شده که ارزش آن برابر با 109658.14 دلار است.

باید گفت که در مجموع، این طرح کلاهبرداری موفق شده است که تنها در عرض 2 شبانه روز با پخش ویدیوهای ضبط شده ایلان ماسک، چیزی معادل 150 هزار دلار بیت‌کوین جمع‌آوری کند. وب سایت BleepingComputer در رابطه با این کلاهبرداری ­ها و برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص آنها با شرکت یوتیوب تماس گرفته اما هنوز پاسخی از آن دریافت نکرده است.

بنابراین در مجموع به کاربران ارزهای دیجیتال توصیه می شود از هر نوع طرح اهدای ارز دیجیتال یا تبلیغاتی که ادعا می‌کند تا چندین برابر بیت‌کوین‌های واریزی را به آنها برمی گرداند، دوری کنند.

حتی اگر شما در حال ارسال بیت‌کوین برای شخصی هستید که یک چهره معتبر و شناخته شده به نظر می ­رسد، بهتر است که از طریق وب­ سایت‌هایی مانند Bitcoin Abuse تحقیق کرده و اطمینان حاصل کنید در فعالیت‌های غیرقانونی و کلاهبرداری‌های قبلی از این حساب های کاربری استفاده نشده باشد.

 

منبع: bleepingcomputer

خروج از نسخه موبایل